⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Aprilia jest gotowa pozwać Jorge Martina

Aprilia jest gotowa pozwać Jorge Martina

  • Formuła 1
  • MotoGP
9 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Igor Długosz

Aprilia jest gotowa pozwać Jorge Martina

Jorge Martin nareszcie wraca na motocykl. Urzędujący mistrz świata wystartuje w również powracającym do MotoGP Grand Prix Czech. W przypadku Hiszpana ważniejsze jest jednak to, co dzieje się poza torem.

Powrót urzędującego mistrza świata

Jorge Martin wziął udział w zaledwie jednym tegorocznym weekendzie wyścigowym – Grand Prix Kataru na torze Lusail. Hiszpan doznał dwóch różnych urazów w trakcie zimy. Pierwszy z nich wykluczył go z reszty testów przedsezonowych, a drugi przedłużył jego powrót do zdrowia o kolejne kilka tygodni. Kiedy zeszłoroczny mistrz świata nareszcie wykonał swój debiut dla Aprilii, zaliczył on poważny wypadek, w którym niefortunnie przejechał go Fabio Di Giannantonio. Martin trafił do szpitala ze złamanymi żebrami oraz zapadniętym płucem.

Przez tak poważną kontuzję zeszłoroczny mistrz świata został wykluczony na okres przynajmniej trzech miesięcy. Po długim okresie rekonwalescencji, nareszcie otrzymaliśmy datę powrotu Jorge Martina. Mistrz świata sezonu 2024 wykona swój drugi start dla Aprilii podczas nadchodzącego Grand Prix Czech – pod warunkiem, że zaliczy finałowe testy medyczne, co powinno być już wyłącznie formalnością. Martin bez problemu ukończył dzisiejsze testy na torze Misano. Aprilia zorganizowała je, aby przygotować swojego zawodnika do powrotu. Urzędujący mistrz świata pokonał aż 64 okrążenia wokół włoskiego obiektu.

Czechy będą trudnym weekendem dla Martina, nie tylko przez brak doświadczenia z maszyną oraz jakże długą przerwę od jazdy. Automotodrom Brno zniknął z kalendarza MotoGP jeszcze przed debiutem Martina w czołowej kategorii mistrzostw świata. Nigdy nie jeździł po tym torze motocyklem klasy królewskiej.

Menadżer Martina wprowadza chaos

W zależności od tego, kogo posłuchamy, sytuacja kontraktowa Jorge Martina jest zupełnie inna. Zdaniem jego menadżera, może on bezproblemowo opuścić Aprilię po sezonie 2025:

Możemy powiedzieć, że Jorge jest dostępny kontraktowo na przyszły rok, 2026. Dla nas jest to całkiem jasne – spełniliśmy warunki klauzuli i po prostu postępujemy zgodnie z kontraktem. Jorge jest całkowicie wolny, dostępny, i zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Ale zaznaczę jeszcze raz: miał klauzulę, miał prawo ją wykorzystać i tak właśnie zrobił – powiedział Albert Valera przed GP Holandii.

Jorge Martin właśnie mógł zamordować swoją karierę | Felieton

Rzekomo, kontrakt Martina z Aprilią nie gwarantował drugiego sezonu. Obie strony miały zadecydować o ostatecznym przedłużeniu umowy na 2026 rok po GP Francji. Mistrz świata zrezygnował z dalszej współpracy, gdyż przez swoje kontuzje nie zapoznał się z motocyklem i nie był przekonany co do jego osiągów. Wpierw zespół menadżerski Martina poprosił o przełożenie terminu tych negocjacji na późniejszą datę, po powrocie ich zawodnika, lecz Aprilia się nie zgodziła. Dalsza wypowiedź Valery poniekąd potwierdziła te spekulacje:

Nikt nie wmówi Jorge, że będzie szybki na Aprilii, on to musi samemu poczuć. Zawsze tego broniliśmy, bo to jest duch tego, co wynegocjowaliśmy. Wiem, że Marco [Bezzecchi – przyp. red.] wykonuje dobrą robotę, i wszyscy wierzymy, że Jorge też może się dobrze spisać. Jednak ma on w kontrakcie prawo, by samodzielnie przetestować motocykl. Musimy dać mu to poczucie pewności, bo jeśli tego nie zrobimy, to wysyłamy mu niewłaściwy sygnał – a wtedy prawdopodobnie zacznie rozważać inne zespoły.

Skomplikowana droga sądowa

Massimo Rivola kompletnie zaprzeczył słowom Valery:

Naszym zdaniem, zawodnik wciąż jest związany kontraktowo z nami. […] Oczywiście priorytetem jest, aby zawodnik zmienił zdanie, ponieważ sprowadziliśmy go, by walczył o mistrzostwo świata, i oczywiście uważamy, że w tym roku bylibyśmy w tej pozycji – i chcielibyśmy być w niej również w przyszłym roku. Marco pokazuje, że to jest możliwe, a z nim myślę, że tym bardziej. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby ochronić firmę. Na razie tak naprawdę nic się nie zmieniło – powiedział szef Aprilii.

A co gdyby Włochom nie udało się przekonać Martina do pozostania? Na taki scenariusz również są gotowi:

Istnieją tylko dwie opcje. Albo dojdziemy do porozumienia [finansowego – przyp. red.], usiądziemy i porozmawiamy poważnie, albo pójdziemy do sądu. Jesteśmy gotowi na oba scenariusze i zrobimy wszystko, co trzeba, aby chronić firmę. To na pewno nie jest komfortowa sytuacja – dopowiedział Rivola.

Dyrektor zarządzający Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta, dodał od siebie, że w mistrzostwach nie może startować zawodnik z niejasną sytuacją kontraktową. W kontekście 2026 roku Martin i Aprilia muszą zatem dojść do porozumienia lub otrzymać werdykt sędziowski. W innym wypadku mistrz świata 2024 nie będzie mógł rywalizować w MotoGP. Druga z tych opcji będzie jednak bardzo czasochłonna. Dobrym przykładem tego jest IndyCar i rozprawa pomiędzy Alexem Palou a McLarenem, tocząca się już od trzech lat.

Z tego powodu menadżer Martina nawołuje MotoGP do utworzenia Rady ds. kontraktowych, na wzór Formuły 1. „CRB” zostało ustanowione na skutek rywalizacji Benettona z Jordanem o zatrudnienie Michaela Schumachera w 1991 roku. Własny „sąd”, zajmujący się wyłącznie sprawami kontraktowymi MotoGP, działałby dużo szybciej i byłby znacznie tańszy dla obu stron konfliktu. Zgodnie z umową Martina, wszelkie nieporozumienia będzie musiał jednak rozwikłać publiczny sąd w Mediolanie. Aprilia odrzuciła zgłoszenie Valery, aby sprawę ewentualnie przenieść do międzynarodowego Sądu Arbitrażowego ds. Sportu.

Honda zaciera ręce

Nie ma żadnych wątpliwości, że Jorge Martin chce przejść do Hondy na sezon 2026. Japończycy rzekomo kuszą go 3-letnim kontraktem, zawierającym imponującą pensję. Alberto Puig nie ukrywa swoich zamiarów:

Martin jest opcją – dla nas i dla wszystkich. Jeżeli nie ma kontraktu, może wybrać dowolną markę. Ale na razie nie podjęliśmy żadnych kroków, ponieważ jeszcze nie jesteśmy pewni sytuacji. […] Szczerze mówiąc, nie mamy żadnego terminu. […] Możemy poczekać. Tak naprawdę to sprawa między Aprilią a Jorge. To musi być jasne. Jeśli rzeczywiście zerwie kontrakt, wtedy będziemy mogli coś ocenić. I to wszystko, co mogę teraz powiedzieć. Nie spieszy nam się. Zobaczymy, jaka będzie ostateczna decyzja – powiedział szef zespołu Hondy.

Transmisje MotoGP w Polsce w 2025 roku

Puig wielokrotnie podkreślił w swojej wypowiedzi, że nie spieszą się oni z zatrudnieniem Martina. Nie powinno to zupełnie dziwić, gdyż Japończycy znajdują się w bardzo uprzywilejowanej sytuacji. Joan Mir oraz Somkiat Chantra posiadają kontrakty na sezon 2026, a Johann Zarco (według plotek z padoku) ma niedługo podpisać nową umowę. Zdecydowanie najgorsza jest sytuacja Luci Mariniego – bez potwierdzonego na przyszły rok fotela i bez możliwości zawalczenia o niego przez kontuzję.

Honda w razie czego, aby zrobić miejsce dla Martina, mogłaby przenieść Włocha do LCR Team, gdzie dalej wykorzystywałby swoje wspaniałe umiejętności techniczne do rozwoju motocykla. W takim wypadku HRC musiałoby jednocześnie zerwać kontakt z bardzo rozczarowującym swoimi osiągami Chantrą. Kosztowałoby ich to również sponsoring firmy Idemitsu, wymagającej od LCR zatrudniania zawodników z Azji. Biorąc jednak pod uwagę, że Castrol sponsoruje teraz jeden motocykl satelicki oraz cały zespół fabryczny, brytyjskie przedsiębiorstwo być może wykorzysta tę okazję i przejmie też drugą połowę garażu LCR. Przy tak sprzyjających okolicznościach, Honda naprawdę nie ma powodu, aby spieszyć się z zatrudnieniem nowego zawodnika.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • MotoGP
  • MotoGP 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Indonezji MotoGP: Aldeguer zdominował historyczny wyścig. Marquez kontuzjowany

Motorsport. GP Indonezji MotoGP: Aldeguer zdominował historyczny wyścig. Marquez kontuzjowany

Igor Długosz

  • MotoGP
5 października 2025

GP Indonezji MotoGP 2025 będzie zapamiętane z wielu dobrych powodów. Fermin Aldeguer w fenomenalnym stylu został drugim najmłodszym zwycięzcą wyścigu MotoGP. Genialną walkę o podium stoczyło tak naprawdę pół stawki. Najważniejsza informacja dotyczy jednak Marca Marqueza, którego zdrowie ponownie ucierpiało.

Sprint GP Indonezji MotoGP: Dzień sensacji i szaleństwa

Motorsport. Sprint GP Indonezji MotoGP: Dzień sensacji i szaleństwa

Igor Długosz

  • MotoGP
4 października 2025

Sprint GP Indonezji MotoGP 2025 bez dwóch zdań należy do jednego z najlepszych w historii. Marco Bezzecchi pokonał Fermina Aldeguera po fenomenalnym pojedynku na ostatnim okrążeniu.

GP Japonii MotoGP: Dziewiąta korona Marqueza

Motorsport. GP Japonii MotoGP: Dziewiąta korona Marqueza

Igor Długosz

  • MotoGP
28 września 2025

Historyczna dominacja została wynagrodzona. Marc Marquez wyjedzie z Japonii jako 9-krotny motocyklowy mistrz świata.

Sprint GP Japonii MotoGP: Witamy ponownie w czołówce, Pecco

Motorsport. Sprint GP Japonii MotoGP: Witamy ponownie w czołówce, Pecco

Igor Długosz

  • MotoGP
27 września 2025

Pecco Bagnaia nareszcie wrócił do siebie. Po katastrofalnym do tej pory sezonie Włoch nie mógł lepiej rozpocząć finałowej, azjatyckiej części mistrzostw.

Sprint GP San Marino MotoGP: Bezzecchi błyszczy w swoim domu

Motorsport. Sprint GP San Marino MotoGP: Bezzecchi błyszczy w swoim domu

Igor Długosz

  • MotoGP
13 września 2025

Trudno mieć bardziej domowy wyścig niż Marco Bezzecchi w Misano. Reprezentant Aprilii był istną gwiazdą w trakcie sobotnich zmagań będących częścią Grand Prix San Marino MotoGP.

GP Katalonii MotoGP: Starcie Marquezów w domowym wyścigu

Motorsport. GP Katalonii MotoGP: Starcie Marquezów w domowym wyścigu

Igor Długosz

  • MotoGP
7 września 2025

Jak na współczesne standardy MotoGP, ściganie na torze Barcelona-Catalunya było dziś wyjątkowo dobre. Liczne ciekawe pojedynki zakończyły się drugim w karierze zwycięstwem Alexa Marqueza. 29-latek wreszcie przerwał dominację swojego brata.

Sprint GP Katalonii MotoGP: Alex przedłuża passę Marca

Motorsport - Sprint GP Katalonii MotoGP: Alex przedłuża passę Marca

Igor Długosz

  • MotoGP
6 września 2025

Po piętnastu wyścigach z rzędu myśleliśmy, że MotoGP nareszcie będzie miało nowego zwycięzcę. Alex Marquez postarał się jednak, aby zwycięska passa starszego brata trwała dalej.

GP Węgier MotoGP: „Crashfest” nad jeziorem Balaton

Motorsport. GP Węgier MotoGP: „Crashfest” nad jeziorem Balaton

Igor Długosz

  • MotoGP
24 sierpnia 2025

Kolejna porcja chaosu na Węgrzech. W niedzielnym wyścigu zobaczyliśmy jeszcze więcej ryzykownych momentów oraz wypadków na torze zupełnie niedopasowanym do MotoGP.

Sprint GP Węgier MotoGP: Przewidywalny debiut Balaton Park

Motorsport. Sprint GP Węgier MotoGP: Przewidywalny debiut Balaton Park

Igor Długosz

  • MotoGP
23 sierpnia 2025

Jeden z najbardziej przewidywalnych wyścigów sezonu? Ekstremalnie ciasny tor Balaton Park przyczynił się do chaosu na starcie sprintu, a następnie kompletnego braku wyprzedzania, rzecz jasna z Marciem Marquezem na czele.

GP Austrii MotoGP: Bezzecchi i Aldeguer rzucają rękawice Marquezowi

Motorsport. GP Austrii MotoGP: Bezzecchi i Aldeguer rzucają rękawice Marquezowi

Igor Długosz

  • MotoGP
17 sierpnia 2025

Marc Marquez musiał się wyjątkowo wysilić, aby odnieść swoje pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Austrii. Marco Bezzecchi oraz Fermin Aldeguer stanowili realne zagrożenie dla tegorocznego dominatora MotoGP.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione