⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

  • Felietony
  • Formuła 1
9 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Drozdek

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Powrót do 24 bolidów na starcie

Po raz ostatni, w latach 2010-2012, mieliśmy 12 zespołów F1. Wówczas nowymi tworami były Team Lotus/Caterham, Virgin Racing/Marussia/Manor i HRT (Hispania Racing Team). Ostatecznie żaden z nich nie przetrwał zbyt długo. Następnie w 2016 roku zadebiutował Haas, który zdążył spotkać się jedynie z Manorem, który wówczas upadał i nie znalazł sposobu na ratunek. Wtedy też wiele mówiło się o tym, że czasem mniej znaczy lepiej, ponieważ nowe zespoły nie były w stanie zbudować odpowiedniej infrastruktury i zabezpieczyć swoich skromnych budżetów. Nieco inną filozofię obrał Gene Haas, który bardziej wszedł jako klient Ferrari i Dallary, a jego ekipa dopiero od niedawna uniezależnia się od nich.

Dużą pokusę startów w Formule 1 miał zespół Andretti Global, który toczył walkę o zaakceptowanie zgłoszenia. Z czasem udało im się przekonać do współpracy Cadillaca, ale i to nie pomagało. FIA wniosek przyjęła i dała zielone światło, ale Liberty Media wraz z innymi zespołami już nie. Nikt nie zamierzał się poddawać. Michael Andretti usunął się w cień, a tymczasem budowane podwaliny pod zespół F1 wykorzystał koncern General Motors. Formuła 1 chciała, aby Cadillac obiecał, że stworzy własne silniki. Początkowo plan zakładał ich debiut w 2028, ale został odroczony na 2029 rok. Od 2026 roku amerykański zespół będzie już jednak w stawce jako jeden z klientów Ferrari.

Szafnauer chce rozbudowanej F1

Co ciekawe, Otmar Szafnauer przymierzany był do pracy w brytyjskiej bazie Andrettiego i dzięki ciągłym kontaktom mógł z bliska obserwować rozwój sytuacji. Po pewnym czasem Amerykanin rumuńskiego pochodzenia sam odszedł z projektu, ale życzył wszystkim powodzenia. Dziś okazuje się, że sam chciałby stanąć na czele kolejnego zespołu F1 i byłby za debiutem 12. ekipy w stawce.

– W ciągu moich 28 lat był taki czas, kiedy w Formule 1 działało 12 zespołów – powiedział Szafnauer podczas Miami Grand Prix: Fuelling the City’s Global Spotlight, wydarzenia, którego współorganizatorami byli Axios i The Race.

– Zanim dołączyłem [do F1 – przyp. red.] – podpisałem kontrakt [z BAR – przyp. red.] w 1997 r., a dołączyłem w 1998 r. Opcji było ich jeszcze więcej, gdy odbywały się kwalifikacje wstępne. Myślę, że jest miejsce na 12. zespół. A jeśli dwunasta ekipa powstanie, chcę być przygotowany, aby być zwycięskim kandydatem dla nich. Nad tym właśnie pracuję – dodał.

Kolejny zespół zrobiłby miejsce dla juniorów

Obecnie Cadillac zarzeka się, że chciałby stworzyć parę kierowców z jednego doświadczonego kierowcy, jak i nowicjusza. Dwunasty zespół mógłby zrobić podobnie, a może i nawet bardziej by ryzykował. Gdyby Otmar Szafnauer stał na czele projektu, ale miałby on poparcie np. Mercedesa, McLarena lub Ferrari, powstałaby ekipa tylko dla młodych. Podobnie byłoby jak z Toro Rosso, AlphaTauri, a obecnie Racing Bulls w przypadku Red Bulla. Sam zainteresowany podkreślił też, że stworzeniem zespołu F1 interesuje się dużo podmiotów.

– Cadillacowi przyznano 11. miejsce. Uważam, że było pięciu oferentów lub pięciu kandydatów na to miejsce. Tylko jeden został wybrany przez FIA, był nim Cadillac [wówczas razem z Andretti Global – przyp. red.], którego [nieco później – przyp. red.] poparły F1 i Liberty Media. Więc wyobrażam sobie, że kiedy otworzą proces przetargowy dla tej 12. ekipy, będzie więcej niż jeden kandydat. Chcę mieć pewność, że moja aplikacja będzie najlepsza spośród tych, które się zgłoszą – podkreślił były szef Alpine, Force India i Racing Point.

Otmar Szafnauer głodny sukcesów

Obecnie dobrym szefem zespołu F1 jest osoba, która idealnie łączy wiedzę biznesową i inżynieryjną. Często najlepiej sprawdzają się byli kierowcy wyścigowi, a takowymi są Brown, Horner czy Wolff. Sam Szafnauer widziałby siebie odnoszącego sukcesy, stojąc na czele projektu i prowadząc go po swojemu. Poniekąd tego brakowało mu później w Racing Point po przyjściu Lawrence’a Strolla i w Alpine. Za czasów Force India pokazywał jednak, że potrafi zmaksymalizować potencjał małego zespołu, co zapewne nauczyło go najwięcej.

– Jeśli potrafisz robić obie te rzeczy, a Toto potrafi, myślę, że zyskujesz na efektywności. Nie musisz polegać na nikim innym. Sam prowadzisz zespół zarówno w aspekcie komercyjnym, jak i technologicznym. A przecież oba są ważne w dzisiejszych czasach. Tak, zdecydowanie zyskujesz na wydajności, a jeśli jesteś właścicielem/menedżerem, masz trochę w tej grze. Chociaż w F1 jest ogromna pasja, może być jej trochę więcej – ocenił.

Dwunasty zespół F1. Jakie są na to szanse?

Obecny prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, kilka razy podkreślał, że po przyjęciu 11. zgłoszenia, byłoby kolejne miejsce. Oferta musiałby być jednak bardzo kusząca i jak pokazał przykład Andrettiego, lepiej od razu mieć poparcie producenta OEM i z nim wejść do stawki. Ewentualnie szanse stałyby się większe, gdyby ktoś z obecnej stawki zdecydowałby się na stworzenie drugiego zespołu. Wówczas FIA, Liberty Media mogłyby być za poparciem kandydatury.

Obecna stawka mogłaby być jednak przeciwko kolejnemu rozszerzeniu choćby przez kolejne zmiany w podziale zysków komercyjnych. Do tego doszłyby aspekty rywalizacji. Red Bull niekoniecznie chciałby dać zielone światło, aby ktoś miał nowy zespół dla swojej akademii. W ten sposób chcieliby zachować miano posiadania najlepszego programu. Jednakże i ci, mający podobne aspiracje, a których próby nie byłyby udane, nie chciałby pomóc rywalowi. Poza Szafnauerem do układanki mogłyby się wmieszać np. MP Motorsport i Rodin Motorsport, które wcześniej szukały swojej szansy na dołączenie do F1. Na pewno sporo działoby się za kulisami, a nie wiadomo byłoby, czy cokolwiek z tego wyniknie.

Zdjęcie główne: BWT Alpine F1 Team

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Otmar Szafnauer

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione