⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Motorsport - Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

  • Kącik ciekawostek
9 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut

Grzegorz Piotrowicz

Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Niemiecki producent nie wie, co to są rzeczy niemożliwe. W przeszłości już widzieliśmy 917 w wersji przeznaczonej do poruszania się po drogach publicznych. Teraz znowu wykonał podobny ruch, ale już o wiele wyżej zawieszoną poprzeczką.

Rzeczywistość nie jest taka, jak sobie wyobrażano

Kiedy Porsche zapowiedziało drogową wersję 963 to wyobraźnia podpowiadała różne rozwiązania. Za przykład może posłużyć Aston Martin, który posiada model Valkyrie zarówno w wersji wyścigowej, odmianie na Track Day oraz model drogowy. Tylko tu widać wyraźnie, że specyfikacja uliczna oraz LMH różnią się od siebie dość drastycznie. Zresztą nie tylko brytyjska marka przerobiła swoje LMH na samochód dopuszczony do jazdy po drogach publicznych.

“Co by było, gdyby”

Okazało się jednak, że Porsche zrobiło coś jeszcze lepszego, a jednocześnie gorszego. Przede wszystkim w Stuttgarcie powiedziano “Scheiß drauf” i faktycznie przeniesiono 963 na drogi. Już z zewnątrz widać, że udało się zachować ducha prototypu LMDh w stopniu znacznym. To było mokrym snem niejednego fana wyścigów długodystansowych. W samej bryle zmieniły się tylko otwory nad kołami i szczegóły w obszarze przedniego zderzaka.

Więcej koniecznych zmian zaszło w środku auta i pod maską. Przede wszystkim zawieszenie podniesiono maksymalnie na ile się dało w oryginalnym 963. Natomiast w jednostce napędowej najważniejsze zmiany dotyczą mapy jednostki spalinowej oraz elektrycznej, którym zmieniono charakterystykę krzywej mocy, aby auto było delikatniejsze w prowadzeniu. Do tego doszły jeszcze kierunkowskazy, tablice rejestracyjne oraz… klakson.

Fot. Porsche

Zaś wewnątrz auta każdy skrawek przestrzeni został obszyty skórą w stylu, z którego słynie niemiecka marka. Począwszy od obicia na drzwi, po fotel i uchwyty na kierownicy, wszystko pokryto skórą. Żeby było ciekawiej to do wnętrza dodano jeszcze uchwyt na kubek z napojem, który również zaprojektowało Porsche. Wsiadając do tego auta można dostać dysonansu poznawczego. Z jednej strony mamy kierownicę wyjętą z samochodu LMDh oraz fotel w pozycji leżącej, a jednocześnie prawie każdy skrawek włókna węglowego pokryto skórą.

Jest tylko jedno “ale” i to duże

Wielu z nas myślało, że to będzie kolejny samochód, który trafi do produkcji w ograniczonej ilości. Niestety Porsche 963 RSP powstało tylko w jednym egzemplarzu i zostało podarowane Rogerowi Penske. Stąd też skrót RSP, który pochodzi od imienia Roger Searle Penske. Zaś okazją do stworzenia takiego pojazdu jest to, że pięćdziesiąt lat temu na drodze z fabryki Porsche w Zuffenhausen do Paryża pojawił się legendarny model 917, ale w wersji drogowej. Ten również powstał w liczbie sztuk jeden i kryje się za nim równie interesująca historia.

No właśnie, cały czas mowa o homologacji drogowej, która również jest nieco na wyrost, ponieważ 963 RSP jest dopuszczone na drogi warunkowo, bo tylko na drogi we Francji. Oczywiście mowa tu wyłącznie o ulicach pozbawionych dziur czy progów zwalniających. Te mogłyby okazać się zabójcze dla tak delikatnego zawieszenia i podwozia.

Fot. Porsche

Ale czy to ważne?

Jasne, możemy czuć się rozczarowani i nawet trochę oszukani przez Porsche, po którym spodziewaliśmy się czegoś więcej. Jednakże tu warto oddzielić dzieło od całkowitego planu i docenić to, co udało się wypuścić na drogę. Jasne, to nie zrobi furory jak Aston Martin Valkyrie, które można spotkać na ulicach w Monako, USA czy Francji. Jednakże nadal w jakimś stopniu będzie tym, co zapowiadano przy tworzeniu klasy Hypercar. Mowa tu o prototypach wyścigowych, które jednocześnie będą miały swoje siostrzane modele w salonach samochodowych. Nadal będzie ono rozbudzać wyobraźnię niejednego kibica endurance w każdym wieku.

Prywatnie przyznam, że moim nastoletnim marzeniem było zobaczenie Audi R18 eTron Quattro w wersji drogowej. Takowego niestety nie doczekałem, ale dekadę później mogę powiedzieć, że Porsche w jakimś stopniu spełniło to moje marzenie.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Hypercar
  • porsche 963

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Motorsport - Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Pierwsze dwie godziny w 24h Le Mans upłynęły pod znakiem dominacji Porsche. Prowadzenie objął Andlauer w #5, a z końca stawki kapitalnie przebiła się #6. W LMP2 Inter Europol utrzymał się w czołówce po starcie.

Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Motorsport: Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Od kilku lat Polacy mogą się cieszyć coraz większą reprezentacją w legendanym wyścigu 24h Le Mans. Teraz możemy mówić regularnie o dość sporej "ekipie", która co roku odwiedza francuski wyścig.

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Motorsport. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Motorsport. Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 czerwca 2025

Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.

Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Motorsport - Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Grzegorz Piotrowicz

  • Kącik ciekawostek
9 czerwca 2025

Niemiecki producent nie wie, co to są rzeczy niemożliwe. W przeszłości już widzieliśmy 917 w wersji przeznaczonej do poruszania się po drogach publicznych. Teraz znowu wykonał podobny ruch, ale już o wiele wyżej zawieszoną poprzeczką.

IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Motorsport: IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 maja 2025

Trwa absolutna dominacja Porsche w amerykańskich mistrzostwach. W GP Monterey w IMSA, ponownie z pole position ruszył Dries Vanthoor z BMW i znowu #24 musiała uznać wyższość duetu Porsche Penske.

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Motorsport. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 maja 2025

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione