⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
  • Inne wyścigi
  • Kącik ciekawostek
  • Kariery
  • Tory
12 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Adrian Januszkiewicz

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

12 maja od lat jest jednym z ważniejszych dni w historii międzynarodowego motorsportu. To właśnie tego dnia miał miejsce słynny Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984, w którym wzięło udział 9 z 14 ówczesnych mistrzów świata Formuły 1. Dziś przypomnimy to, z kilku względów, wyjątkowe wydarzenie.

Nürburgring areną „Race of Champions”. Dlaczego?

Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984 otworzył nową erę przed słynnym niemieckim torem wyścigowym, który zniknął z kalendarza F1 po roku 1976. Wpływ na to miał oczywiście słynny wypadek Nikiego Laudy, z którego Austriak ledwo uszedł z życiem. Jego Ferrari po wypadnięciu z toru i rozbiciu na legendarnej pętli Nordschleife (pol. Północna Pętla – przyp. red.) stanęło w płomieniach, a Lauda nie był w stanie sam wydostać się z wraku. Pomogli mu inni kierowcy i pracownicy toru. Ówczesny mistrz świata z roku 1975 miał poważne poparzenia i na czas leczenia, i właściwie walki o życie, opuścił kilka kolejnych wyścigów sezonu 1976.

W wyniku tego zdarzenia GP Niemiec Formuły 1 zostało przeniesione na bezpieczniejszy Hockenheimring, a Nürburgring musiał przejść znaczące zmiany pod kątem bezpieczeństwa. Ostatecznie podjęto decyzję o gruntownej przebudowie części, gdzie znajdowała się prosta startowa i odcinek Südschleife (pol. Południowa Pętla – przyp. red.). Dzięki temu powstał nowy obiekt nazwany Nürburgring GP-Strecke, który był krótszy i mógł funkcjonować bez Północnej Pętli.

Przed przebudową pętla „Zielonego Piekła” liczyła 24,4 km, z podjazdami i zjazdami o długości 300 m, 40 zakrętami w lewo i 50 w prawo. Sekcja GP-Strecke objęła pętlę długości niewiele przekraczającej 4,5 km. Składała się ona z 13 zakrętów (8 w prawo, 5 w lewo – przyp. red.). Jej budowę rozpoczęto 30 listopada 1981 r., a zakończono na początku roku 1984. Wtedy właśnie Nürburgring miał powrócić do kalendarza F1 w nowej odsłonie i jako GP Europy, które zaplanowano na październik. Była więc potrzebna próba generalna toru przed tymże powrotem. Stąd pomysł na zorganizowanie tam 12 maja Wyścigu Mistrzów (ang. Race of Champions – przyp. red.).

Porównanie toru Nürburgring GP-Strecke z Nordschleife
Fot. Pitlane02, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Nürburgring 1984: okazja dla Mercedesa na promocję samochodu

Wyścig Mistrzów był okazją nie tylko dla Nürburgringu na promocję otwarcia nowej pętli (jego oficjalna nazwa brzmiała też 1984 Nürburgring Eröffnungsrennen – przyp. red.), ale też dla innych podmiotów. Wśród nich był Mercedes-Benz jako współorganizator wydarzenia.

Niemiecka marka w majowym wyścigu widziała okazję na wypromowanie modelu 190 E 2.3-16. Posiadał on silnik z 4 zaworami na cylinder, o mocy 185 KM i 236 Nm momentu obrotowego. Rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 8 sekund. Posiadał napęd na tylne koła i kompaktową budowę, idealną pod standardy wyścigowe. Mimo już sportowego charakteru przeszedł on jeszcze dodatkowe modyfikacje na potrzeby imprezy na Nürburgringu. Obejmowały one: układ wydechowy, obniżone zawieszenie, czterotłoczkowe przednie hamulce, przełożenie końcowe 4,08, klatkę mocowaną śrubami, lepsze hamulce, szybkozłączki maski, fotele Recaro z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa i szersze koła z oponami wyścigowymi Pirelli. Łącznie przygotowano na to wydarzenie 20 takich egzemplarzy w kolorach srebrnego dymu (niem. Rauchsilber – przyp. red.) i niebiesko-czarny metalik (niem. Blauschwarzmetallic – przyp. red.).

Nürburgring 1984 - Alan Jones przed Ayrtonem Senną i Carlosem Reutemannem
Fot. Motorsport Images

Kto zasiadł za kierownicą 190-tek?

Znamy miejsce i samochody. Pozostali jeszcze główni uczestnicy wydarzenia, czyli kierowcy sportowych Mercedesów. Za ten punkt programu odpowiadał Gerd Kremer, szef działu lokowania produktów w sportach motorowych w Mercedes-Benz. Do udziału w imprezie miał przekonać byłych mistrzów świata F1 i zwycięzców wyścigu na torze Nürburgring, aby obsadzić wszystkie 20 aut. Sukces był częściowy.

Za kierownicami 190-tek zasiedli kierowcy, których osiągnięcia obejmowały 20 Mistrzostw Świata F1 i 241 zwycięstw w niej. Tylko pięciu żyjących mistrzów świata nie wzięło udziału w zawodach. Juan Manuel Fangio, wówczas 72-letni, nie ścigał się, ale był obecny w roli ambasadora Mercedesa. Emerson Fittipaldi i Mario Andretti brali udział w Pole Day do wyścigu Indianapolis 500. Jackie Stewart dotrzymał przysięgi, że nigdy więcej nie będzie się ścigał po śmierci swojego przyjaciela i kolegi z zespołu François Ceverta. Z kolei Nelson Piquet, broniący tytułu Mistrza Świata F1, odmówił udziału. To przyczyniło się do pewnych przetasowań względem zakładanej listy uczestników.

Żeby uzupełnić luki do wyścigu przystąpili m.in. ówcześni zwycięzcy Grand Prix Elio de Angelis, Jacques Laffite i Alain Prost, niedawno emerytowani kierowcy F1: Carlos Reutemann i John Watson, byli kierowcy Mercedesa w F1: Hans Herrmann i Stirling Moss oraz zwycięzcy wyścigu 1000 km Nürburgring: Klaus Ludwig, Manfred Schurti i Udo Schütz. Na miejsce nieobecnego Emersona Fittipaldiego wszedł młody i mało znany wówczas Ayrton Senna. Do najważniejszych wtedy osiągnięć Brazylijczyka należały tytuł mistrza brytyjskiej Formuły 3 i zwycięstwo w GP Makau.

Finalna lista startowa do Wyścigu Mistrzów Nürburgring 1984 wyglądała więc następująco: Elio de Angelis, Jack Brabham, Hans Herrmann, Phill Hill, Denny Hulme, James Hunt, Alan Jones, Jacques Laffite, Niki Lauda, Klaus Ludwig, Stirling Moss, Alain Prost, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, Jody Scheckter, Manfred Schurti, Udo Schütz, Ayrton Senna, John Surtees i John Watson.

Nürburgring 1984: Ayrton Senna pokazał swój charakter

Udana oprawa wydarzenia

Na uroczyste otwarcie nowej pętli Nürburgringu przybyło ponad 100 tys. kibiców (niektóre źródła mówią o nawet 120 tys. – przyp. red.). Przed wyścigiem odbyły się pokazy jazdy z udziałem bolidów F1, w których wzięli udział Manfred Winkelhock (za kierownicą Brabhama-BMW BT52 Nelsona Piqueta), Marc Surer i Johnny Cecotto. Winkelhock pozytywnie odniósł się do poprawy bezpieczeństwa na torze. Samochody i motocykle, które wcześniej ścigały się na Nordschleife, paradowały wokół nowego GP-Strecke. Uczestniczyli w niej także byli kierowcy Mercedesa w F1 Juan Manuel Fangio i Karl Kling.

Wyścig Mistrzów zaplanowano na jedynie 12 okrążeń, ale przed jego rozpoczęciem, trzeba było jeszcze ustalić kolejność startową uczestników. Odbyły się więc kwalifikacje, które wygrał Alain Prost z czasem 2.05,920. Drugi w „czasówce” był Reutemann (2.06,120), a trzeci Senna (2.06,450).

Przed startem wyścigu, który odbył się w deszczu, wyemitowano segment telewizyjny, w którym większość kierowców przedstawiła się kibicom, komplementując nowy tor i opowiadając o swoich sukcesach na Nürburgringu.

Kibice przed telewizorami nie widzieli całego Nürburgring 1984

Oficjalna transmisja nie pokazała początku wyścigu z powodu przeciągającego się przemówienia premiera landu Nadrenii-Palatynatu dr Bernharda Vogela. Alain Prost oświadczył, że Ayrton Senna zepchnął go z toru na pierwszym okrążeniu, zdobywając w ten sposób prowadzenie. W międzyczasie Francuz bronił pozycji przed Elio de Angelisem, co skończyło się ich kolizją. Włoch stracił 2 okrążenia w boksach, naprawiając swój samochód i relegując Prosta na 15. miejsce pod koniec wyścigu. Alan Jones wycofał się po zaledwie 3 okrążeniach z powodu problemów mechanicznych. Niki Lauda nie miał czasu na trening z powodu zobowiązań telewizyjnych (jak podano w oficjalnej transmisji) i zakwalifikował się tylko na 14. miejscu. Austriak był największą niespodzianką wyścigu, bo mimo startu z odległej pozycji, przebijał się do przodu. Pod koniec zbliżył się do prowadzącego Senny, ale do mety nie zdołał go wyprzedzić. Z kolei Keke Rosberg i John Watson stoczyli późną walkę o 4. miejsce.

Trzeba przy tym pamiętać, że każdy kierowca podchodził inaczej do tego wyścigu. James Hunt i inni kierowcy wielokrotnie skracali sobie przejazdy przez niektóre sekcje. John Surtees i Hans Herrmann byli za to bardziej skupieni na doprowadzeniu swoich samochodów do mety w jednym kawałku. Dla Surteesa było to wyrazem szacunku dla Mercedesa za zorganizowanie imprezy. Z kolei Herrmann podobno zorganizował zakup swojego samochodu i nie chciał go uszkodzić. Ayrton Senna, który wygrał wyścig, od początku podchodził do niego poważnie i dojechał do mety z przewagą 1,38 s. Podium uzupełnili Niki Lauda i Carlos Reutemann.

Co się działo później?

Wyścig miał na celu pokazanie m.in. który z mistrzów jest najszybszy, gdy cała stawka jedzie w tym samym samochodzie. Biorąc pod uwagę fakt, że tylko część uczestników tej rywalizacji dawało z siebie 100%, nie mieliśmy w tej materii rozstrzygnięcia. Mimo to, wyścig był widowiskowy dla kibiców i pokazał, że ówczesne młode talenty mogą zagrozić dotychczasowym mistrzom. Mowa oczywiście o Ayrtonie Sennie, który tuż przed ikonicznym wyścigiem w Monako już w Niemczech pokazał, że w deszczu może być mocny. Udowodnił też, że nie miał lęku przed bardziej doświadczonymi i utytułowanymi rywalami. Część jego rywali z tego wyścigu było pod wrażeniem kierowcy z Sao Paulo. John Surtees miał nawet namawiać Enzo Ferrariego do zatrudnienia Brazylijczyka. Do tego jednak nie doszło.

Po zakończeniu Wyścigu Mistrzów losy Mercedesów, które w nich uczestniczyły, były różne. 190-tka Senny stała się eksponatem Muzeum Mercedes-Benz i co jakiś czas robi krótkie przejazdy. Sam Brazylijczyk otrzymał od marki w prezencie za wygranie wyścigu własny egzemplarz modelu 190 E 2.3-16. Mercedes Laudy został sprzedany i przez lata zmieniał właścicieli. W roku 2016 Austriak osobiście go podpisał, a rok później auto poddano renowacji w Mercedes-Benz Classic Center. W 2023 r. zostało ono sprzedane na aukcji za 308 750 franków szwajcarskich i jest teraz w rękach prywatnego właściciela. Pozostałe Mercedesy miały zostać przywrócone do swoich oryginalnych podwozi i wyglądów, po czym trafić w ręce VIP-ów Mercedesa.

Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984 był także poligonem doświadczalnym dla Mercedesa przed wejściem marki do serii DTM. Było ono udane, bo z modelem 190 E Mercedes w latach 1986-1993 wygrał tam dużo wyścigów. Pozwolił też na zdobycie mistrzostw konstruktorów w latach 1991-1992 i kierowców z Klausem Ludwigiem w roku 1992.

Zdjęcie główne: Salracing.com

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ayrton Senna
  • F1
  • GP Europy
  • GP Niemiec
  • Niki Lauda
  • Nurburgring

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 września 2025

Sobotnie kwalifikacje przed GP Azerbejdżanu mocno się wydłużyły. W ich trakcie czerwona flaga pojawiała się aż 6 razy. Część faworytów pojechała wolno lub odpadło wcześniej. Najszybszy był jednak Max Verstappen, który będzie miał obu kierowców McLarena daleko za sobą na starcie.

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
19 września 2025

Formuła 1 opuściła już Europę i sezon dokończy w Azji i na terenie obu Ameryk. Ten etap rywalizacji otwiera weekend o GP Azerbejdżanu, który rozpoczęły piątkowe treningi. Mimo tego, że McLaren jest faworytem, to dzisiejsze sesje nie przebiegły do końca po myśli ekipy z Woking.

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione