⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
  • Tory
13 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Adrian Januszkiewicz

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

Dokładnie 75 lat temu odbył się pierwszy oficjalny wyścig Formuły 1. Historię Królowej Motorsportu rozpoczęło GP Wielkiej Brytanii 1950. Atmosferę tamtego dnia opiszemy w dzisiejszym materiale.

Silverstone – lotnisko, które ściągnęło elity na wyścig samochodowy

GP Wielkiej Brytanii 1950 jest istotną cezurą nie tylko w historii Formuły 1, ale całego motorsportu. Tak europejskiego, jak i światowego. Wyścigi rangi Grand Prix odbywały się już na początku XX wieku. Były to jednak osobne imprezy organizowane przez lokalne automobilkluby. Rozwój sportów automobilowych (jak je wtedy nazywano – przyp. red.) spowolniły obie wojny światowe. Po zakończeniu drugiej z nich pasjonaci wyścigów zaczęli podejmować działania, żeby utworzyć jednolite mistrzostwa, które pozwolą wyłonić najlepszych kierowców na świecie. Tym sposobem powstała Formuła 1. Jedynka w nazwie miała odwoływać się do wyścigów na najwyższym poziomie i zrzeszać najlepszych kierowców globu.

Inaugurację F1 wyznaczono na dzień 13 maja 1950 r. na niedawno utworzonym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Wcześniej był on jednym z wielu lotnisk wojskowych utworzonych w czasie II wojny światowej. Po zakończeniu konfliktu władze państwowe zdecydowały o jego przebudowie na tor wyścigowy. Rozpoczęto ją w sierpniu 1948 r., a zakończono niecałe 2 miesiące później. 2 października tego samego roku odbyło się tam pierwsze od ponad 20 lat GP Wielkiej Brytanii. Jego ówczesna nitka znacząco się różniła od tej obecnej. Była prostsza i mniej techniczna, a zamiast barier energochłonnych, były belki słomy przy torze. Liczyła blisko 4,7 km długości.

Royalsi przy i na torze

GP Wielkiej Brytanii 1950 miało wyjątkową oprawę, bo zgromadziło 100-200 tys. kibiców, w zależności od źródła. Wśród obecnych byli też przedstawiciele brytyjskiej rodziny królewskiej: król Jerzy VI Windsor i jego córka, przyszła królowa, Elżbieta. Elity były nie tylko na trybunach, ale również na liście startowej zawodników. Był m.in. Książę Tajlandii Birabongse Bhanudej Bhanubandh (lub w skrócie Książę Bira – przyp. red.), a także baron Emmanuel „Toulo” de Graffenried ze Szwajcarii. Ten drugi rok wcześniej był triumfatorem wyścigu na Silverstone. Poza nimi był także muzyk Johnny Claes z zespołu jazzowego Johnny Claes and the Clay Pigeons. Obsada wyścigu była więc całkiem ciekawa.

Brytyjska rodzina królewska obecna na GP Wielkiej Brytanii 1950
Fot. Salracing.com / Brytyjska rodzina królewska obecna na GP Wielkiej Brytanii 1950

GP Wielkiej Brytanii 1950: wyścig silversów bez Ferrari

Dziś nie brakuje żartów i uszczypliwości pod adresem Fernando Alonso odnośnie jego metryki. Wielu jego rówieśników zrezygnowało już ze ścigania się w Formule 1 lub wyścigach samochodowych w ogóle. 43-latek z Oviedo jednak chce pozostać w F1, dopóki starczy mu chęci i dopóki są chętni na jego zatrudnienie.

Podczas GP Wielkiej Brytanii 1950 taki wiek zawodnika jak Hiszpana nie był niczym zaskakującym. Byli nawet starsi. Luis Fagioli, Louis Chiron oraz Philippe Etanceli mieli po ponad 50 lat na karku, gdy debiutowali w Formule 1. Najmłodszy na liście startowej był reprezentant gospodarzy, Geoffrey Crossley. Miał on 29 lat. W obecnych czasach jest to wiek, gdy wielu zawodników osiąga pik swojej formy podczas startów w Jedynce.

Elastyczna lista startowa

Jeśli chodzi o zespoły obecne na starcie wyścigu na Silverstone, to mieliśmy marki, które kojarzą z F1 już głównie historycy motorsportu. Włochy reprezentowały wtenczas 2 brandy: Alfa Romeo i Maserati. Chociaż Ferrari już istniało, to odpuścili sobie start w Wielkiej Brytanii ze względu na wysokość nagród. Zwycięzca Grand Prix mógł wtedy liczyć na nagrodę wysokości 500 funtów. Jak na realia powojenne nie była to mała suma, ale nie dość wysoka, żeby skusić ekipę z Maranello do opuszczenia Półwyspu Apenińskiego. Zadebiutowali więc później w Monako. Gospodarzy też reprezentowały 2 marki: ERA (English Racing Automobiles) i Alta. Z kolei Francję reprezentowały bolidy Talbot-Lago.

Warto też zwrócić uwagę, że nie było wtedy przepisów nakazujących każdemu zespołowi wystawianie tylko dwóch bolidów z dwoma stałymi kierowcami. Jednakowe samochody nie oznaczały też jednego zespołu. Jedynymi fabrycznymi ekipami na starcie GP Wielkiej Brytanii 1950 były Alfa Romeo i Talbot, które wystawiły po 4 kierowców. Pozostali zawodnicy startowali we własnym imieniu lub niewielkich zespołów prywatnych korzystających z samochodów większych marek. W trakcie wyścigu można też było dokonać zamiany kierowców i bolidów w jednym zespole. Wynikało to m.in. z faktu, że ówczesne wyścigówki były proste mechanicznie, a przy tym awaryjne, więc samo dojechanie do mety mogło już być sukcesem. Lista startowa przed Grand Prix liczyła blisko 30 nazwisk, ale po kwalifikacjach do wyścigu przystąpiło 21 zawodników z 9 krajów.

Przebieg GP Wielkiej Brytanii 1950

Pierwsze Grand Prix Formuły 1 liczyło 70 okrążeń. Jak na realia brytyjskie, warunki pogodowe były wręcz idealne. Tor był suchy i świeciło słońce. Pierwsze 4 pozycje na starcie mieli fabryczni kierowcy Alfy Romeo Giuseppe Farina, Luigi Fagioli, Juan Manuel Fangio i Reg Parnell. Na początku wyścigu Farina objął prowadzenie, a Fagioli i Fangio ruszyli za nim w pogoń. Słaby start miał Yves Giraud-Cabantous z Talbota, który na początku stracił 4 pozycje. Na pierwszych okrążeniach kierowcy Alfy Romeo kilkakrotnie zmieniali się między sobą pozycjami, aby zapewnić kibicom rozrywkę.

Na 8 okrążeń przed końcem wyścigu Fangio wycofał się z powodu pękniętej rury olejowej. Farina, który był wtedy na prowadzeniu, utrzymał pozycję do mety i dojechał przed Fagiolim z przewagą ponad 2,5 sekundy oraz Parnellem z przewagą blisko minuty. Warto wspomnieć, że Brytyjczyk z Alfy Romeo, który zajął najniższy stopień podium pierwszego Grand Prix F1, w trakcie wyścigu uderzył w zająca. Pozostałe punktowane pozycje zajęli fabryczni kierowcy Talbota: Yves Giraud-Cabantous i Louis Rosier. Z 21 bolidów na starcie do mety dojechało 11.

Zgodnie z opisanymi wcześniej zasadami, w trakcie wyścigu dochodziło także do rotacji kierowców w zespołach. Joe Fry prowadził Maserati nr 10 przez pierwsze 45 okrążeń, następnie Brian Shawe-Taylor przejął go na 19 okrążeń, co dało łącznie 64 okrążenia. Do lidera ich samochód stracił 6 okrążeń, ale od startu nadrobili aż 10 pozycji (z P20 na P10 – przyp. red.). Z kolei Peter Walker prowadził ERĘ nr 9 przez 2 okrążenia, następnie Tony Rolt jechał nią dodatkowe 3 okrążenia, co dało łącznie 5 okrążeń.

Giuseppe Farina na mecie GP Wielkiej Brytanii 1950
Fot. Salracing.com / Giuseppe Farina na mecie GP Wielkiej Brytanii 1950

Co było potem?

Punkty za GP Wielkiej Brytanii 1950 przyznano pięciu pierwszym kierowcom według następującego systemu: 8-6-4-3-2 + dodatkowy 1 punkt za najszybsze okrążenie wyścigu. Zatem Farina zdobył ich 9, bo już na 2. okrążeniu miał najlepszy czas, którego nikt nie przebił do końca rywalizacji. Fagioli zdobył 6, Parnell 4, Giraud-Cabantous 3, a Rosier 2. Nie było wtedy klasyfikacji konstruktorów w F1. Ona się pojawiła 8 lat później.

Co ważne, nie wszystkie punkty się sumowały na koniec roku. Mistrza świata wyłaniały wtedy 4 najlepsze rezultaty danego kierowcy z 7 wyścigów sezonu. Nie był więc konieczny udział we wszystkich rundach kalendarza, ale gdy już się w którejś z nich startowało, to trzeba było walczyć o jak najwyższą lokatę. Większość kierowców rezygnowało wtedy z udziału w wyścigu Indianapolis 500, który też był z początku w kalendarzu Jedynki. Na koniec sezonu 1950 pierwszym Mistrzem Świata Formuły 1 został ostatecznie Giuseppe Farina. Podopieczny legendarnego Tazia Nuvolariego wygrał później jeszcze GP Szwajcarii i Włoch, oraz zajął 4. miejsce w Belgii. To i pechowy ostatni wyścig sezonu dla Fangia, sprawiły, że zebrał on 30 punktów. W ten sposób z przewagą 3 „oczek” jako pierwszy w historii sięgnął po tytuł mistrzowski królowej motorsportu.

Kolejne lata to stopniowo rosnąca popularność Formuły 1 na świecie, nowe pokolenia kierowców, nowe zespoły i wiele innych zmian. Dziś organizacja Grand Prix F1 wiąże się z prestiżem zbliżonym do organizacji piłkarskich mistrzostw świata lub igrzysk olimpijskich. Coroczna obecność w kalendarzu każdego wyścigu, to duże koszty, surowe normy, ale i spore wyróżnienie oraz szansa promocji w skali globalnej. Jak wiele innych dyscyplin ze sportu pasjonatów Formuła 1 stała się sportem profesjonalistów. Dochodzą tam tylko nieliczni, a jeszcze mniej z nich walczy o najwyższe laury. Wszystko to zaczęło GP Wielkiej Brytanii 1950 z dnia 13 maja tegoż roku.

Zdjęcie główne: Salracing.com

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Giuseppe Farina
  • GP Wielkiej Brytanii
  • Silverstone

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Franco Colapinto wzmocni Alpine. Williams udziela wsparcia

Franco Colapinto wzmocni Alpine. Williams udziela wsparcia

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
14 maja 2025

Franco Colapinto oficjalnie powrócił do Formuły 1. Czeka go jednak sprawdzian. Musi się szybko wykazać. Szef zespołu Williams udziela wsparcia.

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
13 maja 2025

Dokładnie 75 lat temu odbył się pierwszy oficjalny wyścig Formuły 1. Historię Królowej Motorsportu rozpoczęło GP Wielkiej Brytanii 1950. Atmosferę tamtego dnia opiszemy w dzisiejszym materiale.

Mercedes chce znowu wygrywać w F1. Szykuje poprawki

Mercedes chce znowu wygrywać w F1. Szykuje poprawki

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 maja 2025

George Russell stanął cztery razy na podium, ale zespół chce więcej. Mercedes nie poddaje się i szykuje poprawki. Zamierza walczyć do końca sezonu.

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
12 maja 2025

12 maja od lat jest jednym z ważniejszych dni w historii międzynarodowego motorsportu. To właśnie tego dnia miał miejsce słynny Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984, w którym wzięło udział 9 z 14 ówczesnych mistrzów świata Formuły 1. Dziś przypomnimy to, z kilku względów, wyjątkowe wydarzenie.

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 maja 2025

Yuki Tsunoda jak dotąd przyzwoicie spisuje się w Red Bullu. Zespół pochwalił kierowcę za radzenie sobie z presją. Kierowca nie boi się wyrażać własnego zdania.

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Adrian Drozdek

  • Felietony
9 maja 2025

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Vettel wróci do Red Bulla?

Vettel wróci do Red Bulla?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
9 maja 2025

Sebastian Vettel wielokrotnie wiązany był z powrotem do Formuły 1. Niemiec często łączony był z powrotem do roli kierowcy, ale ostatnio coraz częściej widzi się go w innych rolach.

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Chociaż Max Verstappen rozpoczął GP Miami z pole position, to ukończył je poza podium. Po wyścigu w rozmowie z Viaplay szerzej powiedział, co myśli o swoim tempie.

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 maja 2025

Trudno w to uwierzyć, ale wkrótce możemy mieć zwrot w sprawie limitu budżetowego w F1. Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, cytowany przez "Associated Press", rzekomo widzi w nim tylko "problem".

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 maja 2025

Ferrari nie osiąga spodziewanych rezultatów. Zdobyli tylko jedne podium w Grand Prix w 2025. Bolid ma fundamentalny błąd. Zespół chce wprowadzić odważne zmiany.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione