⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Motorsport. IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

  • Inne wyścigi
14 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Igor Długosz

IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Teoretycznie drugi wyścig IndyCar w Iowa miał więcej manewrów wyprzedzania od pierwszego. Tak jak w sobotę, nie mogliśmy narzekać na kompletną nudę. Końcowy etap wyścigu, który podyktował wyjazd samochodu bezpieczeństwa, pozostawia jednak gorzki niesmak.

Zupełnie inne ustawienie na starcie IndyCar Iowa

Nietypowy format kwalifikacji do double-header’a w Iowa podarował nam dwie różne kolejności startowe. Podczas finałowych okrążeń w czasówce Alex Palou zrobił coś nietypowego, gdyż zyskał prędkość po pierwszym kółku pomiarowym. Lider klasyfikacji punktowej w ten oto sposób wywalczył sobie pole position do niedzielnego wyścigu. Jako jedyny w całej tej sesji kwalifikacyjnej przebił barierę 184 mil na godzinę. W pierwszym rzędzie dołączył do niego Felix Rosenqvist.

Przynajmniej początkowa faza dzisiejszego wyścigu powinna wyglądać zupełnie inaczej niż wczoraj. Drugie okrążenia pomiarowe w kwalifikacjach kompletnie zmieniły ustawienie startowe:

1️⃣ Palou (+3 pozycje 🟢)
2️⃣ Rosenqvist (+1 🟢)
3️⃣ Malukas (+7 🟢)

[1/3]#IndyCar #IndyPL pic.twitter.com/JYNpytGnbu

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) July 13, 2025

Zdecydowanie najwięcej pozycji startowych między sobotnim a niedzielnym wyścigiem zyskał David Malukas. Awansował z końca Top 10 na trzecie miejsce. W drugim rzędzie dołączył do niego zdobywca sobotniego pole positon oraz niemalże zwycięzca następującego wyścigu, Josef Newgarden. Sporą niespodzianką był również występ Nolana Siegla – P5 i najwyżej sklasyfikowany McLaren. Jednakże Amerykanin nie mógł skorzystać z tego przywileju. Jego sobotni wypadek, który wywołał czerwoną flagę, okazał się na tyle poważny, że zespół medyczny IndyCar nie dopuścił go do startu w niedzielę. McLaren wycofał zatem bolid #6 z dalszej rywalizacji.

Zwycięzca wyścigu numer 1 – Pato O’Ward – zakwalifikował się dopiero dziewiąty. Sporo prędkości na drugim okrążeniu pomiarowym stracił również Conor Daly. Zanotował w ten sposób spadek z P2 na P7. Miłą niespodziankę sprawili natomiast Graham Rahal oraz Robert Shwartzman, którzy awansowali na skraj czołowej dziesiątki.

Zdecydowanie największym przegranym „drugiej części” kwalifikacji był Santino Ferrucci. Popełnił on błąd, przez który stracił jedenaście pozycji w porównaniu do kolejności startowej wyścigu nr 1. Spotkał go zatem kompletnie odwrotny los od partnera zespołowego. Kierowcy Andretti oraz Christian Lundgaard nie odmienili natomiast swojej fortuny podczas drugich okrążeń pomiarowych. Niedzielny wyścig również musieli rozpocząć z dolnej połowy tabeli. Po niemalże rozbiciu samochodu w ostatnim zakręcie, Rinus VeeKay zajął P26. Za jego plecami ruszał wyłącznie Scott McLaughlin, który faktycznie zaliczył wypadek w czasówce.

Samochody padają jak muchy. Start drugiego wyścigu IndyCar Iowa

Nowozelandczyk niestety nie otrzymał szansy, aby powtórzyć wybitny „comeback” z soboty. McLaughlin zakończył pierwsze okrążenie drugiego wyścigu w bandzie. Kierowca Penske nie miał szans, aby uniknąć kolizji z Devlinem DeFrancesco, który obrócił się tuż przed nim. Nie po raz pierwszy w 2025 roku ta dwójka zderzyła się na początku wyścigu…

Zarówno start jak i pierwszy restart dnia były bardzo spokojne pod względem zmian pozycji. Większość zawodników utrzymała swoje miejsca w tabeli. Nie dotyczy to jednak kierowców Penske, którzy od razu zaczęli prezentować tempo równie wybitne, co w sobotę. Newgarden przebił się na P2, a Power podążał w jego śladach… dopóki nie doznał awarii silnika. Kierowcy Team Penske dokładnie powtórzyli swój los z Mid-Ohio – jeden z nich rozbił się na starcie, a Power padł ofiarą usterki jeszcze przed pierwszymi pit stopami. Po wspaniałym rezultacie z soboty, wróciliśmy do standardowej, koszmarnie pechowej formy Penske w 2025 roku.

Ostatnią nadzieją zespołu był Newgarden. Razem z Palou skutecznie wyprzedzał dublowanych zawodników, co było dobrym sygnałem dla jakości ścigania. Nie zobaczyliśmy jednak pojedynku między nimi, gdyż Sting Ray Robb rozbił się, wywołując neutralizację na okrążeniu nr 50. Każdy wykorzystał tę okazję do wykonania pierwszego pit stopu. Aleję serwisową jako liderzy opuścili Palou, Newgarden, Malukas, O’Ward i Rosenqvist. Shwartzman znajdował się wówczas na dziesiątym miejscu w tabeli, lecz otrzymał karę za przekroczenie prędkości. Kierowca Premy został zmuszony do przepuszczenia rywali i zjechania na koniec stawki.

Newgarden upada po raz pierwszy

„Król Iowa” nie marnował czasu na restarcie. Newgarden od razu wyprzedził Palou i po raz pierwszy od końcówki sobotniego wyścigu wrócił na prowadzenie. Była to jedyna ważna zmiana pozycji podczas tego restartu. Poza tym, Daly objechał Dixona w pojedynku o P6.

Podobnie jak w sobotę, zużycie opon było potrzebne do urozmaicenia rywalizacji. Problemy Palou poskutkowały genialnym pojedynkiem o drugie miejsce z Malukasem na niecałym półmetku wyścigu. Ten trudny do oglądania fragment zmagań zakończył Marcus Ericsson, który rozbił się przez pękniętą oponę, dokładnie tak jak jego partner zespołowy, Kyle Kirkwood, w sobotę. Andretti musiało popełnić bardzo duży błąd w ustawieniach swoich samochodów.

Akurat w momencie, kiedy Szwed wylądował w barierze, Josef Newgarden zjeżdżał do boksu. Co za tym idzie, lider wyścigu został nagle zdublowany. Amerykanin odzyskał swoje okrążenie, kiedy jego rywale również odwiedzili mechaników, lecz wciąż spadł na koniec stawki niezdublowanych aut. Czekał go zatem bardzo trudny stint.

Czołowe pozycje nie uległy zmianom na skutek pit stopów. To samo można z resztą powiedzieć o kolejnym restarcie. Tylko Conor Daly skutecznie zaatakował Felixa Rosenqvista i zdobył P4. W międzyczasie, na tyłach czołowej dziesiątki, Colton Herta otarł się o bandę w trakcie pojedynku z kierowcami Ed Carpenter Racing. Chwilę później wyprzedził go nadrabiający straty Newgarden. Sobotni zdobywca pole position następnie utknął za agresywnie walczącymi ze sobą bolidami ECR.

Czy starczy im paliwa?

Na około 100 okrążeń do mety Callum Ilott rozbił się po raz drugi w ten weekend. Wywołał on neutralizację w bardzo niewygodnym momencie z perspektywy strategicznej. Kiedy aleja serwisowa została otwarta, do mety wciąż pozostawało ponad 90 kółek – nieco więcej niż pojemność pełnego zbiornika paliwa. Brak kolejnego pit stopu wymagałby zatem krótkiej dolewki w końcówce lub oszczędzania benzyny.

Restart przeprowadził jedyny kierowca, który nie zjechał do boksu podczas tej neutralizacji, czyli Kyle Kirkwood. Przez zużyte opony został on jednak szybko pożarty. W przeciwnym kierunku podążał natomiast Newgarden. Amerykanin spokojnie przebijał się przez stawkę i na 50 okrążeń do mety znajdował się już trzeci. Kilka sekund przed nim, Malukas nieskutecznie próbował przejąć prowadzenie z rąk Palou.

Liderzy kompletnie jednak stracili tempo, kiedy zaczęli dublować. Newgarden w mgnieniu oka zniwelował swoje 4 sekundy straty, a następnie bez problemu wyprzedził Malukasa oraz Palou. Najlepszy kierowca, który kiedykolwiek dotknął asfaltu Iowa Speedway, ponownie przekonał nas o swojej świetności.

Josef Newgarden passes Alex Palou to retake the lead at Iowa Speedway! pic.twitter.com/toNnIWLyxE

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) July 13, 2025

Interesująca końcówka IndyCar Iowa została zrujnowana…

Już kiedy myśleliśmy, że wyścig ten się ułożył, dostaliśmy kolejny zwrot akcji. Kierowcy z silnikami Chevroleta zaczęli masowo zjeżdżać do boksów. Okazało się, że nie mają oni paliwa, aby dojechać do mety. Jakby tego było mało, Newgarden zaliczył wolny pit stop i ponownie stracił pozycję na rzecz Malukasa.

Występ tej dwójki (a także Pato O’Warda i Conora Daly’ego) do reszty zrujnował samochód bezpieczeństwa. Colton Herta został trzecim kierowcą Andretti w ten weekend, który rozbił się na skutek pękniętej prawej przedniej opony. Absurdalnie pechowy Newgarden po raz kolejny padł ofiarą wyjazdu samochodu bezpieczeństwa tuż po jego pit stopie. Kierowcy z jednostkami Hondy, którzy przedłużyli swój stint, odwiedzili aleję serwisową podczas neutralizacji i pozostali liderami. Malukas, Newgarden i O’Ward spadli natomiast na tyły czołowej dziesiątki.

Przez ostatnie 11 okrążeń Alex Palou miał niezwykłe łatwe zadanie. Bez prawdziwego rywala w zasięgu, 3-krotny mistrz IndyCar dotoczył się do mety i odniósł swoje drugie w karierze zwycięstwo na owalu. Okoliczności czynią z tego prawdopodobnie najgorszą z siedmiu wygranych Hiszpana w 2025 roku. Jego występ wciąż był dobry, lecz czystym tempem oraz umiejętnościami wyprzedzania Josef Newgarden dużo bardziej zasłużył na zwycięstwo. Słusznie wściekły Amerykanin przespał finałowy restart i ukończył wyścig na dopiero P10.

David Malukas i Pato O’Ward znacznie bardziej się postarali na ostatnich okrążeniach. Niedoszli partnerzy zespołowi wspólnie przebili się do Top 5. Zabrakło im jednak czasu, aby wstąpić na podium. Scott Dixon oraz Marcus Armstrong zamknęli czołową trójkę złożoną de facto wyłącznie z aut Chip Ganassi Racing. Ogromnymi beneficjentami finałowej neutralizacji były również dwa sobotnie rozczarowania – Christian Lundgaard (P6) oraz Felix Rosenqvist (P7). Top 9 uzupełnili Christian Rasmussen oraz Robert Shwartzman, mimo wcześniejszej kary.

Przez wysoką ilość incydentów Jacob Abel zdobył jedenaste miejsce, czyli swój najlepszy wynik w dotychczasowej karierze. Nie był to jednak banalny rezultat, gdyż nowicjusz musiał w końcówce utrzymać za swoimi plecami Rinusa VeeKay’a. Niefortunny wyjazd samochodu bezpieczeństwa zrzucił natomiast Santino Ferrucciego, Conora Daly’ego i Alexandra Rossiego na pozycje 15-17.

Nowy wygląd klasyfikacji punktowej po dwóch wyścigach

Alex Palou właśnie powiększył swoje prowadzenie do 129-ciu punktów. Jeżeli utrzyma tak dobrą formę, to realistycznie może celebrować tytuł już pod koniec lipca. Pato O’Ward ustabilizował się natomiast na drugiej pozycji. Po wypadku w sobotnim wyścigu oraz niemal równie słabej niedzieli, Kyle Kirkwood traci do Meksykanina aż 51 punktów. Trzecią pozycję przejął zatem Scott Dixon. Kirkwood będzie miał okazję odkuć się już w najbliższy weekend na torze ulicznym w Toronto – gdzie rok temu do samego końca walczył o zwycięstwo z partnerem zespołowym, Coltonem Hertą.

IndyCar Iowa 2025 – Wyniki drugiego wyścigu

IndyCar Iowa 2025 - Wyniki drugiego wyścigu
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Motorsport. IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
14 lipca 2025

Teoretycznie drugi wyścig IndyCar w Iowa miał więcej manewrów wyprzedzania od pierwszego. Tak jak w sobotę, nie mogliśmy narzekać na kompletną nudę. Końcowy etap wyścigu, który podyktował wyjazd samochodu bezpieczeństwa, pozostawia jednak gorzki niesmak.

IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Motorsport: IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
13 lipca 2025

Angielskie sformułowanie "slow burner" idealnie określa pierwszy wyścig weekendu IndyCar w Iowa. Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerowały dominację oraz brak wyprzedzania, a w rzeczywistości Synk 275 zakończyło się zaciętą walką o zwycięstwo do samej mety.

IndyCar Mid-Ohio: Palou wręczył Dixonowi prezent

Motorsport. IndyCar Mid-Ohio: Palou wręczył Dixonowi prezent

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
7 lipca 2025

Honda Indy 200 było dość standardowym wyścigiem IndyCar w 2025 roku. Po czym okazało się, że Alex Palou jednak jest człowiekiem.

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Motorsport - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione