⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
24 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Igor Długosz

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Nawet wielogodzinne wyścigi potrafią kończyć się minimalnymi różnicami na mecie. Oto lista najbliższych finiszy w historii WEC. Tutaj przytoczymy rekord każdej klasy, a także inne wyjątkowe zakończenia wyścigów.

Najbliższe finisze w historii WEC – Hypercar – Lone Star Le Mans 2024

W 4-letniej historii klasy Hypercar brakuje prawdziwego fotofiniszu. Wcale nie oznacza to jednak braku pojedynków o zwycięstwa do ostatnich okrążeń. W sezonach 2021, 2022 i 2023 wielokrotnie widywaliśmy różnice na mecie w okolicach dwóch sekund. Rekord klasy Hypercar padł jednak w zeszłorocznym Lone Star Le Mans. To idealny początek ku zestawieniu „najbliższe finisze w historii WEC„.

Na 40 minut do końca wyścigu liderująca Toyota #7 otrzymała karę przejazdu przez aleję serwisową za ignorowanie żółtych flag. W ten sposób prowadzenie otrzymała ekipa AF Corse #83. Kamui Kobayashi do ostatnich chwil gonił Roberta Shwartzmana, lecz dwukrotnemu mistrzowi WEC zabrakło czasu. Kiedy partner zespołowy Roberta Kubicy ujrzał linię mety, Japończyk tracił do niego 1.780 sekundy.

Najbliższy finisz w historii WEC Hypercar - Lone Star Le Mans 2024
Fot. Ferrari Hypercar

Najbliższe finisze w historii WEC – LMP2 – 6 Hours of Portimao 2023

Kategoria LMP2 urzędowała w WEC przez ponad dekadę. Mimo to najbliższy finisz w historii tej klasy ujrzeliśmy podczas jednego z jej ostatnich wyścigów. United Autosports perfekcyjnie wykorzystało wyjazd samochodu bezpieczeństwa na półtorej godziny do mety 6 Hours of Portimao 2023. Strategia paliwowa anglosaskiego zespołu okazała się zdecydowanie lepsza od rywali. Ekipa #23 przekroczyła linię mety na pierwszej pozycji, a zaledwie 0.6 sekundy za nimi uplasował się siostrzany samochód #22.

Najbliższy finisz w historii WEC LMP2 - 6 Hours of Portimao 2023
Fot. United Autosports

Najbliższe finisze w historii WEC – LMGT3 – 6 Hours of Imola 2025

Do stworzenia tego artykułu przyczyniły się ostatnie wydarzenia w LMGT3. Najnowsza kategoria WEC dostarczyła nam dwa fotofinisze z rzędu. W tegorocznym Qatar 1812km wielogodzinną walkę o zwycięstwo toczyli TF Sport #33 oraz United Autosports #59. Wyprzedzanie na torze Lusail w autach GT3 okazało się jednak praktycznie niewykonalne. Podczas ostatniej godziny wyścigu ewidentnie szybszy McLaren utknął za Corvettą i przekroczył linię mety ze stratą 0.493 sekundy. W ten oto sposób ustanowiony został rekordowy finisz klasy LMGT3… który nie przetrwał nawet jednego wyścigu.

Podsumowanie 6 Hours of Imola 2025

Walka o szczytowe miejsce na podium 6 Hours of Imola była dużo ciekawsza niż w Katarze. Team WRT #46 dominowało zmagania do czasu kolizji z AF Corse #21. Valentino Rossi oraz jego ekipa zostały za to ukarane przejazdem przez aleję serwisową, a na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Ten incydent wręcz obrócił wyścig do góry nogami. Największymi zwycięzcami neutralizacji okazała się ekipa Manthey #92, która objęła w ten sposób prowadzenie. Na dwa okrążenia do mety ukarane BMW odrobiło jednak swoje straty. Mimo sporej różnicy osiągów, Richard Lietz utrzymał za sobą Kelvina van der Linde. Różnica między nimi wyniosła 0.316 sekundy.

A FIGHT TO THE LINE IN LMGT3 🏁

But @manthey_racing 1st Phorm take the win! #WEC #6HImola #Porsche pic.twitter.com/MFFYTo7Ljw

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 20, 2025

LMP1 – 6 Hours of COTA 2017

Ostatnie zwycięstwo legendarnego samochodu Porsche 919 Hybrid przeszło do historii jako bardzo kontrowersyjne. Ekipa #1 zdominowała 6 Hours of COTA w 2017 roku, prowadząc przez 137 ze 192-óch okrążeń. Jednak na ostatnim kółku Nick Tandy otrzymał polecenie od zespołu, aby przepuścić Earla Bambera i oddać mu zwycięstwo. Różnica między nimi na mecie wyniosła tylko 0.276 sekundy. Do dziś jest to najbliższy finisz w klasyfikacji ogólnej WEC.

Porsche zamieniło swoje samochody w celu powiększenia przewagi ekipy #2 w klasyfikacji kierowców nad rywalami z Toyoty. Jak się później okazało, 7 dodatkowych punktów zyskanych w USA nie miało znaczenia dla losów tytułu. Kierowcy Porsche #2 zostali mistrzami świata z przewagą 25-ciu „oczek” nad zawodnikami Toyoty #8.

#6hCOTA Chequered Flag out. 🏁@Porsche_Team take 1-2 at @COTA #WEC pic.twitter.com/f67oWy149A

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) September 16, 2017

Drugiemu najbliższemu finiszowi LMP1 również sprzyjały okoliczności. Wypadek SMP Racing w ulewnym deszczu wywołał samochód bezpieczeństwa, który zjechał na 7 minut do mety 6 Hours of Shanghai 2018. Po tak krótkim sprincie różnica między parą aut Toyoty wyniosła 1.419s. Zaledwie dwie setne sekundy więcej dzieliły Kamui Kobayasiego oraz Loica Duvala na mecie 6 Hours Fuji 2016. Genialny pojedynek Toyoty #6 z Audi #8 można uznać za „prawdziwy” najbliższy finisz w klasyfikacji ogólnej WEC.

pic.twitter.com/j9jUK7d0j6

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) September 2, 2022

Najbliższe finisze w historii WEC – LMGTE Am – 6 Hours of Spa 2018

Rywalizacja w innych kategoriach bywała jednak jeszcze bardziej wyrównana. Z racji, że produkują one bardzo niewielkie ilości brudnego powietrza, auta GT wielokrotnie odegrały rolę w rekordowych finiszach. Głównymi bohaterami 6 Hours of Spa 2018 okazali się kierowcy TF Sport #90 oraz Aston Martin Racing #98. Pedro Lamy wygrał wspaniałą bitwę z Euanem Hankeyem. Różnica pomiędzy nimi wyniosła zaledwie 0.221 sekundy, co do dziś stanowi najbliższy finisz w historii WEC w tradycyjnych warunkach ścigania.

Payback time in one month!
This time we'll turn it around @AMR_Official 😉#WEC #SuperSeason #6hSpa
📽️ @FIAWEC pic.twitter.com/IQJio6IHvd

— TF Sport (@OfficialTFSport) April 4, 2019

Rekord ten niemalże został pobity 5 lat później. Nicky Catsburg popisał się umiejętnościami defensywy na ostatnim etapie 6 Hours of Portimao 2023. Alessio Roverze zabrakło do pokonania go 0.260 sekundy. W dokładnie tym samym wyścigu ujrzeliśmy zatem najbliższy finisz w historii LMP2 oraz drugi najbliższy finisz w historii klasy GTE Am.

Second win of the season in LMGTE Am for the #33 @CorvetteRacing.#WEC #6HPortimao pic.twitter.com/zsPErD4Fxq

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 16, 2023

LMGTE Pro – 6 Hours of Bahrain 2017

Jeżeli chodzi o czyste liczby, najbliższy finisz w historii WEC wydarzył się w finale sezonu 2017. Tylko 0.174 sekundy dzieliły auta Ferrari AF Corse na mecie 6 Hours of Bahrain. Był to jednak zaaranżowany finisz. Włosi jechali po pewien dublet i niczym Ford w słynnej edycji Le Mans 1966, kazali swoim zawodnikom przejechać linię mety koło w koło. Ferrari powtórzyło ten ruch w Fuji w 2022 roku.

Najbliższy finisz w historii WEC GTE Pro - 6 Hours of Bahrain 2017
Fot. Ferrari Races

Wykluczając ustawione finisze, rekord dla klasy GTE Pro miał miejsce kilka miesięcy wcześniej, w 6 Hours of Spa 2022. James Calado, Michael Christensen oraz Antonio Fuoco stoczyli genialną walkę do ostatniego zakrętu. Różnica między P1 a P2 wyniosła 0.523 sekundy, a między całym Top 3 zaledwie 1.256 sekundy.

An AMAZING finish in GTE Pro, look at that! Porsche won in Sebring, Ferrari is winning in Spa. Which of the two rivals is going to take the advantage at Le Mans?#WEC #6HSpa @PorscheRaces @FerrariRaces pic.twitter.com/rvWxtOGNWA

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) May 7, 2022

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Motorsport. WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 lipca 2025

Wyścig 6h Sao Paulo WEC przebiegał spokojnie. Od startu do mety tylko Porsche mogło zbliżyć się do Cadillaca. Ten jednak nie dał się pokonać wygrywając po raz pierwszy w WEC

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Motorsport. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione