⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Andy Cowell: Wszyscy chcemy wygrywać. Szef zespołu o ambicjach Astona Martina

Andy Cowell: Wszyscy chcemy wygrywać. Szef zespołu o ambicjach Astona Martina

  • Formuła 1
19 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Wiktoria Żupińska

Andy Cowell: Wszyscy chcemy wygrywać. Szef zespołu o ambicjach Astona Martina

Szef zespołu i CEO Astona Martina udzielił wywiadu oficjalnemu podcastowi F1. Andy Cowell wyjawił w nim ambicje ekipy i jak pracuje mu się z Adrianem Neweyem. Zaprzeczył też oskarżeniom, że Lawrence Stroll jest buldożerem.

Cowell przejmuje stery

Aston Martin ukończył pierwszą rundę sezonu 2025 z ośmioma punktami, dzięki 6. lokacie Lance’a Strolla. Niestety Fernando Alonso rozbił się w trakcie deszczowego Grand Prix Australii. Zanim jednak zespół wyjedzie na tor w Szanghaju, już w tym tygodniu Andy Cowell podzielił się swoimi myślami w najnowszym odcinku oficjalnego podcastu F1, Beyond The Grid.

Brytyjczyk dołączył do Astona Martina w październiku 2024 i objął funkcję CEO grupy. Po pierwszym miesiącu odsunął dyrektora technicznego, Dana Fallowsa. Na początku roku podobny los spotkał Toma McCullougha. Cowell w tym samym czasie przejął rolę szefa zespołu, oddelegowując Mike’a Kracka do nadzorowaniu wyników i osiągów ekipy na torze.

Andy Cowell: Nie chcę słuchać samych dobrych wieści

W wywiadzie udzielonym Tomowi Clarksonowi, Cowell podzielił się przemyśleniami odnośnie dotychczasowej pracy w brytyjskiej stajni i opowiedział o czekających wyzwaniach. Aston Martin w przyszłym roku stanie się zespołem fabrycznym, łącząc siły z Hondą. Po raz pierwszy będą musieli wyprodukować własną skrzynię biegów, tylne zawieszenie, system hydrauliczny oraz zintegrować wszystkie elementy z silnikiem japońskiego producenta. 

Zmiana regulacji oznaczać ma też m.in. przejście na zrównoważone paliwo, czym zajmuje się partner i sponsor tytularny Astona Martina, saudyjski koncern Aramco. Cowell odwiedził fabryki w Arabii Saudyjskiej i Japonii w październiku ubiegłego roku i był pod wrażeniem poczynionych postępów oraz kultury pracy. 

Brytyjski inżynier potwierdził ambicje i plany wielokrotnie wyartykułowane przez właściciela Lawrence’a Strolla, że Aston Martin chce regularnie wygrywać wyścigi. Nie interesuje ich wieczne konkurowanie w środku stawki, lecz znalezienie się na jej czele. Ekipa musi się jednak skupić na sobie. 

"If you do the same as what's gone before or the same as what others are doing, you'll never reach new heights, you'll never win."

In the latest instalment of UNDERCUT, Team Principal and CEO Andy Cowell discusses his winning ambitions for Aston Martin Aramco. ⬇️

— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) January 25, 2025

– Musisz patrzeć wewnątrz organizacji. Nie możesz kontrolować pozostałych dziewięciu zespołów. Jedyne, co możesz zrobić to kontrolować, co ty sam robisz. Może posługując się politykę możesz przeszkodzić trochę innym. Ale w głównej mierze zajmujesz się tym, na co masz wpływ. Trzeba upewnić się, że każdy pojedynczy dział ma bardzo jasny obowiązek, za który jest odpowiedzialny. Słowo odpowiedzialność sprawia, że ​​jest to o wiele bardziej osobiste, niż rozliczalność. Rozliczalność sprawia, że czujesz się winny – tłumaczył Cowell w Beyond The Grid.

Wiele osób chwali styl zarządzania Andy’ego Cowella, który stawia ambitne cele i potrafi zainspirować ludzi wokół siebie. Był kluczowym elementem dominacji Mercedesa po zmianie regulacji w 2014 roku, gdzie odpowiedzialny był za jednostkę napędową. 

– Nie chcę słyszeć samych dobrych wiadomości. Chcę usłyszeć, gdzie ludzie się zmagają, gdzie zasoby nie są wystarczająco dobre, gdzie narzędzia nie są wystarczająco silne, a następnie poprawić się. Trzeba rozwiązywać problemy w sposób otwarty i poprawiać się. Myślę, że to jest ta mentalność: każdy dział musi dążyć do doskonałego standardu i szybko tam dotrzeć – wyjawił hostowi podcastu. 

Współpraca z Adrianem Neweyem

Według Andy’ego Cowella, kluczem do sukcesu są ludzie. Podobnie jest w przypadku Ayao Komatsu, który wielokrotnie wspominał, że nie dokonał w Haasie radykalnych zmian, ale zwyczajnie polepszył i wzmocnił komunikację między różnymi działami. Sprawiło to, że amerykańska stajnia zakończyła sezon 2024 na pozycji siódmej w kwalifikacji konstruktorów, swoim drugim najlepszym wyniku w historii.

Zaledwie 3 marca pracę w Astonie Martinie rozpoczął Adrian Newey. Dołączyć ma także Enrico Cardile, były dyrektor techniczny ds. podwozi w Ferrari. Spodziewano się, że przejmie stery działu aerodynamicznego w ekipie z Silverstone na początku roku, ale włoska stajnia wygrała sprawę sądową w Modenie, aby opóźnić przejście swoje byłego pracownika do nowego zespołu. Włocha można spodziewać się w połowie sezonu, 18 lipca.

Fot. Aston Martin Aramco F1 Team na platformie X / Adrian Newey i Andy Cowell

W zeszłym tygodniu oficjalnie uruchomiono nowy tunel aerodynamiczny. Dotychczas zespół korzystał z tunelu Mercedesa. Znacznie utrudniało to pracę, ponieważ to niemiecka ekipa wyznaczała, kiedy można go użytkować. Obie stajnie doświadczyły też skutków problemu z korelacją symulacji w tunelu z warunkami na torze. Fernando Alonso stwierdził, że była to jedna z wielu przyczyn ich nieskutecznych ulepszeń. 

Adrian Newey w międzyczasie od razu przystąpił do pracy. Już pierwszego dnia brał udział w spotkaniach i zaczął intensywnie szkicować pierwsze koncepty bolidu na przyszły rok na zmianę regulacji. Nie wiadomo jak duży wkład będzie mieć w ulepszenia obecnego samochodu. Na razie przyzwyczaja się do nowego zespołu i tego, jak funkcjonuje. Cowell przyznał, że wszyscy w Astonie Martinie są zachwyceni legendarnym inżynierem. 

Lawrence Stroll nie jest buldożerem

Kanadyjski miliarder kupił Force India w 2018 roku, a w następnym przemianował zespół na Racing Point. W 2021 ekipa przekształciła się w Astona Martina. Stroll dokonał wielu inwestycji, których efektem jest m.in. nowoczesny kampus technologiczny w Silverstone AMRTC. Krytycy zarzucają mu jednak brak cierpliwości i zrozumienia, a także stawianie zbyt dużych oczekiwań.

Andy Cowell wyjawił, że codziennie rozmawia z właścicielem Astona o podjętych krokach i postępie w zespole oraz inwestycjach. Tom Clarkson, host Beyond the Grid, powiedział, że jeden z szefów zespołów – nie wyjawił kto dokładnie – nazwał Lawrence’a Strolla buldożerem. Oznacza to, że nie zatrzyma się przed niczym, aby postawić na swoim. 

"Build it and they will come – reach out and create something vital and inspiring, and you can attract the right people into your world."

Join Lawrence Stroll, Executive Chairman of Aston Martin Cognizant Formula One™ Team, as he discusses the future home of the team.

— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) September 22, 2021

– Nie sądzę, że on jest buldożerem. Jest zdeterminowany. Ma pasję, entuzjazm. Obserwuje to, co jest wymagane, żeby załatwić sprawy. I tak jak w przypadku nas wszystkich, frustrujące jest, kiedy rzeczy nie dzieją się w tempie, jakim byś chciał. Ale ważne, aby mieć szczegóły i wiedzieć, jak to zrobić – odpowiedział zaskoczony Andy Cowell.

Brytyjczyk przyznał, że woli zaangażowanego szefa, któremu zależy na polepszeniu sytuacji zespołu. Nie chciałby pracować z kimś, kto osiada na laurach, zadowala się piątym miejscem w stawce i nie ma ambicji. Według niego Stroll podobnie jak Niki Lauda potrafi skupić się na konkretnych działaniach.

Cowell otwarcie wyznał, że rozczarowujące jest, gdy pracuje się nad projektami, które ostatecznie nie działają. Aston Martin od dwóch sezonów ma problem z wprowadzaniem skutecznych ulepszeń. W zeszłym roku stajnia z Silverstone wprowadziła ich aż 37, najwięcej ze wszystkich w padoku. Żadne z nich nie tylko nie poprawiło osiągów AMR24, a wręcz uczyniło bolid niestabilnym i nieprzewidywalnym. 

🚨PERFORMANCE UPGRADES IN 2024

Aston Martin: 37
Sauber: 36
Haas: 29
Ferrari: 27
RB: 25
Mercedes: 22
Alpine: 21
McLaren: 21
Red Bull: 20
Williams: 12 pic.twitter.com/VlnSQom89l

— Holiness (@F1BigData) January 24, 2025

Andy Cowell: Wiek to tylko numer

Tom Clarkson zapytał również o jego relacje z dwoma kierowcami Astona Martina. Lance Stroll krytykowany jest za rozczarowujące wyniki. Natomiast Fernando Alonso zarzuca się czasami zbyt dojrzały wiek. Pomimo tego Hiszpan kontynuuje swoją karierę i regularnie operuje na wysokim poziomie, wyciągając z bolidu więcej, niż teoretycznie możliwe.

– Wiek to tylko numer. Nie widzimy żadnego spadku wydajności Fernando. Jest niesamowicie głodny. Mocno naciska. Prowadzi samochód z generacji, którą wyjątkowo trudno się prowadzi. Są wyjątkowo sztywne i niskie, a on zapewnia niesamowite osiągi – odpowiedział Cowell na pytanie, jak 43-latek nadal utrzymuje bardzo dobrą formę.

Fot. Aston Martin Aramco F1 Team na platformie X / Lance Stroll i Fernando Alonso

CEO grupy stwierdził, że Fernando Alonso i Lance Stroll dobrze razem pracują, szczególnie jeśli chodzi o feedback o tym jak zachowuje się bolid. Kanadyjczyk spędza sporo czasu w symulatorze i według Cowella jest bardziej wyczulony na mniej oczywiste niedogodności samochodu niż Hiszpan. Dwukrotny mistrz świata z kolei potrafi skondensować wiele różnych problemów i zawęzić je do najważniejszych konkretów, którym trzeba nadać priorytet. 

Aston Martin ma okazję dalej przetestować możliwości nowego bolidu i swoich kierowców już w tym tygodniu na torze w Szanghaju. Grand Prix Chin to pierwszy sprinterski weekend sezonu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andy Cowell
  • Aston Martin F1
  • F1
  • F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione