Za nami drugie spotkanie Komisji F1 w tym roku. Miało ono przynieść więcej zmian dotyczących rewolucji technicznej na sezon 2026 w obszarze regulacji dotyczących głównie jednostek napędowych. Ostatecznie poza drobnymi poprawkami do tegorocznych regulaminów i oświadczeniem o dalszych dyskusjach dotyczących zgłaszanych przez producentów silników problemów.
Komisja F1 przesuwa wdrożenie poprawek do regulaminów 2026
W trakcie zebrania Światowej Rady Sportów Motorowych FIA w Genewie z wczoraj (24 kwietnia) uczestniczyli dyrektor ds. bolidów jednomiejscowych Nikolas Tombazis, szef FOM, Stefano Domenicali, przedstawiciele producentów silników oraz zespołów F1. Głównym celem było przyjrzenie się tegorocznych problemom oraz zgłoszeniom dotyczącym trudności z rozdzieleniem mocy w nowych jednostkach. Silniki wchodzące do F1 w 2026 roku mają mieć kłopot z tym, aby silnik elektryczny generował zbliżoną wartość mocy do tej z silnika spalinowego. Niektórzy zgłaszali problem z ładowaniem i dużymi spadkami na prostych.
Finalnie Komisja F1 omówiła w zasadzie udoskonalenia strategii zarządzania energią na rok 2026, a także środki mające na celu rozwiązanie problemów finansowych, z którymi mogą się zmierzyć producenci jednostek napędowych, którzy w 2026 roku doświadczą niskiej wydajności lub znacznych problemów z niezawodnością. Wszystkie te tematy poddane do szczegółowego omówienia przez specjalistów w odpowiednich komitetach doradczych.
Jednocześnie wszyscy zostali poinformowani o rezultatach rozmów dotyczących przywrócenia silników V10. Nie ujawniono jednak nic nowego w tym temacie, tak samo jak w tym poprzedzającym.
FIA wdrożyła za to kilka aktualizacji na już
Jednym z tematów spotkania Komisji F1 były też obecnie obowiązujące przepisy i pewne niejasności. Zdecydowana większość dotyczyła Regulaminu Sportowego. Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych punktów dyskusji.
- Konieczne są ostatnie poprawki w celu wdrożenia obowiązkowej strategii dwóch pit-stopów podczas GP Monako;
- Aktualizacja limitów parku zamkniętego w przypadku, gdy kierowca zdecyduje się nie nosić kamizelki chłodzącej;
- Dodanie mechanizmu mającego na celu zarządzanie opóźnieniami w dostawach ładunków podczas perturbacji lotniczych. Ten problem dotknął wiele zespołów podczas niedawnego GP Chin;
- Uzgodniono zmianę przepisów finansowych w odniesieniu do ulgi dla nowych podmiotów. Okazało się to konieczne przed dołączeniem zespołu Cadillac F1 w 2026 r.
Poza wymienionymi poruszono też kwestię pożarów na trawie, które obserwowaliśmy podczas GP Japonii. Ustalono, że trzeba wdrożyć alternatywne materiały w niektórych miejscach. Ewentualnie najlepiej byłoby wdrożyć program leczenia tych fragmentów, które są szczególnie narażone na zapalenie.
Więcej o przepisach F1 na sezon 2025 przeczytasz tutaj.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!