⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Jedyny Polak w F3 w 2025 roku – Roman Biliński

Jedyny Polak w F3 w 2025 roku – Roman Biliński

  • Formuła 1
12 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Daniel Bonna

Jedyny Polak w F3 w 2025 roku – Roman Biliński

Roman Biliński jest jedynym Polakiem startującym w tegorocznej edycji FIA Formuła 3. 21-latek w zeszłym sezonie został mistrzem nowozelandzkiej serii FROC i zaliczył udane występy we FRECA.

Początek kariery Bilińskiego

Roman w wyścigach zadebiutował w 2019 roku w mistrzostwach Ginetta Junior Championship. Ukończył sezon na 20. miejscu w klasyfikacji stając raz na podium w Snetterton. Następnie wystartował w brytyjskiej F4 i trzy wyniki w najlepszej trójce uplasowały go na 8. pozycji w „generalce”. Biliński pozostał w serii na kolejny rok, ale przejechał tylko 4 rundy. Było to spowodowane tym, że awansował do GB3 Championship z powodu choroby kolegi. Wziął udział w sześciu na osiem weekendów wyścigowych, a mimo to zdołał zakończyć sezon jako siódmy najlepszy kierowca. Wygrał też swoje pierwsze trzy wyścigi w jednomiejscowych bolidach, na Spa-Francorchamp, Snetterton Circuit i Oulton Park. 

Kariera Bilińskiego rozwijała się w bardzo dobrym tempie i w sezonie 2022 został kierowcą Tridentu w Formula Regional European Championship (FRECA). Jest to już najwyższy poziom rywalizacji przed awansem do Formuły 3. Jednak nie był to najłatwiejszy debiut, musiał w zespole rywalizować z Timem Tramnitzem i Leonardo Fornarolim. Polak okazał się najsłabszym z tej trójki, punktując zaledwie dwa razy. 10. miejsce w Paul Ricard i sensacyjne podium na Hungaroringu nie wystarczyło żeby pokonać obecnego juniora Red Bulla i mistrza F3. Roman pozostał w Tridencie i tym razem jego zespołowymi kolegami zostali Nikil Bohra i Owen Tangavelou. Biliński tym razem zapunktował pięciokrotnie, z najlepszym finiszem w Zandvoort na 5. miejscu, ale znowu okazał się najsłabszy we włoskiej ekipie.

Pierwsze mistrzostwo i poważny wypadek

Nie wyglądało to najlepiej, ale przełom nastąpił w trakcie sezonu 2024. Polak postanowił lepiej przygotować się zimą i wystartował w nowozelandzkiej serii Formula Regional Oceania Championship (FROC). Mistrzami zostawali tam między innymi: Lando Norris, Lance Stroll, Liam Lawson i Robert Shwartzman. Roman już w pierwszej rundzie pokazał, że przyleciał tutaj walczyć o tytuł, wygrywając dwa z trzech wyścigów. Był on w fenomenalnej formie, na 15 okazji tylko 3 razy nie widzieliśmy go na podium. Podczas ostatniej rundy w Highlands Motorsport Park, Roman Biliński został mistrzem serii. 

Fot. Castrol Toyota FR Oceania Championship

Polak nabuzowany sukcesem w Nowej Zelandii, wiedział, że podczas trzeciego sezonu FRECA musi pokazać na co naprawdę go stać. Poza nim barwy włoskiej ekipy reprezentowali Nicola Lacorte i Ruiqi Liu. Podczas pierwszego weekendu w Hockenheim zdobył solidne 9. i 11. miejsce. W trakcie kolejnej rundy na Spa-Francorchamps, Roman zdobył swoje pierwsze pole position w serii, świetnie odnalazł się na przesychającym torze i okazał się najszybszy z całej stawki. W suchych warunkach podczas wyścigu Trident już nie miał tak dobrego tempa, ale mimo to Polak świetnie się bronił i dojechał na 2. pozycji.

Wydawało się, że Biliński będzie kontynuował świetną serię, ale niestety w czerwcu uczestniczył w wypadku samochodowym, w wyniku którego złamał dwa kręgi kręgosłupa. Później przyznał, że tak naprawdę musiał na nowo nauczyć się chodzić, po udanej rehabilitacji wrócił do ścigania na początku września. Mimo tak długiej przerwy Polak dalej był w formie i na 8 wyścigów, aż 6 razy dojeżdżał w punktach. Ostatecznie kończąc sezon na 14. miejscu, w końcu najwyżej ze wszystkich kierowców w zespole. 5 listopada dostaliśmy cudowną informację, że Roman Biliński został kierowcą Rodina w FIA Formula 3.

Polskie korzenie

Biliński urodził się 4 marca 2004 roku w małym brytyjskim miasteczku Lechlade. Jego dziadkowie od strony taty byli Polakami i wyjechali z kraju podczas II Wojny Światowej. W czerwcu 2022 roku, Roman otrzymał polskie obywatelstwo i startował na polskiej licencji, aż do czasu wspomnianego wcześniej wypadku. Biliński, kiedy wrócił do ścigania musiał startować pod brytyjską flagą i wielu polskich kibiców było w szoku.

Część fanów już zaczęła pisać rzeczy na ten temat, których lepiej nie cytować. W końcu wszystko na serwisie „X” wyjaśnił Kuba Mikołajczak, w skrócie nie mógł przylecieć do Polski, aby przejść wymagane badania. Bez nich nie wróciłby do rywalizacji, przez co do końca sezonu musiał jeździć na brytyjskiej licencji. W tym roku zobaczymy już Romana normalnie z biało-czerwoną flagą. Kierowca przyznaje, że ma trudności z polskim językiem, ale próbuje się go nauczyć. Na święta Bożego Narodzenia wrzucił film na swój profil na Instagramie, w którym składał życzenia po polsku, a w rozmowie z Janem Olejniczakiem obiecał wywiad po polsku w tym sezonie.

Dlaczego Roman Biliński reprezentuje (chwilowo) Wielką Brytanię? Otóż po wypadku, w którym uszkodził kręgosłup, nie mógł przylecieć do Polski, aby zdać potrzebne testy (https://t.co/8czzCet1y9 te psycho) na odnowę dokumentów. Bez nich powrót do ścigania byłby niemożliwy przez… pic.twitter.com/FGFmECDZ1t

— Kuba Mikołajczak (@JakubAjczak) October 8, 2024

Czego możemy spodziewać się w F3?

Odpowiedź na to pytanie, to tak naprawdę wróżenie z fusów. Polak reprezentuje zespół Rodin, razem z Callumem Voisinem i Louisem Sharpem. Voisin już w zeszłym roku jeździł dla Rodinu w F3, natomiast Sharp jest mistrzem GB3 i również startował w barwach nowozelandzkiej ekipy. Patrząc wstecz Rodin (wcześniej Carlin) niezbyt dobrze wyglądał w tej serii, zwykle zajmując miejsca w dolnych rejonach tabeli. W zeszłym roku zajęli 8. lokatę w klasyfikacji zespołowej (na 10 ekip). Bardzo imponował wtedy Voisin, który stanął na podium w Silverstone i wygrał główny wyścig w Belgii. 

Istotne jest to, że w tym sezonie debiutują nowe bolidy w F3 i będziemy mieli całkowicie nowe rozdanie. W poprzednim roku, w F2 również pojawiły się nowe konstrukcje i widzieliśmy, jak bardzo zamieszały one w stawce. Więc kto wie, może Rodin zaliczy spory progres i Roman będzie w walce o regularne punkty. 2 tygodnie temu w Barcelonie odbyły się przedsezonowe testy i Polak pojawiał się w praktycznie zawsze w czołówce. Są to tylko testy, ale może to być bardzo dobry prognostyk, jeśli na tle tak mocnych zespołowych kolegów w żadnej sesji nie był najwolniejszy. 

Zakończyły się przedsezonowe testy Formuły 3 w Barcelonie. Oto miejsca Romana Bilińskiego w 6 sesjach:
P2 (2. w Rodinie)
P6 (2. w Rodinie)
P7 (2. w Rodinie)
P21 (1. w Rodinie)
P8 (2. w Rodinie)
P6 (2. w Rodinie)

Chyba jest nieźle 🙂#F1 #F1pl #ViaF1 #Elevenf1 #RoadToF1 pic.twitter.com/pqUjzLOzae

— powrotroberta.pl (@powrotroberta) February 21, 2025

Pierwsza runda sezonu już za tydzień, 14-16 lutego w Australii. Miejmy nadzieję i trzymajmy kciuki, aby Roman zadebiutował z bardzo dobrym wynikiem i kto wie, może przy odrobinie szczęścia zobaczymy go na podium w tym sezonie. Ja osobiście uważam, że Polak ma spore szanse na regularne punkty.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F3
  • Roman Biliński

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Czekali ponad 12 lat, ale się doczekali. Co powiedział bohater?

Sport żużlowy. Czekali ponad 12 lat, ale się doczekali. Co powiedział bohater?

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
4 czerwca 2025

Portugalia dołączyła do mapy, na której znajdują się posiadacze zwycięzcy wyścigu FIA F3. Ivan Domingues sprawił w Barcelonie ogromną niespodziankę.

Rywal Bilińskiego przesadził. Mamy pierwszego bana w historii

Sport motorowy: Rywal Bilińskiego przesadził. Mamy pierwszego bana w historii

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
2 czerwca 2025

Po raz pierwszy w historii F3 jeden z zawodników został zawieszony na weekend wyścigowy za uzbieranie punktów karnych.

F3: Camara w końcu wygrany, koszmarny weekend Bilińskiego

Sport żużlowy. F3: Camara w końcu wygrany, koszmarny weekend Bilińskiego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
1 czerwca 2025

Rafael Camara po czterech słabszych wyścigach wygrał kolejny wyścig i powiększył swoją przewagę w klasyfikacji generalnej Formuły 3. Roman Biliński nie zdołał ukończyć wyścigu. Rywalizację zakończył na 3. okrążeniu.

F3: Domingues zwycięski, Biliński pechowy

Sport żużlowy. F3: Domingues zwycięski, Biliński pechowy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
31 maja 2025

Ivan Domingues z Van Amersfoort Racing wygrał sobotni sprint Formuły 3 w Hiszpanii. Portugalczyk wykorzystał pecha liderów na starcie i szybko objął prowadzenie, które utrzymał do mety. Roman Biliński nie ukończył rywalizacji.

Biliński dokonał cudu? Tam nic nie działało

Sport motorowy - Biliński dokonał cudu? Tam nic nie działało

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
31 maja 2025

Pomimo problemów ze swoim bolidem Roman Biliński wywalczył miejsce, które da mu pole position do sprintu. Polak po czasówce porozmawiał z nami.

Alarm we Włoszech. Nigdy nie było tak źle

Sport żużlowy. Alarm we Włoszech. Nigdy nie było tak źle

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
30 maja 2025

Prema przez wiele lat dominowała w seriach juniorskich. Teraz w F3 znaleźli się oni na drugim biegunie i co więcej na razie nie widać żadnych perspektyw na to, żeby coś się poprawiło.

Mamy to. Polak ruszy z pole position

Sport motorowy. Mamy to. Polak ruszy z pole position

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
30 maja 2025

Roman Biliński ponownie zaliczył dobrą sesję. Polak wystartuje z pole position w sprincie, chociaż do końca trwała walka o przywrócenie jego okrążenia.

Czas odczarować Barcelonę | Zapowiedź weekendu F3

Sport motorowy. Czas odczarować Barcelonę | Zapowiedź weekendu F3

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
30 maja 2025

Piąta runda mistrzostw FIA F3 odbędzie się na torze w Barcelonie. Na co może liczyć Roman Biliński?

Biliński ma nowego rywala. To kolega z zespołu Sztuki

Sport żużlowy. Biliński ma nowego rywala. To kolega z zespołu Sztuki

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
28 maja 2025

W stawce FIA F3 doszło do zmiany. Jeden z rywali polskiego kierowcy opuścił serię.

Mocny weekend polskich juniorów. Surowiak wygrał na Silverstone

Sport żużlowy. Mocny weekend polskich juniorów. Surowiak wygrał na Silverstone

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie juniorskie z Polakami
26 maja 2025

Filip Surowiak dwukrotnie wygrał w British Talent Cup Przy MotoGP podczas GP Wielkiej Brytanii mogliśmy obserwować kilka klas juniorskich. Oprócz Moto2 i Moto3, w Anglii dołączył do nich brytyjski puchar młodych talentów. W nim już trzeci sezon z rzędu startuje Filip Surowiak. W tym roku szesnastolatek nie ma w nim sobie równych. Po dwóch wygranych […]

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione