⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

  • Formuła 1
1 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Januszkiewicz

Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

Wczoraj, 30 czerwca, Ralf Schumacher skończył 50 lat. F1-Insider z tej okazji zadał mu kilka pytań o jego przeszłość w motorsporcie, brata Michaela i syna Davida.

Ralf Schumacher: „Bez niego nie dostałbym się do Formuły 1”

Ralf Schumacher nie odnosił takich sukcesów w Formule 1 jak jego brat Michael, ale i tak zapisał się na kartach jej historii. Jako kierowca nie był łatwym rozmówcą dla dziennikarzy. Dziś stoi już po drugiej stronie mikrofonu jako ekspert telewizji Sky Deutschland. W rozmowie z F1-Insider przyznał, że obecna rola zmieniła jego spojrzenie na media:

– […] dziś wiem, ile wysiłku wymaga wykonanie dobrej pracy jako przedstawiciel mediów. Nigdy wcześniej nie poświęcałem temu zbyt wiele uwagi. Zwłaszcza jako młody kierowca, nie zawsze byłem łatwy we współżyciu. Czasami miałem wrażenie, że chodziło bardziej o zazdrość niż o szczere zainteresowanie mną jako osobą. Dzisiaj widzę to zupełnie inaczej.

Szefowie zespołów F1 na bakier z Niemcami

Gdy dotarł do F1, to często był porównywany z bardziej znanym bratem. Mimo pewnej presji zewnętrznej był wdzięczny Michaelowi:

– Jedno jest pewne: bez mojego brata Michaela, raczej nie dostałbym się do Formuły 1. Na początku nazwisko otwierało drzwi – na przykład do zespołu fabrycznego Opel F3. Ale nadal musiałem się wykazać. Dużym pierwszym krokiem był mój sukces w wyścigu w Makau – który miał nieoficjalny tytuł „Mistrzostw Świata”. Pomogło mi również to, że wygrałem Mistrzostwa Formuły 3000 w Japonii w 1996 roku. To nie było łatwe dla Europejczyka. W ten sposób wywalczyłem sobie miejsce w Formule 1 na poziomie sportowym. Ale niektórym ludziom trudno było zaakceptować, że nie byłem po prostu młodszym bratem mistrza świata – ale miałem własną osobowość – przyznał Schumacher.

Zabawne początki i szanse na tytuł mistrzowski

Tak jak Michael, także Ralf zadebiutował w Formule 1 w barwach zespołu Jordan Grand Prix. Pojeździł tam jednak dłużej niż jeden wyścig. Zanim pojechał w barwach zespołu z Silverstone pierwszy wyścig, to miała miejsce pewna anegdota:

– Tuż przed moim pierwszym wyścigiem Formuły 1, nazywano mnie „Rolexem Ralfem”. Nie mogłem się powstrzymać. Na krótko przed rozpoczęciem pracy w Jordanie, zostałem zaproszony na jazdy testowe z McLarenem w Hockenheim. Tam nasz wspólny menedżer, Willi Weber, przedstawił mnie znajomemu, który pracował w branży zegarmistrzowskiej. Zaoferował mi używanego Rolexa Daytona w specjalnej cenie. Kupiłem go i od razu założyłem. Dziennikarz, który czekał na wywiad ze mną, który nie odbył się z powodu ograniczeń czasowych, nie był specjalnie rozbawiony. Zobaczył zegarek na moim nadgarstku – i wtedy zrobił historię „Rolexa Ralfa”. Ten obraz utkwił mi w pamięci na długo – przyznał młodszy z braci Schumacherów.

GP Brazylii 2003. Ostatnie zwycięstwo Jordan Grand Prix w F1

6-krotnego zwycięzcę Grand Prix zapytano też o to kiedy jego zdaniem miał największe szanse na walkę o tytuł mistrzowski w F1. Odpowiedział, że był to rok 2003.

– Mieliśmy dobry samochód, a silnik BMW był zdecydowanie najmocniejszy w stawce. Byłem na dobrej drodze, ale potem miałem dwa poważne wypadki w Monzy i Indianapolis. Znacznie mnie cofnęły. Ale mówię to dzisiaj bez urazy. Było, jak było.

Michael i Ralf Schumacherowie na mecie GP San Marino 2003
Fot. Formula 1 / X

Nazwisko Schumacher pozostaje w motorsporcie

Dla kierowców rywalizacja na torze jest zawsze emocjonująca. Są one szczególne, gdy w gronie rywali jest ktoś z rodziny, bo przelewają się też na życie osobiste. Ralf nie ukrywał, że miał też momenty spięć z bratem.

– […] byliśmy braćmi – ale też rywalami. Był jeden lub dwa trudne momenty. Pamiętam na przykład wyścig w Barcelonie. Celowo zablokował mi drogę, żeby przepuścić kolegę z zespołu Ferrari, Barrichello. Byłem zły. Porozmawialiśmy o tym, a potem wypiliśmy razem piwo. Potem sprawa została załatwiona. Zawsze tak robiliśmy. Jedna rzecz utkwiła mi w pamięci na długo. Jeśli chodzi o naszych rodziców: Nasz ojciec powiedział do mnie: „Ralf, zrób mi przysługę i naucz się być kucharzem. Wielkie wyścigi samochodowe są trudne, zwłaszcza dla dwóch osób”. Dziś całkowicie go rozumiem. I sam zostałem trochę kucharzem – uwielbiam gotować. Zasadniczo dziś widzę wiele rzeczy inaczej niż wtedy.

Pasja do ścigania przelała się też na kolejne pokolenie Schumacherów. Oprócz Micka, również David, syn Ralfa, ima się wyścigów samochodowych. W bolidach jednomiejscowych nie był w stanie się przebić, ale osiąga sukcesy w mistrzostwach GT. Ralf bacznie śledzi jego karierę.

– Na początku byłem bardziej zaniepokojony niż podekscytowany. Dziś jestem z niego dumny i mam dobre przeczucia. Podążył własną drogą — i będzie to robił w przyszłości.

Źródło: F1-Insider

Zdjęcie otwierające: Eibner-Pressefoto / Memmler / Imago

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • Ralf Schumacher

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 września 2025

Sobotnie kwalifikacje przed GP Azerbejdżanu mocno się wydłużyły. W ich trakcie czerwona flaga pojawiała się aż 6 razy. Część faworytów pojechała wolno lub odpadło wcześniej. Najszybszy był jednak Max Verstappen, który będzie miał obu kierowców McLarena daleko za sobą na starcie.

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
19 września 2025

Formuła 1 opuściła już Europę i sezon dokończy w Azji i na terenie obu Ameryk. Ten etap rywalizacji otwiera weekend o GP Azerbejdżanu, który rozpoczęły piątkowe treningi. Mimo tego, że McLaren jest faworytem, to dzisiejsze sesje nie przebiegły do końca po myśli ekipy z Woking.

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione