⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Motorsport. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

  • Serie z Polakami
11 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Grzegorz Piotrowicz

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Ferrari ograło Alpine strategicznie

Na starcie udało się utrzymać trzy auta na czele, co było istotne dla dalszych losów tego wyścigu. Niestety długo taki perfekcyjny układ się nie utrzymał, ponieważ na kolejnych okrążeniach dogonił je Frederic Makowiecki w #36 Alpine. Francuz przeskoczył #83 AF Corse Phila Hansona i potem zaczął zagrażać dwóm pozostałym Ferrari. Pierwszy przejazd był niezwykle agresywny w wykonaniu byłego kierowcy Porsche. Do tego stopnia, że w drugiej godzinie był w stanie trzymać za sobą #50 Ferrari, ale #51 była dla niego nieosiągalna. Wynikało to zwyczajnie z tego, że na drugi przejazd wszyscy zachowali opony ze startu i te w samochodzie #36 były już mocno zużyte.

Nie przeszkodziło to jednak w dalszej ofensywie, gdy w trzeciej godzinie za sterami pojawił się Jules Gounon. Drugi z francuskich kierowców już rzeczywiście nie popuścił Ferrari i po efektownym manewrze w Eau Rouge, przejął prowadzenie. Tego dnia wyglądało na to, że „błękitni” faktycznie mogą wygrać. W końcu prędkość dopisywała na Spa. Jednakże Ferrari było w stanie lepiej zaadaptować swoją strategię do wielu neutralizacji, jakie mieliśmy na torze podczas 6h Spa. To w połączeniu z dobrym zarządzaniem paliwem, spadającymi temperaturami popołudniu i energią dostępną na przejazd, zaowocowało w ostatniej godzinie.

Alpine stawiło czoła Ferrari w 6h Spa 2025 WEC
Fot. DPPI Images

Alpine coraz groźniejsze w WEC pomimo porażki

Na trzydzieści minut przed metą Mick Schumacher w #36 musiał zjechać na ostatnie tankowanie. Ono zrzuciło samochód poza podium, ale na szczęście inne załogi również musiały jeszcze raz zjechać. Dzięki temu Alpine w samej końcówce zdołało wrócić na podium. Natomiast 6h Spa 2025 WEC wygrało #51 Ferrari, które poprowadzili James Calado, Antonio Giovinazzi i Alessandro Pier Guidi. Druga na mecie była bliźniacza #50. Dla #51 jest to o tyle duże zwycięstwo, że w czwartek samochód uległ sporemu wypadkowi w Raidillion. I sam fakt, że udało się go naprawić przed piątkowymi kwalifikacjami wiele mówi o tym, jak dobrze przygotowany jest zespół AF Corse.

Skoro mowa o Alpine to należy mocno pochwalić postawę tego zespołu w tym roku. Model A424B wywalczył już trzecie podium, przy czym jest to drugie „pudło” z rzędu po 6h Imola. Ten zespół jak na razie stanowi przy BMW główną ofensywę w stosunku do Toyoty i bezkonkurencyjnego Ferrari. Z kolei druga załoga, czyli #35 dowiozła w sobotę auto na ósmej lokacie. Po drodze było sporo przygód i walki z BMW oraz Peugeotami.

Cadillac się odbudowuje

Dwie pierwsze rundy tego sezonu WEC to pasmo niepowodzeń amerykańskiej marki. Najpierw zespołowa kolizja na restarcie w Katarze. Zaś na Imoli tylko jedno auto w punktach i jedno w ścianie w treningu. Na szczęście wygląda na to, że limit pecha został wyczerpany. Zwykle to Spa oraz Le Mans przynosiły największe „dzwony” dla modelu V.Series-R.

Tym razem było inaczej. Po starcie #12 z piątej i #38 z dziesiątej pozycji, wyścig układał się raczej dobrze, ale nie w pierwszych godzinach. Te zdecydowanie należały do Alpine i Peugeota, które szalały za plecami Ferrari. Natomiast Cadillac zdecydowanie przyspieszył w drugiej połowie wyścigu, gdy temperatury zaczęły spadać, #12 i #38 zdecydowanie się obudziły. Pomógł też fakt, że Peugeot zaczął tracić tempo, a dodatkowo #94 wypadła z gry po kolizji, która uszkodziła zawieszenie. Do ostatniej godziny Jota Sport liczyła się w walce o podium, ale #12 w ostatnich dwudziestu minutach potrzebowała dotankowania. To ostatecznie zrzuciło ten samochód za podium oraz Toyotę #8. Ostatecznie piąta i szósta lokata dla obydwu samochodów to dobry rezultat. Nadal jednak widać, że to auto posiada potencjał, który trudno jest przełożyć na wyniki.

6h Spa 2025: Toyota zrobiła, co mogła

Przystępując do tego wyścigu jako najcięższy i najsłabszy pod względem mocy samochód w stawce, trudno było spodziewać się cudów. Piętnasta i szesnasta lokata na starcie zdecydowanie nie ułatwiają zadania, jakim było zdobycie jakichkolwiek punktów. Tu jednak ponownie wyszło doświadczenie Gazoo Racing oraz obycie z modelem GR010. Liczne neutralizacje pomogły #7 i #8 ograniczyć straty wynikające z niekorzystnego BoP. Ów system zdecydowanie był tematem rozmów w zespole, który nie krył niezadowolenia z takiego rozwoju wydarzeń.

Biorąc pod uwagę to, jak mocne na początku były Alpine, Peugeoty czy BMW, dowiezienie czwartej i siódmej lokaty można uznać za cud. Sam zespół spodziewał się walki o zaledwie jeden punkt, więc cel można uznać za zrealizowany. Teraz japoński producent zdecydowanie liczy na ulgę w 24h Le Mans w postaci obniżenia masy i wzrostu mocy. Inaczej możemy być świadkami awantury w czerwcu we Francji.

Peugeot bez punktów w 6h Spa 2025 WEC
Fot. DPPI Images

Nie wszyscy są zadowoleni po 6h Spa 2025

Zacznijmy od polskiego wątku. Niestety po godzinie od startu okazało się, że utrata pozycji przez Phila Hansona to nie efekt jego błędów, ale usterki układu chłodzenia. Samochód #83 kilkukrotnie zameldował się w garażu w celu eliminacji problemu. Ten udało się zażegnać, ale niestety kosztem ogromnej straty czasowej. Ostatecznie Robert Kubica wraz z Ye i Hansonem dojechali na końcu stawki. Jedynym plusem jest to, że i tak ten samochód wygrał pośród załóg prywatnych. Możliwe to było dzięki temu, że #99 Proton Porsche nie dojechał do mety po awarii w pierwszej godzinie.

Pechowo było w całym obozie Porsche. Jedynie #6 zdołała zapunktować na dziewiątym miejscu po tym, jak #5 straciła sporo czasu po kolizji na starcie. Samochody 963, podobnie jak Toyoty, również padły w ten weekend ofiarą wysokiej masy minimalnej i niskiej mocy narzuconej w ramach BoP. Przy czym taka passa tej marki trwa już od Kataru, więc zasadne jest tu pytanie czy w Le Mans zobaczymy wytyczne, które przyspieszą ten samochód.

Spory zawód odczuwać może także Peugeot. Francuska marka dobrze wyglądała w pierwszej połowie wyścigu, ale wszystko rozsypało się w drugiej części. Wówczas #93 nie była w stanie utrzymać tempa rywali. Zaś #94 wycofała się z wyścigu po kolizji z rywalem, która uszkodziła układ napędowy w tym aucie. Z zaledwie jednym punktem z Belgii wyjeżdża BMW. Natomiast bez punktów nadal pozostaje Aston Martin. Obydwie Valkyrie jechały w ten weekend praktycznie bez dociążeń i ograniczeń mocy, a i tak nie znalazły się w punktach. To brzmi niepokojąco.

Ferrari i Mustang zdominowały 6h Spa WEC
Fot. DPPI Images

6h Spa 2025: Ferrari niepokonane także w LMGT3

Wśród samochodów GT, w ten weekend dobrze spisywał się Lexus oraz Ford. To te dwa samochody zdominowały pierwszą godzinę wyścigu, ale tylko do czasu aż z wyścigiem przez awarię na prowadzeniu nie pożegnała #87. Natomiast Fordy obydwa Fordy były w stanie utrzymać dobre tempo przez cały dystans rywalizacji. Jedynym problemem było dla nich to, że Ferrari były zwyczajnie szybsze. #21 po starcie z siódmej lokaty w klasie omijała problemy BMW oraz innych marek. Tu świetną pracę w ostatnich dwóch godzinach wykonał Alessio Rovera, który zyskał dla tego składu sporo pozycji na swoich przejazdach. Dzięki jego jeździe, w sobotę triumfował on wraz z Francois Heriau i Simonem Mannem. Bliźniacza #54 była trzecia na mecie. Natomiast Mustangi były na drugim i czwartym miejscu na mecie. Aż się przypomina film traktujący o rywalizacji tych dwóch producentów z Le Mans!

Dwa Fordy w pierwszej czwórce w 6h Spa 2025 WEC w LMGT3
Fot. DPPI Images

Za ich plecami zadowolony ze swojego rezultatu może być Aston Martin. Obydwa Vantage zajęły piąte i szóste miejsce. Choć #27 mogła być wyżej, gdyby nie kara za jazdę ze zbyt niskimi ciśnieniami opon. Sporo czasu straciło także #92 Porsche czy #78 Lexus. Te dwie załogi były w wyścigu karane kolejno za kolizję i złamanie procedury pod samochodem bezpieczeństwa.

Klasyfikacja po 6h Spa 2025 WEC: Ferrari nadal na czele

Dzięki trzeciej wygranej z rzędu, to włoska marka przewodzi klasyfikacji producentów. Podobnie wygląda to wśród zespołów. Natomiast w tabeli kierowców i załóg nadal najlepsza jest #51, która nie schodzi z podium. Za nią druga jest #50. Zaś trzecia pomimo braku punktów na Spa jest ekipa Roberta Kubicy – #83 AF Corse. Najlepszą załogą za plecami Ferrari jest #8 Toyoty przed #36 Alpine. Jeśli chodzi o załogi prywatne to #83 pomimo finiszu na końcu stawki wygrała w tym zestawieniu, ponieważ #99 Proton nie dojechał do mety. Oznacza to, że prywatne Porsche nie zdobyło punktów do klasyfikacji załóg prywatnych.

W LMGT3 pomimo finiszu poza punktami, prowadzi #33 Corvette TF SPort. Za nimi kilka punktów traci #21 Ferrari AF Corse. Zaś trzeci jest Lexus #78. Dopiero czwarte jest #92 Porsche Manthey. Natomiast bez punktów pozostają jedynie Mercedesy ekipy Iron Lynx. Te na Spa w końcu osiągnęły metę w komplecie po raz pierwszy w tej serii.

Za miesiąc najważniejszy wyścig: 24h Le Mans 2025

Dokładnie 14 i 15 czerwca odbędzie się legendarny francuski wyścig, który jest najważniejszą imprezą endurance w ciągu roku. Na starcie pojawią się nie tylko regularne załogi WEC, ale i gościnne składy z ELMS czy IMSA SportsCar Championship. Swoje auta dołoży chociażby Cadillac. Zaś do Hypercarów i LMGT3 dołączą też auta LMP2. Dwa auta w tej kategorii wystawi polski zespół Inter Europol Competition. Zaś za kierownicą jednego z nich pojawi się Kuba Śmiechowski. Dodatkowo przed startem poznamy też przyszłość klasy LMP2.

Wyniki wyścigu 6h Spa 2025 WEC

Ferrari zdominowało 6h Spa 2025 WEC w obydwu klasach
Fot. Alkamel WEC

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • gt3
  • Hypercar
  • Robert Kubica
  • WEC
  • Wyścigi długodystansowe

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Pierwszy Polak w programie GT3 Lamborghini

Motorsport. Pierwszy Polak w programie GT3 Lamborghini

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
28 lipca 2025

W minionym tygodniu marka Lamborghini ogłosiła listę 20 kierowców, którzy zostali przez nią wybrani do posezonowej sesji shootout. W gronie tym znalazło się 15 zawodników, biorących udział w różnych mistrzostwach Lamborghini Super Trofeo oraz zaledwie czterech zawodników GT3. Właśnie w stawce tych drugich znalazł się także Robin Rogalski, będący pierwszym Polakiem rywalizującym w kategorii GT3, który może liczyć na wsparcie fabrycznej ekipy tej legendarnej marki.

WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Motorsport. WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 lipca 2025

Wyścig 6h Sao Paulo WEC przebiegał spokojnie. Od startu do mety tylko Porsche mogło zbliżyć się do Cadillaca. Ten jednak nie dał się pokonać wygrywając po raz pierwszy w WEC

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione