⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo 9. runda Pucharu Ekstraligi 500R w Gorzowie (FINAŁ)
02.08.2025 14:00
LIVE
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski Logo
44:34
../../../wp-content/uploads/2022/03/unia-tarnow.png Logo
02.08.2025 13:30
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Motorsport. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Grzegorz Piotrowicz

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Ferrari ma tylko jeden cel: zwycięstwo

Po trzech triumfach w tegorocznej kampanii oraz dominacji w dwóch ostatnich edycjach 24h Le Mans nie ma innego celu dla “czerwonych”. Każdy inny wynik będzie dla nich porażką. Dwa ostatnie lata pokazały, że 499P radzi sobie doskonale zarówno na suchym, jak i mokrym torze. Z kolei inżynierowie AF Corse potrafią na Circuit de La Sarthe zdziałać cuda pod kątem strategii. Wprawdzie wszystkie trzy auta będą jednymi z cięższych w klasie przy wadze 1042 kg, ale nie jest do drastycznie dużo w stosunku do najniższej możliwej masy 1030 kg. Bardziej obawiałbym się o niższą energię dostępną na stint, ale w ostatnim czasie nie takich cudów dokonywano w tym zespole.

Fot. Fabrizio Boldoni / DPPI

Wśród trzech aut zobaczymy dwa stałe składy fabryczne w postaci #50 i #51. Te poprowadzą Miguel Molina, Antonio Fuoco I Nicklas Nielsen oraz Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi i James Calado. Oprócz tego mamy jeszcze #83, które poprowadzą Robert Kubica, Yifei Ye i Phil Hanson. Ci ostatni byli przez znaczną część wyścigu na dobrej drodze do wygranej w zeszłym roku. Zaś dwa triumfy podzieliły między sobą #50 i #51.

Toyota chce odzyskać koronę

Czasy ścigania się między sobą już dawno minęły i wejście do klasy Hypercar boleśnie dało o tym znać japońskiej marce. Ta jednak nie wzięła się w WEC znikąd i wielokrotnie pokazywała kibicom i rywalom, że lata “samotnej jazdy” nie poszły na marne. Dwa egzemplarze GR010 Hybrid wprawdzie są już w piątym roku startów, ale nadal mają to “coś”. Zarówno #7 z Nyckiem de Vriesem, Mirem Conwayem i Kamuim Kobayashim oraz #8 z Ryo Hirakawą, Brendonem Hartleyem i Sebastienem Buemim będą groźne. Tej ekipy nie wolno lekceważyć, nawet mimo wysokiej masy 1053 kg. Jednocześnie te auta będą miały sporo mocy I energii na stint, co będzie w ich rękach groźną bronią. Nikt nie mówi, że Gazoo Racing nie popełnia błędów, ale rywale wiedzą, że TGR będzie uważnie obserwować każdego z rywali.

Fot. Javier Jimenez / DPPI

Porsche 963 brakuje jednego pierścienia

963 od czasu debiutu w 2023 roku w WEC i IMSA SportsCar wygrało już w zasadzie wszystko. Została im jedna rzecz, która obecnie stanowi sól w oku tego projektu. Dziewiętnaście razy Porsche triumfowało w 24h Le Mans, ale jeszcze nie z tym samochodem. 1041 kg i 511 kw to umiarkowanie dobre parametry BoP. Jednakże one same nie wygrają wyścigu. Tu kluczowe będzie dostosowanie się do warunków na torze, w tym też do tłoku na torze czy neutralizacji.

Penske perfekcyjnie opanowało te aspekty w Daytonie czy Sebring. Teraz w końcu kolej na 24h Le Mans. Znów fabryczna ekipa wystawi trzy auta, a do tego jedno dołoży Proton. W gościnnie jadącej #4 zasiądą Felipe Nasr i Nick Tandy, którzy zwykle startują w IMSA w GTP, a dołączy do nich mistrz świata Formuły E, Pascal Wehrlein. Natomiast #5 i #6 poprowadzą odpowiednio Julien Andlauer, Michael Christensen i Mathieu Jaminet oraz Laurens Vanthoor, Kevin Estre i Matt Campbell. Zaś jedyne prywatne 963 wystawi Proton, a poprowadzą go Neel Jani, Nico Pino i Nicky Varrone.

Fot. Jimenez / DPPI

Zapowiedź 24h Le Mans w Hypercar: Alpine i BMW mogą zgotować nam niespodziankę w klasie Hypercar

Teraz warto poświęcić kilka słów dwóm producentom, którzy rok temu zadebiutowali z nowymi maszynami i od niedawna robią dobre wrażenie. Mowa o Alpine A424 i BMW M Hybrid V8. Oba te LMDh będą ważyć po 1039 kg, a największą różnicą będzie u nich energia na stint, której BMW będzie miało o 20 MJ więcej od Alpine. Za to A424 dostało więcej mocy, więc występuje tu jakaś równowaga.

W obozie Alpine należy zwrócić uwagę na #36, którą poprowadzą Mick Schumacher, Fred Makowiecki i Jules Gounon. Stale widać, że ta załoga prezentuje się lepiej od bliźniaczej #35. W niej z kolei zasiądą Ferdynand Habsburg, Charles Milesi i Paul-Loup Chatin. Mocną stroną A424 wydaje się być stabilność osiągów, z czym problemy miewał chociażby Cadillac.

W BMW istotną bronią w arsenale jest ekipa WRT, która obsługuje całą operację na torze. Belgijski zespół w odróżnieniu od Team RLL z GTP w IMSA potrafi wydobyć maksimum osiągów z M Hybrid V8. Już w zeszłym roku mogliśmy kilkukrotnie dostrzec, że samochód bawarskiej marki korzysta na współpracy z ekipą Vincenta Vosse’a.

Fot. Javier Jimenez / DPPI

Cadillac będzie latać, ale oby nie po ścianach

Amerykańska marka koncernu GM w swoich dwóch dotychczasowych startach we Francji pokazała potencjał w postaci dobrych osiągów. To jednak miało miejsce za czasów współpracy z Chip Ganassi Racing. Teraz na miejsce CGR weszła Jota, która przypuszczalnie jeszcze nie doszła do ładu z V-Series.R. 1037 kg masy nie będzie tu problemem, bo to dość niska masa. Bardziej zwrócę uwagę na ilość wypadków na torze. W dwóch poprzednich latach do #2 CGR dołączały z IMSA bliźniacza #3 CGR oraz #311 Action Express. I przez te dwa lata każde z tych aut zdążyło się porządnie rozbić. W tym roku obsada będzie jeszcze większa, bo Jota wystawi dwa prototypy. Zaś po jednym aucie z USA przyślą Wayne Taylor Racing z numerem #101 i Action Express z #311.

Fot. Julien Delfosse / DPPI

Daje nam to cztery auta i więcej okazji do zaliczenia dzwona. Mamy jednak nadzieję, że tak się nie stanie. Cadillac zbudował dobry samochód, którego potencjału w WEC nadal nie znamy przez to, że dwa pierwsze lata ten program ograniczał się do jednego samochodu na cały sezon. Teraz z Bourdaisem, Buttonem i Bamberem w #38 I Lynnem, Nato I Stevensem w #12 oraz dodatkowymi autami ten los może się odmienić.

Zapowiedź 24h Le Mans Hypercar: Peugeot – czyli do trzech razy sztuka

Francuski producent chwali się tym, że ich poprzednie prototypy rywalizujące w 24h Le Mans wygrywały w trzecim roku startów i rzekomo 9X8 ma utrzymać taką kolej rzeczy. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy. Ten samochód odkąd przeszedł przebudowę rok temu stał się szybszy i stabilniejszy pod kątem osiągów. Problem polega na tym, że obecnie korzysta on z najniższej możliwej masy i najwyższej mocy, jaką przewidują przepisy. Zaś rywalom odjęto kilogramów i dodano koni mechanicznych. To źle wróży na 24h Le Mans. Wobec tego #93 i #94 będą musiały jeszcze baczniej uważać na to, co dzieje się na torze oraz pilnować opon. Te w ostatnich kilku wyścigach zaczęły lepiej współpracować z 9X8, co pomogło tym autom zyskać kilka lokat.

W #93 zasiądą Jean-Eric Vergne, Mikkel Jensen i Paul di Resta. Zaś #94 poprowadzą Loic Duval, Malthe Jakkobsen i StoffelVandoorne. Obydwie te załogi liczą na czysty wyścig bez kar, jak przed rokiem i bez wypadków, jak przed dwoma laty.

Fot. Julien Delfosse / DPPI

Aston Martin nie jedzie tu dla statystyki

Wprawdzie Valkyrie jak na razie nie pokazało zbyt wiele, ale nie zapominajmy, że 24h Le Mans rządzi się swoimi prawami. Mocną stroną tego samochodu jest brak hybrydy, co ma znaczenie w kontekście niezawodności, która prędzej czy później dojdzie tu do głosu. Czystym tempem #007 i #009 tego wyścigu nie wygrają. Jednakże Heart of Racing pokazało, że ten samochód może jechać przez długi czas bez problemów technicznych. Czy obydwa auta ukończą wyścig bez dłuższego stania w garażu? Jak do tej pory najdłuższym wyścigiem w wykonaniu Valkyrie było 12h Sebring. Le Mans to “inna bestia”. W #007 pojadą Harry Tincknell, Tom Gamble i Ross Gunn. Zaś w #009 znajdą się Alex Riberas, Marco Sorensen i Roman de Angelis.

Fot. Jimenez / DPPI

Tegoroczna stawka klasy Hypercar jest największą, jaką widzieliśmy dotychczas. W tym roku pomimo dominacji Ferrari w krótszych rundach WEC, trudno wytypować faworytów. Na pewno można stwierdzić, że każdy z producentów poprawił się przez miniony rok. To oznacza nie mniej jak jeszcze bardziej zbitą stawkę!

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • Ferrari
  • Hypercar
  • inter europol competition
  • Robert Kubica
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
14 lipca 2025

14 lipca to jeden z wyjątkowych dni w historii Ferrari. Właśnie tego dnia podczas GP Wielkiej Brytanii 1951 ekipa z Maranello osiągnęła swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Zawdzięcza to Argentyńczykowi José Froilánowi Gonzálezowi.

WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Motorsport. WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 lipca 2025

Wyścig 6h Sao Paulo WEC przebiegał spokojnie. Od startu do mety tylko Porsche mogło zbliżyć się do Cadillaca. Ten jednak nie dał się pokonać wygrywając po raz pierwszy w WEC

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Ferrari w końcu zabrało głos w sprawie przyszłości szefa zespołu. Dyrektor generalny wyjawił, że prowadzi rozmowy z Vasseurem. Zapewnia, że jest jeszcze czas na podpisanie nowego kontraktu.

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 lipca 2025

Leclerc i Hamilton nie są zadowoleni wynikami w GP Wielkiej Brytanii. Obaj zmagali się z problemami w wyścigu. Monakijczyk chce wiedzieć, dlaczego brakowało mu tempa.

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Charles Leclerc nie krył frustracji po kwalifikacjach do GP Wielkiej Brytanii. Monakijczyk jest rozczarowany swoją formą w sesjach. Okazało się, że winą może być nieokreślony problem, z jakim zmaga się Ferrari.

Ferrari będzie testować na Mugello. Czeka ich ważna decyzja

Ferrari będzie testować na Mugello. Czeka ich ważna decyzja

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 lipca 2025

Ferrari nie podjęło jeszcze decyzji o kluczowym ulepszeniu. Zespół będzie testował na torze Mugello w lipcu. Stajnia z Maranello chce sprawdzić nowe tylne zawieszenie.

Ecclestone wywołał burzę w sieci swoją opinią

Ecclestone wywołał burzę w sieci swoją opinią

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
2 lipca 2025

Bernie Ecclestone był obecny na minionym GP Austrii, gdzie na podium wręczył Lando Norrisowi medal za wygraną w wyścigu. Były szef F1 wypowiedział się także dla telewizji Sky Sports nt. jednego z kierowców i jego zespołu. Jego opinia spotkała się z falą krytyki ze strony kibiców tego zawodnika.

Montezemelo i McLaren połączyli siły. Włoch przeszedł do rywali

Montezemelo i McLaren połączyli siły. Włoch przeszedł do rywali

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Luca di Montezemelo przeszedł do rywali. Były prezydent Ferrari został właśnie dyrektorem spółki McLarena. W kwietniu krytykował stajnię z Maranello.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren266
2.Lando NorrisMcLaren250
3.Max VerstappenRed Bull185
4.George RussellMercedes157
5.Charles LeclercFerrari149
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Isack HadjarVisa Cash App RB22
12.Pierre GaslyAlpine20
13.Lance StrollAston Martin20
14.Liam LawsonVisa Cash App RB16
15.Fernando AlonsoAston Martin16
16.Carlos SainzWilliams16
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas8
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team6
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione