⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Januszkiewicz

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Toto Wolff nie pozostawia złudzeń

Toto Wolff oświadczył, że on, jak i prezes Mercedesa, Ola Kallenius, nie są zainteresowani rywalizacją w mistrzostwach WEC. Dotyczy to także legendarnego wyścigu 24h Le Mans. Powodem są stosowane w klasie Hypercar przepisy Balance of Performance (w skrócie BoP – przyp. red.). Obaj przedstawiciele marki ze Stuttgartu uważają, że są one niewłaściwe.

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

– Poświęcasz tyle czasu, pieniędzy i wysiłku na opracowanie najszybszego samochodu, a potem [mówią ci], żebyś włożył do tego samochodu 10 kilogramów balastu — powiedział Austriak o polskich korzeniach Bloombergowi. – A ja po prostu chcę zbudować najszybszy samochód.

Wolff mówi, że mistrzostwa powinny kopiować zasady Formuły 1 dotyczące limitu budżetowego. To jego zdaniem promuje konkurencję między zespołami, jednocześnie zapobiegając niekontrolowanemu wzrostowi kosztów.

– Formuła 1 pokazała, jak to działa — powiedział. – Dajcie nam limit kosztów. Zróbcie Le Mans, dajcie każdemu limit kosztów, nie możecie wydać więcej niż „x”, ilekolwiek, 30, 40 milionów. A w ramach tych 30, 40 milionów możecie robić, co chcecie.

– Wciąż obowiązują przepisy, ale nikt nie musi blefować w wyścigach przedsezonowych ani w kwalifikacjach. To wojna, to bezczelność, czyste wyścigi.

– Gdyby tak się stało, Le Mans byłoby czymś, na co z pewnością byśmy zwrócili uwagę. Ale w tej chwili, BoP, gdzie oficjele oceniają, czy jesteś szybki, czy za szybki, wkładają 10 kilogramów do swojego samochodu, wyjmując je komuś innemu następnego dnia, to nie dla nas.

Mercedes ma historię w Le Mans

Mercedes wygrał wyścig 24h Le Mans w 1952 roku i ponownie z zespołem Saubera w 1989 roku. Jednak jego udział w katastrofalnym wypadku podczas wyścigu w 1955 roku, doprowadził do wycofania się producenta ze wszystkich wyścigów na dekady. Zginęły wtedy 82 osoby, w tym kierowca niemieckiego zespołu Pierre Levegh.

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Niemcy nie brali udziału w najwyższej klasie samochodów w Le Mans od czasu żenującego odpadnięcia z wyścigu w 1999 roku. Ich CLR-y wielokrotnie wzbijały się w powietrze podczas wydarzenia. Doprowadziło to do ogromnych wypadków Marka Webbera podczas treningu, a także Petera Dumbrecka podczas wyścigu. Skłoniło to zespół do wycofania się.

The infamous CLR flip that ended the Mercedes 1999 campaign at Le Mans. Stream from 70 episodes of official Le Mans films exclusively at https://t.co/aK8wETpZGf#LeMans24 #LeMans #24hLeMans #CLR pic.twitter.com/zXmQn0Hsfr

— Motorsport.tv (@MotorsportTV_UK) June 7, 2023

Toto Wolff ma respekt do długodystansowego klasyka

Pomimo burzliwej historii producenta w wyścigu, Toto Wolff uznaje go za jedno z najbardziej wymagających i prestiżowych wydarzeń sportów motorowych na świecie.

– Jestem kierowcą wyścigowym, wyścig 24h Le Mans to jeden z największych wyścigów na świecie — powiedział. – Formuła 1, dla mnie, oczywiście z moimi uprzedzeniami, jest najlepsza. To najlepsi kierowcy, najszybsze samochody, najlepsze tory, a potem przez długi czas nic.

– Ale jeśli miałbym powiedzieć, co będzie następne, 24h Le Mans, Indy 500 i – to coś dla wtajemniczonych w Nordschleife – 24h Nürburgring. Dla mnie to szczyt.

– Kiedy nie mam weekendu Formuły 1, mogę oglądać wyścig Le Mans przez całą noc. Śledzę transmisję na żywo. Znam niektórych kierowców, więc mam osobisty interes.

– Jako Mercedes, to coś, co robiliśmy w przeszłości. Nie byliśmy szczególni – to nie było nasze najszczęśliwsze miejsce. Mieliśmy bardzo poważny wypadek w latach pięćdziesiątych, kiedy odchodziliśmy. A potem niektóre z naszych prototypów latały w latach dziewięćdziesiątych.

– Ale dla mnie dzisiaj jest tak, że koncentrujemy się na głównej platformie, czyli Formule 1. To jest to, co chcemy robić, prawda? To przyciąga 99% widowni, a wszystko inne jest na drugim miejscu.

FIA zabrania zawodnikom World Endurance Championship komentowania BoP, co może być uznane za próbę „wpłynięcia” na zasady handicappingu. Obecny mistrz świata Formuły 1 Max Verstappen niedawno powtórzył swoją krytykę zasad BoP.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Zdjęcie otwierające: Daimler AG

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • Hypercar
  • Mercedes F1
  • Toto Wolff
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Toto Wolff: To drobne i małostkowe. Red Bull skrytykowany

Toto Wolff: To drobne i małostkowe. Red Bull skrytykowany

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

Toto Wolff skrytykował działania Red Bulla. Nazwał protesty żenującymi. Nie rozumie, dlaczego zespół zajmuje się małostkowymi rzeczami.

Debiutant o GP Kanady: To było bardzo stresujące

Debiutant o GP Kanady: To było bardzo stresujące

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

Minione GP Kanady wzbudziło emocje przede wszystkim rywalizacją George'a Russella i Maxa Vaerstappena, a także zderzeniem kierowców McLarena. Przyćmiły one sukces jednego z tegorocznych debiutantów, który zdobył w Montrealu swoje pierwsze podium. Mowa oczywiście o Andrei Kimim Antonellim.

Grand Prix Kanady: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Kanady: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

George Russell wygrał czwarte Grand Prix w karierze. Andrea Kimi Antonelli zdobył pierwsze podium. Lando Norris popełnił kosztowny błąd. Kto wykorzystał swoje szanse w Kanadzie, a kto je zmarnował? Oto nasz werdykt.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Kubica wściekły: Sami coś zrobimy

Motorsport. Kubica wściekły: Sami coś zrobimy

Jakub Mikołajczak

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica nie gryzł się w język podczas wywiadu telewizyjnego. Polak miał zastrzeżenia co do załogi #51.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren198
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes136
5.Charles LeclercFerrari104
6.Lewis HamiltonFerrari79
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas22
10.Isack HadjarVisa Cash App RB21
11.Nico HulkenbergStake F1 Team20
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams13
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Fernando AlonsoAston Martin8
17.Oliver BearmanHaas6
18.Liam LawsonVisa Cash App RB4
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione