⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
10 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Igor Długosz

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Kwalifikacje nie są zbyt istotne w wyścigach długodystansowych, a szczególnie dobowych. Mimo to, format czasówki Le Mans 24H został w tym roku ciekawie rozbudowany.

Kwalifikacje do Le Mans 24H. Jak wyglądały wcześniej?

Podczas regularnych rund FIA World Endurance Championship kwalifikacje rozpoczyna 12-minutowa sesja dla wszystkich samochodów LMGT3. W fotelach zasiadają wtedy kierowcy z brązową licencją wyścigową FIA, czyli tzw. „gentelman drivers”. Najszybsze 10 aut z „Q1” zalicza następnie awans do 10-minutowego Hyperpole, gdzie zawodnicy ze srebrną licencją toczą ostateczną walkę o pole position. Po zakończeniu zmagań LMGT3 odbywają się dokładnie takie same sesje z tym, że przeznaczone dla klasy Hypercar. W przypadku czołowej, w pełni profesjonalnej kategorii, wybór kierowców na kwalifikacje jest całkowicie dowolny. Format ten został wprowadzony do WEC wraz z początkiem sezonu 2024.

Hyperpole istnieje już jednak od 2020 roku. Podczas nietypowej, pozbawionej kibiców na trybunach edycji Le Mans zadebiutował nowy format kwalifikacji. Godzinna sesja odbywająca się w środę wieczorem wyłaniała najszybsze 8 aut z każdej kategorii. Dzień później walczyły one o pole position na przestrzeni 30. minut. Z drobnymi modyfikacjami, format ten był używany przez ostatnie kilka lat.

Rozbudowane kwalifikacje Le Mans 24H 2025

93. edycja Le Mans 24H ujrzy najpoważniejsze zmiany w formacie kwalifikacji od początku dekady. Przede wszystkim, WEC wprowadziło podział klas. W poprzednich latach wszystkie samochody kwalifikowały się jednocześnie, co było bardzo problematyczne. Kierowcy różnych kategorii nawzajem przeszkadzali sobie w wykonywaniu czystych okrążeń pomiarowych. Od tego roku klasa Hypercar będzie miała ekskluzywne sesje, pozbawione innych rodzajów aut. Co ciekawe, kierowcy LMP2 i LMGT3 wciąż będą jednak musieli wzajemnie się tolerować.

Tradycyjnie, kwalifikacje ruszą w środę wieczorem. Półgodzinna sesja LMP2 & LMGT3 wyłoni najszybszą dwunastkę ekip z każdej kategorii, która awansuje do czwartkowego „Hyperpole 1”. H1 będzie trwało 20 minut i odpadnie z niego czwórka najwolniejszych samochodów. Następnie, po krótkiej przerwie, odbędzie się 15-minutowe „Hyperpole 2”. Będzie to finałowy fragment kwalifikacji, gdzie czołowa ósemka LMP2 i LMGT3 stoczy walkę o pole position.

Harmonogram i transmisja 24 Hours of Le Mans 2025

Ekipy GT nadal są ograniczone co do wyboru kierowcy, ale nie w ten sam sposób, co zwykle. Podczas Q1 muszą oni korzystać z usług „brązów”. Wybór zawodników na sesje Hyperpole również nie jest dowolny. W tym przypadku regulamin ogranicza jednak wszystkie zespoły, ze wszystkich kategorii. WEC wprowadziło dodatkową zasadę, która zakazuje kierowcom udziału w obu częściach Hyperpole. Pomiędzy decydującymi sesjami dojdzie zatem do kluczowych zmian zawodników.

Format ten jest niemalże identyczny dla klasy Hypercar, której sesje będą odbywać się oddzielne, niedługo po zakończeniu zmagań LMP2 & LMGT3. Jedyna różnica to ilość eliminowanych samochodów w poszczególnych segmentach czasówki. W sesji H1 zobaczymy 15 aut, a bitwę o pole position podczas H2 stoczy aż 10. kierowców.

Wstępnie pozytywny werdykt

Dopiero za 2 dni przekonamy się, czy ta zmiana jest udana. Kierowcy są jednak optymistyczni:

– Myślę, że dla widowiska to naprawdę fajne, ponieważ ludzie będą mieli więcej czasu, aby zobaczyć samochody na torze. Poza tym, mając dwóch kierowców, wynik może się trochę zmienić – powiedział Antonio Fuoco, zdobywca pole position z 2023 roku.

– […] aktualnie można łatwo utknąć w korku, niezależnie od kategorii, i przez to nie startuje się z miejsca, na które się zasługuje. Teraz nie będzie tego problemu, będziesz miał czysty tor. Pod tym względem jest to trochę bardziej sprawiedliwe. Możesz dać z siebie maksimum – skomentował Michael Christensen, reprezentujący Porsche Penske Motorsport.

Frederic Makowiecki zwrócił natomiast uwagę na nowy, strategiczny element kwalifikacji: Jeśli nie masz pewności, że awansujesz do H2, cała presja spadnie na kierowcę jadącego kwalifikacje i H1. Zawodnik w H2 na pewno ucierpi, bo będzie musiał wykonać swoją część bez odpowiedniego przygotowania. Niektóre zespoły przez cały sezon korzystają z tego samego kierowcy do kwalifikacji – tak jak my – a inne rotują. Czasówka to inny rodzaj jazdy. Trzeba się odpowiednio nastawić, pójść na całość. Czasem to bywa trudne. Zobaczymy różne strategie i być może wynik, którego nikt się nie spodziewa.

W negatywnie nastawionej mniejszości znajduje się Luic Duval: Wolałem format, który mieliśmy wcześniej, z dłuższymi sesjami. Każda z nich miała wtedy takie samo znaczenie. Częścią Le Mans jest też 'traffic’ i próba zmieszczenia wszystkiego, żeby się udało. Czasami najszybsze okrążenie robi nie ten, kto to zaplanował, tylko ten, który po prostu trafił na dobry moment.

Nie ma wątpliwości, że wzorując się na formacie z Formuły 1, WEC i ACO próbują przyciągnąć więcej widzów do oglądania kwalifikacji. Ich znaczenie w kontekście 24-godzinnych zmagań wciąż pozostaje niewielkie, lecz tego po prostu nie da się zmienić. Kwalifikacje w wyścigach długodystansowych zawsze służyły nam przede wszystkim do odczytania osiągów każdego zespołu. W tym roku proces ten powinien być ciekawszy i bardziej ekscytujący niż kiedykolwiek.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • Kwalifikacje
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Motorsport. WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 lipca 2025

Wyścig 6h Sao Paulo WEC przebiegał spokojnie. Od startu do mety tylko Porsche mogło zbliżyć się do Cadillaca. Ten jednak nie dał się pokonać wygrywając po raz pierwszy w WEC

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Kwalifikacje GP Wielkiej Brytanii: gospodarze niepocieszeni

Kwalifikacje GP Wielkiej Brytanii: gospodarze niepocieszeni

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 lipca 2025

Warunki podczas kwalifikacji do GP Wielkiej Brytanii 2025 były zdradliwe dla kierowców. Ostatecznie najlepiej w nich spisał się Max Verstappen, który ruszy do niedzielnego wyścigu tuż przed swoimi głównymi rywalami.

Kwalifikacje GP Austrii: Verstappen poza TOP 3 | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Austrii: Verstappen poza TOP 3 | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 czerwca 2025

Kwalifikacje przed GP Austrii dały dość ciekawe rezultaty. Ku rozczarowaniu lokalnej publiczności, nie zobaczymy z przodu kierowców Red Bull Racing. Zawodnicy McLarena stoją więc przed szansą, żeby odskoczyć po tym weekendzie jeszcze bardziej swojemu głównemu rywalowi w klasyfikacji kierowców.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren266
2.Lando NorrisMcLaren250
3.Max VerstappenRed Bull185
4.George RussellMercedes157
5.Charles LeclercFerrari149
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Isack HadjarVisa Cash App RB22
12.Pierre GaslyAlpine20
13.Lance StrollAston Martin20
14.Liam LawsonVisa Cash App RB16
15.Fernando AlonsoAston Martin16
16.Carlos SainzWilliams16
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas8
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team6
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione