⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Motorsport. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

  • Serie z Polakami
9 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Grzegorz Piotrowicz

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Drugi rok klasy LMGT3 w WEC i ELMS nie oznacza, że mamy wystarczająco dużo wiedzy, aby określić, kto może być faworytem do zwycięstwa w 24h Le Mans 2025. Spróbujemy jednak przyblżyć szanse poszczególnych producentów oraz niektórych załóg na sukces w nadchodzącym wyścigu.

Corvette w najlepszej pozycji pomimo „ciężarów”

#33 i #81 TF Sport wprawdzie okupują różne bieguny klasyfikacji załóg w LMGT3. Jednakże patrząc po klasyfikacji generalnej w oczy rzuca się jedna różnica w postaci wyników z 1812km Kataru. Pomijając ten wyścig to obydwie załogi są blisko siebie. Na niekorzyść “Vette” zagra to, że obydwie Z06 GT3.R ważą po 1333 kg i prawie najlżejsze w stawce. Walka w Le Mans trwa dobę, a nie sześć godzin i wiele może się wydarzyć. Jeśli tylko #33 i #81 utrzymają się zdala od kłopotów to te auta mogą być groźne.

W #33 pojadą Dani Juncadella, Jonny Edgar znany nam z AO by TFi legendarny brąz, a więc Ben Keating. Zaś w #81 zobaczymy Toma van Rompuya, Rui Andrade i Charliego Eastwooda. Trzecie auto z kolei wystawi #13 AWA Racing. Nie spodziewamy się tego, aby Orey Fidani, Lars Kern i Matthew Bell zszokowali stawkę we Francji. Z drugiej strony przypomnę, że to właśnie AWA wygrała tegoroczną 24h Daytona w GTD ku zaskoczeniu lepiej przygotowanych rywali.

Ferrari ma mocną reprezentację z gośćmi

Pięć samochodów o oznaczeniu 296 GT3 zobaczymy na starcie w sobotę. Najważniejsze spośród nich są te z numerami #21 i #54. W tym roku obydwa auta AF Corse radzą sobie dobrze, a w szczególności #21, która wygrała 6h Spa. O ile rok temu włoska ekipa miała trudny start w nowej klasie GT w WEC to teraz wygląda ona na lepiej przygotowaną. Z pewnością pomoże im masa 1350kg, która będzie jedną z najniższych w stawce. W #21 pojadą Alessio Rovera, Simon Mann i Francois Heriau. Zaś w #54 zasiądą Davide Rigon, Franesco Castelacci i Thomas Flohr. Ta druga załoga ma za sobą dość wiele wspolnych startów w ostatnich latach. Dobra komunikacja pomiędzy zmiennikami będzie dla nich kolejnym małym atutem.

AF Corse trzy auta w 24h Le Mans 2025
Fot. Charly López / DPPI

Do tych dwóch aut dołączą #57 Kessel, trzecie AF Corse z numerem #!50 i #193 Tempesta, którą niektórzy kibice kojarzą ze startów w GT World Challenge Europe. Spośród tej trójki zwróciłbym uwagę jednak na #150, którą poprowadzą Custodio Toledo, Riccardo Agostini i popularna Lilou Wadoux. Niestety w tym roku pierwszy raz od blisko dekady zabraknie na starcie #66 JMW Motorsport.

Skromna obsada Porsche

Zaledwie trzy 911 GT3 pojawiły się we Francji. Zwykle niemiecka marka miała największą reprezentację w klasach GT obok Ferrari. Jednakże po wprowadzeniu w zeszłym roku klasy LMGT3, ta sytuacja uległa zmianie. Tym samym zobaczymy na starcie jedno regularne auto #92 Mantheya, regularną załogę #85 Iron Dames i dodatkowe auto #90 ekipy Manthey. Te dwa pierwsze powinny być dobrze przygotowane, szczególnie #85, która zawsze błyszczy w kwalifikacjach. Inaczej może być z damską załogą w trakcie wyścigu, ponieważ często prześladuje ją pech. Choć nie można też zaprzeczać temu, że w przeszłości między innymi Sarah Bovy lubiła pakować się w kłopoty na torze. Teraz jednak Belgika wypadła ze składu przez zmianę licencji, więc może “damy” zaliczą spokojniejszy start.

Rok temu triumfowało tu właśnie Porsche #91. Z tej załogi ostał się Richard Lietz, który przeskoczył do #92. Wraz z nim pojadą Ryan Hardwick i Riccardo Pera, a więc całkiem dobrzy półamatorzy. Gościnną #90 poprowadzą Antares Au, Loek Hartog i Klaus Bachler. Zaś w Iron Dames zobaczymy Rahel Frey, Michelle Gatting i Celle Martin. Wszystkie te auta będą ważyć zaledwie 1315kg, co zagra na ich korzyść na suchym torze.

Manthey i Iron Dames reprezentują Porsche w 24h Le Mans 2025
Fot. Charly López / DPPI

Dwa BMW lekkie, jak piórko

Dokładnie 1320kg ważyć będą #31 i #46, które wystawi WRT. To zdecydowanie będzie dla nich przewaga, jeśli na torze nie pojawi się deszcz. W tym roku model M4 przeszedł drobne modyfikacje w ramach dozwolonego w przepisach GT3 pakietu “evo” i w niektórych wyścigach to auto wykonało dobrą robotę. Mowa tu chociażby o 24h Dubaju, które WRT wygrało czy drugiej lokacie w GTD Pro w 24h Daytona. W tym sezonie WEC obydwie załogi mają już na koncie po jednym podium. Jednocześnie kierowcy tych załóg popełniali też błędy, które owocowały karami. Dlatego tu zasadne będzie przypomnienie, że w tak długim wyścigu błędy i kary mogą się zdarzyć. Natomiast należy ograniczać ryzyko ich otrzymania, szczególnie w ostatnich ośmiu godzinach. W #31 pojadą YasserShiahin, Timour Boguslavsky i Auguso Farfus, którego uczniem jest Maks Angelard. Natomiast #46 poprowadzą Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi i Kelvin van der Linde.

Ostatni raz dla “babci”

Lexus RCF w specyfikacji LMGT3 to jednak najstarsze auto w tej klasie obok Mercedesa. W teorii nie powinniśmy w ogóle poświęcać temu pojazdowi uwagi, ponieważ nawet sam wróżyłem mu fatalną przyszłość w tej klasie. Sam uważałem, że sezony 2024 i 2025 to dla Akkodis ASP dwa lata przeczekania o oczekiwaniu na nowy model, który zadebiutuje w 2026. Okazało się jednak, że nie jest najgorzej. Rok temu #78 zdobyła ósme miejsce, a w tym roku to auto punktowało w każdym dotychczasowym starcie. 1354 kg masy minimalnej plasują RCF w grupie najcięższych samochodów. Mimo to, raczej bym nie wykluczał tego auta z walki o czołową piątkę, szczególnie w deszczu. W #78 zasiądą Arnold Robin, Jack Hawksworth i Finn Gehrsitz. Zaś w #87 będą jechać Petru Umbrarescu, Jose Maria Lopez i Clemens Schmid.

Zapowiedź 24h Le Mans: Pierwszy raz dla “dziadka” w LMGT3

Teraz kilka słów o innym wiekowym samochodzie w postaci Mercedesa AMG. Iron Lynx w sezonie 2025 wystawia #60 i #61, a w Le Mans dołączy do nich #63. Dla niemieckiej marki to będzie pierwszy start w tym wyścigu, choć sam model już kilkukrotnie jechał w Road To Le Mans w serii Le Mans Cup. To będzie chrzest bojowy dla tego samochodu na tym torze, który będzie trudny, ale nie niemożliwy do zaliczenia. W końcu ten model ma już za sobą niejedną dobę w Daytonie, Nurburgringu, Spa czy 12h w Sebring.

Wyzwaniem będzie tu dopasowanie się do wymagań Circuit de La Sarthe pod kątem osiągów. Choć patrząc po dotychczasowych osiągnięciach tego samochodu to zwrócę jeszcze uwagę na niezawodność, której brakowało im w WEC i ELMS. Tu niestety zadania nie ułatwi im wysoka waga w postaci 1360kg. Andrew Gibert, Lorcan Hanafin i Fran Rueda w #60 oraz Martin Berry, Lin Hodenius i Maxime Martin nie będą mieli łatwego zadania z taką masą. Trzecie auto w postaci #63 również będzie się zmagać z taką nadwagą.

Fot. Julien Delfosse / DPPI

Ford Mustang się rozkręca

Błękitny owal w większości serii prezentuje się w tym roku lepiej w porównaniu do 2024. Choć sam debiut w 24h Le Mans był akurat bardzo dobry. Nie oznacza to jednak, że oczekiwania będą jakkolwiek większe. Rok temu #88 była trzecia przed gościnnie jadącą #44. Naturalnie należałoby oczekiwać od nich walki o zwycięstwo, ale nadal łatwo odnieść wrażenie, że Proton Competition nie jest tak dobrze przygotowane. 1318kg masy to pomocna rzecz, podobnie jak myśl o tym, że to auto wygrało tegoroczne 24h Daytona w GTD Pro, ale wówczas operował je Multimatic. W WEC Proton raczej będzie zdany na siebie, choć wspomniany Multimatic odpowiadający za rozwój tego auta z pewnością spróbuje wesprzeć swojego klienta. Rok temu na starcie stanęły trzy auta, a tym razem będą tylko dwa. W #77 zasiądą Bernardo Sousa, Ben Tuck i Ben Barker. Zaś #88 poprowadzą Bernardo Gattuso, Giammarco Levorato i Dennis Olsen.

Brytyjscy dżentelmeni na końcu

Ostatnie słowo należy do dwóch brytyjskich marek w postaci Astona Martina i McLarena. Ter pierwszy w teorii będzie reprezentowany przez dwa zespoły. Jednakże w świetle przepisów zarówno #27 Heart of Racing, jak i #10 RSL są operowane przez wspomniany HoR. Może i Mattia Drudi, Ian James i Zach Robinson to na papierze nie jest najmocniejszy skład, ale wykazuje on regularność na torze, a ta w Le Mans ma ogromne znaczenie. Nieco słabszą reprezentację ma #10 RSL, którą poprowadzą Derek DeBoer, Valentin Hasse-Clot i Eruardo Barrichello. Zaś masa, z którą przyjdzie tym autom walczyć to 1340 kg.

McLaren też wystawi dwa auta, które obsłuży z kolei United Autosports. Tu mówimy zarówno o niższej masie w postaci 1328 kg oraz mocniejszym składzie. Tacy zawodnicy, jak James Cottingham, Gregoire Saucy i Sébastien Baud w #59 oraz Sean Gelael, Darren Leung i Marino Sato w #95 to nieco mocniejsze nazwiska, które już pokazały się w tej klasie z dobrej strony.

Tegoroczna stawka klasy LMGT3 powinna być jeszcze bardziej wyrównana względem zeszłorocznej. W 2024 roku Porsche jednak było o krok przed rywalami. Teraz jednak widać, że BoP zostało dopracowane. Oczywiście należy pamiętać, że oprócz balansu osiągów istotne jest też zrozumienie sytuacji na torze przez zespół i kierowców oraz unikanie kar i innych kłopotów na torze.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • gt3
  • LMGT3
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Kubica wściekły: Sami coś zrobimy

Motorsport. Kubica wściekły: Sami coś zrobimy

Jakub Mikołajczak

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica nie gryzł się w język podczas wywiadu telewizyjnego. Polak miał zastrzeżenia co do załogi #51.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Motorsport. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Motorsport - Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Pierwsze dwie godziny w 24h Le Mans upłynęły pod znakiem dominacji Porsche. Prowadzenie objął Andlauer w #5, a z końca stawki kapitalnie przebiła się #6. W LMP2 Inter Europol utrzymał się w czołówce po starcie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione