⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Januszkiewicz

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Toto Wolff nie pozostawia złudzeń

Toto Wolff oświadczył, że on, jak i prezes Mercedesa, Ola Kallenius, nie są zainteresowani rywalizacją w mistrzostwach WEC. Dotyczy to także legendarnego wyścigu 24h Le Mans. Powodem są stosowane w klasie Hypercar przepisy Balance of Performance (w skrócie BoP – przyp. red.). Obaj przedstawiciele marki ze Stuttgartu uważają, że są one niewłaściwe.

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

– Poświęcasz tyle czasu, pieniędzy i wysiłku na opracowanie najszybszego samochodu, a potem [mówią ci], żebyś włożył do tego samochodu 10 kilogramów balastu — powiedział Austriak o polskich korzeniach Bloombergowi. – A ja po prostu chcę zbudować najszybszy samochód.

Wolff mówi, że mistrzostwa powinny kopiować zasady Formuły 1 dotyczące limitu budżetowego. To jego zdaniem promuje konkurencję między zespołami, jednocześnie zapobiegając niekontrolowanemu wzrostowi kosztów.

– Formuła 1 pokazała, jak to działa — powiedział. – Dajcie nam limit kosztów. Zróbcie Le Mans, dajcie każdemu limit kosztów, nie możecie wydać więcej niż „x”, ilekolwiek, 30, 40 milionów. A w ramach tych 30, 40 milionów możecie robić, co chcecie.

– Wciąż obowiązują przepisy, ale nikt nie musi blefować w wyścigach przedsezonowych ani w kwalifikacjach. To wojna, to bezczelność, czyste wyścigi.

– Gdyby tak się stało, Le Mans byłoby czymś, na co z pewnością byśmy zwrócili uwagę. Ale w tej chwili, BoP, gdzie oficjele oceniają, czy jesteś szybki, czy za szybki, wkładają 10 kilogramów do swojego samochodu, wyjmując je komuś innemu następnego dnia, to nie dla nas.

Mercedes ma historię w Le Mans

Mercedes wygrał wyścig 24h Le Mans w 1952 roku i ponownie z zespołem Saubera w 1989 roku. Jednak jego udział w katastrofalnym wypadku podczas wyścigu w 1955 roku, doprowadził do wycofania się producenta ze wszystkich wyścigów na dekady. Zginęły wtedy 82 osoby, w tym kierowca niemieckiego zespołu Pierre Levegh.

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Niemcy nie brali udziału w najwyższej klasie samochodów w Le Mans od czasu żenującego odpadnięcia z wyścigu w 1999 roku. Ich CLR-y wielokrotnie wzbijały się w powietrze podczas wydarzenia. Doprowadziło to do ogromnych wypadków Marka Webbera podczas treningu, a także Petera Dumbrecka podczas wyścigu. Skłoniło to zespół do wycofania się.

The infamous CLR flip that ended the Mercedes 1999 campaign at Le Mans. Stream from 70 episodes of official Le Mans films exclusively at https://t.co/aK8wETpZGf#LeMans24 #LeMans #24hLeMans #CLR pic.twitter.com/zXmQn0Hsfr

— Motorsport.tv (@MotorsportTV_UK) June 7, 2023

Toto Wolff ma respekt do długodystansowego klasyka

Pomimo burzliwej historii producenta w wyścigu, Toto Wolff uznaje go za jedno z najbardziej wymagających i prestiżowych wydarzeń sportów motorowych na świecie.

– Jestem kierowcą wyścigowym, wyścig 24h Le Mans to jeden z największych wyścigów na świecie — powiedział. – Formuła 1, dla mnie, oczywiście z moimi uprzedzeniami, jest najlepsza. To najlepsi kierowcy, najszybsze samochody, najlepsze tory, a potem przez długi czas nic.

– Ale jeśli miałbym powiedzieć, co będzie następne, 24h Le Mans, Indy 500 i – to coś dla wtajemniczonych w Nordschleife – 24h Nürburgring. Dla mnie to szczyt.

– Kiedy nie mam weekendu Formuły 1, mogę oglądać wyścig Le Mans przez całą noc. Śledzę transmisję na żywo. Znam niektórych kierowców, więc mam osobisty interes.

– Jako Mercedes, to coś, co robiliśmy w przeszłości. Nie byliśmy szczególni – to nie było nasze najszczęśliwsze miejsce. Mieliśmy bardzo poważny wypadek w latach pięćdziesiątych, kiedy odchodziliśmy. A potem niektóre z naszych prototypów latały w latach dziewięćdziesiątych.

– Ale dla mnie dzisiaj jest tak, że koncentrujemy się na głównej platformie, czyli Formule 1. To jest to, co chcemy robić, prawda? To przyciąga 99% widowni, a wszystko inne jest na drugim miejscu.

FIA zabrania zawodnikom World Endurance Championship komentowania BoP, co może być uznane za próbę „wpłynięcia” na zasady handicappingu. Obecny mistrz świata Formuły 1 Max Verstappen niedawno powtórzył swoją krytykę zasad BoP.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Zdjęcie otwierające: Daimler AG

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • Hypercar
  • Mercedes F1
  • Toto Wolff
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Motorsport. WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 lipca 2025

Wyścig 6h Sao Paulo WEC przebiegał spokojnie. Od startu do mety tylko Porsche mogło zbliżyć się do Cadillaca. Ten jednak nie dał się pokonać wygrywając po raz pierwszy w WEC

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Montoya: On jest zbyt lojalny wobec Mercedesa

Montoya: On jest zbyt lojalny wobec Mercedesa

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
3 lipca 2025

Podczas GP Wielkiej Brytanii w ten weekend może rozstrzygnąć się przyszłość George'a Russella w Mercedesie. Juan Pablo Montoya uważa, że zespół z Brackley powinien mu zaproponować długoterminowy kontrakt.

George Russell: Nie sądzę, żebym się gdzieś wybierał

George Russell: Nie sądzę, żebym się gdzieś wybierał

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 lipca 2025

George Russell nie przejmuje się spekulacjami. Jest pewien przyszłości w Mercedesie. Nie sądzi, żeby miał opuścić zespół. Skupia się na swoich wynikach.

Kimi Antonelli z karą za wypadek w GP Austrii

Kimi Antonelli z karą za wypadek w GP Austrii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 czerwca 2025

Kimi Antonelli otrzymał karę za wypadek w GP Austrii. Wyeliminował Maxa Verstappena z wyścigu. W ten sposób Włoch zmniejszył szanse Holendra w walce o mistrzostwo świata.

Wolff i Verstappen prowadzą prywatne rozmowy

Wolff i Verstappen prowadzą prywatne rozmowy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Toto Wolff przyznał, że prowadzi rozmowy z Maxem Verstappenem. Nie chce dyskutować o kontrakcie publicznie, lecz prywatnie. Niczego nie wyklucza. Nawet Russella i Verstappena jako kolegów zespołowych w Mercedesie.

Treningi GP Austrii: piątek dla Brytyjczyków | Podsumowanie

Treningi GP Austrii: piątek dla Brytyjczyków | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Austrii 2025 Formuły 1 już za nami. Red Bull Ring, jak zawsze, wymaga od kierowców perfekcyjnego okrążenia. Te w piątek przypadły George'owi Russellowi i Lando Norrisowi. Czasy bliskie do tych uzyskanych przez Brytyjczyków miał Max Verstappen.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione