⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » 12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

  • Formuła 1
16 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Grzegorz Piotrowicz

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring IWSC znów przyniosło nam rollercoaster w końcówce zmagań. Najlepsze w GTP okazało się Porsche, które wywalczyło dublet. Natomiast w LMP2 pierwsze samodzielne zwycięstwo wywalczył Inter Europol Competition.

Porsche rządziło nocą

Dla niemieckiej marki to był szalony wyścig, podobnie jak dla jej rywali. Zaczęło się od dobrego startu za Vanthorem w BMW, od którego #7 i #6 przejęły pierwsze dwie pozycje po dwudziestu minutach. Belg dostał karę za falstart, która kosztowała go prowadzenie w pierwszej godzinie. Natomiast dzięki temu na czele znalazły się dwa samochody Team Penske. Jednakże kolejne godziny były trudniejsze dla wszystkich czterech 963. W drugiej godzinie jedna z neutralizacji nadeszła w takim momencie, że obydwa fabryczne auta nie zdążyły zjechać przed zamknięciem pit lane. To kosztowało je pozycję na torze, którą potem należało odrobić. I tu zaczęły się schody, ponieważ od trzeciej do siódmej godziny, #6 i #7 walczyły bliżej końca stawki i prywatnych aut.
Na ich szczęście, 12h Sebring kończy się po zmroku, przy niższych temperaturach. W takich warunkach 963 potrafią dobrze zarządzać ogumieniem w odróżnieniu od ich rywali. I ta sztuka zaprocentowała w ostatnich trzech godzinach. Dzięki temu #7 była w stanie wrócić na czoło stawki w ostatnich godzinach. Zaś za nią, na drugie miejsce wysunęła się bliźniacza #6. Ostatni restart na pół godziny przed metą był kluczowy w walce o wygraną. Załoga zwycięzców 24h Daytona obroniła prowadzenie przed #6 i nie dała się złapać już do samej mety. Dzięki temu 12h Sebring 2025 wygrali Felipe Nasr, Laurens Vanthoor i Nick Tandy. Ten ostatni powiększył pulę zwycięstw w najbardziej prestiżowych wyścigach endurance. Po skompletowaniu zwycięstw w Le Mans, Daytonie, Spa i Nurburgring, przyszła pora na Sebring. Dwie sekundy za nimi, na metę wpadli Jaminet, Campbell i Estre.

Porsche podtrzymało dominację w sezonie 2025 IWSC
Fot. Porsche Motorsport

Acura blisko wygranej. I to mimo braku specjalnych szans

Załogi #60 i #93 były na prawdę w dobrej dyspozycji minionej soboty. Obydwa samochody regularnie walczyły o pozycje w pierwszej trójce przyprawiając Cadillaca i Porsche o ból głowy. Początkowe godziny szły bardzo po myśli #60 Meyer Shank, do której później dołączyła #93 HRC US. Problemy niestety pojawiły się przy zachodzie słońca. W dziewiątej godzinie doszło do kolizji #60 z #24 BMW RLL z tej samej klasy. Jej wynikiem było uszkodzone zawieszenie, którego naprawa kosztowała MSR sporo czasu w alei serwisowej.

Osamotniona #93 w końcówce była w stanie odpierać ataki BMW oraz Cadillaca. Natomiast nie starczyło już tej załodze prędkości na walkę z Porsche. Ostatecznie trzecie miejsce na mecie to maksimum, na jakie było stać to auto. Natomiast sami kierowcy #93, a więc van der Zande czy Palou są zadowoleni z takiego wyniku. W wypowiedziach po wyścigu powiedzieli, że podium wobec dyspozycji Acury na tym torze „smakuje jak zwycięstwo”.

Tylko Acura mogła zagrozić Porsche na 12h Sebring
Fot. Meyer Shank Racing

Cadillac bywał wszędzie

Wszystkie trzy samochody V.Series-R rzeczywiście kręciły się po całej stawce. Jendakże było widać, że zdecydowanie najlepiej radziło sobie #31 Action Express. Ta załoga zaliczyła fatalne kwalifikacje przez usterkę techniczną i musiała ona przebijać się przez całą stawkę GTP. I rzeczywiście pokazała ona, na co ją stać. Zdecydowanie dobrze szło tej załodze w środkowej fazie zmagań, gdy Vesti miał okazję prowadzić w wyścigu. Niestety nawet i ta załoga nie była w stanie zagrozić Porsche, które w nocnej części zmagań nie ma sobie równych i skończyło się na czwartej lokacie. Jeśli chodzi o Wayne Taylor Racing to trudno powiedzieć cokolwiek pozytywnego. #10 była zaangażowana w kilka incydentów, w tym wystrzelenie jednego z aut GTD w betonową ścianę. Natomiast #40 była absolutnie niezauważalna i niekonkurencyjna. Widać wyraźnie, że WTR w erze aut GTP zdecydowanie ma problemy z adaptacją do tego typu konstrukcji.

BMW wyeliminowane z walki już po starcie

Gdyby ktoś powiedział, że BMW nie będzie liczyć się w walce o zwycięstwo na Sebring, to nikt by nie uwierzył. Wprawdzie na Daytonie alarmujące było to, jak M Hybrid V8 radziły sobie w nocnej części zmagań. Jednakże nie spodziewałem się, że taka sytuacja powtórzy się na Sebring. Wszystko zaczęło się dobrze od startu Vanthoora w #24 z pole position. Niestety już kilkanaście minut później przy pierwszym restarcie pojawiła się kara za sam start. Okazało się, że Belg złamał formację dwóch rzędów przed minięciem linii startu, za co musiał wykonać karny przejazd przez boksy. I od tamej pory słuch o BMW zaginął. Wprawdzie momentami #24, lub #25 wchodziły do czołowej trójki, ale o jakimkolwiek prowadzeniu w wyścigu nie mogło być mowy. Do tego wszystkiego wieczorem doszło do kolizji #24 z #60, która wyrzuciła obydwa auta z walki o czołowe pozycje. Ostatecznie tylko #25 dojechała na piątym miejscu.

BMW zaliczyło fatalne 12h Sebring
Fot. BMW Motorsport

Aston Martin pokonał Lamborghini

Valkyrie LMH miała w tym wyścigu jedyny cel, jakim było przetrwanie wyścigu. I ten cel udało im się zrealizować tracąc dwa kółka do zwycięzców 12h Sebring. Samo tempo nie było oszałamiające, ale pamiętajmy, że to jest nowy samochód, którego Heart of Racing nadal się uczy. Dodatkowo BoP na dziewiczy wyścig zawsze jest bardziej restrykcyjne i na Long Beach będzie podobnie.

Dla #23 dobrym osiągnięciem jest nieprzerwana jazda bez problemów czego nie może powiedzieć. Lamborghini. #63 zdarzyło się raz prowadzić do restartu, ale nawet wtedy Romain Grosjean natrafił na problemy, które sprawiły, że jego Lamborghini nie chciało przyspieszyć przy zielonej fladze i błyskawicznie spadło ono na koniec stawki GTP. Dodatkowo, w drugiej połowie zmagań podłoga powiedziała „dość” i samochód znów musiano wycofać. To będzie długi rok dla ekipy Riley.

12h Sebring 2025: Pierwsze samodzielne zwycięstwo Inter Europolu w LMP2

Dla polskiej ekipy to jest ciekawy rok. Pierwszy raz w historii swoich startów w IWSC operują oni samodzielnie bez pomocy PR1/Mathiasen. To spore wyzwanie, szczególnie przy tak wyrównanej stawce LMP2. Dodatkowo John Field nie mógł pojechać na Sebring i awaryjnie zastąpił go Jeremy Clarke. Sam początek wyścigu nie wyglądał szczególnie dobrze dla IEC. Z dziesiątej pozycji w kwallifikacjach, załoga #43 korzystała raczej na błędach rywali. Choćby już w pierwszej godzinie Tobias Lutke rozbił auto Era Motorsports. Natomiast jeszcze w pierwszej połowie zmagań z wyścigu wycofało się Pratt Miller. Zaś potężne dzwony w trakcie rywalizacji zaliczyły #74 Riley, #88 AF Corse czy #99 AO Racing. Z czego te dwie pierwsze załogi rozbiły się jedno po drugim w czymś na kształt zbiorowego incydentu. Na takich rzeczach, jak i na kłopotach United Autosports czy Algarve Pro Racing, skorzystał Inter Europol.

Oczywiście nie oznacza to, że zespół powierzył wszystko szczęściu. Wciąż należało pokonać TDS czy Towera. I tu trzeba oddać to, jak kapitalną pracę wykonał Tom Dillmann w ostatnich godzinach walcząc z Mikkelem Jensenem i Sebastienem Bourdaisem. To oraz dobre pit stopy i solidna jazda Bijoya Garga pozwoliła wyprowadzić auto do czołówki. Zaś w ostatniej godzinie dobrą decyzją było nie zmienianie opon, na których dało się zachować dobre tempo. Wszystkiego dopełnił błąd Malthe Jakkobsena, który zderzył się z Corvette #4 z GTD Pro, za co #04 dostało później karę. Wtedy Dillmannowi zostało już tylko pilnowanie Bourdaisa w Towerze, co nie było łatwą sprawą. Ostatecznie To Inter Europol wygrał po raz pierwszy w tym sezonie. Zaś przez to, że 24h Daytona w LMP2 nie była punktowana do pełnego sezonu, a jedynie do Endurance Cup, to polski zespół prowadzi po Sebring w punktacji swojej klasy.

Porsche wygrało 12h Sebring 2025 z AO w GTD Pro

Ponownie w czołowej klasie GT, otrzymaliśmy niesamowitą walkę od startu do mety. Większość wyścigu przebiegała pod dyktando BMW Paul Miller Racing, które walczyły właśnie z Porsche AO. Do tego w walce mieliśmy też duet Corvette. Zaś praktycznie niewidzialne były Mustangi ekipy Multimatic. Prawdopodobnie wynikało to z restrykcyjnego BoP nałożonego na te samochody po wygranej na Daytonie. Przez większość zmagań poza czołówką obserwowaliśmy Ferrari #81 DragonSpeed. Natomiast zamieszanie w ostatnich godzinach sprawiło, że ta załoga zdecydowanie poszybowała do góry.

Na Sebring jak zwykle kluczem do dobrego wyniku było unikanie kłopotów oraz usterek zawieszenia na licznych wybojach. Tu niestety swoje trzy grosze dodały Mercedesy z obydwu klas GT czy też Ferrari z GTD. Te samochody odpowiadały za kilka neutralizacji, które przemieszały nam stawkę.
Ostatecznie to #77 AO Racing Porsche w składzie Laurin Heinrich, Alessio Picariello i Klaus Bachler wygrało na Sebring. Za nimi na metę wpadł duet BMW PMR przed Ferrari DragonSpeed, które w ostatnich godzinach wróciło do czołówki. Natomiast w GTD Mercedes Winward z Philipem Ellisem, Russellem Wardem i Indym Dontje odparli ataki Lexusa oraz Astona Martina Heart of Racing. Mety nie ujrzało sporo Ferrari z tej klasy, jak Triarsi, Cetilar czy startujące z pole position #21 AF Corse. Natomiast kolejny anonimowy występ zaliczyło Iron Dames w Porsche.

Porsche AO Racing wygrało na Sebring w GTD Pro
Fot. Porsche Motorsport

Następny wyścig, czyli GP Long Beach

Po dwóch rundach Endurance Cup w postaci 24h Daytona i 12h Sebring 2025, IMSA SportsCar Championship rozegra kilka rund sprinterskich. Pierwszą z nich będzie GP Long Beach na popularnym torze ulicznym w stanie Kalifornia. Wyścig odbędzie się 13 kwietnia na dystansie stu minut. Zaś w ten sam weekend na tym torze ścigać się będzie także seria IndyCar. Rok temu wygrali tam Sebastien Bourdais i Renger van der Zande w żółtych barwach #01 Cadillac Racing Chip Ganassi. Natomiast jak co roku czeka nas ostra walka z limitami toru w postaci ścian oraz potencjalny zator w nawrocie na końcu okrążenia.

Wyniki 12h Sebring 2025 w IMSA SportsCar Championship

Porsche i Inter Europol wygrały 12h Sebring 2025
Fot. Alkamel IMSA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 12H of Sebring
  • gt3
  • gtp
  • IMSA
  • IMSA 2025
  • inter europol competition
  • lmp2
  • porsche 963
  • team penske

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IMSA: BMW zakończyło historyczną współpracę

Motorsport: IMSA: BMW zakończyło historyczną współpracę

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
11 lipca 2025

W środku nocy potwierdzona została jedna z najważniejszych decyzji kontraktowych na sezon 2026 IMSA. Po aż siedemnastu latach współpracy BMW postanowiło rozstać się z Team RLL. Jaka teraz będzie przyszłość ich programu GTP?

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Motorsport. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Motorsport - Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Pierwsze dwie godziny w 24h Le Mans upłynęły pod znakiem dominacji Porsche. Prowadzenie objął Andlauer w #5, a z końca stawki kapitalnie przebiła się #6. W LMP2 Inter Europol utrzymał się w czołówce po starcie.

Darmowa transmisja 24h Le Mans. Śledź wyścig z kamer w autach

Motorsport. Darmowa transmisja 24h Le Mans. Śledź wyścig z kamer w autach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Wyścig 24h Le Mans można śledzić na różne sposoby - poprzez transmisję telewizyjną, radiową, a także za pośrednictwem kamer pokładowych umieszczonych w samochodach. Prezentujemy wam właśnie transmisje z kamer, które udostępniły zespoły

24h Le Mans 2025: Niezbędnik kibica na wyścig z Polakami

Motorsport: 24h Le Mans 2025: Niezbędnik kibica na wyścig z Polakami

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W tym materiale znajdziecie wszystkie potrzebne linki i informacje, które przydadzą się do śledzenia. Zapraszamy do korzystania z nich.

Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Motorsport: Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Od kilku lat Polacy mogą się cieszyć coraz większą reprezentacją w legendanym wyścigu 24h Le Mans. Teraz możemy mówić regularnie o dość sporej "ekipie", która co roku odwiedza francuski wyścig.

Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Motorsport. Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

OStatnie lata są coraz lepsze dla reprezentacji kobiet w 24h Le Mans. Oprócz Iron Dames zobaczymy jeszcze kilka innych reprezentantek "płci pięknej"

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione