Sezon 2025 przyniósł nam jednego Polaka w stawce F3. W tym materiale stworzyliśmy kompendium wiedzy na temat mistrzostw, w których ujrzymy Romana Bilińskiego.
Historia FIA F3 w „pigułce”
ABC kibica F3 2025 zaczniemy od streszczenia wydarzeń sprzed lat. Obecna FIA F3 powstała z połączenia GP3 i Europejskiej F3. Unifikacja nastąpiła w 2019 roku. Udział w mistrzostwach zapewnionych miało 5 zespołów z GP3 (ART Grand Prix, Trident, Campos Racing, MP Motorsport, Jenzer Motorsport. Arden International zostało zastąpione przez HWA, które zaczęło zmieniać na poziomie F2 i F3 właśnie ekipę Arden). Ponadto z Europejskiej F3 przywędrowały Hitech, Prema i Carlin – tu część zespołów miała również styczność z F2. Ponadto w stawce znalazła się czeska ekipa Charouz Racing System, która współpracowała z Sauberem i występowała w F2. I tak w FIA F3 zabrakło drugiego najlepszego zespołu EF3 – ekipy Motopark, co przyjęto z rozczarowaniem w szeregach niemieckiej stajni wyścigowej.
Mistrzami FIA F3 zostawali:
- 2019 – Robert Shwartzman (Rosja)
- 2020 – Oscar Piastri (Australia)
- 2021 – Dennis Hauger (Norwegia)
- 2022 – Victor Martins (Francja)
- 2023 – Gabriel Bortoleto (Brazylia)
- 2024 – Leonardo Fornaroli (Włochy)
Słów kilka o sezonie 2024
Przed rokiem triumf w mistrzostwach odniósł Leonardo Fornaroli. Włoch… nie wygrał ani jednego wyścigu, a tytuł zapewnił sobie na ostatnich metrach, gdy w Parabolice (czy też zakręcie im. Michele Alboreto jak kto woli) wyprzedził Christiana Mansella, choć później okazało się, że i by miał mistrzostwo bez tego, ponieważ zdyskwalifikowano z wyścigu jego głównego konkurenta, którym był Gabriele Mini. Na podium generalki stanął jeszcze Luke Browning.
Najwięcej zwycięstw odniósł Arvid Lindblad (4), ale starczyło mu to tylko na 4. miejsce w tabeli. Brytyjczyk jako pierwszy w historii FIA F3 wygrał wszystkie wyścigi podczas jednego weekendu wyścigowego. Niemniej na Silverstone w niedzielę skorzystał z kary dla Calluma Voisina. Ogromną niespodzianką obok obecnego kierowcy Rodin, był Meksykanin Noel Leon, który zajął 10. miejsce w tabeli.
Nowa era FIA F3
Sezon 2025 będzie wyjątkowy, ponieważ mamy do czynienia z nowym bolidem. Dallara F3 2019 odeszła na zasłużoną emeryturę. Kierowcy uwielbiali tamtą konstrukcję, lecz ta nowa ma być równie przyjemna do jazdy jak poprzednia. Nowy bolid od Dallary oznacza, że stawka na pewno wywróci się do góry nogami.
UWAGA: W F2 i F3 NIE MA klasyfikacji konstruktorów, jest tylko zespołowa. Właśnie z tego powodu, że ten sam sprzęt dostarcza Dallara. F3 to tzw. spec-seria, gdzie sporą rolę odgrywają ustawienia bolidu i tu można się popisać inżynierskimi zdolnościami. Oczywiście mogą zdarzyć się różnice w mocy silnika, ale na szczęście problem ten jest o wiele mniejszy niż w F2.
Format weekendu w sezonie F3 2025
W piątek odbywa się trening (trwający 45 minut), a później kwalifikacje (30 minut, tzw. wolna jazda – zawodnicy kręcą czasy kiedy są). Za wygranie czasówki przyznaje się 2 punkty do klasyfikacji przejściowej.
UWAGA: Kierowca, który rozbije się/przerwie w inny sposób sesje kwalifikacyjną ma kasowany najlepszy czas. To nowość, którą wprowadzono przed rokiem i kilku zawodników miało przez to problemy. Ponadto inny system kwalifikacji stosowany jest w Monako. Zawodnicy są dzieleni na 2 grupy – A i B. Każda ma po 20 minut jazdy (najpierw A, potem po przerwie B). Ta grupa, która była szybsza (decydują najlepsze czasy spośród zawodników, którzy wygrali grupę), dostaje pozycje startowe nieparzyste, czyli 1-3-5 itd., a ta wolniejsza analogicznie 2-5-7 itd. W Monako ze względu na długość toru się to stosuje, a na Monzy format ten zadebiutował przed rokiem po serii incydentów w kwalifikacjach w sezonie 2023.
W sobotę jest sprint. Kolejność startowa do niego polega na tym, że odwraca się czołową 12. I tak zdobywca PP startuje z P12, ten który był drugi z P11 itd. Punktacja wygląda tu następująco: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. W niedzielę startujemy wedle normalnej kolejności, a do tego mamy punktację znaną z F1. W sprincie i wyścigu głównym ponadto jest bonus w postaci punkciku za najszybsze okrążenie, ale kierowca musi ukończyć zmagania w TOP 10. Łącznie zatem można podczas weekendu zebrać 39 „oczek”. Wyścigi trwają od około 35 do 45 minut – wszystko zależy od warunków, toru, czy też liczby potencjalnych neutralizacji.
Opony (zasady)
W FIA F3 nie ma obowiązkowego pit-stopu. Zatem kierowcy z reguły nie zjeżdżają po nowe ogumienie. Na każdy weekend przyznawany jest 1 rodzaj opon typu slick, a także deszczówki. Nie ma opon przejściowych! Zatem w zmiennych warunkach trzeba wybrać – czy zostać na oponach przeznaczonych do jazdy po suchej nawierzchnii, czy też zjechać po deszczówki, które jednak szybko zużywają się, gdy nie ma aż tak mokrego toru. Dostawcą niezmiennie jest Pirelli. W sezonie 2024 był taki wybór opon:
- Sakhir: Twarde, (biały paseczek)
- Melbourne: Pośrednie (żółty paseczek),
- Imola: Pośrednie (żółty paseczek),
- Monako: Miękkie (czerwony paseczek),
- Barcelona: Twarde (biały paseczek),
- Red Bull Ring: Miękkie (czerwony paseczek),
- Silverstone: Twarde (biały paseczek),
- Hungaroring: Twarde (biały paseczek),
- Spa: Pośrednie (żółty paseczek),
- Monza: Miękkie (czerwony paseczek)
Fot. PirelliKwestia testów
Poza oficjalnymi testami nie wolno używać nowych maszyn F3. Niemniej kierowcy mogą się przygotować do rywalizacji, jeżdżąc w m.in. konstrukcji z GP3, a także poprzednią wersją Dallary F3 2019. Okienko na testy rozpoczyna się po ostatnim weekendzie sezonu, a zamyka podczas inauguracji. Po tym okresie jazdy testowe są zakazane. Szef zespołu Trident Giacomo Ricci w jednym z wywiadów stwierdził, że optymalny harmonogram przygotowań obejmuje 15 dni
Można startować w niższych seriach wyścigowych, ale nie wolno robić tego na torach, które mają w późniejszym terminie ugościć FIA F3. W 2024 roku przekonali się o tym Nikola Tsolov i Martinius Stenshorne. Bułgar i Norweg zostali wykluczeni osobno z rund na torze Spa (w przypadku tego pierwszego) i Silverstone (co spotkało Skandynawa). Ponadto obaj otrzymali 5 punktów karnych. Skoro o nich mowa, to kasują się one po sezonie. Nie przechodzą one na kolejny rok, jak w F1.
Juniorzy zespołów F1 w sezonie F3 2025
FIA F3 to etap, gdzie już wyraźnie widać juniorów zespołów F1. W 2025 roku na ten moment wsparcie mają:
Tim Tramnitz (Red Bull),
Nikola Tsolov (Red Bull),
Brando Badoer (McLaren),
Ugo Ugochukwu (McLaren),
Martinius Stenshorne (McLaren),
Rafael Câmara (Ferrari),
Tuukka Taponen (Ferrari),
Alessandro Giusti (Williams),
Nicola Lacorte (Alpine)
Fot. Red Bull Content Pool / Na zdjęciu Tim TramnitzKogo warto obserwować spoza tego grona? Na pewno Callum Voisin ma coś do udowodnienia, bo rok temu jeździł w Rodinie jak natchniony, do tego Noel Leon zamienił średnie VAR na (przynajmniej papierowo) solidną Premę, a ponadto wysokie aspiracje ma Laurens van Hoepen.
Zmiany w stawce pośród zespołów
Każdy z zespołów wystawia po 3 bolidy. W sezonie 2025 wystąpią te zespoły:
- DAMS (Powraca na ten poziom po kilku latach przerwy, zmienili ekipę Jenzer Motorsport)
Nowy bolid sprawia, że w stawce powinno dojść do kilku zmian. Zwykle pierwszy rok danej konstrukcji to ten, w którym zespoły uczą się wszystkiego i możemy być dzięki temu świadkami sensacji. W 2019 roku wszystkich pozytywnie szokował Yuki Tsunoda, który w najmniejszym zespole stawki potrafił regularnie bić się o podia i punktowane pozycje.
Polacy w sezonie F3 2025 i wcześniej
Za czasów GP3 mieliśmy dwóch Polaków. Artura Janosza (2015-16) i Aleksandra Bosaka (2015). Ponadto w erze FIA F3 mogliśmy oglądać Piotra Wiśnickiego (2023-24) i Kacpra Sztukę (2024). Teraz do tego grona dołącza Roman Biliński. 21-latka ujrzymy w ekipie Rodin Motorsport. Testy wypadły pozytywnie, a ponadto Polak miał ponad tydzień jazd testowych przed nimi. Warto trzymać kciuki za niego. Więcej o nim dowiecie się z materiału Daniela Bonny, aby przejść do niego należy kliknąć tutaj.
Fot. Red Bull Content Pool / A miało być tak pięknie…Niestety to jedyny Polak w stawce. Sztuka po nieudanym sezonie zszedł do Eurocupu-3. Piotr Wiśnicki nie wiadomo jakie ma plany na ten rok, a niestety Tymek Kucharczyk nie zdołał uzbierać budżetu.
Piąta pozycja w erze GP3/EF3-> FIA F3 jest najlepszą, którą zajął polski kierowca. Wynik ten osiągnięto przez:
– Artura Janosz (2015, sprint w Soczi)
– Kacpra Sztukę (2024, sprint na torze Imola)
– Piotra Wiśnickiego (2024, wyścig główny w Silverstone: to ten wyścig, gdzie Piotrek zaryzykował ze slickkami i całość ułożyła się pozytywnie)
Ponadto Bosak i Sztuka startowali z pole position w sprintach. „Olek” w 2015 roku na Spa (wtedy PP do sprintu dawało 8. miejsce w wyścigu głównym), a Sztuka rok temu na Imoli (skorzystał z dyskwalifikacji Dunne’a i wskoczył na P12 w kwalifikacjach).
Kalendarz F3 2025 i transmisja
1. Australia, Melbourne, 14-16 marca
2. Bahrajn, Sakhir (Bahrain Int. Circuit), 11-13 kwietnia
3. Emilia-Romania, Imola, 16-18 maja 4
4. Monako, Circuit de Monaco, 22-25 maja
5. Hiszpania, Barcelona-Catalunya, 30 maja – 1 czerwca
6. Austria, Red Bull Ring, 27-29 czerwca
7. Wielka Brytania, Silverstone, 4-6 lipca
8. Belgia, Spa-Francorchamps, 25-27 lipca
9. Węgry, Hungaroring, 1-3 sierpnia
10. Włochy, Monza, 5-7 września
Sezon F3 2025 po polsku transmitowany jest wyłącznie na antenach kanałów sportowych Eleven Sports. Po angielsku z kolei można oglądać zmagania w oficjalnej telewizji F1 – F1 TV Pro. W tym roku kamery pokładowe montowane są na 10 bolidach – po 1 z każdego zespołu. Dawniej były rozmieszczane po 4 losowo.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!