⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
6 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Max Verstappen to obecnie absolutna ikona Formuły 1 i motorsportu w ogóle. Jego ojciec Jos ma znacznie skromniejsze osiągnięcia, ale też miał kilka swoich momentów. Jednym z nich był nadzwyczajny wynik w kwalifikacjach do GP Francji w roku 2003, gdy jeździł dla zespołu Minardi.

Jos Verstappen – przeciętniak, który wychował mistrza świata

Jos Verstappen nie miał tak owocnej kariery jak jego syn, jednak zdarzały się momenty, gdy było o nim głośniej. Holender ścigał się w Formule 1 w latach 1994-2001 i roku 2003. W tym okresie, jedynym sezonem, w którym dysponował konkurencyjnym bolidem, był ten debiutancki. Wtedy ścigał się u boku Michaela Schumachera w Benettonie (dzisiejsze Alpine – przyp. red.) i zdobył też najwięcej punktów w swojej karierze w jednym sezonie – 10. Dwukrotnie stanął w tym roku na podium, a dokładniej na jego najniższym stopniu, co nastąpiło podczas GP Węgier i GP Belgii.

W kolejnych sezonach reprezentował już słabsze zespoły, w których miał problemy nie tylko ze zdobywaniem punktów, ale samym kończeniem wyścigów. Po przyzwoitym debiucie w barwach ekipy z Enstone do końca kariery w F1 punktował tylko 4 razy zgarniając jedynie 7 „oczek”. Jego ostatni rozdział w Jedynce w roli kierowcy miał miejsce w roku 2003 w barwach włoskiej ekipy Minardi (dzisiejsze Racing Bulls – przyp. red.). Po nim próbował sił w innych seriach motorsportowych i nadzorował karierę sportową swojego syna. Dalszy ciąg tej historii już znamy

Minardi – maruder stawki wzbudzający sympatię

Zespół Minardi w ciągu swojej 20-letniej obecności F1 nigdy nie przebił się do środka stawki, żeby regularnie punktować. Można powiedzieć, że zdobycz punktowa dla ekipy z Faenzy była tak cenna jak gole strzelane przez piłkarską reprezentację San Marino. Ona miała powody do świętowania, a padok i kibice do gratulowania. Był to zespół prywatny, który przez swoje wyniki sportowe miał tym bardziej trudności ze spięciem budżetu, jak i znalezieniem sponsorów.

Dobrze odzwierciedla to też omawiany w tym materiale sezon 2003. Przez jego pierwsze 6 wyścigów sponsorem tytularnym Minardi były brytyjskie linie lotnicze European Aviation Air Charter. Potem do końca sezonu oficjalną nazwę zespołu wzbogacała holenderska firma technologiczna Trust International B.V. Ten przeskok w sponsoringu odbił się też na malowaniu bolidów. Początkowo w pełni czarne bolidy od GP Monako miały więcej białych akcentów.

Niestabilna sytuacja finansowa Minardi sprawiała, że praktycznie co roku skład kierowców ulegał zmianie. Ważny był nie tyle ich talent i umiejętności, ile pieniądze od sponsorów, które mogli wnieść. Ten stan rzeczy utrzymał się do momentu sprzedaży zespołu na przełomie sezonów 2005/2006 Red Bullowi. Producent napojów energetycznych uczynił z włoskiej ekipy siostrzany zespół dla Red Bull Racing pod nazwą Scuderia Toro Rosso. Tam mieli trafiać adepci akademii młodych kierowców Czerwonych Byków z serii juniorskich w ramach sprawdzianu. Część z nich przebijała się potem do głównego zespołu z siedzibą w Milton Keynes. Najlepszymi do tej pory kierowcami, którzy wspinali się po tej drabince są Sebastian Vettel i Max Verstappen.

Jos Verstappen i Justin Wilson - kierowcy Minardi w sezonie 2003
Fot. Formula One History / Facebook

GP Francji 2003 – Jos Verstappen korzysta z przesychającego toru

Wracając jednak do głównego wątku, w sezonie 2003 ekipa Minardi była najsłabszą w stawce i wątpliwe było to czy w ogóle w tymże roku zapunktują. Pewną nadzieję w dobry rezultat wlał weekend o GP Francji na torze Magny-Cours, a dokładniej kwalifikacje innym formacie niż obecnie.

W roku 2003 „czasówka” była podzielona na 2 sesje, które odbywały się osobno w piątek i sobotę. W każdej z nich kierowcy mogli przejechać tylko jedno pomiarowe okrążenie. Przede wszystkim na tym formacie miały skorzystać słabsze zespoły. Dzięki temu zwiększała się ich ekspozycja podczas transmisji telewizyjnej. W pierwszej sesji o kolejności wyjazdu kierowców decydowała ich pozycja w klasyfikacji generalnej, zaczynając od tych najlepszych. Jej wynik ustalał kolejność wyjazdu w sobotniej sesji, która decydowała potem o kolejności startowej w niedzielnym wyścigu.

Jos Verstappen znalazł się na ustach wszystkich za sprawą swojego piątkowego rezultatu kwalifikacji do GP Francji. Jos „The Boss” – jak mówili na niego kibice – miał tego dnia (6 lipca 2003 r.) szczęście, bo tor Magny-Cours był z początku mokry po deszczu i z każdym kolejnym wyjazdem kierowców przesychał. To sprawiło, że gdy przyszła kolej na Holendra, to miał najlepsze ze wszystkich warunki do przejechania pomiarowego okrążenia. Wykorzystując suche opony, pokonał o 2,6 s kierowcę Jordana, Ralpha Firmana. Następnie utrzymał się, gdy jego kolega z zespołu, Justin Wilson, jadący ostatni, przejechał okrążenie o 0,1 s wolniej. Czas Brytyjczyka został potem anulowany przez niedowagę jego bolidu o 2,5 kg. Piątkowe rezultaty oznaczały, że w sobotę Verstappen wyjedzie na tor jako ostatni i przy sprzyjających warunkach dokona tego samego.

Wyścig i sezon już po staremu

Niestety dla niego i Minardi druga sesja kwalifikacyjna przywróciła już status quo w stawce. Mimo to chociaż na chwilę było o nich głośno i mieli powody do satysfakcji. W niedzielę to czołówka rozdawała karty i wyścig wygrał wtedy Ralf Schumacher przed Juanem Pablo Montoyą oraz bratem Michaelem.

Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

Reszta sezonu także nie przyniosła ani Minardi, ani Josowi zadowalających rezultatów i obie strony zakończyły go bez punktów.

Zdjęcie otwierające: LAT Images

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • GP Francji
  • Jos Verstappen
  • Minardi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 września 2025

Sobotnie kwalifikacje przed GP Azerbejdżanu mocno się wydłużyły. W ich trakcie czerwona flaga pojawiała się aż 6 razy. Część faworytów pojechała wolno lub odpadło wcześniej. Najszybszy był jednak Max Verstappen, który będzie miał obu kierowców McLarena daleko za sobą na starcie.

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
19 września 2025

Formuła 1 opuściła już Europę i sezon dokończy w Azji i na terenie obu Ameryk. Ten etap rywalizacji otwiera weekend o GP Azerbejdżanu, który rozpoczęły piątkowe treningi. Mimo tego, że McLaren jest faworytem, to dzisiejsze sesje nie przebiegły do końca po myśli ekipy z Woking.

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione