⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Aston Martin przeżywa kryzys w F1. Nie ma nadziei na poprawę?

Aston Martin przeżywa kryzys w F1. Nie ma nadziei na poprawę?

  • Formuła 1
25 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Wiktoria Żupińska

Aston Martin przeżywa kryzys w F1. Nie ma nadziei na poprawę?

Aston Martin w tym sezonie zdobył tylko dziesięć punktów. Zespół zatrudnił Adriana Neweya i ma nowoczesną fabrykę. Dlaczego więc jest tak dużym rozczarowaniem tego roku?

Najgorszy sezon Alonso w F1 od lat

Aston Martin zdobył w pięciu pierwszych Grand Prix sezonu tylko 10 punktów. Choć na początku mogło się wydawać, że ekipa poczyniła dobry krok przez zimę, aby się poprawić, teraz wygląda na to, że był to fałszywy sygnał. W otwierającej rundzie w Australii panowały trudne warunki pogodowe, aż pięciu kierowców się rozbiło, w tym Fernando Alonso. Jego zespół dokonał właściwej decyzji strategicznej, która pozwoliła Lance’owi Strollowi przesunąć się na 6. miejsce.

Następnie w Chinach, Hiszpan już na początku wyścigu miał problem z hamulcami, które przegrzały się i uniemożliwiły dalszą jazdę. Po sześciu okrążeniach musiał zjechać do garażu. Kanadyjczyk ukończył GP na 12. pozycji, ale dzięki dyskwalifikacji obu Ferrari i Pierre’a Gasly’ego, został wypromowany do 9. miejsca.

Dobra passa Strolla skończyła się równie szybko, co zaczęła. Początkowe wyniki maskowały rzeczywistą pozycję AMR25 w stosunku do reszty stawki. Obecnie Aston Martin znajduje się na 7. miejscu w klasyfikacji konstruktorów, ale Racing Bulls i Alpine niedługo mogą z łatwością prześcignąć stajnię z Silverstone. Pech Fernando Alonso minął, bo skończył wszystkie Grand Prix, które rozegrano na przestrzeni 3 tygodni i uplasował się wyżej we wszystkich kwalifikacjach do niedzielnych wyścigów niż syn właściciela (stosunek 5-0).

For the first time since 2017, Fernando Alonso has failed to score any points in the first five races of the #F1 season pic.twitter.com/Ohoves34CK

— The Race (@wearetherace) April 24, 2025

Jednak nie to jest teraz problemem. Dwukrotny mistrz świata potwierdził swoje umiejętności w Japonii, Bahrajnie i Arabii Saudyjskiej tym, którzy w nie wątpili, ale nawet jego starania nie zaowocowały zdobyciem punktów. Zbliżył się do nich na Suzuce i w Dżuddzie, sięgając po 11. miejsce. Alonso nie zdobył punktów w pierwszych 5 GP sezonu, co jest jego najgorszym wynikiem od 2017 roku, gdy jeździł w barwach McLarena-Hondy.

Upadek Astona Martina

Aston Martin osiągnął swój najlepszy wynik dotychczas w F1 w 2023 roku. Fernando Alonso stanął na podium łącznie osiem razy, a w pierwszych pięciu wyścigach zespół zdobył 102 punktów. AMR23 był drugim najszybszym bolidem w stawce, tuż za dominującym Red Bullem i zawstydził Mercedesa i Ferrari. Sytuacja jednak nie trwała zbyt długo, bo ulepszenia okazały się nieskuteczne, więc ostatecznie stajnie z Brackley i Maranello odrobiły stratę. Mimo wszystko, wydawało się, że ekipa z Silverstone po dwóch trudnych latach jest w końcu na dobrej drodze, aby dołączyć na stałe do czoła stawki.

Nic bardziej mylnego. Co prawda bolid Astona na początku sezonu 2024 był całkiem dobry, ale nie na tyle, aby zdobyć podium. Zespół zdobył 40 punktów w pierwszych pięciu GP. Najlepsze wyniki Fernando Alonso to 3. miejsce w kwalifikacjach do GP Chin i 5. w wyścigu w Arabii Saudyjskiej. Potem było już tylko gorzej. Zaczęło się od pierwszego pakietu ulepszeń w Japonii. Następne poprawki w Imoli, Barcelonie, Budapeszcie i Austin tylko pogorszyły sytuację, a AMR24 stał się nie dość, że wolniejszy, to znacznie trudniejszy w prowadzeniu i niestabilny. Łącznie wprowadzili 37 różnych modyfikacji, najwięcej ze wszystkich zespołów. Każda z nich zawiodła.

🚨PERFORMANCE UPGRADES IN 2024

Aston Martin: 37
Sauber: 36
Haas: 29
Ferrari: 27
RB: 25
Mercedes: 22
Alpine: 21
McLaren: 21
Red Bull: 20
Williams: 12 pic.twitter.com/VlnSQom89l

— Holiness (@F1BigData) January 24, 2025

Jak dotąd, aktualny sezon F1 zaczął się najgorzej od lat. Ekipa zdobyła jedynie jak na razie tylko 10 punktów i to więcej za sprawą sprzyjających okoliczności, niż rzeczywistego tempa. Bolid na niektórych torach jest lepszy jedynie od Stake’a. Alpine i Williams, pomimo ubiegłorocznych zmagań, zrobiły krok w dobrą stronę i są lepsi od Astona Martina. AMR25 brakuje przyczepności na oponach, tempa w wolnych i średniej prędkości zakrętach. Przede wszystkim jest to auto, które cierpi na dużą podsterowność i nawet Alonso, który preferuje taką cechę w bolidzie, ma ogromne problemy ze skręcaniem.

Andy Cowell sprząta w Astonie Martinie

W ciągu ostatnich dwóch lat Aston Martin nie wprowadził żadnego skutecznego ulepszenia. W kwietniu 2022 roku do zespołu dołączył Dan Fallows, który wcześniej pracował pod przewodnictwem Adriana Neweya w Red Bullu. Na początku 2023 Andrew Green został odsunięty od zespołu wyścigowego, aby zająć się działem technologicznym firmy. Green pracował u boku Gary’ego Andersona w Jordan F1 Team, a także pełnił rolę dyrektora technicznego Force India, Racing Point i Astona Martina

Jak się okazuje, przyczynił się do rozwoju projektu jak dotąd najlepszego bolidu, AMR23. Od momentu przejęcia obowiązków dyrektora technicznego przez Dana Fallowsa, żaden z pakietów ulepszeń nie zadziałał. Chociaż na sukces i porażkę pracuje cały zespół inżynierów, to odpowiedzialność ponosi osoba sprawująca nadzór.

🟢 Shock #F1 management change at struggling Aston Martin

Andy Cowell – the man who led Mercedes' engine department through its 2014-20 domination – is coming back to F1 as Aston's group CEO from October.

He replaces ex-McLaren boss Martin Whitmarsh in the role. pic.twitter.com/PdpCwdJwx8

— The Race (@wearetherace) July 2, 2024

W międzyczasie Andy Cowell objął rolę CEO Astona Martina w październiku 2024 roku i najwyraźniej myślał podobnie, bo wystarczył mu miesiąc, aby odsunąć Fallowsa. Zastąpił go Bob Bell, który był m.in. dyrektorem technicznym w Renault, gdy Fernando Alonso wygrał swoje dwa mistrzostwa świata w 2005 i 2006.

Podobny los spotkał Toma McCullougha, dyrektora ds. wydajności. Na początku tego roku Andy Cowell przejął też rolę szefa zespołu, oddelegowując Mike’a Kracka do nadzorowaniu wyników i osiągów ekipy na torze. W oświadczeniu napisał, że wszystkie zmiany mają za zadanie spłaszczyć i uprościć strukturę organizacyjną i zarządzającą.

Geniusz dołącza do zespołu

W przyszłym roku w F1 zmieniają się przepisy techniczne. Aston Martin zostanie zespołem fabrycznym, zawierając współpracę z Hondą. Będzie musiał wyprodukować własną skrzynię biegów, tylne zawieszenie oraz system hydrauliczny.

Na początku marca do Astona Martina oficjalnie dołączył Adrian Newey w roli zarządzającego dyrektora technicznego. Legendarny inżynier ma na koncie 25 tytułów mistrzowskich (12 konstruktorów i 13 kierowców) z Williamsem, McLarenem i Red Bullem. Zajmuje się wyłącznie konstruowaniem bolidu na przyszły rok, bo ambicją zespołu jest znaleźć się na czele stawki. Nowe regulacje stanowią idealną okazję, ale to samo można powiedzieć o pozostałych. Alpine i Williams również mają podobne ambicje, głównie ze względu na silnik Mercedesa, który według doniesień ma być najlepszy.

Welcome to the team, Adrian. pic.twitter.com/UlQSBYBbwJ

— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) March 6, 2025

W połowie marca Aston Martin w końcu uruchomił nowy tunel aerodynamiczny. Obecnie używają go do opracowania ulepszeń dla AMR25 i jednocześnie projektowania AMR26. Okazuje się jednak, że gdy wsadzili model obecnego bolidu, dane nie zgadzały się z tymi, które pokazywał tunel Mercedesa, z którego wcześniej skorzystali. Dla własnego dobra, będą musieli znaleźć przyczynę rozbieżności.

Długi sezon bez nadziei na poprawę?

Nowe przepisy wcale nie gwarantują sukcesu. Aston Martin raczej skupi się w większości na bolidzie na 2026. Jednak nie może całkowicie spisać na straty tego roku. Mercedes podobnie stawiał wszystko na jedną kartę, aby znaleźć się na czele stawki 2014. Z tą różnicą, że rok przed zmianą regulacji Nico Rosberg i Lewis Hamilton wygrali łącznie trzy Grand Prix. Nic nie zapowiada, żeby ekipa z Silverstone miała stanąć chociażby na podium, nie mówiąc o wygranej.

"It’s going to be difficult to score points this year"

Fernando Alonso believes his team have "a long way to go" despite his P11 result in Saudi Arabia 🇸🇦#F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/qpUno3jBQK

— Formula 1 (@F1) April 23, 2025

Niewątpliwie stajnię z czeka długi sezon. Fernando Alonso jeszcze na testach w Bahrajnie zapowiadał, że pierwsze 4-5 Grand Prix będą trudne, ale nie wiadomo, czy spodziewał się, że aż w takim stopniu. W Arabii Saudyjskiej przyznał, że jak na razie zdobycie punktów będzie poza zasięgiem ekipy, chyba że rywale zostaną zdyskwalifikowani. W poniedziałek Andy Cowell zwołał spotkanie ze wszystkimi osobami na wysokich szczeblach kierowniczych, aby omówić brak dobrych wyników w triple-headerze.

– Myślę, że jest wiele obszarów, na które spoglądamy wstecz na ostatnie wyścigi i możemy wycisnąć więcej z samochodu. Czy to wystarczy, aby wygrywać wyścigi? Nie. Ale czy są obszary, w których możemy trochę bardziej się posunąć do przodu? Tak, są. Uczymy się tego samochodu i uczymy się jak używać nowy sprzęt, jaki mamy w fabryce i jak poruszyć sprawy do przodu – wyjaśnił Andy Cowell dziennikarzom The Race.

Foundations for the future. pic.twitter.com/8p5IOZ2ji0

— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) April 24, 2025

Pedro de la Rosa, były kierowca F1 i ambasador Astona Martina, powiedział, że najbliższy pakiet poprawek pojawi się na Imoli. Kolejny planowany jest na Barcelonę, gdy w życie wejdzie dyrektywa FIA ws. przednich skrzydeł. W połowie roku zespół całkowicie skupi się na bolidzie na nowe regulacje. W lipcu dołączy również Enrico Cardile, który przejdzie z Ferrari i przejmie rolę dyrektora technicznego. Przedtem jednak ekipa musi udowodnić, że w końcu wyciągnęła wnioski z własnych błędów i nauczyła się jak ulepszyć auto w ciągu sezonu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andy Cowell
  • Aston Martin F1
  • F1
  • F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 maja 2025

Yuki Tsunoda jak dotąd przyzwoicie spisuje się w Red Bullu. Zespół pochwalił kierowcę za radzenie sobie z presją. Kierowca nie boi się wyrażać własnego zdania.

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Adrian Drozdek

  • Felietony
9 maja 2025

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Vettel wróci do Red Bulla?

Vettel wróci do Red Bulla?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
9 maja 2025

Sebastian Vettel wielokrotnie wiązany był z powrotem do Formuły 1. Niemiec często łączony był z powrotem do roli kierowcy, ale ostatnio coraz częściej widzi się go w innych rolach.

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Chociaż Max Verstappen rozpoczął GP Miami z pole position, to ukończył je poza podium. Po wyścigu w rozmowie z Viaplay szerzej powiedział, co myśli o swoim tempie.

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 maja 2025

Trudno w to uwierzyć, ale wkrótce możemy mieć zwrot w sprawie limitu budżetowego w F1. Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, cytowany przez "Associated Press", rzekomo widzi w nim tylko "problem".

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 maja 2025

Ferrari nie osiąga spodziewanych rezultatów. Zdobyli tylko jedne podium w Grand Prix w 2025. Bolid ma fundamentalny błąd. Zespół chce wprowadzić odważne zmiany.

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Ernest Mróz

  • Formuła 1
7 maja 2025

Stało się. Właściwie mówiło się o tym przed startem sezonu. Ostatecznie stało się to po 6 rundach - Franco Colapinto wraca do ścigania w F1. Alpine nie daje mu jednak gwarancji dokończenia sezonu.

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Oliver Oakes złożył rezygnację. Nie będzie już szefem zespołu Alpine. Jego obowiązki przejmie Flavio Briatore.

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Aston Martin nie porzuca nadziei na poprawę sezonu. Niedługo wprowadzi ulepszenia. Zespół będzie testować technologie na przyszły rok.

Alex Albon: Nigdy nie miałem go w zasięgu wzroku tak długo

Alex Albon: Nigdy nie miałem go w zasięgu wzroku tak długo

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 maja 2025

Alex Albon był bardzo zadowolony z tempa Williamsa podczas GP Miami. Przyznał, że nawet, gdy jeździł dla Red Bull Racing, to nie miał Maxa Verstappena tak blisko przed sobą.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione