⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

  • Felietony
  • Formuła 1
9 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Drozdek

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Powrót do 24 bolidów na starcie

Po raz ostatni, w latach 2010-2012, mieliśmy 12 zespołów F1. Wówczas nowymi tworami były Team Lotus/Caterham, Virgin Racing/Marussia/Manor i HRT (Hispania Racing Team). Ostatecznie żaden z nich nie przetrwał zbyt długo. Następnie w 2016 roku zadebiutował Haas, który zdążył spotkać się jedynie z Manorem, który wówczas upadał i nie znalazł sposobu na ratunek. Wtedy też wiele mówiło się o tym, że czasem mniej znaczy lepiej, ponieważ nowe zespoły nie były w stanie zbudować odpowiedniej infrastruktury i zabezpieczyć swoich skromnych budżetów. Nieco inną filozofię obrał Gene Haas, który bardziej wszedł jako klient Ferrari i Dallary, a jego ekipa dopiero od niedawna uniezależnia się od nich.

Dużą pokusę startów w Formule 1 miał zespół Andretti Global, który toczył walkę o zaakceptowanie zgłoszenia. Z czasem udało im się przekonać do współpracy Cadillaca, ale i to nie pomagało. FIA wniosek przyjęła i dała zielone światło, ale Liberty Media wraz z innymi zespołami już nie. Nikt nie zamierzał się poddawać. Michael Andretti usunął się w cień, a tymczasem budowane podwaliny pod zespół F1 wykorzystał koncern General Motors. Formuła 1 chciała, aby Cadillac obiecał, że stworzy własne silniki. Początkowo plan zakładał ich debiut w 2028, ale został odroczony na 2029 rok. Od 2026 roku amerykański zespół będzie już jednak w stawce jako jeden z klientów Ferrari.

Szafnauer chce rozbudowanej F1

Co ciekawe, Otmar Szafnauer przymierzany był do pracy w brytyjskiej bazie Andrettiego i dzięki ciągłym kontaktom mógł z bliska obserwować rozwój sytuacji. Po pewnym czasem Amerykanin rumuńskiego pochodzenia sam odszedł z projektu, ale życzył wszystkim powodzenia. Dziś okazuje się, że sam chciałby stanąć na czele kolejnego zespołu F1 i byłby za debiutem 12. ekipy w stawce.

– W ciągu moich 28 lat był taki czas, kiedy w Formule 1 działało 12 zespołów – powiedział Szafnauer podczas Miami Grand Prix: Fuelling the City’s Global Spotlight, wydarzenia, którego współorganizatorami byli Axios i The Race.

– Zanim dołączyłem [do F1 – przyp. red.] – podpisałem kontrakt [z BAR – przyp. red.] w 1997 r., a dołączyłem w 1998 r. Opcji było ich jeszcze więcej, gdy odbywały się kwalifikacje wstępne. Myślę, że jest miejsce na 12. zespół. A jeśli dwunasta ekipa powstanie, chcę być przygotowany, aby być zwycięskim kandydatem dla nich. Nad tym właśnie pracuję – dodał.

Kolejny zespół zrobiłby miejsce dla juniorów

Obecnie Cadillac zarzeka się, że chciałby stworzyć parę kierowców z jednego doświadczonego kierowcy, jak i nowicjusza. Dwunasty zespół mógłby zrobić podobnie, a może i nawet bardziej by ryzykował. Gdyby Otmar Szafnauer stał na czele projektu, ale miałby on poparcie np. Mercedesa, McLarena lub Ferrari, powstałaby ekipa tylko dla młodych. Podobnie byłoby jak z Toro Rosso, AlphaTauri, a obecnie Racing Bulls w przypadku Red Bulla. Sam zainteresowany podkreślił też, że stworzeniem zespołu F1 interesuje się dużo podmiotów.

– Cadillacowi przyznano 11. miejsce. Uważam, że było pięciu oferentów lub pięciu kandydatów na to miejsce. Tylko jeden został wybrany przez FIA, był nim Cadillac [wówczas razem z Andretti Global – przyp. red.], którego [nieco później – przyp. red.] poparły F1 i Liberty Media. Więc wyobrażam sobie, że kiedy otworzą proces przetargowy dla tej 12. ekipy, będzie więcej niż jeden kandydat. Chcę mieć pewność, że moja aplikacja będzie najlepsza spośród tych, które się zgłoszą – podkreślił były szef Alpine, Force India i Racing Point.

Otmar Szafnauer głodny sukcesów

Obecnie dobrym szefem zespołu F1 jest osoba, która idealnie łączy wiedzę biznesową i inżynieryjną. Często najlepiej sprawdzają się byli kierowcy wyścigowi, a takowymi są Brown, Horner czy Wolff. Sam Szafnauer widziałby siebie odnoszącego sukcesy, stojąc na czele projektu i prowadząc go po swojemu. Poniekąd tego brakowało mu później w Racing Point po przyjściu Lawrence’a Strolla i w Alpine. Za czasów Force India pokazywał jednak, że potrafi zmaksymalizować potencjał małego zespołu, co zapewne nauczyło go najwięcej.

– Jeśli potrafisz robić obie te rzeczy, a Toto potrafi, myślę, że zyskujesz na efektywności. Nie musisz polegać na nikim innym. Sam prowadzisz zespół zarówno w aspekcie komercyjnym, jak i technologicznym. A przecież oba są ważne w dzisiejszych czasach. Tak, zdecydowanie zyskujesz na wydajności, a jeśli jesteś właścicielem/menedżerem, masz trochę w tej grze. Chociaż w F1 jest ogromna pasja, może być jej trochę więcej – ocenił.

Dwunasty zespół F1. Jakie są na to szanse?

Obecny prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, kilka razy podkreślał, że po przyjęciu 11. zgłoszenia, byłoby kolejne miejsce. Oferta musiałby być jednak bardzo kusząca i jak pokazał przykład Andrettiego, lepiej od razu mieć poparcie producenta OEM i z nim wejść do stawki. Ewentualnie szanse stałyby się większe, gdyby ktoś z obecnej stawki zdecydowałby się na stworzenie drugiego zespołu. Wówczas FIA, Liberty Media mogłyby być za poparciem kandydatury.

Obecna stawka mogłaby być jednak przeciwko kolejnemu rozszerzeniu choćby przez kolejne zmiany w podziale zysków komercyjnych. Do tego doszłyby aspekty rywalizacji. Red Bull niekoniecznie chciałby dać zielone światło, aby ktoś miał nowy zespół dla swojej akademii. W ten sposób chcieliby zachować miano posiadania najlepszego programu. Jednakże i ci, mający podobne aspiracje, a których próby nie byłyby udane, nie chciałby pomóc rywalowi. Poza Szafnauerem do układanki mogłyby się wmieszać np. MP Motorsport i Rodin Motorsport, które wcześniej szukały swojej szansy na dołączenie do F1. Na pewno sporo działoby się za kulisami, a nie wiadomo byłoby, czy cokolwiek z tego wyniknie.

Zdjęcie główne: BWT Alpine F1 Team

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Otmar Szafnauer

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Znamy daty testów i aktualizację kalendarza F1 2026. Jest wyjątek

Znamy daty testów i aktualizację kalendarza F1 2026. Jest wyjątek

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
30 czerwca 2025

Władze Formuły 1 i FIA oficjalnie potwierdziły daty przedsezonowych testów, jak i aktualizację kalendarza wyścigów F1 w 2026 roku.

Grand Prix Austrii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Austrii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
30 czerwca 2025

Bortoleto zdobył pierwsze punkty w F1. Norris wygrał Grand Prix Austrii. Antonelli wjechał w Verstappena, a Williams zaliczył podwójny DNF. Alpine znowu nie zdobyło punktów. Kto zaskoczył, a kto nie wykorzystał swojej szansy? Oto nasz werdykt.

Kimi Antonelli z karą za wypadek w GP Austrii

Kimi Antonelli z karą za wypadek w GP Austrii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 czerwca 2025

Kimi Antonelli otrzymał karę za wypadek w GP Austrii. Wyeliminował Maxa Verstappena z wyścigu. W ten sposób Włoch zmniejszył szanse Holendra w walce o mistrzostwo świata.

GP Austrii: Norris po raz trzeci, przebudzenie Lawsona i Saubera

GP Austrii: Norris po raz trzeci, przebudzenie Lawsona i Saubera

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 czerwca 2025

Lando Norris z McLarena wygrał po raz trzeci w tym sezonie i odrobił część strat w "generalce" do zespołowego kolegi, Oscara Piastriego. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari.

Kwalifikacje GP Austrii: Verstappen poza TOP 3 | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Austrii: Verstappen poza TOP 3 | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 czerwca 2025

Kwalifikacje przed GP Austrii dały dość ciekawe rezultaty. Ku rozczarowaniu lokalnej publiczności, nie zobaczymy z przodu kierowców Red Bull Racing. Zawodnicy McLarena stoją więc przed szansą, żeby odskoczyć po tym weekendzie jeszcze bardziej swojemu głównemu rywalowi w klasyfikacji kierowców.

Red Bull chce, żeby rywale płakali po GP Austrii

Red Bull chce, żeby rywale płakali po GP Austrii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
28 czerwca 2025

Red Bull chce sprawić, aby rywale płakali w Austrii. Zespół przywiózł poprawki. Christian Horner ma nadzieję, że Max Verstappen ponownie wygra na torze w Styrii.

Montezemelo i McLaren połączyli siły. Włoch przeszedł do rywali

Montezemelo i McLaren połączyli siły. Włoch przeszedł do rywali

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Luca di Montezemelo przeszedł do rywali. Były prezydent Ferrari został właśnie dyrektorem spółki McLarena. W kwietniu krytykował stajnię z Maranello.

Wolff i Verstappen prowadzą prywatne rozmowy

Wolff i Verstappen prowadzą prywatne rozmowy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Toto Wolff przyznał, że prowadzi rozmowy z Maxem Verstappenem. Nie chce dyskutować o kontrakcie publicznie, lecz prywatnie. Niczego nie wyklucza. Nawet Russella i Verstappena jako kolegów zespołowych w Mercedesie.

Treningi GP Austrii: piątek dla Brytyjczyków | Podsumowanie

Treningi GP Austrii: piątek dla Brytyjczyków | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Austrii 2025 Formuły 1 już za nami. Red Bull Ring, jak zawsze, wymaga od kierowców perfekcyjnego okrążenia. Te w piątek przypadły George'owi Russellowi i Lando Norrisowi. Czasy bliskie do tych uzyskanych przez Brytyjczyków miał Max Verstappen.

Hamilton go nie martwi. Leclerc chce szybkiego bolidu

Hamilton go nie martwi. Leclerc chce szybkiego bolidu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Charles Leclerc nie martwi się wpływem Lewisa Hamiltona. Monakijczyk chce zwyczajnie mieć najszybszy samochód. Zawsze może ustawić go pod swój styl jazdy, jeśli będzie trzeba.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione