⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

Motorsport. Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

  • Inne wyścigi
  • Kariery
23 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Wiktoria Żupińska

Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

Dzisiaj swoje urodziny obchodzi królowa prędkości, Michèle Mouton. Startowała w niebezpiecznej rajdowej Grupie B. Zapisała się na kartach historii jako legenda motorsportu.

Najszybsza kobieta na świecie

Dokładnie 74 lata temu urodziła się Michèle Mouton, legenda rajdów Grupy B. Zapisała się w historii motorsportu jako pierwsza kobieta, która wygrała etap w rajdach, wówczas zdominowanych przez mężczyzn. W swojej karierze zwyciężyła 4 rundy, stanęła na podium 9-krotnie oraz była najszybsza w 162 etapach. Zdobyła też tytuł wicemistrzyni świata WRC w 1982 r., a cztery lata później mistrzostwo Niemiec.

Back in the 80s, Michele Mouton was pioneering a route that now sees female drivers and co-drivers competing at every level in rallying 👏#WRC @fiawim pic.twitter.com/usDToXnkUM

— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) March 8, 2025

W zeszłym roku została wyróżniona przez FIA na uroczystej gali w Rwandzie. Odebrała nagrodę za osiągnięcia życiowe, która uhonorowała jej łączną 50-letnią karierę. 15 lat spędziła jako kierowca, następnie przez dwie dekady organizowała Race of Champions. Do 2024 pełniła także rolę delegatki FIA ds. bezpieczeństwa w rajdach.

Krótki żywot Grupy B

Grupa B w rajdach istniała w latach 1982-1986. Przez niektórych uważana jest za złotą erą rajdów, ale też jedną z najbardziej niebezpiecznych w motorsporcie, ze względu na małą ilość regulacji i przepisów. Producenci nie byli właściwie niczym ograniczeni jeśli chodzi o moc koni mechanicznych i materiały do produkcji aut.

Do najbardziej znanych aut z tej ery należą Audi Quattro, Peugeot 205 T16, Ford RS200, Lancia 037 czy Porsche 959. Grupa B została oficjalnie zamknięta po zaledwie czterech latach po śmierci kierowcy Henriego Toivonena i pilota Sergio Cresto podczas Tour de Course w 1986 r.

Michèle Mouton podbija Le Mans

Michèle Mouton urodziła się 23 czerwca 1951 r. w miasteczku Grasse, we Francji. W pierwszych latach życia nie przejawiała zainteresowania rajdami i poszła na studia prawnicze.

Po raz pierwszy miała styczność z autami rajdowymi w wieku 21 lat, gdy przyjaciel poprosił ją o pomoc w przygotowaniach do Tour De Corse. Następnego roku została jego pilotem przy okazji Rajdu Monte Carlo.

Mouton wzięła udział w swoim pierwszym wyścigu z własnym autem w Paryżu w 1973, inauguracyjnym sezonie Mistrzostw Świata Rajdów. Jechała samochodem Alpine A110, który zakupił jej ojciec. W tym samym roku uczestniczyła także w Tour de France Automobile i Tour De Corse.

Happy Birthday to the Queen of Speed herself, Michèle Mouton. It doesn't get any cooler than this.#Rally #WRC pic.twitter.com/wiBohASVMZ

— Goodwood Road & Racing (@GoodwoodRRC) June 23, 2025

Mouton pokochała rajdy i kontynuowała swoją karierę. W 1974 i 1975 wygrała francusko-europejskie mistrzostwa kobiet. W wieku 23 lat wzięła udział w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Jechała w kobiecym zespole Esso-France autem Moyneta LM75. Wraz z nią za kierownicę wsiadły Christine Dacremont i Marianne Hoepfner. Zajęły pierwsze miejsce w kategorii Sport 2.0L, a klasyfikacji generalnej 21. pozycję.

Choć był to pierwszy i jedyny występ w Le Mans w karierze Mouton, podobał jej się. Nie miała problemu z trudnymi deszczowymi warunkami i nocną jazdą.

– Pamiętam, że zaczął padać deszcz, świetnie się tam bawiłam! Moja ekipa pit stopu kazała mi się zatrzymać, ale jechałam dalej i wyprzedziłam nawet niektóre duże samochody! Warunki odpowiadały mi jak ulał. Właściwie było tak, jakbym brała udział w rajdzie Le Mans! Po prostu polegałam na swoich umiejętnościach rajdowych i doświadczeniu. Noc również mi nie przeszkadzała, ponieważ nawet wykonałam kilka długich przejazdów. Wyścig był dla mnie zupełnie nowym środowiskiem i niezwykle interesującym – powiedziała wówczas Francuzka.

Michèle Mouton wsiada do Audi i tworzy historię

Michèle Mouton przez kolejne lata ścigała się w różnych samochodach, zaczynając od Fiata 131 Abarth, a kończąc na Lanci Stratos. W 1980 jej kariera miała się odmienić. Do rajdów wchodził zespół Audi Sport ze swoim turbodoładowanym Quattro z napędem na wszystkie koła.

Co więcej, Audi zaproponowało, żeby Mouton została jednym z ich kierowców. Decyzja ta była wówczas przełomowa i wielu uważało wybór kobiety jako kontrowersyjną decyzję. W WRC przeważali wtedy mężczyźni, ale Francuzka nie czuła się tym zrażona.

We are proud to announce the induction of the legendary Michèle Mouton into the Pikes Peak Hill Climb Hall of Fame! 🏆

Her sheer determination, courage and skill set her apart from the competition, resulting in a new course record and becoming the first and only woman to earn… pic.twitter.com/NfqpMjlzMt

— Pikes Peak International Hill Climb (@PPIHC) April 16, 2025

– W dniu, w którym pokona mnie kobieta, przestanę się ścigać – zadeklarował Ari Vatanen, mistrz świata WRC z 1981.

Michèle Mouton rozpoczęła swój pierwszy oficjalny sezon z Audi w 1981. Wygrywając San Remo Rally, zapisała się na kartach historii jako pierwsza kobieta, która wygrała rundę w rajdach. Jej pilotką była Fabrizia Pons, z którą później się zaprzyjaźniła.

Ari Vatanen nie dotrzymał danego słowa. Nie przestał się ścigać, mimo że w San Remo pokonała go wtedy Mouton, a on dojechał na drugim miejscu.

Królowa prędkości

Michèle Mouton stanęła do walki o mistrzostwo świata WRC już w drugim roku współpracy z Audi. W 1982 wygrała rundy w Portugalii, Grecji i Brazylii. Przed przedostatnią rundą zajmowała drugie miejsce w klasyfikacji punktowej, tuż za Walterem Röhrlem.

Tytuł był na wyciągnięcie ręki, jeśli tylko wygrałaby nadchodzącą rundę na Wybrzeżu Kości Słoniowej. W takiej sytuacji potrzebowałaby tylko 3. miejsca w ostatnim etapie, aby wygrać mistrzostwa.

Happy birthday, Michèle Mouton — French former rally driver and World Rally Championship competitor for the Audi factory team.

I’ll keep the caption short since all the info is in the video. I put together a mini documentary — much longer than my usual videos. Let me know if you… pic.twitter.com/pUpUInc9Bk

— PATINA RESEARCH (@patinaresearch) June 23, 2025

Francuzka dała z siebie wszystko i w pewnym momencie miała godzinną przewagę nad Röhrlem. Niestety jej Audi Quattro miało liczne problemy i awarie mechaniczne, a różnica nad rywalami malała. Wiedząc, że musi się postarać, jechała na granicy. Rozbiła się dwukrotnie, ale przy drugim razie nie mogła już kontynuować wyścigu. Tak zakończyła się walka o mistrzostwo świata.

Legenda motorsportu

W 1984 Audi wzięło udział w Pikes Peak Hillclimb, czyli międzynarodowym wyścigu górskim w Kolorado. Michèle Mouton zajęła pierwsze miejsce w swojej klasie, a rok później wygrała całe zawody.

Ustanowiła nowy rekord w czasie 11:25:38, który wcześniej należał do Al Unsera Jr, wnuka dziesięciokrotnego zwycięzcy konkurencji. Według doniesień Bobby Unser nie był zadowolony, że jego potomka pokonała nie dość, że kobieta, to jeszcze w europejskim samochodzie.

– Jeśli masz jaja, może spróbować i ścigać się ze mną także z powrotem – miała odpowiedzieć niezrażona Michèle Mouton.

Michèle Mouton zakończyła karierę aktywnego kierowcy pod koniec 1986 po tym, jak FIA zamknęła Grupę B w rajdach. W 1988 zorganizowała wraz z Fredrikiem Johnsonem pierwszy Race of Champions, chcąc uhonorować Henriego Toivonena i jego pilota.

W 2010 została pierwszą przewodniczącą Komisji Kobiet w Sportach Motorowych FIA. Do grudnia 2024 pełniła również rolę delegatki FIA ds. bezpieczeństwa w rajdach.

– Nigdy nie potrzebowałam, nie chciałam ani nie myślałam, że muszę się w czymkolwiek usprawiedliwiać. Robiłam to wszystko dla siebie. Nie po to, by być jedyną kobietą w ich [mężczyzn – przyp. red.] świecie. Zawsze ważne było udowodnienie sobie, że jestem w stanie to zrobić i osiągnąć ich poziom, ale to nie było dla mnie, nie dla nich. Po prostu chciałam robić to samo, to wszystko – wyjaśniła Michèle Mouton.

In 1985, Michèle Mouton shattered the Pikes Peak Hill Climb course record by 13 seconds. In the latest episode of the RACER Debrief podcast, Mouton reveals the pivotal moment where she committed herself 110%. #RACER pic.twitter.com/BGlHDuaJlf

— RACER (@RACERHQ) June 18, 2025

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Inne serie wyścigowe

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

Motorsport. Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

Wiktoria Żupińska

  • Inne wyścigi
23 czerwca 2025

Dzisiaj swoje urodziny obchodzi królowa prędkości, Michèle Mouton. Startowała w niebezpiecznej rajdowej Grupie B. Zapisała się na kartach historii jako legenda motorsportu.

SF: Ohta wygrał chaotyczny wyścig na Suzuce | Analiza

SF: Ohta wygrał chaotyczny wyścig na Suzuce | Analiza

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
8 marca 2025

Inauguracja tegorocznego sezonu Super Formuły nie zawiodła. Mieliśmy na torze sporo walki i nie brakowało zwrotów akcji. Finalnie triumf odniósł Kakunoshin Ohta, którego do końca gonił Ayumu Iwasa. Podium uzupełnił natomiast Ren Sato. Dobre wyścigi zaliczyli również Kamui Kobayashi i Zak O'Sullivan.

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
6 marca 2025

Super Formuła w ten weekend zaczyna zmagania. W stawce znalazł się reprezentant Danii. Mowa tu o Oliverze Rasmussenie, który stanie się pierwszym kierowcą ze swojego państwa od prawie 30. lat, który będzie rywalizował w drugiej najszybszej serii wyścigowej świata.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren198
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes136
5.Charles LeclercFerrari104
6.Lewis HamiltonFerrari79
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas22
10.Isack HadjarVisa Cash App RB21
11.Nico HulkenbergStake F1 Team20
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams13
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Fernando AlonsoAston Martin8
17.Oliver BearmanHaas6
18.Liam LawsonVisa Cash App RB4
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione