⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
Texom Stal Rzeszów Logo
20:19
../../../wp-content/uploads/2022/04/unia-leszno.png Logo
17.08.2025 15:15
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
  • Tory
13 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Adrian Januszkiewicz

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

Dokładnie 75 lat temu odbył się pierwszy oficjalny wyścig Formuły 1. Historię Królowej Motorsportu rozpoczęło GP Wielkiej Brytanii 1950. Atmosferę tamtego dnia opiszemy w dzisiejszym materiale.

Silverstone – lotnisko, które ściągnęło elity na wyścig samochodowy

GP Wielkiej Brytanii 1950 jest istotną cezurą nie tylko w historii Formuły 1, ale całego motorsportu. Tak europejskiego, jak i światowego. Wyścigi rangi Grand Prix odbywały się już na początku XX wieku. Były to jednak osobne imprezy organizowane przez lokalne automobilkluby. Rozwój sportów automobilowych (jak je wtedy nazywano – przyp. red.) spowolniły obie wojny światowe. Po zakończeniu drugiej z nich pasjonaci wyścigów zaczęli podejmować działania, żeby utworzyć jednolite mistrzostwa, które pozwolą wyłonić najlepszych kierowców na świecie. Tym sposobem powstała Formuła 1. Jedynka w nazwie miała odwoływać się do wyścigów na najwyższym poziomie i zrzeszać najlepszych kierowców globu.

Inaugurację F1 wyznaczono na dzień 13 maja 1950 r. na niedawno utworzonym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Wcześniej był on jednym z wielu lotnisk wojskowych utworzonych w czasie II wojny światowej. Po zakończeniu konfliktu władze państwowe zdecydowały o jego przebudowie na tor wyścigowy. Rozpoczęto ją w sierpniu 1948 r., a zakończono niecałe 2 miesiące później. 2 października tego samego roku odbyło się tam pierwsze od ponad 20 lat GP Wielkiej Brytanii. Jego ówczesna nitka znacząco się różniła od tej obecnej. Była prostsza i mniej techniczna, a zamiast barier energochłonnych, były belki słomy przy torze. Liczyła blisko 4,7 km długości.

Royalsi przy i na torze

GP Wielkiej Brytanii 1950 miało wyjątkową oprawę, bo zgromadziło 100-200 tys. kibiców, w zależności od źródła. Wśród obecnych byli też przedstawiciele brytyjskiej rodziny królewskiej: król Jerzy VI Windsor i jego córka, przyszła królowa, Elżbieta. Elity były nie tylko na trybunach, ale również na liście startowej zawodników. Był m.in. Książę Tajlandii Birabongse Bhanudej Bhanubandh (lub w skrócie Książę Bira – przyp. red.), a także baron Emmanuel „Toulo” de Graffenried ze Szwajcarii. Ten drugi rok wcześniej był triumfatorem wyścigu na Silverstone. Poza nimi był także muzyk Johnny Claes z zespołu jazzowego Johnny Claes and the Clay Pigeons. Obsada wyścigu była więc całkiem ciekawa.

Brytyjska rodzina królewska obecna na GP Wielkiej Brytanii 1950
Fot. Salracing.com / Brytyjska rodzina królewska obecna na GP Wielkiej Brytanii 1950

GP Wielkiej Brytanii 1950: wyścig silversów bez Ferrari

Dziś nie brakuje żartów i uszczypliwości pod adresem Fernando Alonso odnośnie jego metryki. Wielu jego rówieśników zrezygnowało już ze ścigania się w Formule 1 lub wyścigach samochodowych w ogóle. 43-latek z Oviedo jednak chce pozostać w F1, dopóki starczy mu chęci i dopóki są chętni na jego zatrudnienie.

Podczas GP Wielkiej Brytanii 1950 taki wiek zawodnika jak Hiszpana nie był niczym zaskakującym. Byli nawet starsi. Luis Fagioli, Louis Chiron oraz Philippe Etanceli mieli po ponad 50 lat na karku, gdy debiutowali w Formule 1. Najmłodszy na liście startowej był reprezentant gospodarzy, Geoffrey Crossley. Miał on 29 lat. W obecnych czasach jest to wiek, gdy wielu zawodników osiąga pik swojej formy podczas startów w Jedynce.

Elastyczna lista startowa

Jeśli chodzi o zespoły obecne na starcie wyścigu na Silverstone, to mieliśmy marki, które kojarzą z F1 już głównie historycy motorsportu. Włochy reprezentowały wtenczas 2 brandy: Alfa Romeo i Maserati. Chociaż Ferrari już istniało, to odpuścili sobie start w Wielkiej Brytanii ze względu na wysokość nagród. Zwycięzca Grand Prix mógł wtedy liczyć na nagrodę wysokości 500 funtów. Jak na realia powojenne nie była to mała suma, ale nie dość wysoka, żeby skusić ekipę z Maranello do opuszczenia Półwyspu Apenińskiego. Zadebiutowali więc później w Monako. Gospodarzy też reprezentowały 2 marki: ERA (English Racing Automobiles) i Alta. Z kolei Francję reprezentowały bolidy Talbot-Lago.

Warto też zwrócić uwagę, że nie było wtedy przepisów nakazujących każdemu zespołowi wystawianie tylko dwóch bolidów z dwoma stałymi kierowcami. Jednakowe samochody nie oznaczały też jednego zespołu. Jedynymi fabrycznymi ekipami na starcie GP Wielkiej Brytanii 1950 były Alfa Romeo i Talbot, które wystawiły po 4 kierowców. Pozostali zawodnicy startowali we własnym imieniu lub niewielkich zespołów prywatnych korzystających z samochodów większych marek. W trakcie wyścigu można też było dokonać zamiany kierowców i bolidów w jednym zespole. Wynikało to m.in. z faktu, że ówczesne wyścigówki były proste mechanicznie, a przy tym awaryjne, więc samo dojechanie do mety mogło już być sukcesem. Lista startowa przed Grand Prix liczyła blisko 30 nazwisk, ale po kwalifikacjach do wyścigu przystąpiło 21 zawodników z 9 krajów.

Przebieg GP Wielkiej Brytanii 1950

Pierwsze Grand Prix Formuły 1 liczyło 70 okrążeń. Jak na realia brytyjskie, warunki pogodowe były wręcz idealne. Tor był suchy i świeciło słońce. Pierwsze 4 pozycje na starcie mieli fabryczni kierowcy Alfy Romeo Giuseppe Farina, Luigi Fagioli, Juan Manuel Fangio i Reg Parnell. Na początku wyścigu Farina objął prowadzenie, a Fagioli i Fangio ruszyli za nim w pogoń. Słaby start miał Yves Giraud-Cabantous z Talbota, który na początku stracił 4 pozycje. Na pierwszych okrążeniach kierowcy Alfy Romeo kilkakrotnie zmieniali się między sobą pozycjami, aby zapewnić kibicom rozrywkę.

Na 8 okrążeń przed końcem wyścigu Fangio wycofał się z powodu pękniętej rury olejowej. Farina, który był wtedy na prowadzeniu, utrzymał pozycję do mety i dojechał przed Fagiolim z przewagą ponad 2,5 sekundy oraz Parnellem z przewagą blisko minuty. Warto wspomnieć, że Brytyjczyk z Alfy Romeo, który zajął najniższy stopień podium pierwszego Grand Prix F1, w trakcie wyścigu uderzył w zająca. Pozostałe punktowane pozycje zajęli fabryczni kierowcy Talbota: Yves Giraud-Cabantous i Louis Rosier. Z 21 bolidów na starcie do mety dojechało 11.

Zgodnie z opisanymi wcześniej zasadami, w trakcie wyścigu dochodziło także do rotacji kierowców w zespołach. Joe Fry prowadził Maserati nr 10 przez pierwsze 45 okrążeń, następnie Brian Shawe-Taylor przejął go na 19 okrążeń, co dało łącznie 64 okrążenia. Do lidera ich samochód stracił 6 okrążeń, ale od startu nadrobili aż 10 pozycji (z P20 na P10 – przyp. red.). Z kolei Peter Walker prowadził ERĘ nr 9 przez 2 okrążenia, następnie Tony Rolt jechał nią dodatkowe 3 okrążenia, co dało łącznie 5 okrążeń.

Giuseppe Farina na mecie GP Wielkiej Brytanii 1950
Fot. Salracing.com / Giuseppe Farina na mecie GP Wielkiej Brytanii 1950

Co było potem?

Punkty za GP Wielkiej Brytanii 1950 przyznano pięciu pierwszym kierowcom według następującego systemu: 8-6-4-3-2 + dodatkowy 1 punkt za najszybsze okrążenie wyścigu. Zatem Farina zdobył ich 9, bo już na 2. okrążeniu miał najlepszy czas, którego nikt nie przebił do końca rywalizacji. Fagioli zdobył 6, Parnell 4, Giraud-Cabantous 3, a Rosier 2. Nie było wtedy klasyfikacji konstruktorów w F1. Ona się pojawiła 8 lat później.

Co ważne, nie wszystkie punkty się sumowały na koniec roku. Mistrza świata wyłaniały wtedy 4 najlepsze rezultaty danego kierowcy z 7 wyścigów sezonu. Nie był więc konieczny udział we wszystkich rundach kalendarza, ale gdy już się w którejś z nich startowało, to trzeba było walczyć o jak najwyższą lokatę. Większość kierowców rezygnowało wtedy z udziału w wyścigu Indianapolis 500, który też był z początku w kalendarzu Jedynki. Na koniec sezonu 1950 pierwszym Mistrzem Świata Formuły 1 został ostatecznie Giuseppe Farina. Podopieczny legendarnego Tazia Nuvolariego wygrał później jeszcze GP Szwajcarii i Włoch, oraz zajął 4. miejsce w Belgii. To i pechowy ostatni wyścig sezonu dla Fangia, sprawiły, że zebrał on 30 punktów. W ten sposób z przewagą 3 „oczek” jako pierwszy w historii sięgnął po tytuł mistrzowski królowej motorsportu.

Kolejne lata to stopniowo rosnąca popularność Formuły 1 na świecie, nowe pokolenia kierowców, nowe zespoły i wiele innych zmian. Dziś organizacja Grand Prix F1 wiąże się z prestiżem zbliżonym do organizacji piłkarskich mistrzostw świata lub igrzysk olimpijskich. Coroczna obecność w kalendarzu każdego wyścigu, to duże koszty, surowe normy, ale i spore wyróżnienie oraz szansa promocji w skali globalnej. Jak wiele innych dyscyplin ze sportu pasjonatów Formuła 1 stała się sportem profesjonalistów. Dochodzą tam tylko nieliczni, a jeszcze mniej z nich walczy o najwyższe laury. Wszystko to zaczęło GP Wielkiej Brytanii 1950 z dnia 13 maja tegoż roku.

Zdjęcie główne: Salracing.com

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Giuseppe Farina
  • GP Wielkiej Brytanii
  • Silverstone

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione