⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

  • Formuła 1
20 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Adrian Januszkiewicz

Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

Podczas GP Emilii-Romanii zadebiutowała nowa najmiększa mieszanka opon Pirelli oznaczona jako C6. Chociaż zebrała ona pozytywne oceny podczas piątkowych treningów, to w sobotę była wolniejsza niż twardsza C5. Co dziwne, nawet producent nie wie na pewno z czego to wynika.

Opony C6 były dobre, ale do momentu kwalifikacji

Weekend o GP Emilii-Romanii był debiutem i próbą generalną nowej opony wyścigowej od Pirelli oznaczonej symbolem C6. To najmiększa mieszanka oferowana na ten sezon. Ma ona gwarantować bolidom największą przyczepność i najszybsze czasy. To było widać w piątkowych treningach na Imoli. W sobotę obraz był już inny.

Kwalifikacje GP Emilii-Romanii: Piastri ledwo pokonał Verstappena

Podczas kwalifikacji nowa mieszanka wprawiła wszystkich, w tym samego dostawcę opon, w osłupienie. Zawodnicy mieli problem z jej wytrzymałością na jednym okrążeniu. Obaj kierowcy Astona Martina i George Russell z Mercedesa osiągnęli najlepsze wyniki w kwalifikacjach na C5, która była oponą pośrednią na GP Emilii-Romanii.

Przebudzenie Astona Martina. Entuzjastyczne wypowiedzi kierowców po kwalifikacjach

Po zakończeniu „czasówki” każdy zespół stwierdził, że osiągi opony C6 drastycznie spadają w trakcie szybkiego okrążenia bez perfekcyjnego zarządzana. To właśnie skłoniło Mercedesa do wysłania Russella na C5 na jego ostatni przejazd w Q3. Zagroziło to też jego dostępnym oponom na wyścig. Okazało się, że Aston Martin podjął już decyzję o użyciu zarówno C5, jak i C6 w kwalifikacjach w piątkowy wieczór.

Pirelli nie wie z czego wynikają spadki w osiągach C6

Po kwalifikacjach, ale przed przeanalizowaniem wszystkich danych, menedżer Pirelli Motorsport Mario Isola przyznał, że powody, dla których C6 nie działało zgodnie z oczekiwaniami, nie są jeszcze jasne.

– Uważam, a ogólne komentarze kierowców są takie, że dzisiaj [w sobotę – przyp. red.] doświadczyli większej podsterowności w porównaniu z wczoraj, co może wyjaśniać, dlaczego na torze nie byli szybsi — powiedział.

– Jeśli spojrzeć na czasy okrążeń, nie są one dużo szybsze niż wczoraj. Mieliśmy bardzo małą ewolucję toru, a oprócz podsterowności powiedzieli [kierowcy – przyp. red.], że trudno było wydobyć wydajność z C6.

– C6 była więc trudniejsza w użyciu, prawdopodobnie okrążenie przygotowawcze było trudne. Nie możemy znaleźć wyraźnego trendu w czasach sektorów, aby powiedzieć, że nastąpiła degradacja z sektora pierwszego do sektora trzeciego.

Chociaż oczekiwano, że C6 będzie szybsza o pół sekundy na okrążenie, w sobotę okazało się, że jest mniej przewidywalna od C5. To wyjaśnia, dlaczego wielu kierowców na pośredniej oponie w FP3 i kwalifikacjach, było w stanie jechać szybciej niż na miękkiej.

Dane Pirelli o oponach C5 i C6 podczas sobotniego treningu i kwalifikacji do GP Emilii-Romanii 2025
Źródło: Pirelli Motorsport

Używane Pirelli C6 były lepsze niż świeże

Kilka zespołów zauważyło też, że ich kierowcy byli w stanie uzyskać lepszy czas okrążenia na używanych C6.

Pirelli wyjaśniło to tym, że szczyt wydajności używanej opony był niższy, ale bardziej przewidywalny i łatwiejszy do uzyskania.

– Jeśli weźmiemy pod uwagę, że ta mieszanka jest bardzo miękka i, jak zwykle w przypadku miękkiej mieszanki, mamy krzywą przyczepności z nieco ostrzejszym szczytem – powiedział Isola.

– Oczywiście, jeśli poddasz nową oponę cyklowi cieplnemu, masz nieco inną krzywą przyczepności z mniejszym szczytem, ​​a to oznacza, że ​​nieco łatwiej jest używać takiej opony.

Zespoły walczyły z podsterownością

Trudniej wyjaśnić zmianę w kierunku podsterowności. Pirelli obniżyło minimalne ciśnienie w tylnych oponach o jeden psi w nocy. To jednak samo w sobie nie byłoby przyczyną takiej zmiany balansu.

Często zespoły ustawiają podsterowność, aby chronić tylne opony. Jeśli jednak był to celowy wybór ustawień, narzekanie na to wydaje się sprzeczne z intuicją.

– Nie jest jasne, dlaczego narzekali na tę dodatkową podsterowność w porównaniu z wczoraj, ponieważ nie ma żadnych elementów, które by to potwierdzały – powiedział Isola.

– Nie padało w nocy ani nie wydarzyło się nic dziwnego, ale tor wydawał się wolniejszy w porównaniu z wczoraj – i wszyscy, ogólnie rzecz biorąc, średnio, mieliśmy ten komentarz o dodatkowej podsterowności w porównaniu z wczoraj.

– Wczoraj ograniczeniem był tył, dzisiaj wydaje się, że był to bardziej przód.

Max Verstappen i George Russell na oponach C6 podczas kwalifikacji do GP Emilii-Romanii 2025
Fot. Getty Images / Red Bull Content Pool

Zmiana jest jeszcze bardziej zagadkowa, ponieważ warunki pogodowe były w dużej mierze stałe z dnia na dzień. Chociaż wiatr zmienił kierunek.

Zastosowanie różnych trybów mocy silnika w kwalifikacjach prawdopodobnie nie wyjaśnia tej zmiany. Wynika to z faktu, że C6 również sprawiała problemy w sobotniej trzeciej sesji treningowej.

– Wiemy, że jeden psi w obu kierunkach, jeśli się zwiększy lub zmniejszy, nie zmienia równowagi — powiedział Isola.

– Nigdy wcześniej się to nie zdarzyło, więc nie mogę sobie tego wyobrazić. Jest coś większego, czego jeszcze nie odkryliśmy, co mogłoby zmienić ten balans.

Dalsza analiza ma wskazać, czy wybory zespołów miały wpływ. Długość alei serwisowej Imoli naturalnie skłaniała ekipy do ​​strategii jednego postoju. Strata czasu na niej wynosiła około 28 sekund.

Dlatego zarządzanie oponami w jak największym stopniu stało się koniecznością. Możliwe, że zespoły, obserwując tylną oś jako „ograniczenie”, celowo ustawiły większą podsterowność, aby chronić tylne opony. To powszechna praktyka, ale pracując z nieznaną mieszanką opon, mogli mieć większą podsterowność, niż się spodziewali.

Pirelli C6 ma jeszcze powrócić w tym roku

Pomimo potknięcia w ten weekend Pirelli zamierza kontynuować swój plan wypuszczenia C6 na większą liczbę wyścigów. Włoska marka chce też wypracować zniechęcenie u zespołów do stosowania strategii jednego postoju.

Cała rodzina opon jest homologowana na dany rok i nie można jej zmienić. W związku z tym jedyna opcja na stole to znaleźć rozwiązanie przy użyciu opon, które już istnieją.

Źródło: Motorsport.com

Zdjęcie otwierające: Getty Images / Red Bull Content Pool

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • GP Emilii-Romanii
  • Pirelli

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Sainz o strategii: to było za wcześnie

Sainz o strategii: to było za wcześnie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 maja 2025

Carlos Sainz po zakończeniu GP Emilii-Romanii przyznał, że miał zastrzeżenia do strategii Williamsa na wyścig. Według Hiszpana mógł on dojechać na wyższej pozycji niż ósma, bo w ten weekend bardzo dobrze czuł się w bolidzie.

Max Verstappen ostrożny w ocenie. Chwali go były szef zespołu

Max Verstappen ostrożny w ocenie. Chwali go były szef zespołu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
21 maja 2025

Max Verstappen wygrał drugi wyścig w tym sezonie. Holender podchodzi ostrożnie do oceny dalszych szans. Były szef zespołu Haas chwali jego mentalność.

McLaren stracił swój atut? Winne dyrektywy FIA

McLaren stracił swój atut? Winne dyrektywy FIA

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
21 maja 2025

Międzynarodowa Federacja Samochodowa przedstawiła zespołom F1 nowe wytyczne jeszcze przed GP Emilii-Romanii. Rzekomo najbardziej miały one dotknąć aktualnych mistrzów świata, czyli McLarena.

Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Podczas GP Emilii-Romanii zadebiutowała nowa najmiększa mieszanka opon Pirelli oznaczona jako C6. Chociaż zebrała ona pozytywne oceny podczas piątkowych treningów, to w sobotę była wolniejsza niż twardsza C5. Co dziwne, nawet producent nie wie na pewno z czego to wynika.

Lando Norris: Nie mam wymówek. McLaren znalazł problem

Lando Norris: Nie mam wymówek. McLaren znalazł problem

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
20 maja 2025

Lando Norris przyznaje, że musi się poprawić. Brytyjczyk traci w kwalifikacjach do kolegi zespołowego. McLaren sugeruje, że to kwestia problemu z bolidem.

Villeneuve bezlitosny wobec mistrzów świata

Villeneuve bezlitosny wobec mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Znany ze swojego ostrego języka, Jacques Villeneuve nie zostawił suchej nitki na McLarenie po wyścigu o GP Emilii-Romanii. W rozmowie ze Sky Sports F1 powiedział wprost o słabości ekipy z Woking.

F2: Crawford wygrał w sprincie, Dunne w wyścigu głównym. Podsumowanie weekendu na Imoli

Sport motorowy. F2: Crawford wygrał w sprincie, Dunne w wyścigu głównym. Podsumowanie weekendu na Imoli

Wiktor Żuchowski

  • Formuła 2
19 maja 2025

Podczas GP Emilii-Romagnii, obok rywalizacji kierowców Formuły 1, walka trwała także w Formule 2. Czas na podsumowanie tych zmagań na torze Imola.

Grand Prix Emilii-Romanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Emilii-Romanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 maja 2025

Max Verstappen kontrolował Grand Prix Emilii-Romanii. Nie popełnił żadnego błędu. Ferrari odrabiało straty po sobotnim rozczarowaniu. McLaren nie wykorzystał okazji. Kto zaimponował, a kto zmarnował szanse? Oto nasz werdykt.

GP Emilii-Romanii: Verstappen w swoim żywiole | Podsumowanie

GP Emilii-Romanii: Verstappen w swoim żywiole | Podsumowanie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
18 maja 2025

Max Verstappen z Red Bulla wygrał po raz drugi w tym sezonie. Czterokrotny mistrz świata po wygraniu walki w pierwszym zakręcie oddalił się od rywali i pomknął po przekonujące zwycięstwo. Podium uzupełnili kierowcy McLarena, Lando Norris i Oscar Piastri.

Przebudzenie Astona Martina. Entuzjastyczne wypowiedzi kierowców po kwalifikacjach

Przebudzenie Astona Martina. Entuzjastyczne wypowiedzi kierowców po kwalifikacjach

Eryk Dziemiańczuk

  • Formuła 1
18 maja 2025

Aston Martin ma za sobą najlepsze kwalifikacje w obecnej kampanii, które są przełamaniem dla niemrawego startu sezonu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren146
2.Lando NorrisMcLaren133
3.Max VerstappenRed Bull124
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari61
6.Lewis HamiltonFerrari53
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams40
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Carlos SainzWilliams11
12.Yuki TsunodaRed Bull10
13.Pierre GaslyAlpine7
14.Isack HadjarVisa Cash App RB7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport64
2.Luke BrowningHitech TGR58
3.Richard VerschoorMP Motorsport55
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing52
5.Arvid LindbladCampos Racing45
6.Pepe MartiCampos Racing41
7.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil38
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Oliver GoetheMP Motorsport12
11.Gabriele MiniPrema Racing12
12.Joshua DürksenAIX Racing11
13.Roman StanekInvicta Racing9
14.Sebastián MontoyaPrema Racing7
15.Ritomo MiyataART Grand Prix3
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
17.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
18.Sami MeguetounifTrident0
19.Amaury CordeelTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team171
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP149
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team85
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team74
6.Johann ZarcoCastrol Honda LCR72
7.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team56
8.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP48
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing46
10.AI OguraTrackhouse MotoGP Team43
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech340
12.Marco BezzecchiAprilia Racing38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol37
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team23
17.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team15
19.Joan MirHonda HRC Castrol12
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione