⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo 1. ćwierćfinał DMPJ w Toruniu – grupa II
26.06.2025 17:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
  • Inne wyścigi
5 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Adrian Januszkiewicz

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

W wyniku powikłań po przebytym udarze mózgu w wieku 78 lat zmarł Jochen Mass. Niemiecki kierowca w swojej karierze przejechał w Formule 1 ponad 100 wyścigów, a także wygrał wyścig 24h Le Mans.

Jochen Mass – marynarz z pasją do wyścigów samochodowych

Początki

Jochen Mass urodził się 30 września 1946 r. w Dorfen w Bawarii. Z zawodu był marynarzem, jednak pasjonował się motorsportem i swoją karierę wyścigową zaczął już w latach 60. Zachęcił go do tego, jego szef w salonie Alfy Romeo, gdzie Niemiec był praktykantem. Z początku próbował sił w samochodach turystycznych. Jego ikonicznym samochodem w tym czasie był Ford Capri. Startował nim m.in. w serii DRM (poprzednik DTM – przyp. red.).

Na początku lat 70. Mass przesiadł się na bolidy jednomiejscowe. W latach 1972-73 startował w Formule 2, w której drugi sezon ukończył jako wicemistrz, co pozwoliło mu na awans do Formuły 1. Tam spędził kolejne 10 lat i chociaż nie był ani razu mistrzem świata, to zapisał się na kartach historii królowej sportów motorowych.

Formuła 1

Swoją przygodę z F1 rozpoczął w roku 1973 w zespole Surtees. Nie jeździł tam długo, a późniejszy transfer do McLarena otworzył jego złoty okres w Jedynce. Ten trwał w latach 1974-77. Z początku miał trudności z punktowaniem w wyścigach. Nie zniechęcił tym jednak do siebie Teddy’ego Meyera, ówczesnego szefa McLarena. W tym okresie jego partnerami zespołowymi byli Emerson Fittipaldi i James Hunt. Mistrzowie świata grali w Woking pierwsze skrzypce i Jochen Mass był zwykle w ich cieniu.

Swoje pierwsze i jedyne zwycięstwo w Formule 1 Niemiec odniósł w roku 1975, ale w tragicznych okolicznościach. Było to Grand Prix Hiszpanii na torze Montjuïc pod Barceloną. W jego trakcie Rolf Stommelen, kierowca zespołu Embassy Hill, stracił tylne skrzydło i odbił się od bandy, po czym przeleciał nad drugą i zabił 4 osoby. Sam skończył ze złamaną nogą, nadgarstkiem i pękniętymi dwoma żebrami. Wyścig przerwano po kolejnych 4 okrążeniach, w trakcie których Jochen Mass wyprzedził Jacky’ego Ickxa. Do wznowienia nie doszło i w związku z tym, że kierowcy pokonali mniej niż 60% dystansu wyścigu, to przyznano im jedynie połowę punktów.

Bonjour everyone ☀️

On this day, do you remember the tragic Grand Prix of Montjuic 1975❔🇪🇸#f1 #Formula1 pic.twitter.com/x0sLcQldsb

— Culture F1 (@culturef1_) April 27, 2025

Poza tym wyścigiem Bawarczyk stanął na podium jeszcze 3 razy: w Brazylii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Na Paul Richard był nawet autorem najszybszego okrążenia. Cały sezon 1975 Mass ukończył na 8. miejscu z dorobkiem 20 punktów. McLaren w klasyfikacji konstruktorów ukończył wtedy rok na 3. miejscu.

Kolejne lata już bez wygranych

Rok 1976 wypadł dla Massa podobnie jak poprzedni. Na podium znalazł się wtedy w 2 wyścigach: w RPA i w Niemczech. Te i pozostałe wyścigi pozwoliły mu zebrać 19 punktów i ukończyć sezon na 9. miejscu. McLaren zdobył wtedy wicemistrzostwo świata w klasyfikacji konstruktorów, a drugi kierowca ekipy z Woking, James Hunt, został mistrzem po zaciętej rywalizacji z Nikim Laudą w Ferrari.

Sezon 1977 nie był już tak udany dla McLarena. Mimo to Jochen Mass nie miał powodów do narzekania, bo był to jego najlepszy rok jak dotąd. W jego trakcie 2-krotnie stawał na podium (GP Szwecji i GP Kanady – przyp. red.) i często punktował na pozycjach w okolicach TOP 3. Zebrał w ten sposób 25 punktów i ukończył sezon na 6. miejscu w klasyfikacji generalnej. Niefortunnie, McLaren nie zdecydował się na przedłużenie z nim współpracy i Niemiec musiał szukać nowego zespołu.

W sezonie 1978 reprezentował rodzimy ATS Racing, ale w jego barwach w ogóle nie zapunktował. Kolejne 2 lata spędził w Arrowsie, gdzie było lepiej, ale nie tak dobrze jak w McLarenie. Przez sezon 1981 nie było go w ogóle w F1, a w kolejnym pojechał tylko kilka wyścigów w barwach March Grand Prix nie punktując ani razu. W ten sposób zakończył się jego rozdział z Formułą 1. Było to gorzkie pożegnanie nie tylko ze względu na rezultaty sportowe, ale też przez fakt, że to zderzenie z Massem doprowadziło do śmierci Gillesa Villeneuve’a podczas treningu na torze Zolder w Belgii. Do odejścia przekonało go także zderzenie podczas GP Francji z Maurem Baldim z Arrowsa, w wyniku którego Niemiec wzbił się w powietrze, wypadł poza tor i wpadł w trybuny, po czym zajął się ogniem. Szczęśliwie Mass skończył tylko z lekkimi poparzeniami.

The terrifying lap 11 collision at Signes between Mauro Baldi's Arrows A4 & the March 821 of Jochen Mass. The March went through catch fencing & vaulted into a spectator area, then catching fire. A very shaken Jochen Mass quit F1.

French GP, Paul Ricard, 25 July 1982.

© FOM pic.twitter.com/Xx3FZaHrde

— Formula 1 Through the Years 🏁 (@Formula1_OTD) July 25, 2023

Wyścigi długodystansowe

W latach 80. Jochen Mass przeniósł się do wyścigów długodystansowych, gdy zaczęła się w nich era Grupy C. Startował przede wszystkim w samochodach Porsche i Sauber-Mercedes. W tych pierwszych zdobył podia w wyścigu 24h Le Mans (1981 – 2. miejsce w swojej klasie, 1982 – 2. miejsce w klasie i całym wyścigu -przyp. red.), a także wygrał wyścig 1000 km Mugello 1985, 12h Sebring 1987 oraz Champion Spark Plug Grand Prix 1987 na Mid-Ohio Sports Car Course w Lexington, w stanie Ohio. Z kolei start w samochodzie Sauber-Mercedes pozwolił mu na wygranie wyścigu 24h Le Mans 1989. Później we francuskim klasyku wystartował jeszcze w roku 1991 i 1995, ale tych edycji już nie ukończył.

Manuel Reuter / Stanley Dickens / Jochen Mass, Sauber Mercedes, Le Mans, 1989. pic.twitter.com/9lHvXB4J3s

— Demetriou Neto (@NetoDemetriou) March 14, 2023

Po roku 1990 nie ścigał się już zawodowo. W latach 1993-97 był z kolei ekspertem Formuły 1 w telewizji RTL. Poza tym, został ambasadorem marki Mercedes-Benz i brał udział w takich wydarzeniach jak Mille Miglia i Goodwood Revival. Miał też epizod w Hollywood. Zagrał też samego siebie w filmie „Wyścig” (oryg. „Rush”) o rywalizacji Nikiego Laudy i Jamesa Hunta w Formule 1.

Chociaż lista sukcesów Jochena Massa nie jest długa, to wystarczyła, aby sam stał się ikoną motorsportu. Zarówno w Niemczech, jak i na świecie.

Jochen Mass odszedł podczas GP Miami

O śmierci niemieckiego kierowcy poinformowała jego rodzina za pośrednictwem Instagrama. Miało to miejsce chwilę po zakończeniu wczorajszego GP Miami. W lutym br. przeszedł on udar mózgu i powikłania po nim miały przyczynić się do jego śmierci. Treść oświadczenia rodziny jest następująca:

Dziś opłakujemy stratę męża, ojca, dziadka i legendy wyścigów. Z ciężkim sercem dzielimy się wiadomością, że Jochen Mass zmarł dziś w wyniku powikłań po udarze, którego doznał w lutym tego roku. Dziękujemy wszystkim za niesamowite wsparcie, które otrzymaliśmy. Każda wiadomość pełna pozytywnych słów została mu przekazana, przynosząc mu spokój i ukojenie w ostatnich dniach.

Poza żałobą po jego odejściu, chcemy również uczcić jego niezwykłe życie. Życie, którym uwielbiał się z Wami dzielić. Życie, które przeżył na pełnych obrotach. Dziś znów ściga się ze swoimi przyjaciółmi.

Rodzinie i przyjaciołom Jochena Massa składamy kondolencje.

Zdjęcie główne: F1 Media / X

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 12H of Sebring
  • 24H of Le Mans
  • F1
  • Jochen Mass

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Neapol chce gościć F1: Grand Prix Morza Śródziemnego

Neapol chce gościć F1: Grand Prix Morza Śródziemnego

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
26 czerwca 2025

Neapol chce gościć Formułę 1. Miasto pragnie zorganizować Grand Prix Morza Śródziemnego na swoich ulicach. Powstał już komitet promocyjny.

Alex Albon: Nie podoba mi się, jak się teraz ścigamy

Alex Albon: Nie podoba mi się, jak się teraz ścigamy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
26 czerwca 2025

Alex Albon krytykuje obecny sposób ścigania się w F1. Teraz to sport kontaktowy, a przepisy nadal są niejasne. Za uniknięcie zderzenia można otrzymać karę.

Red Bull szykuje duże zmiany. Zwrot w walce o tytuł?

Red Bull szykuje duże zmiany. Zwrot w walce o tytuł?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
26 czerwca 2025

Dr Helmut Marko, główny konsultant ekipy Red Bull Racing, opowiedział, jak ważne z perspektywy walki o mistrzostwo może być zbliżające się GP Austrii. Czerwone Byki chcą zbliżyć się do McLarena na tyle, aby Max Verstappen miał narzędzia do walki z Oscarem Piastrim i Lando Norrisem.

Prezydent FIA bez rywali. Carlos Sainz Sr rezygnuje

Prezydent FIA bez rywali. Carlos Sainz Sr rezygnuje

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
25 czerwca 2025

Carlos Sainz Sr nie zamierza kandydować na prezydenta FIA. Poinformował o swojej decyzji w mediach społecznościowych. Mohammed Ben Sulayem nie ma obecnie żadnych rywali na stanowisko.

Sergio Perez: Red Bull żałuje mojego odejścia. Poddali się presji

Sergio Perez: Red Bull żałuje mojego odejścia. Poddali się presji

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
25 czerwca 2025

Sergio Perez twierdzi, że Red Bull żałuje jego odejścia. Meksykanin prowadzi rozmowy z zespołami, aby wrócić do F1. Chwali Maxa Verstappena.

Verstappen szczerze: Dostałbym zawału

Verstappen szczerze: Dostałbym zawału

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

Chociaż to duet McLarena wydaje się obecnie najmocniejszy, to Max Verstappen wciąż może zostać Mistrzem Świata Formuły 1 sezonu 2025. Holender przyznał, że swój piąty tytuł wolałby zdobyć przed ostatnim wyścigiem.

Mari Boya jako pierwszy. Aston Martin otwiera akademię kierowców

Mari Boya jako pierwszy. Aston Martin otwiera akademię kierowców

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

Aston Martin dołączył do reszty zespołów. Stajnia z Silverstone uruchomiła właśnie własną akademię rozwoju młodych kierowców. Z ekipą związał się kolejny Hiszpan.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Alonso uratował mu karierę. Bortoleto o pomocy mistrza świata

Alonso uratował mu karierę. Bortoleto o pomocy mistrza świata

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

Gabriel Bortoleto wyjawił, że pomoc Fernando Alonso okazała się nieoceniona w drodze do F1. Dzięki znajomościom mistrza świata znalazł się w dobrych zespołach w F3 i F2.

Domenicali: Dajcie mu pracować w spokoju. Vasseur wie, co robi

Domenicali: Dajcie mu pracować w spokoju. Vasseur wie, co robi

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

CEO F1 powiedział mediom, żeby zostawili szefa zespołu Ferrari w spokoju. Stefano Domenicali wyraził wsparcie dla Freda Vasseura. Media spekulują o przyszłości Francuza.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren198
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes136
5.Charles LeclercFerrari104
6.Lewis HamiltonFerrari79
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas22
10.Isack HadjarVisa Cash App RB21
11.Nico HulkenbergStake F1 Team20
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams13
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Fernando AlonsoAston Martin8
17.Oliver BearmanHaas6
18.Liam LawsonVisa Cash App RB4
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione