⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » 12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

  • Formuła 1
16 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Grzegorz Piotrowicz

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring IWSC znów przyniosło nam rollercoaster w końcówce zmagań. Najlepsze w GTP okazało się Porsche, które wywalczyło dublet. Natomiast w LMP2 pierwsze samodzielne zwycięstwo wywalczył Inter Europol Competition.

Porsche rządziło nocą

Dla niemieckiej marki to był szalony wyścig, podobnie jak dla jej rywali. Zaczęło się od dobrego startu za Vanthorem w BMW, od którego #7 i #6 przejęły pierwsze dwie pozycje po dwudziestu minutach. Belg dostał karę za falstart, która kosztowała go prowadzenie w pierwszej godzinie. Natomiast dzięki temu na czele znalazły się dwa samochody Team Penske. Jednakże kolejne godziny były trudniejsze dla wszystkich czterech 963. W drugiej godzinie jedna z neutralizacji nadeszła w takim momencie, że obydwa fabryczne auta nie zdążyły zjechać przed zamknięciem pit lane. To kosztowało je pozycję na torze, którą potem należało odrobić. I tu zaczęły się schody, ponieważ od trzeciej do siódmej godziny, #6 i #7 walczyły bliżej końca stawki i prywatnych aut.
Na ich szczęście, 12h Sebring kończy się po zmroku, przy niższych temperaturach. W takich warunkach 963 potrafią dobrze zarządzać ogumieniem w odróżnieniu od ich rywali. I ta sztuka zaprocentowała w ostatnich trzech godzinach. Dzięki temu #7 była w stanie wrócić na czoło stawki w ostatnich godzinach. Zaś za nią, na drugie miejsce wysunęła się bliźniacza #6. Ostatni restart na pół godziny przed metą był kluczowy w walce o wygraną. Załoga zwycięzców 24h Daytona obroniła prowadzenie przed #6 i nie dała się złapać już do samej mety. Dzięki temu 12h Sebring 2025 wygrali Felipe Nasr, Laurens Vanthoor i Nick Tandy. Ten ostatni powiększył pulę zwycięstw w najbardziej prestiżowych wyścigach endurance. Po skompletowaniu zwycięstw w Le Mans, Daytonie, Spa i Nurburgring, przyszła pora na Sebring. Dwie sekundy za nimi, na metę wpadli Jaminet, Campbell i Estre.

Porsche podtrzymało dominację w sezonie 2025 IWSC
Fot. Porsche Motorsport

Acura blisko wygranej. I to mimo braku specjalnych szans

Załogi #60 i #93 były na prawdę w dobrej dyspozycji minionej soboty. Obydwa samochody regularnie walczyły o pozycje w pierwszej trójce przyprawiając Cadillaca i Porsche o ból głowy. Początkowe godziny szły bardzo po myśli #60 Meyer Shank, do której później dołączyła #93 HRC US. Problemy niestety pojawiły się przy zachodzie słońca. W dziewiątej godzinie doszło do kolizji #60 z #24 BMW RLL z tej samej klasy. Jej wynikiem było uszkodzone zawieszenie, którego naprawa kosztowała MSR sporo czasu w alei serwisowej.

Osamotniona #93 w końcówce była w stanie odpierać ataki BMW oraz Cadillaca. Natomiast nie starczyło już tej załodze prędkości na walkę z Porsche. Ostatecznie trzecie miejsce na mecie to maksimum, na jakie było stać to auto. Natomiast sami kierowcy #93, a więc van der Zande czy Palou są zadowoleni z takiego wyniku. W wypowiedziach po wyścigu powiedzieli, że podium wobec dyspozycji Acury na tym torze „smakuje jak zwycięstwo”.

Tylko Acura mogła zagrozić Porsche na 12h Sebring
Fot. Meyer Shank Racing

Cadillac bywał wszędzie

Wszystkie trzy samochody V.Series-R rzeczywiście kręciły się po całej stawce. Jendakże było widać, że zdecydowanie najlepiej radziło sobie #31 Action Express. Ta załoga zaliczyła fatalne kwalifikacje przez usterkę techniczną i musiała ona przebijać się przez całą stawkę GTP. I rzeczywiście pokazała ona, na co ją stać. Zdecydowanie dobrze szło tej załodze w środkowej fazie zmagań, gdy Vesti miał okazję prowadzić w wyścigu. Niestety nawet i ta załoga nie była w stanie zagrozić Porsche, które w nocnej części zmagań nie ma sobie równych i skończyło się na czwartej lokacie. Jeśli chodzi o Wayne Taylor Racing to trudno powiedzieć cokolwiek pozytywnego. #10 była zaangażowana w kilka incydentów, w tym wystrzelenie jednego z aut GTD w betonową ścianę. Natomiast #40 była absolutnie niezauważalna i niekonkurencyjna. Widać wyraźnie, że WTR w erze aut GTP zdecydowanie ma problemy z adaptacją do tego typu konstrukcji.

BMW wyeliminowane z walki już po starcie

Gdyby ktoś powiedział, że BMW nie będzie liczyć się w walce o zwycięstwo na Sebring, to nikt by nie uwierzył. Wprawdzie na Daytonie alarmujące było to, jak M Hybrid V8 radziły sobie w nocnej części zmagań. Jednakże nie spodziewałem się, że taka sytuacja powtórzy się na Sebring. Wszystko zaczęło się dobrze od startu Vanthoora w #24 z pole position. Niestety już kilkanaście minut później przy pierwszym restarcie pojawiła się kara za sam start. Okazało się, że Belg złamał formację dwóch rzędów przed minięciem linii startu, za co musiał wykonać karny przejazd przez boksy. I od tamej pory słuch o BMW zaginął. Wprawdzie momentami #24, lub #25 wchodziły do czołowej trójki, ale o jakimkolwiek prowadzeniu w wyścigu nie mogło być mowy. Do tego wszystkiego wieczorem doszło do kolizji #24 z #60, która wyrzuciła obydwa auta z walki o czołowe pozycje. Ostatecznie tylko #25 dojechała na piątym miejscu.

BMW zaliczyło fatalne 12h Sebring
Fot. BMW Motorsport

Aston Martin pokonał Lamborghini

Valkyrie LMH miała w tym wyścigu jedyny cel, jakim było przetrwanie wyścigu. I ten cel udało im się zrealizować tracąc dwa kółka do zwycięzców 12h Sebring. Samo tempo nie było oszałamiające, ale pamiętajmy, że to jest nowy samochód, którego Heart of Racing nadal się uczy. Dodatkowo BoP na dziewiczy wyścig zawsze jest bardziej restrykcyjne i na Long Beach będzie podobnie.

Dla #23 dobrym osiągnięciem jest nieprzerwana jazda bez problemów czego nie może powiedzieć. Lamborghini. #63 zdarzyło się raz prowadzić do restartu, ale nawet wtedy Romain Grosjean natrafił na problemy, które sprawiły, że jego Lamborghini nie chciało przyspieszyć przy zielonej fladze i błyskawicznie spadło ono na koniec stawki GTP. Dodatkowo, w drugiej połowie zmagań podłoga powiedziała „dość” i samochód znów musiano wycofać. To będzie długi rok dla ekipy Riley.

12h Sebring 2025: Pierwsze samodzielne zwycięstwo Inter Europolu w LMP2

Dla polskiej ekipy to jest ciekawy rok. Pierwszy raz w historii swoich startów w IWSC operują oni samodzielnie bez pomocy PR1/Mathiasen. To spore wyzwanie, szczególnie przy tak wyrównanej stawce LMP2. Dodatkowo John Field nie mógł pojechać na Sebring i awaryjnie zastąpił go Jeremy Clarke. Sam początek wyścigu nie wyglądał szczególnie dobrze dla IEC. Z dziesiątej pozycji w kwallifikacjach, załoga #43 korzystała raczej na błędach rywali. Choćby już w pierwszej godzinie Tobias Lutke rozbił auto Era Motorsports. Natomiast jeszcze w pierwszej połowie zmagań z wyścigu wycofało się Pratt Miller. Zaś potężne dzwony w trakcie rywalizacji zaliczyły #74 Riley, #88 AF Corse czy #99 AO Racing. Z czego te dwie pierwsze załogi rozbiły się jedno po drugim w czymś na kształt zbiorowego incydentu. Na takich rzeczach, jak i na kłopotach United Autosports czy Algarve Pro Racing, skorzystał Inter Europol.

Oczywiście nie oznacza to, że zespół powierzył wszystko szczęściu. Wciąż należało pokonać TDS czy Towera. I tu trzeba oddać to, jak kapitalną pracę wykonał Tom Dillmann w ostatnich godzinach walcząc z Mikkelem Jensenem i Sebastienem Bourdaisem. To oraz dobre pit stopy i solidna jazda Bijoya Garga pozwoliła wyprowadzić auto do czołówki. Zaś w ostatniej godzinie dobrą decyzją było nie zmienianie opon, na których dało się zachować dobre tempo. Wszystkiego dopełnił błąd Malthe Jakkobsena, który zderzył się z Corvette #4 z GTD Pro, za co #04 dostało później karę. Wtedy Dillmannowi zostało już tylko pilnowanie Bourdaisa w Towerze, co nie było łatwą sprawą. Ostatecznie To Inter Europol wygrał po raz pierwszy w tym sezonie. Zaś przez to, że 24h Daytona w LMP2 nie była punktowana do pełnego sezonu, a jedynie do Endurance Cup, to polski zespół prowadzi po Sebring w punktacji swojej klasy.

Porsche wygrało 12h Sebring 2025 z AO w GTD Pro

Ponownie w czołowej klasie GT, otrzymaliśmy niesamowitą walkę od startu do mety. Większość wyścigu przebiegała pod dyktando BMW Paul Miller Racing, które walczyły właśnie z Porsche AO. Do tego w walce mieliśmy też duet Corvette. Zaś praktycznie niewidzialne były Mustangi ekipy Multimatic. Prawdopodobnie wynikało to z restrykcyjnego BoP nałożonego na te samochody po wygranej na Daytonie. Przez większość zmagań poza czołówką obserwowaliśmy Ferrari #81 DragonSpeed. Natomiast zamieszanie w ostatnich godzinach sprawiło, że ta załoga zdecydowanie poszybowała do góry.

Na Sebring jak zwykle kluczem do dobrego wyniku było unikanie kłopotów oraz usterek zawieszenia na licznych wybojach. Tu niestety swoje trzy grosze dodały Mercedesy z obydwu klas GT czy też Ferrari z GTD. Te samochody odpowiadały za kilka neutralizacji, które przemieszały nam stawkę.
Ostatecznie to #77 AO Racing Porsche w składzie Laurin Heinrich, Alessio Picariello i Klaus Bachler wygrało na Sebring. Za nimi na metę wpadł duet BMW PMR przed Ferrari DragonSpeed, które w ostatnich godzinach wróciło do czołówki. Natomiast w GTD Mercedes Winward z Philipem Ellisem, Russellem Wardem i Indym Dontje odparli ataki Lexusa oraz Astona Martina Heart of Racing. Mety nie ujrzało sporo Ferrari z tej klasy, jak Triarsi, Cetilar czy startujące z pole position #21 AF Corse. Natomiast kolejny anonimowy występ zaliczyło Iron Dames w Porsche.

Porsche AO Racing wygrało na Sebring w GTD Pro
Fot. Porsche Motorsport

Następny wyścig, czyli GP Long Beach

Po dwóch rundach Endurance Cup w postaci 24h Daytona i 12h Sebring 2025, IMSA SportsCar Championship rozegra kilka rund sprinterskich. Pierwszą z nich będzie GP Long Beach na popularnym torze ulicznym w stanie Kalifornia. Wyścig odbędzie się 13 kwietnia na dystansie stu minut. Zaś w ten sam weekend na tym torze ścigać się będzie także seria IndyCar. Rok temu wygrali tam Sebastien Bourdais i Renger van der Zande w żółtych barwach #01 Cadillac Racing Chip Ganassi. Natomiast jak co roku czeka nas ostra walka z limitami toru w postaci ścian oraz potencjalny zator w nawrocie na końcu okrążenia.

Wyniki 12h Sebring 2025 w IMSA SportsCar Championship

Porsche i Inter Europol wygrały 12h Sebring 2025
Fot. Alkamel IMSA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 12H of Sebring
  • gt3
  • gtp
  • IMSA
  • IMSA 2025
  • inter europol competition
  • lmp2
  • porsche 963
  • team penske

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GT Masters: Porsche niepokonane na Lausitzring. Daleko Ładniak

Sport żużlowy. GT Masters: Porsche niepokonane na Lausitzring. Daleko Ładniak

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
26 maja 2025

Porsche doskonale spisało się w pierwszej tegorocznej rundzie ADAC GT Masters. Natomiast mocny debiut w tej serii zaliczył Ford z nowym Mustangiem GT3.

IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Sport motorowy: IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 maja 2025

Trwa absolutna dominacja Porsche w amerykańskich mistrzostwach. W GP Monterey w IMSA, ponownie z pole position ruszył Dries Vanthoor z BMW i znowu #24 musiała uznać wyższość duetu Porsche Penske.

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Sport motorowy. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 maja 2025

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 maja 2025

W wyniku powikłań po przebytym udarze mózgu w wieku 78 lat zmarł Jochen Mass. Niemiecki kierowca w swojej karierze przejechał w Formule 1 ponad 100 wyścigów, a także wygrał wyścig 24h Le Mans.

IDEC wygrał 4h Le Castellet. Sukces kobiet i podium IEC

Sport motorowy. IDEC wygrał 4h Le Castellet. Sukces kobiet i podium IEC

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
4 maja 2025

Niedzielne zmagania ELMS w Le Castellet urozmaicone zostały przez opady deszczu. Te mocno wywróciły ściganie do góry nogami. W trudnych warunkach doskonale odnalazła się #18 IDEC Sport. Ponownie w LMP2 zobaczyliśmy spore przemieszanie załóg Pro-Am.

Porsche zdominowało GP Long Beach IMSA. Klęska BMW

Porsche zdominowało GP Long Beach IMSA. Klęska BMW

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
13 kwietnia 2025

GP Long Beach IMSA momentami było dość spokojne i generalnie trudno się wyprzedzało na tym torze. Nadal jednak duet Porsche Penske pokazał, że strategią można wiele ugrać. W GTD kapitalną strategią popisało się Porsche AO Racing.

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Igor Długosz

  • Formuła 1
30 marca 2025

Po latach opóźnień i niezdecydowania FIA oraz ACO wreszcie czują się gotowe do wprowadzenia następnej generacji aut LMP2. W przeciągu ostatnich kilku dni dowiedzieliśmy się o przetargach na nowe silniki i podwozia.

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 marca 2025

Porsche nareszcie wybrało swojego finałowego kierowcę na tegoroczną edycję 24 Hours of Le Mans. Za kierownicą auta #4 zobaczymy Pascala Wehrleina.

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Igor Długosz

  • Formuła 1
21 marca 2025

Potrójna korona to termin znany wśród fanów motorsportu. Nie tak dużo osób jednak wie, o istnieniu długodystansowej wersji tego osiągnięcia. W zeszły weekend na listę jej zwycięzców wpisał się nowy zawodnik.

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
16 marca 2025

12h Sebring IWSC znów przyniosło nam rollercoaster w końcówce zmagań. Najlepsze w GTP okazało się Porsche, które wywalczyło dublet. Natomiast w LMP2 pierwsze samodzielne zwycięstwo wywalczył Inter Europol Competition.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione