⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
CELLFAST WILKI KROSNO Logo
28:20
SR.png Logo
14.06.2025 16:15
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Aston Martin przeżywa kryzys w F1. Nie ma nadziei na poprawę?

Aston Martin przeżywa kryzys w F1. Nie ma nadziei na poprawę?

  • Formuła 1
25 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Wiktoria Żupińska

Aston Martin przeżywa kryzys w F1. Nie ma nadziei na poprawę?

Aston Martin w tym sezonie zdobył tylko dziesięć punktów. Zespół zatrudnił Adriana Neweya i ma nowoczesną fabrykę. Dlaczego więc jest tak dużym rozczarowaniem tego roku?

Najgorszy sezon Alonso w F1 od lat

Aston Martin zdobył w pięciu pierwszych Grand Prix sezonu tylko 10 punktów. Choć na początku mogło się wydawać, że ekipa poczyniła dobry krok przez zimę, aby się poprawić, teraz wygląda na to, że był to fałszywy sygnał. W otwierającej rundzie w Australii panowały trudne warunki pogodowe, aż pięciu kierowców się rozbiło, w tym Fernando Alonso. Jego zespół dokonał właściwej decyzji strategicznej, która pozwoliła Lance’owi Strollowi przesunąć się na 6. miejsce.

Następnie w Chinach, Hiszpan już na początku wyścigu miał problem z hamulcami, które przegrzały się i uniemożliwiły dalszą jazdę. Po sześciu okrążeniach musiał zjechać do garażu. Kanadyjczyk ukończył GP na 12. pozycji, ale dzięki dyskwalifikacji obu Ferrari i Pierre’a Gasly’ego, został wypromowany do 9. miejsca.

Dobra passa Strolla skończyła się równie szybko, co zaczęła. Początkowe wyniki maskowały rzeczywistą pozycję AMR25 w stosunku do reszty stawki. Obecnie Aston Martin znajduje się na 7. miejscu w klasyfikacji konstruktorów, ale Racing Bulls i Alpine niedługo mogą z łatwością prześcignąć stajnię z Silverstone. Pech Fernando Alonso minął, bo skończył wszystkie Grand Prix, które rozegrano na przestrzeni 3 tygodni i uplasował się wyżej we wszystkich kwalifikacjach do niedzielnych wyścigów niż syn właściciela (stosunek 5-0).

For the first time since 2017, Fernando Alonso has failed to score any points in the first five races of the #F1 season pic.twitter.com/Ohoves34CK

— The Race (@wearetherace) April 24, 2025

Jednak nie to jest teraz problemem. Dwukrotny mistrz świata potwierdził swoje umiejętności w Japonii, Bahrajnie i Arabii Saudyjskiej tym, którzy w nie wątpili, ale nawet jego starania nie zaowocowały zdobyciem punktów. Zbliżył się do nich na Suzuce i w Dżuddzie, sięgając po 11. miejsce. Alonso nie zdobył punktów w pierwszych 5 GP sezonu, co jest jego najgorszym wynikiem od 2017 roku, gdy jeździł w barwach McLarena-Hondy.

Upadek Astona Martina

Aston Martin osiągnął swój najlepszy wynik dotychczas w F1 w 2023 roku. Fernando Alonso stanął na podium łącznie osiem razy, a w pierwszych pięciu wyścigach zespół zdobył 102 punktów. AMR23 był drugim najszybszym bolidem w stawce, tuż za dominującym Red Bullem i zawstydził Mercedesa i Ferrari. Sytuacja jednak nie trwała zbyt długo, bo ulepszenia okazały się nieskuteczne, więc ostatecznie stajnie z Brackley i Maranello odrobiły stratę. Mimo wszystko, wydawało się, że ekipa z Silverstone po dwóch trudnych latach jest w końcu na dobrej drodze, aby dołączyć na stałe do czoła stawki.

Nic bardziej mylnego. Co prawda bolid Astona na początku sezonu 2024 był całkiem dobry, ale nie na tyle, aby zdobyć podium. Zespół zdobył 40 punktów w pierwszych pięciu GP. Najlepsze wyniki Fernando Alonso to 3. miejsce w kwalifikacjach do GP Chin i 5. w wyścigu w Arabii Saudyjskiej. Potem było już tylko gorzej. Zaczęło się od pierwszego pakietu ulepszeń w Japonii. Następne poprawki w Imoli, Barcelonie, Budapeszcie i Austin tylko pogorszyły sytuację, a AMR24 stał się nie dość, że wolniejszy, to znacznie trudniejszy w prowadzeniu i niestabilny. Łącznie wprowadzili 37 różnych modyfikacji, najwięcej ze wszystkich zespołów. Każda z nich zawiodła.

🚨PERFORMANCE UPGRADES IN 2024

Aston Martin: 37
Sauber: 36
Haas: 29
Ferrari: 27
RB: 25
Mercedes: 22
Alpine: 21
McLaren: 21
Red Bull: 20
Williams: 12 pic.twitter.com/VlnSQom89l

— Holiness (@F1BigData) January 24, 2025

Jak dotąd, aktualny sezon F1 zaczął się najgorzej od lat. Ekipa zdobyła jedynie jak na razie tylko 10 punktów i to więcej za sprawą sprzyjających okoliczności, niż rzeczywistego tempa. Bolid na niektórych torach jest lepszy jedynie od Stake’a. Alpine i Williams, pomimo ubiegłorocznych zmagań, zrobiły krok w dobrą stronę i są lepsi od Astona Martina. AMR25 brakuje przyczepności na oponach, tempa w wolnych i średniej prędkości zakrętach. Przede wszystkim jest to auto, które cierpi na dużą podsterowność i nawet Alonso, który preferuje taką cechę w bolidzie, ma ogromne problemy ze skręcaniem.

Andy Cowell sprząta w Astonie Martinie

W ciągu ostatnich dwóch lat Aston Martin nie wprowadził żadnego skutecznego ulepszenia. W kwietniu 2022 roku do zespołu dołączył Dan Fallows, który wcześniej pracował pod przewodnictwem Adriana Neweya w Red Bullu. Na początku 2023 Andrew Green został odsunięty od zespołu wyścigowego, aby zająć się działem technologicznym firmy. Green pracował u boku Gary’ego Andersona w Jordan F1 Team, a także pełnił rolę dyrektora technicznego Force India, Racing Point i Astona Martina

Jak się okazuje, przyczynił się do rozwoju projektu jak dotąd najlepszego bolidu, AMR23. Od momentu przejęcia obowiązków dyrektora technicznego przez Dana Fallowsa, żaden z pakietów ulepszeń nie zadziałał. Chociaż na sukces i porażkę pracuje cały zespół inżynierów, to odpowiedzialność ponosi osoba sprawująca nadzór.

🟢 Shock #F1 management change at struggling Aston Martin

Andy Cowell – the man who led Mercedes' engine department through its 2014-20 domination – is coming back to F1 as Aston's group CEO from October.

He replaces ex-McLaren boss Martin Whitmarsh in the role. pic.twitter.com/PdpCwdJwx8

— The Race (@wearetherace) July 2, 2024

W międzyczasie Andy Cowell objął rolę CEO Astona Martina w październiku 2024 roku i najwyraźniej myślał podobnie, bo wystarczył mu miesiąc, aby odsunąć Fallowsa. Zastąpił go Bob Bell, który był m.in. dyrektorem technicznym w Renault, gdy Fernando Alonso wygrał swoje dwa mistrzostwa świata w 2005 i 2006.

Podobny los spotkał Toma McCullougha, dyrektora ds. wydajności. Na początku tego roku Andy Cowell przejął też rolę szefa zespołu, oddelegowując Mike’a Kracka do nadzorowaniu wyników i osiągów ekipy na torze. W oświadczeniu napisał, że wszystkie zmiany mają za zadanie spłaszczyć i uprościć strukturę organizacyjną i zarządzającą.

Geniusz dołącza do zespołu

W przyszłym roku w F1 zmieniają się przepisy techniczne. Aston Martin zostanie zespołem fabrycznym, zawierając współpracę z Hondą. Będzie musiał wyprodukować własną skrzynię biegów, tylne zawieszenie oraz system hydrauliczny.

Na początku marca do Astona Martina oficjalnie dołączył Adrian Newey w roli zarządzającego dyrektora technicznego. Legendarny inżynier ma na koncie 25 tytułów mistrzowskich (12 konstruktorów i 13 kierowców) z Williamsem, McLarenem i Red Bullem. Zajmuje się wyłącznie konstruowaniem bolidu na przyszły rok, bo ambicją zespołu jest znaleźć się na czele stawki. Nowe regulacje stanowią idealną okazję, ale to samo można powiedzieć o pozostałych. Alpine i Williams również mają podobne ambicje, głównie ze względu na silnik Mercedesa, który według doniesień ma być najlepszy.

Welcome to the team, Adrian. pic.twitter.com/UlQSBYBbwJ

— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) March 6, 2025

W połowie marca Aston Martin w końcu uruchomił nowy tunel aerodynamiczny. Obecnie używają go do opracowania ulepszeń dla AMR25 i jednocześnie projektowania AMR26. Okazuje się jednak, że gdy wsadzili model obecnego bolidu, dane nie zgadzały się z tymi, które pokazywał tunel Mercedesa, z którego wcześniej skorzystali. Dla własnego dobra, będą musieli znaleźć przyczynę rozbieżności.

Długi sezon bez nadziei na poprawę?

Nowe przepisy wcale nie gwarantują sukcesu. Aston Martin raczej skupi się w większości na bolidzie na 2026. Jednak nie może całkowicie spisać na straty tego roku. Mercedes podobnie stawiał wszystko na jedną kartę, aby znaleźć się na czele stawki 2014. Z tą różnicą, że rok przed zmianą regulacji Nico Rosberg i Lewis Hamilton wygrali łącznie trzy Grand Prix. Nic nie zapowiada, żeby ekipa z Silverstone miała stanąć chociażby na podium, nie mówiąc o wygranej.

"It’s going to be difficult to score points this year"

Fernando Alonso believes his team have "a long way to go" despite his P11 result in Saudi Arabia 🇸🇦#F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/qpUno3jBQK

— Formula 1 (@F1) April 23, 2025

Niewątpliwie stajnię z czeka długi sezon. Fernando Alonso jeszcze na testach w Bahrajnie zapowiadał, że pierwsze 4-5 Grand Prix będą trudne, ale nie wiadomo, czy spodziewał się, że aż w takim stopniu. W Arabii Saudyjskiej przyznał, że jak na razie zdobycie punktów będzie poza zasięgiem ekipy, chyba że rywale zostaną zdyskwalifikowani. W poniedziałek Andy Cowell zwołał spotkanie ze wszystkimi osobami na wysokich szczeblach kierowniczych, aby omówić brak dobrych wyników w triple-headerze.

– Myślę, że jest wiele obszarów, na które spoglądamy wstecz na ostatnie wyścigi i możemy wycisnąć więcej z samochodu. Czy to wystarczy, aby wygrywać wyścigi? Nie. Ale czy są obszary, w których możemy trochę bardziej się posunąć do przodu? Tak, są. Uczymy się tego samochodu i uczymy się jak używać nowy sprzęt, jaki mamy w fabryce i jak poruszyć sprawy do przodu – wyjaśnił Andy Cowell dziennikarzom The Race.

Foundations for the future. pic.twitter.com/8p5IOZ2ji0

— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) April 24, 2025

Pedro de la Rosa, były kierowca F1 i ambasador Astona Martina, powiedział, że najbliższy pakiet poprawek pojawi się na Imoli. Kolejny planowany jest na Barcelonę, gdy w życie wejdzie dyrektywa FIA ws. przednich skrzydeł. W połowie roku zespół całkowicie skupi się na bolidzie na nowe regulacje. W lipcu dołączy również Enrico Cardile, który przejdzie z Ferrari i przejmie rolę dyrektora technicznego. Przedtem jednak ekipa musi udowodnić, że w końcu wyciągnęła wnioski z własnych błędów i nauczyła się jak ulepszyć auto w ciągu sezonu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andy Cowell
  • Aston Martin F1
  • F1
  • F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Russell bez nowego kontraktu, bo Mercedes ma pilniejsze sprawy

Russell bez nowego kontraktu, bo Mercedes ma pilniejsze sprawy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
14 czerwca 2025

George Russell nie martwi się brakiem nowego kontraktu. Mercedes ma teraz ważniejsze rzeczy do załatwienia. Rozumie zainteresowanie Maxem Verstappenem.

Treningi GP Kanady: mieszany piątek 13-go | Podsumowanie

Treningi GP Kanady: mieszany piątek 13-go | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
14 czerwca 2025

Piątkowe sesje treningowe przed GP Kanady nie dały nam jeszcze jasnego obrazu, kto będzie zdecydowanym faworytem w Montrealu. Pozytywnie kończą je jednak Red Bull i Mercedes.

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

W tym tygodniu poznaliśmy już kalendarz Formuły 1 na rok 2026. Względem tegorocznego nie ma znaczących zmian. Te prawdopodobnie zaczną się za 2 lata.

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać. Grozi mu zakaz jazdy w wyścigu, ale nie myśli o tym. Kierowca ufa swoim umiejętnościom.

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Fernando Alonso jest zaskoczony trudnościami rywali. Powiedział, że Aston Martin musi radzić sobie z większymi problemami. Zespół jest jednak zmotywowany obecnością Adriana Neweya.

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

George Russell docenia przeprosiny Maxa Verstappena. Jest zaskoczony, że mistrz świata wziął odpowiedzialność na siebie. Przyznaje, że Holender zapłacił wysoką cenę.

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Wiktoria Żupińska

  • Felietony
12 czerwca 2025

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

George Russell przestrzega Formułę 1, która nie może brać swojej popularności za pewnik. Mistrzostwo znajduje się w krytycznym momencie. F1 powinna zachować ostrożność, bo wszystko może się rozpaść.

Kalendarz F1 2026. Mistrzostwa na dłużej w Europie

Kalendarz F1 2026. Mistrzostwa na dłużej w Europie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Formuła 1 przedstawiła dziś oficjalny kalendarz na sezon 2026. Względem obecnego liczba wyścigów pozostaje bez zmian. Które weekendy będą obejmowały wyścig sprinterski, jeszcze oficjalnie nie wiadomo.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione