⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
1 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna zmarł 1 maja 1994 r. podczas weekendu o GP San Marino na torze Imola. Co roku świat sportu wspomina ten weekend, który już od piątku wzbudzał zaniepokojenie. Żeby odskoczyć trochę od tego przykrego wydarzenia opiszemy jeden z ważniejszych udanych weekendów Brazylijczyka, jakim było GP Monako 1987 r.

Tragiczny weekend o GP San Marino 1994

Co roku 1 maja, szczególnie fani motorsportu, wracają myślami do weekendu o GP San Marino na torze Imola. W jego trakcie zginęli reprezentujący zespół Simtek Austriak Roland Ratzenberger oraz 3-krotny mistrz świata Formuły 1, Ayrton Senna. Poważnie wyglądający wypadek miał wtedy też Rubens Barrichello, ale szczęśliwie nie odniósł poważnych obrażeń.

Do dziś wiele osób zastanawia się dlaczego akurat Senna, który był jednym z najlepszych i najbardziej utytułowanych kierowców w historii F1 odszedł w taki sposób. Nad wydarzeniami z tego weekendu można długo dyskutować i mieć żal, że do nich doszło. Dlatego skupimy się na innym weekendzie, który ma więcej pozytywnych akcentów. Był to też weekend, który zapoczątkował niezwykłą serię zwycięstw, której nikt do dziś nawet nie wyrównał. Opowiemy o GP Monako 1987.

Ayrton Senna i początek sezonu 1987

Od swojego debiutu w roku 1984 Ayrton Senna pokazywał, że potrafi być szybki, nawet w mało konkurencyjnym bolidzie. Udowodnił to właśnie w tym roku na ulicach Monako, gdy jadąc w ulewnym deszczu Tolemanem (dzisiejsze Alpine – przyp. red.) błyskawicznie doganiał prowadzącego wyścig Alaina Prosta w McLarenie. Po drodze wyprzedzał też takich mistrzów świata jak Keke Rosberg i Niki Lauda. Bardzo możliwe, że gdyby nie wywieszenie czerwonej flagi, to już wtedy Brazylijczyk wygrałby na ulicach Monte Carlo. Finalnie stanął na podium jako drugi.

#OnThisDay, Monaco, 1984

A legend announced himself to the world in style

Ayrton Senna upset the status quo and grabbed a podium in the rain pic.twitter.com/VUMTlMSuwX

— Formula 1 (@F1) June 3, 2018

Bardzo dobre występy w debiutanckim sezonie pozwoliły mu na przejście od roku 1985 do bardziej konkurencyjnego zespołu Lotusa, w którym wygrał swoje pierwsze wyścigi i dość regularnie w jego barwach stawał na podium.

W sezonie 1987 forma Lotusa uległa jednak pogorszeniu. Zmienił on dostawcę silników z Renault na Hondę, a bolid 99T nie był tak szybki jak jego poprzednicy. Senna przed rundą w Monako wycofał się z dwóch z trzech wyścigów (Brazylia i Belgia). W San Marino, jedynym wyścigu, który ukończył, zajął 2. miejsce. Na ten rok Lotus miał nowy system aktywnego zawieszenia, który mógł być dużą pomocą na wyboistym torze w Monako. Ale system ten nigdy nie był tam testowany, co zachwiało pewnością siebie zespołu.

Wymagający weekend i tłok na torze

Podczas kwalifikacji Ayrton Senna zapewnił sobie 2. pozycję na starcie. Nigel Mansell zdobył pole position, pokonując okrążenie o 0,672 s szybciej niż Brazylijczyk. W drugim rzędzie byli Nelson Piquet w Williamsie i Alain Prost z McLarenie. Michele Alboreto (Ferrari) i Eddie Cheever (Arrows) zajęli trzeci rząd.

Ayrton Senna , Lotus 99T
GP de Mônaco – 1987 #QuartaLigaDaJusticaSDV pic.twitter.com/W1s3kMTGmO

— Senna Racing 🏁 #CVLJ (@TasLjsdv) March 21, 2023

Nie obyło się bez kontrowersji, bo FISA (fr. Fédération Internationale du Sport Automobile – pol. Międzynarodowa Federacja Sportu Samochodowego – przyp. red.) zezwoliła na udział w wyścigu 26 samochodom, co dosłownie mogło spowodować korek na wąskich uliczkach księstwa. Zazwyczaj 6 najwolniejszych samochodów w sesjach kwalifikacyjnych nie brało udziału w wyścigu, a pozostałe 20 już tak. W ten sposób to wyglądało rok wcześniej w Monako. Jednak, aby uspokoić sponsorów, wszystkie 26 samochodów wystartowało tego dnia. Innym ciekawym faktem było to, że pierwszy rząd był powtórzeniem poprzedniego wyścigu. Senna i Mansell rozbili się na pierwszym okrążeniu GP Belgii, co uniemożliwiło im wygranie w Spa. Senna w rozmowie z mediami uważał, że tym razem nie będzie problemu:

– Zawsze istnieje ryzyko, ale Mansell już powiedział, że to, co wydarzyło się w Belgii, należy do przeszłości. Rozmawialiśmy też ze sobą w biurze dyrektora wyścigu. Zawsze jest niebezpiecznie zaczynać tutaj, ale mam nadzieję, że tym razem uda mi się ukończyć pierwsze okrążenie – powiedział Brazylijczyk mediom.

Ayrton Senna wygrywa GP Monako po raz pierwszy

W niedzielę wyścig rozpoczął się z Mansellem na prowadzeniu. Brytyjczyk miał nad Senną przewagę 11 sekund, gdy na 29. okrążeniu turbosprężarka jego silnika Hondy odmówiła posłuszeństwa, zmuszając Williamsa do wycofania się. Ayrton Senna objął prowadzenie i zdominował wyścig. Jechał bez żadnych incydentów przez kolejne 49 okrążeń. Znalazł nawet czas na uzyskanie najszybszego okrążenia wyścigu (1.27,685). Minął linię mety 33 sekundy przed drugim Brazylijczykiem, Nelsonem Piquetem (wtedy mistrzem świata 1981 i 1983 – przyp. red.). Michele Alboreto z Ferrari uzupełnił podium.

Po raz pierwszy brazylijski kierowca wygrał w Monako – wyczyn wystarczająco dobry, aby umieścić go wśród największych brazylijskich sportowców wszech czasów. Było to jedno z jego najbardziej entuzjastycznie świętowanych zwycięstw. Senna zrelaksował się po przejechaniu linii mety, rozmawiając z mechanikami swojego zespołu przez radio. Podziękował każdemu za przygotowanie samochodu do wyścigu.

Ayrton Senna's first win in Monaco. 31st May, 1987. pic.twitter.com/SHagif7sxW

— Senna (@sennatheking) March 9, 2019

– Kiedy zauważyłem, że nie nadążam za Mansellem, postanowiłem oszczędzać opony i hamulce, aby łatwiej było mi przejechać drugą połowę wyścigu. Po wycofaniu Mansella zacząłem się martwić o tych, którzy pozostali w tyle, a zwłaszcza o to, żeby nie stracić koncentracji – powiedział Brazylijczyk po wyścigu.

Podczas świętowania nawet monakijski książę Rainier nie mógł uniknąć prysznica szampana, który Ayrton Senna chciał podarować światu. To było przytłaczające poczucie radości, które powtórzył jeszcze pięć razy w księstwie w kolejnych latach swojej kariery. Po świętowaniu z zespołem Senna został zaproszony przez samego księcia na tradycyjną kolację rodziny książęcej, która odbywała się po wyścigach w Monte Carlo.

To było piąte zwycięstwo Senny w Formule 1 i pierwsze w historii zwycięstwo samochodu z aktywnym zawieszeniem. Po GP Monako Prost miał 18 punktów w klasyfikacji generalnej, za nim był Senna z 15, Johansson z 13 i Piquet z 12. Mansell był na piątym miejscu z 10 punktami.

Źródło: Ayrton Senna Official

Zdjęcie główne: Formula 1 / X

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ayrton Senna
  • F1
  • GP Monako
  • Lotus

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 września 2025

Sobotnie kwalifikacje przed GP Azerbejdżanu mocno się wydłużyły. W ich trakcie czerwona flaga pojawiała się aż 6 razy. Część faworytów pojechała wolno lub odpadło wcześniej. Najszybszy był jednak Max Verstappen, który będzie miał obu kierowców McLarena daleko za sobą na starcie.

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
19 września 2025

Formuła 1 opuściła już Europę i sezon dokończy w Azji i na terenie obu Ameryk. Ten etap rywalizacji otwiera weekend o GP Azerbejdżanu, który rozpoczęły piątkowe treningi. Mimo tego, że McLaren jest faworytem, to dzisiejsze sesje nie przebiegły do końca po myśli ekipy z Woking.

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione