⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
Betard Sparta Wrocław Logo
30:12
row-rybnik.png Logo
20.06.2025 20:30
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
1 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna zmarł 1 maja 1994 r. podczas weekendu o GP San Marino na torze Imola. Co roku świat sportu wspomina ten weekend, który już od piątku wzbudzał zaniepokojenie. Żeby odskoczyć trochę od tego przykrego wydarzenia opiszemy jeden z ważniejszych udanych weekendów Brazylijczyka, jakim było GP Monako 1987 r.

Tragiczny weekend o GP San Marino 1994

Co roku 1 maja, szczególnie fani motorsportu, wracają myślami do weekendu o GP San Marino na torze Imola. W jego trakcie zginęli reprezentujący zespół Simtek Austriak Roland Ratzenberger oraz 3-krotny mistrz świata Formuły 1, Ayrton Senna. Poważnie wyglądający wypadek miał wtedy też Rubens Barrichello, ale szczęśliwie nie odniósł poważnych obrażeń.

Do dziś wiele osób zastanawia się dlaczego akurat Senna, który był jednym z najlepszych i najbardziej utytułowanych kierowców w historii F1 odszedł w taki sposób. Nad wydarzeniami z tego weekendu można długo dyskutować i mieć żal, że do nich doszło. Dlatego skupimy się na innym weekendzie, który ma więcej pozytywnych akcentów. Był to też weekend, który zapoczątkował niezwykłą serię zwycięstw, której nikt do dziś nawet nie wyrównał. Opowiemy o GP Monako 1987.

Ayrton Senna i początek sezonu 1987

Od swojego debiutu w roku 1984 Ayrton Senna pokazywał, że potrafi być szybki, nawet w mało konkurencyjnym bolidzie. Udowodnił to właśnie w tym roku na ulicach Monako, gdy jadąc w ulewnym deszczu Tolemanem (dzisiejsze Alpine – przyp. red.) błyskawicznie doganiał prowadzącego wyścig Alaina Prosta w McLarenie. Po drodze wyprzedzał też takich mistrzów świata jak Keke Rosberg i Niki Lauda. Bardzo możliwe, że gdyby nie wywieszenie czerwonej flagi, to już wtedy Brazylijczyk wygrałby na ulicach Monte Carlo. Finalnie stanął na podium jako drugi.

#OnThisDay, Monaco, 1984

A legend announced himself to the world in style

Ayrton Senna upset the status quo and grabbed a podium in the rain pic.twitter.com/VUMTlMSuwX

— Formula 1 (@F1) June 3, 2018

Bardzo dobre występy w debiutanckim sezonie pozwoliły mu na przejście od roku 1985 do bardziej konkurencyjnego zespołu Lotusa, w którym wygrał swoje pierwsze wyścigi i dość regularnie w jego barwach stawał na podium.

W sezonie 1987 forma Lotusa uległa jednak pogorszeniu. Zmienił on dostawcę silników z Renault na Hondę, a bolid 99T nie był tak szybki jak jego poprzednicy. Senna przed rundą w Monako wycofał się z dwóch z trzech wyścigów (Brazylia i Belgia). W San Marino, jedynym wyścigu, który ukończył, zajął 2. miejsce. Na ten rok Lotus miał nowy system aktywnego zawieszenia, który mógł być dużą pomocą na wyboistym torze w Monako. Ale system ten nigdy nie był tam testowany, co zachwiało pewnością siebie zespołu.

Wymagający weekend i tłok na torze

Podczas kwalifikacji Ayrton Senna zapewnił sobie 2. pozycję na starcie. Nigel Mansell zdobył pole position, pokonując okrążenie o 0,672 s szybciej niż Brazylijczyk. W drugim rzędzie byli Nelson Piquet w Williamsie i Alain Prost z McLarenie. Michele Alboreto (Ferrari) i Eddie Cheever (Arrows) zajęli trzeci rząd.

Ayrton Senna , Lotus 99T
GP de Mônaco – 1987 #QuartaLigaDaJusticaSDV pic.twitter.com/W1s3kMTGmO

— Senna Racing 🏁 #CVLJ (@TasLjsdv) March 21, 2023

Nie obyło się bez kontrowersji, bo FISA (fr. Fédération Internationale du Sport Automobile – pol. Międzynarodowa Federacja Sportu Samochodowego – przyp. red.) zezwoliła na udział w wyścigu 26 samochodom, co dosłownie mogło spowodować korek na wąskich uliczkach księstwa. Zazwyczaj 6 najwolniejszych samochodów w sesjach kwalifikacyjnych nie brało udziału w wyścigu, a pozostałe 20 już tak. W ten sposób to wyglądało rok wcześniej w Monako. Jednak, aby uspokoić sponsorów, wszystkie 26 samochodów wystartowało tego dnia. Innym ciekawym faktem było to, że pierwszy rząd był powtórzeniem poprzedniego wyścigu. Senna i Mansell rozbili się na pierwszym okrążeniu GP Belgii, co uniemożliwiło im wygranie w Spa. Senna w rozmowie z mediami uważał, że tym razem nie będzie problemu:

– Zawsze istnieje ryzyko, ale Mansell już powiedział, że to, co wydarzyło się w Belgii, należy do przeszłości. Rozmawialiśmy też ze sobą w biurze dyrektora wyścigu. Zawsze jest niebezpiecznie zaczynać tutaj, ale mam nadzieję, że tym razem uda mi się ukończyć pierwsze okrążenie – powiedział Brazylijczyk mediom.

Ayrton Senna wygrywa GP Monako po raz pierwszy

W niedzielę wyścig rozpoczął się z Mansellem na prowadzeniu. Brytyjczyk miał nad Senną przewagę 11 sekund, gdy na 29. okrążeniu turbosprężarka jego silnika Hondy odmówiła posłuszeństwa, zmuszając Williamsa do wycofania się. Ayrton Senna objął prowadzenie i zdominował wyścig. Jechał bez żadnych incydentów przez kolejne 49 okrążeń. Znalazł nawet czas na uzyskanie najszybszego okrążenia wyścigu (1.27,685). Minął linię mety 33 sekundy przed drugim Brazylijczykiem, Nelsonem Piquetem (wtedy mistrzem świata 1981 i 1983 – przyp. red.). Michele Alboreto z Ferrari uzupełnił podium.

Po raz pierwszy brazylijski kierowca wygrał w Monako – wyczyn wystarczająco dobry, aby umieścić go wśród największych brazylijskich sportowców wszech czasów. Było to jedno z jego najbardziej entuzjastycznie świętowanych zwycięstw. Senna zrelaksował się po przejechaniu linii mety, rozmawiając z mechanikami swojego zespołu przez radio. Podziękował każdemu za przygotowanie samochodu do wyścigu.

Ayrton Senna's first win in Monaco. 31st May, 1987. pic.twitter.com/SHagif7sxW

— Senna (@sennatheking) March 9, 2019

– Kiedy zauważyłem, że nie nadążam za Mansellem, postanowiłem oszczędzać opony i hamulce, aby łatwiej było mi przejechać drugą połowę wyścigu. Po wycofaniu Mansella zacząłem się martwić o tych, którzy pozostali w tyle, a zwłaszcza o to, żeby nie stracić koncentracji – powiedział Brazylijczyk po wyścigu.

Podczas świętowania nawet monakijski książę Rainier nie mógł uniknąć prysznica szampana, który Ayrton Senna chciał podarować światu. To było przytłaczające poczucie radości, które powtórzył jeszcze pięć razy w księstwie w kolejnych latach swojej kariery. Po świętowaniu z zespołem Senna został zaproszony przez samego księcia na tradycyjną kolację rodziny książęcej, która odbywała się po wyścigach w Monte Carlo.

To było piąte zwycięstwo Senny w Formule 1 i pierwsze w historii zwycięstwo samochodu z aktywnym zawieszeniem. Po GP Monako Prost miał 18 punktów w klasyfikacji generalnej, za nim był Senna z 15, Johansson z 13 i Piquet z 12. Mansell był na piątym miejscu z 10 punktami.

Źródło: Ayrton Senna Official

Zdjęcie główne: Formula 1 / X

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ayrton Senna
  • F1
  • GP Monako
  • Lotus

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To nie wykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To nie wykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Racing Bulls zawiedzeni po GP Kanady. Rywale bardzo blisko

Racing Bulls zawiedzeni po GP Kanady. Rywale bardzo blisko

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Wyścig o GP Kanady Formuły 1 nie ułożył się po myśli ekipy Racing Bulls. Isack Hadjar i Laurent Mekies zgodnie uważają, że zespół z Faenzy miał sporo przeszkód w Montrealu.

Norris musi pokazać swój charakter. McLaren go w pełni wspiera

Norris musi pokazać swój charakter. McLaren go w pełni wspiera

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Andrea Stella mówi, że Lando Norris musi wyciągnąć wnioski z wypadku w Kanadzie. Szef zespołu liczy na to, że Brytyjczyk pokaże siłę swojego charakteru.

Christian Horner: Z Maxem zawsze wiesz, czego się spodziewać

Christian Horner: Z Maxem zawsze wiesz, czego się spodziewać

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Christian Horner wierzy w lojalność Maxa Verstappena. Holender zawsze stawia sprawy jasno. Red Bull chce wygrać piąty tytuł mistrzowski z rzędu. Zespół idzie wzorem Schumachera i Ferrari.

Nowe kontrowersje w FIA: Odeszła kolejna ważna osoba

Nowe kontrowersje w FIA: Odeszła kolejna ważna osoba

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

Kolejna ważna osoba odeszła z FIA. Federacja zlikwidowała stanowisko Sary Mariani. Miała skrytykować Mohammeda Ben Sulayema.

James Vowles podpisał nowy kontrakt z zespołem Williams

James Vowles podpisał nowy kontrakt z zespołem Williams

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

James Vowles podpisał nowy kontrakt z zespołem Williams. Brytyjczyk pozostanie w ekipie na wiele lat. Stawia jasne cele. Chce wygrywać mistrzostwa świata.

Andy Cowell: Fernando znalazł sposób. Alonso dobrze się bawił

Andy Cowell: Fernando znalazł sposób. Alonso dobrze się bawił

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

Andy Cowell chwali Fernando Alonso za wyniki w kwalifikacjach. Szef zespołu mówi, że Hiszpan znalazł sposób na maksymalizowanie możliwości. Mistrz świata potrafi prowadzić trudny bolid. Dobrze się bawił w Kanadzie.

Wood z powrotem w F1. Aston Martin zatrudnił go za radą Neweya

Wood z powrotem w F1. Aston Martin zatrudnił go za radą Neweya

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
18 czerwca 2025

Aston Martin nie stoi w miejscu. Zespół zatrudnił właśnie bliskiego współpracownika Adriana Neweya z Red Bulla. Pracowali razem przy sukcesie Sebastiana Vettela.

Frederic Vasseur: Zmarnowaliśmy szanse na lepszy wynik

Frederic Vasseur: Zmarnowaliśmy szanse na lepszy wynik

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
18 czerwca 2025

Frederic Vasseur, szef zespołu Scuderia Ferrari, podsumował weekend o GP Kanady w wykonaniu ekipy z Maranello. Zdaniem Francuza był to weekend zmarnowanych szans. Docenił też postęp w wykonaniu rywali.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren198
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes136
5.Charles LeclercFerrari104
6.Lewis HamiltonFerrari79
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas22
10.Isack HadjarVisa Cash App RB21
11.Nico HulkenbergStake F1 Team20
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams13
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Fernando AlonsoAston Martin8
17.Oliver BearmanHaas6
18.Liam LawsonVisa Cash App RB4
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione