⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Igor Długosz

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Dlaczego Ferrari musiało zostać „ukarane”?

Nawet największy fan Ferrari nie może powiedzieć, że pierwsza połowa sezonu 2025 WEC była sprawiedliwa. Nowa metoda obliczania Balance of Performance podarowała Włochom ogromną przewagę tempa nad resztą stawki. Mimo licznych kar oraz błędów strategicznych, fabryczne samochody 499P zdobyły trzecią i czwartą pozycję w Le Mans (przed dyskwalifikacją auta #50). W celu wejścia na podium, ekipa Porsche #6 musiała natomiast pojechać absolutnie idealny wyścig.

Nowa metoda BoP wkrótce jednak odgryzie się na Ferrari. Warto przypomnieć, że bierze ona pod uwagę (między innymi) osiągi z najlepszych dwóch wyścigów danego samochodu spośród ostatnich trzech. W obliczeniach tych pomija się Le Mans, gdyż WEC stosuje na tę rundę zupełnie inne BoP. Obliczając osiągi Ferrari na Interlagos, kluczowe znaczenie musiała mieć zatem ich dominacja z Kataru oraz Imoli – co jest widoczne na pierwszy rzut oka.

WEC Hypercar 6H Sao Paulo BoP 2025
Fot. FIA WEC

Włosi będą w ten weekend dysponować zarówno najcięższym samochodem (1069 kg) jak i najsłabszym silnikiem (480 kW). 499P nie ważyło tak dużo od startu sezonu 2024, lecz wtedy dysponowali o ponad 20 kW wyższą mocą. Tym razem nie pomoże im nawet 5.6-procentowy „Power Gain”. Moc bazowa jest tak niska, że powyżej 250 km/h ich samochód i tak jest dopiero czwarty najmocniejszy. Z takimi liczbami, na dodatek na torze, gdzie mieli w zeszłym roku problemy, Ferrari nie może liczyć na kolejne zwycięstwo. Wizyta na podium powinna być traktowana jako sukces.

W zeszłym roku dominującą maszyną wokół Interlagos była natomiast Toyota. Przewaga Japończyków wynikała między innymi z zarządzania oponami. Kierowcy TGR jako jedyni w całej stawce używali miękkiej mieszanki podczas wyścigu. Dla pozostałych ekip jej zużycie było zbyt wysokie. W tym roku GR010 „przytyło” o 9 kilogramów, co znacząco utrudni powtórzenie tej strategii. Warto również zauważyć, że silnik Toyoty praktycznie wrócił do specyfikacji z 6 Hours of Spa. Jednostka napędowa GR010 straciła 21 kW mocy bazowej w porównaniu do zeszłorocznego wyścigu w Sao Paulo, jednocześnie utrzymując bardzo wysoki „Power Gain”. Powtórzenie sukcesu z 2024 graniczy wręcz z niemożliwością.

Trudno znaleźć faworyta

Biorąc pod uwagę słabe – na papierze – osiągi Toyoty i Ferrari, naturalnych faworytów do zwycięstwa powinniśmy się doszukiwać wśród ekip LMDh. WEC zredukowało wagę Cadillaca o 2 kilogramy oraz znacząco zwiększyło moc ich silnika w porównaniu do Spa 2025. Liczby te są jednak dość podobne do tego, czym Amerykanie dysponowali na Interlagos rok temu. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę ostatnie sukcesy Joty, Brytyjski zespół jest stać na bardzo dobry rezultat, którego Ganassi nie potrafiło dostarczyć.

W ciekawej pozycji znajduje się również Porsche. W porównaniu do Spa, ich samochód również stracił 2 kilogramy, a także zyskał 7 kilowatów mocy. Osiągi 963 są zatem dość podobne do zeszłorocznej edycji 6 Hours of Sao Paulo. Wówczas oba auta fabryczne zakwalifikowały się w Top 5 oraz ukończyły wyścig na podium. Ze spowolnioną Toyotą i Ferrari, niemiecka ekipa może liczyć na upragnione, pierwsze zwycięstwo w 2025 roku. Brazylijska runda będzie ogromnym egzaminem dla Porsche. W końcu przekonamy się, czy ich słabe osiągi wynikają wyłącznie z BoP, czy sama ekipa również zawodzi.

Szczegóły transmisji 6H Sao Paulo 2025

Po udanym starcie tegorocznej kampanii, dociążone o prawie 10 kilogramów zostały Alpine oraz BMW. Teoretycznie, A424 będzie zatem najsłabiej przyspieszającym samochodem powyżej 250 km/h, na poziomie zbliżonym do Peugeota 9X8. Najprawdopodobniej taka decyzja WEC wynika z dwóch wizyt Alpine na podium w sezonie 2025. Jeżeli chodzi o ich rodaków z Peugeota oraz zagranicznych sąsiadów z Astona Martina, samochody te pozostają „wymaksowane”, jedynie ze zmianami w statystyce „Power Gain”. Warto również wspomnieć, że poza Valkyrią, każdy Hypercar stracił energię na stint, co da Brytyjczykom pewną przewagę strategiczną.

Rewolucja wagowa w LMGT3

WEC wprowadziło ogromne zmiany do wagi samochodów GT3. Jedynie Lexus pozostał na niezmienionym poziomie w porównaniu do 6 Hours of Spa. Drobne korekty widoczne są również u Ferrari (+4 kg) oraz Porsche (-1 kg). Pozostałe auta zostały w drastyczny sposób zmodfikowane, przede wszystkim dociążony o 19 kilogramów Mustang oraz odciążona o 25 kilogramów Corvette’a – do tej pory zdecydowanie najcięższy samochód sezonu. Co za tym idzie, różnice pomiędzy wagami aut LMGT3 są znacznie mniejsze. Najlżejszy oraz najcięższy samochód (Porsche oraz BMW) dzielą 24 kilogramy. Na Spa różnica ta wynosiła 35 kilogramów.

To będzie miało poważny wpływ na układ stawki. Najbardziej ucierpią BMW i Ford, które rok temu i tak nie radziły sobie w Brazylii, a przez pierwszą połowę sezonu 2025 korzystały ze swej niedowagi. Najbardziej zyskają z kolei Mercedes, szybka na początku tegorocznej kampanii Corvette’a oraz McLaren, który rok temu zdobył w Interlagos podwójny finisz w Top 4. Z takim BoP, United Autosports ma szansę wrócić do czołówki klasy, podobnie z resztą jak TF Sport. Czarnym koniem może okazać się też imponująca w Le Mans ekipa Iron Lynx #61.

WEC LMGT3 6H Sao Paulo BoP 2025
Fot. FIA WEC

Prawdziwą masę samochodów dyktuje jednak Balast Sukcesu – system doważania, zależny od aktualnej pozycji w klasyfikacji punktowej oraz wyników z ostatnich dwóch wyścigów (poza Le Mans). Choć nie prowadzą w mistrzostwach, samochód AF Corse #21 waży oszałamiające 1388 kilogramów. To wciąż daleko od rekordu Corvetty z Imoli. Mimo to, taki balast wręcz skazuje ekipę na porażkę. Trudny los czeka również liderów klasyfikacji LMGT3 – Manthey 1st Phorm. Ich samochód został dociążony do 1370 kg. Poniekąd ratuje ich rekordowo niska waga bazowa. Najcięższy w swojej historii w WEC jest natomiast Ford #88, który będzie cierpiał po podium na Spa.

Silniki również przeszły modyfikacje

WEC zmieniło także poziom mocy większości samochodów, korygując go następnie w tabeli „Power Gain”. Konkretne wartości są ukryte poprzez tryby silnika poszczególnych aut, więc ocena tych modyfikacji zawsze jest trudna. Uwagę przyciągają wciąż wysokie zyski powyżej 200 km/h dla Porsche, Mercedesa i Corvetty, mimo ich redukcji przed Interlagos. Sugeruje to, że domyślna moc tych aut jest bardzo niska, a prędkość na wyjściach z zakrętów generują poprzez lekką wagę. Taka charakterystyka samochodu idealnie wpisuje się w tor Autodromo Jose Carlos Pace.

Jedyna tabela, którą WEC pozostawiło bez większych zmian, to energia na stint. Wyróżniają się tu tylko zyski dla Ferrari i Porsche, choć wciąż są oni zdecydowanie najsłabszymi producentami w tej statystyce. Nie zmienia to faktu, że 6 Hours of Interlagos zapowiada się na bardzo ciekawą rundę, która może zamieszać drugą połową sezonu WEC. W najbliższy weekend spodziewajmy się przede wszystkim niespodzianek.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ferrari 499P
  • Hypercar
  • LMGT3
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Motorsport. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Motorsport - Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Pierwsze dwie godziny w 24h Le Mans upłynęły pod znakiem dominacji Porsche. Prowadzenie objął Andlauer w #5, a z końca stawki kapitalnie przebiła się #6. W LMP2 Inter Europol utrzymał się w czołówce po starcie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione