⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Australii: Zwycięski Norris, dramat Piastriego | Podsumowanie

GP Australii: Zwycięski Norris, dramat Piastriego | Podsumowanie

  • Formuła 1
16 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Adrian Drozdek

GP Australii: Zwycięski Norris, dramat Piastriego | Podsumowanie

Pierwszy wyścig sezonu 2025 w F1 padł łupem Lando Norrisa z McLarena. Brytyjczyk bardzo dobrze poradził sobie w zmiennych warunkach i mimo kłopotów na pewnym etapie, wytrzymał presję. Podium uzupełnili Max Verstappen z Red Bulla i George Russell z Mercedesa. Świetnie spisał się debiutujący Antonelli, a dramat na swojej ziemi przeżył Piastri.

Opóźniony start

FIA i władze Formuły 1 miały pewne obawy odnośnie organizacji GP Australii. Głównie spowodowane było to trudnymi warunkami i intensywnymi opadami deszczu, które nawiedziły obiekt Albert Park w Melbourne. Istniało ryzyko konieczności przesunięcia startu na inną porę. Jednakże finalnie tor był mokry, ale deszcz ustał szybciej i zgodnie z planem, czyli równo o 5:00, mogła ruszyć procedura. Miało być wszystko planowo, ale wtedy doszło do wypadku debiutanta, Isacka Hadjara z Racing Bulls, na okrążeniu formującym. Francuz w drugim zakręcie stracił panowanie nad bolidem, obrócił się u uderzył tyłem w bandę. Porządkowi musieli posprzątać tor i przez to wszystko musiało zacząć się ponownie 15 minut później.

Lando Norris zwycięzcą inauguracji sezonu 2025

Wicemistrz świata F1 z 2024 r. bardzo dobrze rozpoczął sezon 2025. Brytyjczyk sięgnął po swoje 5. zwycięstwo w karierze. Od samego początku kierowca McLarena kontrolował rywalizację. Najpierw dobrze zachował się podczas startu i przez kilka okrążeń udało mu się obronić przez Maxem Verstappenem, który znalazł sposób na Oscara Piastriego. Niedługo później sytuacja została opanowana, a na 17. okrążeniu, kiedy aktualny mistrz świata popełnił błąd w 3. sektorze, to bohater gospodarzy wrócił na 2. lokatę. Po kilku kółkach uskrzydlony Australijczyk dogonił swojego zespołowego partnera i wywierał presję. Zespół McLarena poprosił o zachowanie pozycji.

Na 33. okrążeniu szachy strategiczne związane z opóźnieniem zmiany opon przejściowych zakończyła kraksa Fernando Alonso. Lider Astona Martina gonił za 9. Pierre’em Gasly’m, ale w zakręcie 6 zbyt agresywnie najechał na tarkę, stracił tył i rozbił model AMR25. Wtedy to zespoły mogły ściągnąć swoich kierowców po slicki. Haas próbował czegoś inne, zostawiając kierowców na przejściówkach, ale potem naprawili swój błąd. Po zjeździe samochodu bezpieczeństwa po 40. kółku wydawało się, że czeka nas spokojne wznowienie. Jednakże 3 okrążenia później spadł deszcz, który urozmaicił widowisko.

Kierowcy McLarena wpadli w tarapaty w ostatnich zakrętach. O ile Norris wyratował się i od razu zjechał do alei serwisowej po opony przejściowe, tak już Piastri utknął na mokrej trawie. Australijczyk nie poddawał się i wrócił na tor okrążenie później, ale musiał liczyć na cud, aby wrócić do gry. Dzięki kolejnej neutralizacji wywołanej na 46. okrążeniu przez rozbicie bolidów przez Lawsona i Bortoleto, udało się wrócić na kółko lidera. Sporo szczęścia miał Lando Norris, który po zmieszaniu spadł na 7. miejsce, ale niedługo później wrócił na czoło po błędach rywali.

A RACE WIN TO START 2025! 🔥

What a drive, @LandoNorris 👏#McLaren | #AusGP 🇦🇺 pic.twitter.com/FirfltXhR3

— McLaren (@McLarenF1) March 16, 2025

Max Verstappen naciskał do samego końca

Mimo że Holender stracił kontakt z liderami w połowie wyścigu, to neutralizacje, kolejne opady deszczu i błąd Piastriego, przywróciły go do gry. Nawet udało się na chwilę prowadzić, ale potem Red Bull postanowił nie kusić losu i ściągnął swojego lidera po opony przejściowe. Po zjeździe samochodu bezpieczeństwa na 51. okrążeniu, Verstappen miał swój moment i naciskał na Norrisa. Finalnie lider Czerwonych Byków nie znalazł sposobu na reprezentanta McLarena. Mimo wszystko 18 punktów dla niego po dość trudnych testach przedsezonowych i gorszym tempie na starcie weekendu, to świetny wynik.

YESSSSSSSS MAX 👏👏👏👏

That was so close 😅#F1 || #AusGP pic.twitter.com/G9VfRNctUW

— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) March 16, 2025

Trzeci George Russell nie miał dziś tempa, aby walczyć o coś dużego. Dla niego błędy Oscara Piastriego były kluczowe w drodze po podium. Gdyby nie to, prawdopodobnie tempo Mercedesa nie przyniosłoby dziś podium.

McLaren nieznacznie lepszy od Mercedesa

Stajnia z Woking wywiozła z Australii 27 punktów, na które złożyły się zwycięstwo Lando Norisa i 9. lokata Oscara Piastriego. Tyle samo wywalczył dziś Mercedes, który po anulowaniu kary doliczenia 5 sekund dla Antonellego, zyskał 2 pkt. Dla zespołu z Brackley to świetny wynik – podium Russella i 4. miejsce ich wychowanka dały aż 27 „oczek”. To wszystko sprawiło, że przewaga dwóch ekip nad m.in. Red Bullem czy Ferrari jest znacząca. Zwłaszcza gdy spojrzymy na ekipę z Maranello, która po wywalczeniu zaledwie 5 punktów za P8 Leclerca i P10 Hamiltona ma się czym martwić – brak tempa i błędy zarówno w decyzjach i u zawodników.

Antonelli i Hulkenberg zaskoczyli wszystkich

Raczej nikt nie spodziewał się tego, że w tak trudnych warunkach 18-latek z Mercedesa dojedzie na 4. miejscu. Andrea Kimi Antonelli startował z 16. pola po nieudanych kwalifikacjach, w których stracił tempo przez uszkodzenia podłogi w W16. W samym wyścigu unikał kłopotów, poza jedną groźną sytuacją w 1. sektorze, gdy uratował się po obrocie. Z czasem Włoch łapał rytm i gonił czołową 10. Później zmusił Alonso do błędu, a następujące po wypadku Hiszpana okoliczności wywindowały go na rewelacyjne 5. miejsce. Tę pozycję udało się poprawić po wyprzedzeniu Alexandra Albona. Potem jednak doszła kara 5 sekund za niebezpieczne zachowanie w alei serwisowej, co oznaczało stratę zyskanej pozycji. Później jednak zespół interweniował i sędziowie anulowali karę, co oznaczało powrót na P4.

P16 ➡️ P5

What a drive from Kimi Antonelli on debut for @MercedesAMGF1!! 👏#F1 #AusGP pic.twitter.com/BkBLeXpCf8

— Formula 1 (@F1) March 16, 2025

Oczywiście warto pochwalić osobno wymienionego wyżej Taja z Williamsa. Dla niego ten wyścig był niezły, ponieważ zanosiło się maksymalnie na 7. miejsce, ale zamieszanie stworzyło okazji i jest 5. lokata i 10 punktów. To też pokazało, jak wielki progres przez zimę wykonała ekipa z Grove.

P4, WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

YES, COME ON TEAM 💙 pic.twitter.com/yXJokjN3Zg

— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) March 16, 2025

Całkiem nieźle z trudnej sytuacji wyszli też Lance Stroll i Nico Hulkenberg. Nieoczekiwanie kierowcy Astona Martina i Saubera awansowali na pozycje nr 6 i 7. Mimo trudności na restarcie i dysponowania gorszymi samochodami w porównaniu do Ferrari czy McLarena odrabiającego straty Piastriego, zdołali przetrwać i dowieźli niezłe zdobycze punktowe.

Sporo rozczarowań podczas inauguracji

Wydawało się, że mając startować z 11. pola Hadjar, po rozbiciu się na okrążeniu formującym, będzie największym rozczarowaniem. Jednakże przy restarcie doszło do odpadnięcia kolejnej dwójki kierowców. O ile przypadek Jacka Doohana z Alpine, z uwagi na małe doświadczenie w trudnych warunkach za sterami bolidu F1, można usprawiedliwiać, o tyle już Carlosa Sainza trudniej. Hiszpan miał wejść jako nowy lider Williamsa, tymczasem rozbił swój samochód w ostatnim zakręcie i to na samym początku neutralizacji. Ogromna szkoda, ponieważ stajnia z Grove straciła jeden z samochodów, który też miał walczyć o cenne punkty.

Poza wymienionymi zawodnikami warto wspomnieć o Alonso, Lawsonie i Bortoleto, którzy rozbili samochody i nie wykorzystali swoich okazji w tych zmiennych warunkach. Jednakże rozczarowań w Melbourne było więcej. Spory zawód przeżył wymieniony wcześniej Piastri, który uratował jedynie dwa punkty w swoim domowym wyścigu, a mógł być nawet na podium. Większość swoich trudów zaprzepaścili też Yuki Tsunoda i Pierre Gasly, którzy jechali po punkty, ale przez błędy skończyli odpowiednio na pozycjach nr 12 i 11. Racing Bulls i Alpine mogą być więc mocno rozczarowane.

Przed nami GP Chin

Już za niespełna tydzień, 21-23 marca, zespoły i kierowcy przeniosą się na tor w Szanghaju. To tam odbędzie się wyścig o GP Chin. Zawody zapowiadają się ciekawie, ponieważ na tym początkowym etapie sezonu 2025 w F1 możemy mieć więcej niespodzianek. Wszyscy będą ciekawi, czy McLaren utrzyma niezłe osiągi, kto zredukuje do nich stratę na pojedynczym okrążeniu i jak zrehabilitują się m.in. Piastri, Alonso, Tsunoda, Sainz, Hadjar czy Doohan.

Aktualizacja, 12:30: Podsumowanie zostało zaktualizowane po uwzględnieniu anulowania kary czasowej dla Andrei Kimiego Antonellego. Pierwotnie też przez liczne zwroty akcji na torze zapomnieliśmy uwzględnić, że najszybsze okrążenie nie jest już punktowane. To obecnie oznacza, że w „generalce” prowadzi McLaren, ale drugi Mercedes ma tyle samo punktów.

Wyniki GP Australii 2025 (zaktualizowane)

Wyniki GP Australii 2025 wyścig f1
Fot. FIA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1 2025
  • GP Australii
  • McLaren

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Fernando Alonso został ambasadorem  Barcelona-Catalunya

Fernando Alonso został ambasadorem Barcelona-Catalunya

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 maja 2025

Fernando Alonso został ambasadorem toru Barcelona-Catalunya. Zwiększy to szanse na pozostanie obiektu w F1. Hiszpan robi przytyk w stronę Madringu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione