⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
18 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Igor Długosz

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

Dramatyczne pierwsze przejazdy – kwalifikacje Indy 500

Zgodnie z tradycją, kierowcy wylosowali w piątek wieczór kolejność obowiązkowych przejazdów na start sobotniej części kwalifikacji. Pato O’Wardowi poszczęściło się, gdyż wybrał krążek z numerem dwa. W chłodnych warunkach południa wykonał on jeden z najlepszych przejazdów tygodnia i został wczesnym liderem. Niemalże tuż po nim aleję serwisową opuścił Robert Shwartzman, który zszokował cały padok. Debiutant w barwach debiutującego zespół ustanowił średnią prędkość 232.5 mili na godzinę. Kierowca i ekipa bez żadnego doświadczenia na owalach, którzy nawet spóźnili się na start FP1, od razu dołączyli do czołówki.

Choć wyjechali na tor później, w teorii w nieco gorszych warunkach, kierowcy Ganassi utrzymali status faworytów. Alex Palou wykonał 3 okrążenia powyżej 232 mph i odebrał O’Wardowi pierwszą pozycję. Scott Dixon przebił natomiast wynik Shwartzmana. Następny do czołówki tabeli dołączył Scott McLaughlin z wynikiem o zaledwie 0.03 mph gorszym od Palou. Felix Rosenqvist mógł znaleźć się dużo wyżej niż P6, lecz odpuszczając gaz w drugim zakręcie trzeciego okrążenia stracił aż dwie mile na godzinę.

Gdzie oglądać 109. edycję Indianapolis 500?

Wstępny awans do Fast 12 wywalczyli sobie też David Malukas, Takuma Sato, Marcus Ericsson, Will Power, Kyffin Simpson oraz Alexander Rossi. Osiągi samochodów Ed Carpenter Racing były szokująco wyrównane, gdyż zawodnicy tej ekipy zajęli pozycje numer 12, 13 i 14. Silny wiatr był przeszkodą dla niektórych faworytów. Will Power oraz Kyle Kirkwood zajęliby lepsze pozycje niż dziesiąta i piętnasta, gdyby nie ich szerokie wyjazdy na ostatnich okrążeniach. Zadziwiająco wolni w porównaniu do partnerów zespołowych byli pozostali kierowcy McLarena (P18, P23, P25) oraz Premy (P17).

Na tyłach stawki znaleźli się Marco Andretti, Rinus VeeKay, Graham Rahal i Jacob Abel – jedyni ze średnią prędkością poniżej 230 mph. Pierwszego przejazdu nie wykonał natomiast Helio Castroneves, którego samochód nie zaliczył inspekcji technicznej. Z tego samego powodu usunięto natomiast rezultat Conora Daly’ego. Z racji, że i tak ruszałby przedostatni, Team Penske wycofało z kolejki do wyjazdu samochód Josefa Newgardena.

Walka z czasem MSR oraz Andretti

To jak trudne były warunki na torze zaprezentowali natomiast Marcus Armstrong oraz Colton Herta. Obaj zaliczyli gigantyczne wypadki w T1 – Nowozelandczyk w trakcie porannego treningu, a Amerykanin na starcie kwalifikacji. Kierowca Andretti po raz drugi w przeciągu trzech lat wyleciał w powietrze nad Indianapolis Motor Speedway. Mimo pewnych obaw, zarówno Armstrong jak i Herta zostali dopuszczeni przez medyków do powrotu za kierownicę. Wpierw ich mechanicy musieli jednak wziąć się za ekspresowe przygotowanie aut zapasowych.

SCARY incident on Lap 1 of qualifying involving @ColtonHerta! 🫣 pic.twitter.com/cGKyebrIRN

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 17, 2025

Standardowo, akcja na torze ucichła na półmetku sesji. Chwilowe ochłodzenie warunków przez pochmurną pogodę wykorzystali jednak Josef Newgarden oraz Conor Daly. Obaj zaliczyli bardzo wyrównane przejazdy, z małym spadkiem prędkości. Kierowca Penske awansował na trzecie miejsce, a zawodnik Juncos – który musiał odpuścił gaz na ostatnim okrążeniu – zdobył szesnastą pozycję.

Takiego szczęścia nie miał Helio Castroneves. Jego inauguracyjny przejazd był zdumiewająco wolny, poniżej 230 mph. Alexander Rossi jako pierwszy zawodnik podjął natomiast próbę poprawy rezultatu. Były zwycięzca Indianapolis 500 pojechał minimalnie wolniej niż wcześniej. W połowie dnia na tor wrócili między innymi Marco Andretti, Will Power, Nolan Siegel, Marcus Ericsson, Graham Rahal oraz Kyle Kirkwood, lecz co najwyżej było ich stać na bardzo drobną poprawę pozycji.

Ten trend przełamali Kyle Larson oraz Santino Ferrucci. Mistrz NASCAR rozpoczął kwalifikacje z wysoką siłą docisku po piątkowym wypadku. Kierowca McLarena powoli odbudował pewność siebie i z bardziej agresywnymi ustawieniami zyskał 10 pozycji w tabeli. W jego ślady poszedł jeżdżący na limicie Ferrucci. Awansował on z P19 na P13. Dobre zmiany ustawień wykonali tez mechanicy Sting Ray Robba, dzięki którym ich kierowca zdobył piętnastą pozycję. Do czołowej dwunastki na swoim trzecim przejeździe wskoczył Alexander Rossi. Paręnaście minut później z Fast 12 ponownie wypchnął go jednak Christian Lundgaard.

W celu poprawy rezultatu, własne standardy porzucił Helio Castroneves. Znany ze swojej wysokiej linii wyścigowej Brazylijczyk nareszcie zaczął dojeżdżać do tarek. 4-krotny zwycięzca Indy 500 zaliczył dzięki temu rewelacyjny awans z P31 na P20. Co ciekawe, na tor wyjechali też Scott Dixon i Pato O’Ward, spokojnie zakwalifikowani do Fast 12. Obaj wykonali tylko jedno okrążenie pomiarowe i wrócili do garażu. Kierowcy ci chcieli przetestować samochód przed jutrzejszą częścią kwalifikacji.

Szaleństwo Happy Hour rozpoczyna się

Na 90 minut do końca sesji każdy przejazd stawał się co raz ważniejszy, a kolejka do wyjazdu z alei serwisowej była co raz dłuższa. Rinus VeeKay miał bardzo dobrą szansę, aby dostać się do Top 30, lecz jego ostatnie okrążenie było fatalne. Holender z jakiegoś powodu nie użył systemu hybrydowego. Swoich pozycji nie poprawili też Marcus Ericsson i Ryan Hunter-Reay, rywalizujący kolejno o pozostanie w Fast 12 oraz uniknięcie Bump Day.

Jeden z najbardziej wyczekiwanych przejazdów dnia odbył się na godzinę do końca kwalifikacji. Colton Herta w swoim zapasowym samochodzie wreszcie powrócił na tor. Wykonał on cztery bardzo równe okrążenia z prędkością 230 mph i zajął 29-te miejsce, mimo zepsutego weight jackera. W ten jakże genialny sposób wypchnął ze stawki partnera zespołowego. Po kilku minutach Marco Andretti podjął nieudaną próbę rewanżu.

Don’t hate on the looks. The 66 is back and ready to qualify 🙌🏻#Indy500 pic.twitter.com/AXjovHJz0D

— Meyer Shank Racing (@MeyerShankRac) May 17, 2025

Następnie na tor udał się Marcus Armstrong, po raz pierwszy od porannej kraksy. Opuścił garaż we „frankensteinowym” bolidzie, złożonym z części kilku różnych aut. Widać to nawet było po przemieszanym malowaniu. Jak można było się spodziewać, kierowca MSR wykonał dwa słabe okrążenia i został „wymachany” przez sędziów. Chwilę po nim swoje szanse na uniknięcie Bump Day poprawił Louis Foster awansem z P26 na P22.

W międzyczasie toczyła się też walka o Fast 12. Takuma Sato i David Malukas jeszcze bardziej „wyśrubowali” swoje okrążenia, w stu procentach zapewniając sobie awans. Natomiast Alexander Rossi po raz czwarty wyjechał na tor i znowu się nie poprawił. Z bolidu #20 ECR nie dało się wycisnąć czegokolwiek więcej. Jego los podzielili dziesiąty w tabeli Will Power oraz ósmy Felix Rosenqvist. Sędziowie przerwali przejazd Santino Ferrucciego, który na drugim okrążeniu prawie rozbił się przez podmuch wiatru. Amerykanin co roku jest gwiazdą kwalifikacji do Indy 500, lecz zakończył swoją walkę o Fast 12. W przeciwieństwie do partnera zespołowego, kierowca A.J. Foyt Racing nie czuje się komfortowo z dodatkową wagą hybrydy.

Decydująca końcówka – kwalifikacje Indy 500

Na 17 minut do końca sesji kierowcy zaczęli korzystać z linii numer 1 w alei serwisowej. Zgodnie z zasadami, priorytet wyjazdu na tor przed zawodnikami z linii numer 2 kosztował ich usunięcie wcześniejszego rezultatu. Znajdujący się poza stawką Andretti i VeeKay nie mieli jednak nic do stracenia. Żaden z nich się nie poprawił, po czym na tor wrócił Armstrong. Sędziowie przerwali jego przejazd, który nie byłby wystarczająco szybki do zakwalifikowania się.

Samochody Andrettiego i VeeKay’a były przygotowywane na ostatnie przejazdy, przez co linia priorytetowa opustoszała. Na tor wyjechał zatem walczący o Fast 12 Daly. Jego przejazd był świetny, ale zabrakło mu 0.1 mili na godzinę, aby wypchnąć Lundgaarda. Mimo to, kierowca Juncos miał absolutnie kluczowy wpływ na sesję. Daly jako ostatni zdążył wyjechać na tor przed końcem kwalifikacji. Pozbawił on zatem Andrettiego, VeeKay’a, Abela i Armstronga finałowej okazji do poprawy rezultatu. Ta czwórka stoczy jutro zaciętą walkę o zakwalifikowanie się do Indianapolis 500. Największe szanse na odpadnięcie ma w teorii Abel, zdecydowanie najwolniejszy kierowca dnia. Pytanie tylko brzmi, czy Meyer Shank Racing uda się przed jutrem zoptymalizować nowy bolid Armstronga.

O pole position w niedzielnej części kwalifikacji powalczą natomiast: dwaj reprezentanci Ganassi, wszyscy trzej kierowcy Penske, para zawodników McLarena, a także rewelacyjni (szczególnie w porównaniu do partnerów zespołowych) Robert Shwartzman, David Malukas, Felix Rosenqvist, Takuma Sato oraz Marcus Ericsson.

Główna część zabawy dopiero przed nami

18 pozycji startowych w środku stawki ma już swoich właścicieli. Conor Daly i Alexander Rossi otarli się o awans do Fast 12. Kyffin Simpson wykonał tylko jeden, ale za to bardzo udany przejazd. Piętnaste miejsce po wypadku w Fast Friday to duży sukces dla kierowcy Ganassi.

Rozczarowujące były natomiast występy McLarena oraz Andretti. Za wyjątkiem O’Warda, papajowe bolidy nie są tak szybkie wokół Brickyard, co w poprzednich latach. To było już jednak widać podczas treningów. Prawdziwym szokiem jest niemożność Andretti. Ich auta świetnie się spisywały w tym tygodniu, szczególnie bez tunelu aerodynamicznego. Honor Andretti ratuje wyłącznie Marcus Ericsson w Fast 12, choć pamiętajmy, że Szwed ustanowił swój rezultat na samym początku, w najlepszych warunkach dnia. Kyle Kirkwood był z kolei nadzwyczajnie wolny, Colton Herta rozbił samochód, a Marco Andretti musi walczyć, aby chociaż dostać się do wyścigu. Z pozytywnych informacji, Graham Rahal oraz cała reszta ekipy RLL po raz pierwszy od trzech lat uniknie Bump Day, choć nie tego oczekiwaliśmy.

Sesja Fast 12, która wyłoni szóstkę pojedynkującą się o pole position, ruszy w niedzielę, 18 maja, o godzinie 22:05. Pierwsze dwa rzędy startowe wyłoni natomiast Fast 6, o godzinie 00:25. Pomiędzy tymi sesjami odbędą się Kwalifikacje Ostatniej Szansy, po których jeden kierowca pojedzie do domu.

Wyniki kwalifikacji do 109. edycji Indianapolis 500 – dzień pierwszy

Wyniki kwalifikacji do 109. edycji Indianapolis 500 - dzień 1, cz. 1
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu
Wyniki kwalifikacji do 109. edycji Indianapolis 500 - dzień 1, cz. 2
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Indianapolis 500
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Motorsport - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione