⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nie żyje Eddie Jordan. Przegrał walkę z nowotworem

Nie żyje Eddie Jordan. Przegrał walkę z nowotworem

  • Formuła 1
20 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Wiktoria Żupińska

Nie żyje Eddie Jordan. Przegrał walkę z nowotworem

Były szef zespołu Jordan F1 zmarł w wieku 76 lat. Od zeszłego roku zmagał się z nowotworem. Zostanie zapamiętany jako legenda motorsportu, a także jako wyjątkowy, odważny charyzmatyczny człowiek.

Eddie Jordan zmarł u boku rodziny

W grudniu zeszłego roku Eddie Jordan wyjawił, że parę miesięcy wcześniej zdiagnozowano u niego agresywną formę raka pęcherza i prostaty, z przerzutami do miednicy i kręgosłupa. W swoim podcaście Formula For Success, prowadzonym wspólnie z Davidem Coulthardem, zachęcał do wykonywania badań. Niestety przegrał walkę z nowotworem. 

Jak podaje BBC, w oświadczeniu wydanym przez rodzinę Irlandczyka, Eddie Jordan zmarł we wczesnych godzinach 20 marca 2025 u boku swojej rodziny w Cape Town. Miał 76 lat.

Remembering Eddie Jordan, the legendary F1 team owner and all-round entertainer 💛 pic.twitter.com/ZVcZtJBYkZ

— Formula 1 (@F1) March 20, 2025

Założyciel zespołu Jordan F1

Eddie Jordan urodził się 30 marca 1948 w Dublinie. Karierę zaczynał jako kierowca wyścigowy, najpierw od kartingu w Irlandii. W 1974 roku brał udział w Formule Ford, a następnie w Formule 3 Atlantic. Testował nawet bolid F1 McLarena.

Charyzmatyczny Irlandczyk odnalazł jednak powołanie w zarządzaniu i kierowaniu zespołami, więc założył Eddie Jordan Racing. Ekipa ścigała się w juniorskich seriach. Do kierowców należał m.in. Martin Brundle, który w 1983 roku został wicemistrzem brytyjskiej F3, a także Johnny Herbert, który zdobył tytuł w 1987.

RIP my friend. Condolences to each and every one of your lovely family. What a character. What a rock star. What a racer. So many drivers owe you so much, you gave us our chances and believed in us. 🥲 pic.twitter.com/7yexhsxC0h

— Martin Brundle OBE (@MBrundleF1) March 20, 2025

EDJ brało udział także w Międzynarodowej Formule 3000, która w 1985 roku była ostatnim krokiem do F1, zastępując F2. W 1989 roku mistrzostwo wygrał tam francuski kierowca Jean Alesi, przyszły kierowca Ferrari i Benettona.

W 1991 roku Jordan postanowił wejść do Formuły 1. Dzięki pomysłowości, zaangażowaniu i determinacji, zespół zadebiutował z bolidem 191 w ikonicznym zielonym malowaniu głównego sponsora, 7UP. Dyrektorem technicznym został Gary Anderson, a sponsorów pozyskiwał EJ. Razem z małą grupą ludzi udało im osiągnąć więcej, niż wszyscy z F1 się spodziewali.

Eddie Jordan jako pierwszy dał szansę młodemu Michaelowi Schumacherowi podczas Grand Prix Spa. Ekipa przerosła wszelkie oczekiwania i zakończyła debiutancki sezon na piątej pozycji w kwalifikacji konstruktorów.

A born entertainer, a determined underdog, and truly one-of-a-kind.

Eddie Jordan 💛#F1 pic.twitter.com/LMx4AmaXDl

— Formula 1 (@F1) March 20, 2025

Następne lata były trudne ze względu na słaby silnik Yamahy. Jordan musiał zawrzeć umowę z japońskim producentem, aby otrzymać niezbędne środki pieniężne. Pomimo problemów z zasobami i finansami, ekipie udało się przetrwać. W 1994 roku Rubens Barrichello ukończył GP Pacyfiku na 3. miejscu, tym samym zdobywając pierwsze podium w historii zespołu. 

Walka o mistrzostwo

W 1998 Jordan Grand Prix osiągnęło swój najlepszy wówczas rezultat. Damon Hill wygrał deszczowe Spa, a tuż za nim na drugim miejscu dojechał Ralf Schumacher. W następnym roku ekipa z Silverstone zgarnęła kolejne dwa zwycięstwa, a ich kierowca Heinz-Harald Frentzen walczył o mistrzostwo świata. 

Niestety w Formule 1 zaczęły zdobywać przewagę zespoły fabryczne, w wyniku boomu we wczesnych latach dwutysięcznych, kiedy to dołączali wielcy producenci silników. Ostatni raz zespół Jordan F1 wygrał na torze Interlagos w 2003 roku. Giancarlo Fisichella został ogłoszony zwycięzcą chaotycznego wyścigu. 

Eddie Jordan sprzedał zespół w 2005 roku. Następnie ekipa przechodziła w ręce różnych właścicieli i zmieniała nazwy – Midland, Spyker i Force India. W 2018 roku stajnia została kupiona przez miliardera Lawrence’a Strolla i przemianowana na Racing Point. W 2021 oficjalnie przekształciła się w Astona Martina.

Eddie Jordan i jego dziedzictwo

Eddie Jordan był charyzmatycznym i zdeterminowanym biznesmenem. Zostanie zapamiętany jako człowiek pełen pasji i zaangażowania, a także nietuzinkowy. Myślał nieszablonowo i umiejętnie wykorzystywał wszelkie możliwości. 

Angażował się w działalność biznesową i charytatywną. Posiadał wizję i dzięki swojej nieustępliwości, regularnie realizował najbardziej ambitne cele, nawet te szalone lub te, które wydawały się niemożliwe. W okresie, gdy Irlandczyk był szefem, Jordan F1 zdobył łącznie 4 zwycięstwa, 2 pole position i 19 podiów. 

Eddie Jordan miał okazję zobaczyć jak wygląda obecnie jego dawny zespół. W zeszłym roku we wrześniu podczas konferencji prasowej, na której oficjalnie ogłoszono, że Adrian Newey, jego wieloletni przyjaciel, dołączy do brytyjskiej stajni, obecny był również EJ. Odwiedził nową fabrykę w Silverstone, położoną naprzeciwko dawnej siedziby Jordan GP. Spotkał się z byłymi pracownikami, którzy razem z nim tworzyli dawną ekipę. Teraz piszą oni kolejny rozdział rozpoczętej przez niego historii.

– Eddie Jordan był prawdziwym kierowcą, wspaniałym liderem i jedną z największych postaci w naszym sporcie. Był przyjacielem, którego znałem od ponad trzydziestu lat i będzie mi go bardzo brakowało. Moje myśli, a także myśli wszystkich w Aston Martin, są z jego rodziną i przyjaciółmi – napisał w oświadczeniu Lawrence Stroll, właściciel Astona Martina

It's good to know that on the day Adrian Newey was announced at @AstonMartinF1 Eddie Jordan visited the new base next to the original Jordan GP site and was able to see how the team now looks – and he had an emotional reunion with guys he employed and who are still working there.

— Adam Cooper (@adamcooperF1) March 20, 2025

– Dzięki swojej niewyczerpanej energii zawsze wiedział, jak rozśmieszyć ludzi, pozostając szczerym i błyskotliwym w każdej chwili. Eddie był protagonistą ery F1 i będzie nam go bardzo brakowało. W tej chwili smutku moje myśli i myśli całej rodziny Formuły 1 są z jego rodziną i bliskimi – złożył kondolencje Stefano Domenicali, CEO F1.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Marko: Rozpętało się piekło. Verstappen zasłużył na karę

Marko: Rozpętało się piekło. Verstappen zasłużył na karę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Helmut Marko nie rozumie reakcji Maxa Verstappena. Twierdzi, że Holendra poniosły emocje. Przyznaje, że przyczyniły się do tego złe decyzje.

Briatore się wypiera: Nigdy z nim o tym nie rozmawiałem

Briatore się wypiera: Nigdy z nim o tym nie rozmawiałem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Flavio Briatore, obecnie konsultant wykonawczy w zespole Alpine, zapytany o aferę "Crashgate" z roku 2008, zaprzecza zeznaniom Nelsona Piqueta Jr. Włoch powołuje się też na wyrok Francuskiego Sądu Najwyższego.

Charles Leclerc: Mieliśmy szczęście. Oba Ferrari z problemami

Charles Leclerc: Mieliśmy szczęście. Oba Ferrari z problemami

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Charles Leclerc miał szczęście w Grand Prix Hiszpanii. Przyznał, że bez neutralizacji nie zdobyłby podium. Okazuje się, że oba Ferrari miały problem w wyścigu.

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hülkenberg zdobył sensacyjne piąte miejsce w GP Hiszpanii. Oscar Piastri wygrał już piąty wyścig w sezonie. Maxa Verstappena poniosły emocje. Kto wykorzystał okazję, a kto ją zmarnował? Oto nasz werdykt.

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hulkenberg był prawdopodobnie największą niespodzianką minionego GP Hiszpanii. Kierowca Saubera dojechał do mety niedzielnego wyścigu na 5. miejscu. Czy tak dobry rezultat wisiał w powietrzu?

Max Verstappen przyznał się do błędu po GP Hiszpanii

Max Verstappen przyznał się do błędu po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Max Verstappen przyznał się do błędu po Grand Prix Hiszpanii. Stwierdził, że przyczyniła się do tego frustracja. Żałuje agresywnego manewru.

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Lewis Hamilton jest rozczarowany szóstym miejscem w Grand Prix Hiszpanii. Stwierdza, że to jeden z najgorszych wyścigów, jakich doświadczył.

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
1 czerwca 2025

Oscar Piastri powrócił do wygrywania po dwóch rundach przerwy, kiedy to uznawał wyższość Maxa Verstappena i Lando Norrisa. W GP Hiszpanii, Australijczyk nie miał sobie równych i "po profesorsku" realizował swój plan. Podium uzupełnili Lando Norris i Charles Leclerc.

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione