⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo FINAŁ Srebrnego Kasku w Świętochłowicach
12.05.2025 16:45
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Sport motorowy. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

  • Serie z Polakami
11 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Grzegorz Piotrowicz

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Ferrari ograło Alpine strategicznie

Na starcie udało się utrzymać trzy auta na czele, co było istotne dla dalszych losów tego wyścigu. Niestety długo taki perfekcyjny układ się nie utrzymał, ponieważ na kolejnych okrążeniach dogonił je Frederic Makowiecki w #36 Alpine. Francuz przeskoczył #83 AF Corse Phila Hansona i potem zaczął zagrażać dwóm pozostałym Ferrari. Pierwszy przejazd był niezwykle agresywny w wykonaniu byłego kierowcy Porsche. Do tego stopnia, że w drugiej godzinie był w stanie trzymać za sobą #50 Ferrari, ale #51 była dla niego nieosiągalna. Wynikało to zwyczajnie z tego, że na drugi przejazd wszyscy zachowali opony ze startu i te w samochodzie #36 były już mocno zużyte.

Nie przeszkodziło to jednak w dalszej ofensywie, gdy w trzeciej godzinie za sterami pojawił się Jules Gounon. Drugi z francuskich kierowców już rzeczywiście nie popuścił Ferrari i po efektownym manewrze w Eau Rouge, przejął prowadzenie. Tego dnia wyglądało na to, że „błękitni” faktycznie mogą wygrać. W końcu prędkość dopisywała na Spa. Jednakże Ferrari było w stanie lepiej zaadaptować swoją strategię do wielu neutralizacji, jakie mieliśmy na torze podczas 6h Spa. To w połączeniu z dobrym zarządzaniem paliwem, spadającymi temperaturami popołudniu i energią dostępną na przejazd, zaowocowało w ostatniej godzinie.

Alpine stawiło czoła Ferrari w 6h Spa 2025 WEC
Fot. DPPI Images

Alpine coraz groźniejsze w WEC pomimo porażki

Na trzydzieści minut przed metą Mick Schumacher w #36 musiał zjechać na ostatnie tankowanie. Ono zrzuciło samochód poza podium, ale na szczęście inne załogi również musiały jeszcze raz zjechać. Dzięki temu Alpine w samej końcówce zdołało wrócić na podium. Natomiast 6h Spa 2025 WEC wygrało #51 Ferrari, które poprowadzili James Calado, Antonio Giovinazzi i Alessandro Pier Guidi. Druga na mecie była bliźniacza #50. Dla #51 jest to o tyle duże zwycięstwo, że w czwartek samochód uległ sporemu wypadkowi w Raidillion. I sam fakt, że udało się go naprawić przed piątkowymi kwalifikacjami wiele mówi o tym, jak dobrze przygotowany jest zespół AF Corse.

Skoro mowa o Alpine to należy mocno pochwalić postawę tego zespołu w tym roku. Model A424B wywalczył już trzecie podium, przy czym jest to drugie „pudło” z rzędu po 6h Imola. Ten zespół jak na razie stanowi przy BMW główną ofensywę w stosunku do Toyoty i bezkonkurencyjnego Ferrari. Z kolei druga załoga, czyli #35 dowiozła w sobotę auto na ósmej lokacie. Po drodze było sporo przygód i walki z BMW oraz Peugeotami.

Cadillac się odbudowuje

Dwie pierwsze rundy tego sezonu WEC to pasmo niepowodzeń amerykańskiej marki. Najpierw zespołowa kolizja na restarcie w Katarze. Zaś na Imoli tylko jedno auto w punktach i jedno w ścianie w treningu. Na szczęście wygląda na to, że limit pecha został wyczerpany. Zwykle to Spa oraz Le Mans przynosiły największe „dzwony” dla modelu V.Series-R.

Tym razem było inaczej. Po starcie #12 z piątej i #38 z dziesiątej pozycji, wyścig układał się raczej dobrze, ale nie w pierwszych godzinach. Te zdecydowanie należały do Alpine i Peugeota, które szalały za plecami Ferrari. Natomiast Cadillac zdecydowanie przyspieszył w drugiej połowie wyścigu, gdy temperatury zaczęły spadać, #12 i #38 zdecydowanie się obudziły. Pomógł też fakt, że Peugeot zaczął tracić tempo, a dodatkowo #94 wypadła z gry po kolizji, która uszkodziła zawieszenie. Do ostatniej godziny Jota Sport liczyła się w walce o podium, ale #12 w ostatnich dwudziestu minutach potrzebowała dotankowania. To ostatecznie zrzuciło ten samochód za podium oraz Toyotę #8. Ostatecznie piąta i szósta lokata dla obydwu samochodów to dobry rezultat. Nadal jednak widać, że to auto posiada potencjał, który trudno jest przełożyć na wyniki.

6h Spa 2025: Toyota zrobiła, co mogła

Przystępując do tego wyścigu jako najcięższy i najsłabszy pod względem mocy samochód w stawce, trudno było spodziewać się cudów. Piętnasta i szesnasta lokata na starcie zdecydowanie nie ułatwiają zadania, jakim było zdobycie jakichkolwiek punktów. Tu jednak ponownie wyszło doświadczenie Gazoo Racing oraz obycie z modelem GR010. Liczne neutralizacje pomogły #7 i #8 ograniczyć straty wynikające z niekorzystnego BoP. Ów system zdecydowanie był tematem rozmów w zespole, który nie krył niezadowolenia z takiego rozwoju wydarzeń.

Biorąc pod uwagę to, jak mocne na początku były Alpine, Peugeoty czy BMW, dowiezienie czwartej i siódmej lokaty można uznać za cud. Sam zespół spodziewał się walki o zaledwie jeden punkt, więc cel można uznać za zrealizowany. Teraz japoński producent zdecydowanie liczy na ulgę w 24h Le Mans w postaci obniżenia masy i wzrostu mocy. Inaczej możemy być świadkami awantury w czerwcu we Francji.

Peugeot bez punktów w 6h Spa 2025 WEC
Fot. DPPI Images

Nie wszyscy są zadowoleni po 6h Spa 2025

Zacznijmy od polskiego wątku. Niestety po godzinie od startu okazało się, że utrata pozycji przez Phila Hansona to nie efekt jego błędów, ale usterki układu chłodzenia. Samochód #83 kilkukrotnie zameldował się w garażu w celu eliminacji problemu. Ten udało się zażegnać, ale niestety kosztem ogromnej straty czasowej. Ostatecznie Robert Kubica wraz z Ye i Hansonem dojechali na końcu stawki. Jedynym plusem jest to, że i tak ten samochód wygrał pośród załóg prywatnych. Możliwe to było dzięki temu, że #99 Proton Porsche nie dojechał do mety po awarii w pierwszej godzinie.

Pechowo było w całym obozie Porsche. Jedynie #6 zdołała zapunktować na dziewiątym miejscu po tym, jak #5 straciła sporo czasu po kolizji na starcie. Samochody 963, podobnie jak Toyoty, również padły w ten weekend ofiarą wysokiej masy minimalnej i niskiej mocy narzuconej w ramach BoP. Przy czym taka passa tej marki trwa już od Kataru, więc zasadne jest tu pytanie czy w Le Mans zobaczymy wytyczne, które przyspieszą ten samochód.

Spory zawód odczuwać może także Peugeot. Francuska marka dobrze wyglądała w pierwszej połowie wyścigu, ale wszystko rozsypało się w drugiej części. Wówczas #93 nie była w stanie utrzymać tempa rywali. Zaś #94 wycofała się z wyścigu po kolizji z rywalem, która uszkodziła układ napędowy w tym aucie. Z zaledwie jednym punktem z Belgii wyjeżdża BMW. Natomiast bez punktów nadal pozostaje Aston Martin. Obydwie Valkyrie jechały w ten weekend praktycznie bez dociążeń i ograniczeń mocy, a i tak nie znalazły się w punktach. To brzmi niepokojąco.

Ferrari i Mustang zdominowały 6h Spa WEC
Fot. DPPI Images

6h Spa 2025: Ferrari niepokonane także w LMGT3

Wśród samochodów GT, w ten weekend dobrze spisywał się Lexus oraz Ford. To te dwa samochody zdominowały pierwszą godzinę wyścigu, ale tylko do czasu aż z wyścigiem przez awarię na prowadzeniu nie pożegnała #87. Natomiast Fordy obydwa Fordy były w stanie utrzymać dobre tempo przez cały dystans rywalizacji. Jedynym problemem było dla nich to, że Ferrari były zwyczajnie szybsze. #21 po starcie z siódmej lokaty w klasie omijała problemy BMW oraz innych marek. Tu świetną pracę w ostatnich dwóch godzinach wykonał Alessio Rovera, który zyskał dla tego składu sporo pozycji na swoich przejazdach. Dzięki jego jeździe, w sobotę triumfował on wraz z Francois Heriau i Simonem Mannem. Bliźniacza #54 była trzecia na mecie. Natomiast Mustangi były na drugim i czwartym miejscu na mecie. Aż się przypomina film traktujący o rywalizacji tych dwóch producentów z Le Mans!

Dwa Fordy w pierwszej czwórce w 6h Spa 2025 WEC w LMGT3
Fot. DPPI Images

Za ich plecami zadowolony ze swojego rezultatu może być Aston Martin. Obydwa Vantage zajęły piąte i szóste miejsce. Choć #27 mogła być wyżej, gdyby nie kara za jazdę ze zbyt niskimi ciśnieniami opon. Sporo czasu straciło także #92 Porsche czy #78 Lexus. Te dwie załogi były w wyścigu karane kolejno za kolizję i złamanie procedury pod samochodem bezpieczeństwa.

Klasyfikacja po 6h Spa 2025 WEC: Ferrari nadal na czele

Dzięki trzeciej wygranej z rzędu, to włoska marka przewodzi klasyfikacji producentów. Podobnie wygląda to wśród zespołów. Natomiast w tabeli kierowców i załóg nadal najlepsza jest #51, która nie schodzi z podium. Za nią druga jest #50. Zaś trzecia pomimo braku punktów na Spa jest ekipa Roberta Kubicy – #83 AF Corse. Najlepszą załogą za plecami Ferrari jest #8 Toyoty przed #36 Alpine. Jeśli chodzi o załogi prywatne to #83 pomimo finiszu na końcu stawki wygrała w tym zestawieniu, ponieważ #99 Proton nie dojechał do mety. Oznacza to, że prywatne Porsche nie zdobyło punktów do klasyfikacji załóg prywatnych.

W LMGT3 pomimo finiszu poza punktami, prowadzi #33 Corvette TF SPort. Za nimi kilka punktów traci #21 Ferrari AF Corse. Zaś trzeci jest Lexus #78. Dopiero czwarte jest #92 Porsche Manthey. Natomiast bez punktów pozostają jedynie Mercedesy ekipy Iron Lynx. Te na Spa w końcu osiągnęły metę w komplecie po raz pierwszy w tej serii.

Za miesiąc najważniejszy wyścig: 24h Le Mans 2025

Dokładnie 14 i 15 czerwca odbędzie się legendarny francuski wyścig, który jest najważniejszą imprezą endurance w ciągu roku. Na starcie pojawią się nie tylko regularne załogi WEC, ale i gościnne składy z ELMS czy IMSA SportsCar Championship. Swoje auta dołoży chociażby Cadillac. Zaś do Hypercarów i LMGT3 dołączą też auta LMP2. Dwa auta w tej kategorii wystawi polski zespół Inter Europol Competition. Zaś za kierownicą jednego z nich pojawi się Kuba Śmiechowski. Dodatkowo przed startem poznamy też przyszłość klasy LMP2.

Wyniki wyścigu 6h Spa 2025 WEC

Ferrari zdominowało 6h Spa 2025 WEC w obydwu klasach
Fot. Alkamel WEC

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • gt3
  • Hypercar
  • Robert Kubica
  • WEC
  • Wyścigi długodystansowe

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Prototype Cup: Wygrana Anglearda. Pierwsze sukcesy Polaka

Sport motorowy - Prototype Cup: Wygrana Anglearda. Pierwsze sukcesy Polaka

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie juniorskie z Polakami
12 maja 2025

Maks Angelard ma za sobą doskonałą drugą rundę. Po debiucie na Spa, Polak wraz ze swoim zmiennikiem zdobyli w sobotę podium i wygrali niedzielne zmagania.

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Sport motorowy. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 maja 2025

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Igor Długosz

  • Formuła 1
9 maja 2025

A już myśleliśmy, że to koniec. Choć samochód Ferrari został poważnie spowolniony, trzy sztuki 499P wciąż zdominowały kwalifikacje do 6 Hours of Spa.

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Ferrari kompletnie zdominowało pierwsze dwa wyścigi sezonu 2025 WEC. W związku z krytyką kibiców, Balance of Performance przeszło zatem drastyczne zmiany. Oto zapowiedź 6 Hours of Spa 2025.

IDEC wygrał 4h Le Castellet. Sukces kobiet i podium IEC

Sport motorowy. IDEC wygrał 4h Le Castellet. Sukces kobiet i podium IEC

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
4 maja 2025

Niedzielne zmagania ELMS w Le Castellet urozmaicone zostały przez opady deszczu. Te mocno wywróciły ściganie do góry nogami. W trudnych warunkach doskonale odnalazła się #18 IDEC Sport. Ponownie w LMP2 zobaczyliśmy spore przemieszanie załóg Pro-Am.

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 kwietnia 2025

Nawet wielogodzinne wyścigi potrafią kończyć się minimalnymi różnicami na mecie. Oto lista najbliższych finiszy w historii WEC. Tutaj przytoczymy rekord każdej klasy, a także inne wyjątkowe zakończenia wyścigów.

Kwalifikacje 6H Imola WEC: Szybkie Ferrari i rollercoaster Kubicy

Kwalifikacje 6H Imola WEC: Szybkie Ferrari i rollercoaster Kubicy

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 kwietnia 2025

Włosi mają co celebrować, jeszcze przed startem ich domowej rundy WEC. Antonio Giovinazzi i Valentino Rossi zdobyli w swoich klasach pole position do 6 Hours of Imola. Drugi raz z rzędu na Imoli z pierwszego rzędu pojedzie załoga z Kubicą w składzie.

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Igor Długosz

  • Formuła 1
17 kwietnia 2025

Kto jest faworytem drugiej rundy sezonu WEC? Analiza BoP sporo nam zdradza. Oto nasza zapowiedź 6H Imola 2025.

Targa Florio. Ostatni wyścig na publicznych drogach

Targa Florio

Ernest Mróz

  • Formuła 1
16 kwietnia 2025

Wąska, wijąca się wstęga, opasająca sycylijskie wzgórza. Zakręt za zakrętem, łuk za łukiem. Droga ciągnąca się bez końca, nie dająca kierowcy chwili wytchnienia. Niegdyś bita, później już wyasfaltowana. Tak wyglądała trasa jednego z najsłynniejszych wyścigów długodystansowych - Targa Florio.

Transmisja WEC 2025. Gdzie oglądać wyścigi Kubicy w Polsce?

Sport motorowy: Transmisja WEC 2025. Gdzie oglądać wyścigi Kubicy w Polsce?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
15 kwietnia 2025

Wbrew pozorom wcale nie Formuła 1, tylko WEC posiada najszerszą ofertę medialną spośród wszystkich serii wyścigowych w Polsce. Oto lista przeróżnych opcji na śledzenie najbardziej prestiżowych wyścigów długodystansowych świata.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione