⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
6 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Max Verstappen to obecnie absolutna ikona Formuły 1 i motorsportu w ogóle. Jego ojciec Jos ma znacznie skromniejsze osiągnięcia, ale też miał kilka swoich momentów. Jednym z nich był nadzwyczajny wynik w kwalifikacjach do GP Francji w roku 2003, gdy jeździł dla zespołu Minardi.

Jos Verstappen – przeciętniak, który wychował mistrza świata

Jos Verstappen nie miał tak owocnej kariery jak jego syn, jednak zdarzały się momenty, gdy było o nim głośniej. Holender ścigał się w Formule 1 w latach 1994-2001 i roku 2003. W tym okresie, jedynym sezonem, w którym dysponował konkurencyjnym bolidem, był ten debiutancki. Wtedy ścigał się u boku Michaela Schumachera w Benettonie (dzisiejsze Alpine – przyp. red.) i zdobył też najwięcej punktów w swojej karierze w jednym sezonie – 10. Dwukrotnie stanął w tym roku na podium, a dokładniej na jego najniższym stopniu, co nastąpiło podczas GP Węgier i GP Belgii.

W kolejnych sezonach reprezentował już słabsze zespoły, w których miał problemy nie tylko ze zdobywaniem punktów, ale samym kończeniem wyścigów. Po przyzwoitym debiucie w barwach ekipy z Enstone do końca kariery w F1 punktował tylko 4 razy zgarniając jedynie 7 „oczek”. Jego ostatni rozdział w Jedynce w roli kierowcy miał miejsce w roku 2003 w barwach włoskiej ekipy Minardi (dzisiejsze Racing Bulls – przyp. red.). Po nim próbował sił w innych seriach motorsportowych i nadzorował karierę sportową swojego syna. Dalszy ciąg tej historii już znamy

Minardi – maruder stawki wzbudzający sympatię

Zespół Minardi w ciągu swojej 20-letniej obecności F1 nigdy nie przebił się do środka stawki, żeby regularnie punktować. Można powiedzieć, że zdobycz punktowa dla ekipy z Faenzy była tak cenna jak gole strzelane przez piłkarską reprezentację San Marino. Ona miała powody do świętowania, a padok i kibice do gratulowania. Był to zespół prywatny, który przez swoje wyniki sportowe miał tym bardziej trudności ze spięciem budżetu, jak i znalezieniem sponsorów.

Dobrze odzwierciedla to też omawiany w tym materiale sezon 2003. Przez jego pierwsze 6 wyścigów sponsorem tytularnym Minardi były brytyjskie linie lotnicze European Aviation Air Charter. Potem do końca sezonu oficjalną nazwę zespołu wzbogacała holenderska firma technologiczna Trust International B.V. Ten przeskok w sponsoringu odbił się też na malowaniu bolidów. Początkowo w pełni czarne bolidy od GP Monako miały więcej białych akcentów.

Niestabilna sytuacja finansowa Minardi sprawiała, że praktycznie co roku skład kierowców ulegał zmianie. Ważny był nie tyle ich talent i umiejętności, ile pieniądze od sponsorów, które mogli wnieść. Ten stan rzeczy utrzymał się do momentu sprzedaży zespołu na przełomie sezonów 2005/2006 Red Bullowi. Producent napojów energetycznych uczynił z włoskiej ekipy siostrzany zespół dla Red Bull Racing pod nazwą Scuderia Toro Rosso. Tam mieli trafiać adepci akademii młodych kierowców Czerwonych Byków z serii juniorskich w ramach sprawdzianu. Część z nich przebijała się potem do głównego zespołu z siedzibą w Milton Keynes. Najlepszymi do tej pory kierowcami, którzy wspinali się po tej drabince są Sebastian Vettel i Max Verstappen.

Jos Verstappen i Justin Wilson - kierowcy Minardi w sezonie 2003
Fot. Formula One History / Facebook

GP Francji 2003 – Jos Verstappen korzysta z przesychającego toru

Wracając jednak do głównego wątku, w sezonie 2003 ekipa Minardi była najsłabszą w stawce i wątpliwe było to czy w ogóle w tymże roku zapunktują. Pewną nadzieję w dobry rezultat wlał weekend o GP Francji na torze Magny-Cours, a dokładniej kwalifikacje innym formacie niż obecnie.

W roku 2003 „czasówka” była podzielona na 2 sesje, które odbywały się osobno w piątek i sobotę. W każdej z nich kierowcy mogli przejechać tylko jedno pomiarowe okrążenie. Przede wszystkim na tym formacie miały skorzystać słabsze zespoły. Dzięki temu zwiększała się ich ekspozycja podczas transmisji telewizyjnej. W pierwszej sesji o kolejności wyjazdu kierowców decydowała ich pozycja w klasyfikacji generalnej, zaczynając od tych najlepszych. Jej wynik ustalał kolejność wyjazdu w sobotniej sesji, która decydowała potem o kolejności startowej w niedzielnym wyścigu.

Jos Verstappen znalazł się na ustach wszystkich za sprawą swojego piątkowego rezultatu kwalifikacji do GP Francji. Jos „The Boss” – jak mówili na niego kibice – miał tego dnia szczęście, bo tor Magny-Cours był z początku mokry po deszczu i z każdym kolejnym wyjazdem kierowców przesychał. To sprawiło, że gdy przyszła kolej na Holendra, to miał najlepsze ze wszystkich warunki do przejechania pomiarowego okrążenia. Wykorzystując suche opony, pokonał o 2,6 s kierowcę Jordana, Ralpha Firmana. Następnie utrzymał się, gdy jego kolega z zespołu, Justin Wilson, jadący ostatni, przejechał okrążenie o 0,1 s wolniej. Czas Brytyjczyka został potem anulowany przez niedowagę jego bolidu o 2,5 kg. Piątkowe rezultaty oznaczały, że w sobotę Verstappen wyjedzie na tor jako ostatni i przy sprzyjających warunkach dokona tego samego.

Wyścig i sezon już po staremu

Niestety dla niego i Minardi druga sesja kwalifikacyjna przywróciła już status quo w stawce. Mimo to chociaż na chwilę było o nich głośno i mieli powody do satysfakcji. W niedzielę to czołówka rozdawała karty i wyścig wygrał wtedy Ralf Schumacher przed Juanem Pablo Montoyą oraz bratem Michaelem.

Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

Reszta sezonu także nie przyniosła ani Minardi, ani Josowi zadowalających rezultatów i obie strony zakończyły go bez punktów.

Zdjęcie otwierające: LAT Images

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • GP Francji
  • Jos Verstappen
  • Minardi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Wielkiej Brytanii: Norris wygrywa, Hulkenberg sensacją

GP Wielkiej Brytanii: Norris wygrywa, Hulkenberg sensacją

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Zmieniające się warunki pogodowe podczas GP Wielkiej Brytanii sprawiły, że bardzo dużo się działo. Ostatecznie zwycięski był w tym wszystkim Lando Norris przed Oscarem Piastrim. Ku zaskoczeniu wszystkich swoje pierwsze podium zdobył Nico Hulkenberg.

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Max Verstappen to obecnie absolutna ikona Formuły 1 i motorsportu w ogóle. Jego ojciec Jos ma znacznie skromniejsze osiągnięcia, ale też miał kilka swoich momentów. Jednym z nich był nadzwyczajny wynik w kwalifikacjach do GP Francji w roku 2003, gdy jeździł dla zespołu Minardi.

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Charles Leclerc nie krył frustracji po kwalifikacjach do GP Wielkiej Brytanii. Monakijczyk jest rozczarowany swoją formą w sesjach. Okazało się, że winą może być nieokreślony problem, z jakim zmaga się Ferrari.

Ollie Bearman z karą do GP Wielkiej Brytanii

Ollie Bearman z karą do GP Wielkiej Brytanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
5 lipca 2025

Ollie Bearman otrzymał surową karę do GP Wielkiej Brytanii. Naruszył warunki czerwonej flagi. Uderzył w bandy podczas ostatniej sesji treningowej.

GP Wielkiej Brytanii: McLaren i Ferrari na czele w treningach | Podsumowanie

GP Wielkiej Brytanii: McLaren i Ferrari na czele w treningach | Podsumowanie

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
4 lipca 2025

Lewis Hamilton odnalazł formę w pierwszej sesji treningowej i znalazł się na szczycie klasyfikacji. Po południu najszybszy był Lando Norris, ale kierowcy Ferrari dotrzymywali mu tempa.

Prezydent FIA ma konkurencję. Tim Mayer startuje w wyborach

Prezydent FIA ma konkurencję. Tim Mayer startuje w wyborach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
4 lipca 2025

Prezydent FIA doczekał się konkurencji w nadchodzących wyborach. Tim Mayer ogłosił swoją kandydaturę. Mohammed Ben Sulayem zwolnił go w zeszłym roku. Teraz zdecydowanie krytykuje jego rządy.

Montoya: On jest zbyt lojalny wobec Mercedesa

Montoya: On jest zbyt lojalny wobec Mercedesa

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
3 lipca 2025

Podczas GP Wielkiej Brytanii w ten weekend może rozstrzygnąć się przyszłość George'a Russella w Mercedesie. Juan Pablo Montoya uważa, że zespół z Brackley powinien mu zaproponować długoterminowy kontrakt.

Max Verstappen lekceważy spekulacje, ale ma wątpliwości

Max Verstappen lekceważy spekulacje, ale ma wątpliwości

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 lipca 2025

Max Verstappen zaprzecza doniesieniom o opuszczeniu Red Bulla. Zapewnia, że nic się nie zmieniło. Publicznie lekceważy spekulacje o swojej przyszłości. Pomimo tego ma wątpliwości.

George Russell: Nie sądzę, żebym się gdzieś wybierał

George Russell: Nie sądzę, żebym się gdzieś wybierał

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 lipca 2025

George Russell nie przejmuje się spekulacjami. Jest pewien przyszłości w Mercedesie. Nie sądzi, żeby miał opuścić zespół. Skupia się na swoich wynikach.

Red Bull go nie interesuje. Carlos Sainz jest wierny Williamsowi

Red Bull go nie interesuje. Carlos Sainz jest wierny Williamsowi

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 lipca 2025

Carlos Sainz wykluczył ewentualne przejście do Red Bulla. Hiszpan w zeszłym roku chciał podpisać kontrakt z zespołem. Teraz nigdzie się nie wybiera. Zauważa, że lepszy bolid sprawia Williamsowi problemy.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione