⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo 6. runda DMP 85-140cc w Rybniku – grupa „A”
09.08.2025 15:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
1 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna zmarł 1 maja 1994 r. podczas weekendu o GP San Marino na torze Imola. Co roku świat sportu wspomina ten weekend, który już od piątku wzbudzał zaniepokojenie. Żeby odskoczyć trochę od tego przykrego wydarzenia opiszemy jeden z ważniejszych udanych weekendów Brazylijczyka, jakim było GP Monako 1987 r.

Tragiczny weekend o GP San Marino 1994

Co roku 1 maja, szczególnie fani motorsportu, wracają myślami do weekendu o GP San Marino na torze Imola. W jego trakcie zginęli reprezentujący zespół Simtek Austriak Roland Ratzenberger oraz 3-krotny mistrz świata Formuły 1, Ayrton Senna. Poważnie wyglądający wypadek miał wtedy też Rubens Barrichello, ale szczęśliwie nie odniósł poważnych obrażeń.

Do dziś wiele osób zastanawia się dlaczego akurat Senna, który był jednym z najlepszych i najbardziej utytułowanych kierowców w historii F1 odszedł w taki sposób. Nad wydarzeniami z tego weekendu można długo dyskutować i mieć żal, że do nich doszło. Dlatego skupimy się na innym weekendzie, który ma więcej pozytywnych akcentów. Był to też weekend, który zapoczątkował niezwykłą serię zwycięstw, której nikt do dziś nawet nie wyrównał. Opowiemy o GP Monako 1987.

Ayrton Senna i początek sezonu 1987

Od swojego debiutu w roku 1984 Ayrton Senna pokazywał, że potrafi być szybki, nawet w mało konkurencyjnym bolidzie. Udowodnił to właśnie w tym roku na ulicach Monako, gdy jadąc w ulewnym deszczu Tolemanem (dzisiejsze Alpine – przyp. red.) błyskawicznie doganiał prowadzącego wyścig Alaina Prosta w McLarenie. Po drodze wyprzedzał też takich mistrzów świata jak Keke Rosberg i Niki Lauda. Bardzo możliwe, że gdyby nie wywieszenie czerwonej flagi, to już wtedy Brazylijczyk wygrałby na ulicach Monte Carlo. Finalnie stanął na podium jako drugi.

#OnThisDay, Monaco, 1984

A legend announced himself to the world in style

Ayrton Senna upset the status quo and grabbed a podium in the rain pic.twitter.com/VUMTlMSuwX

— Formula 1 (@F1) June 3, 2018

Bardzo dobre występy w debiutanckim sezonie pozwoliły mu na przejście od roku 1985 do bardziej konkurencyjnego zespołu Lotusa, w którym wygrał swoje pierwsze wyścigi i dość regularnie w jego barwach stawał na podium.

W sezonie 1987 forma Lotusa uległa jednak pogorszeniu. Zmienił on dostawcę silników z Renault na Hondę, a bolid 99T nie był tak szybki jak jego poprzednicy. Senna przed rundą w Monako wycofał się z dwóch z trzech wyścigów (Brazylia i Belgia). W San Marino, jedynym wyścigu, który ukończył, zajął 2. miejsce. Na ten rok Lotus miał nowy system aktywnego zawieszenia, który mógł być dużą pomocą na wyboistym torze w Monako. Ale system ten nigdy nie był tam testowany, co zachwiało pewnością siebie zespołu.

Wymagający weekend i tłok na torze

Podczas kwalifikacji Ayrton Senna zapewnił sobie 2. pozycję na starcie. Nigel Mansell zdobył pole position, pokonując okrążenie o 0,672 s szybciej niż Brazylijczyk. W drugim rzędzie byli Nelson Piquet w Williamsie i Alain Prost z McLarenie. Michele Alboreto (Ferrari) i Eddie Cheever (Arrows) zajęli trzeci rząd.

Ayrton Senna , Lotus 99T
GP de Mônaco – 1987 #QuartaLigaDaJusticaSDV pic.twitter.com/W1s3kMTGmO

— Senna Racing 🏁 #CVLJ (@TasLjsdv) March 21, 2023

Nie obyło się bez kontrowersji, bo FISA (fr. Fédération Internationale du Sport Automobile – pol. Międzynarodowa Federacja Sportu Samochodowego – przyp. red.) zezwoliła na udział w wyścigu 26 samochodom, co dosłownie mogło spowodować korek na wąskich uliczkach księstwa. Zazwyczaj 6 najwolniejszych samochodów w sesjach kwalifikacyjnych nie brało udziału w wyścigu, a pozostałe 20 już tak. W ten sposób to wyglądało rok wcześniej w Monako. Jednak, aby uspokoić sponsorów, wszystkie 26 samochodów wystartowało tego dnia. Innym ciekawym faktem było to, że pierwszy rząd był powtórzeniem poprzedniego wyścigu. Senna i Mansell rozbili się na pierwszym okrążeniu GP Belgii, co uniemożliwiło im wygranie w Spa. Senna w rozmowie z mediami uważał, że tym razem nie będzie problemu:

– Zawsze istnieje ryzyko, ale Mansell już powiedział, że to, co wydarzyło się w Belgii, należy do przeszłości. Rozmawialiśmy też ze sobą w biurze dyrektora wyścigu. Zawsze jest niebezpiecznie zaczynać tutaj, ale mam nadzieję, że tym razem uda mi się ukończyć pierwsze okrążenie – powiedział Brazylijczyk mediom.

Ayrton Senna wygrywa GP Monako po raz pierwszy

W niedzielę wyścig rozpoczął się z Mansellem na prowadzeniu. Brytyjczyk miał nad Senną przewagę 11 sekund, gdy na 29. okrążeniu turbosprężarka jego silnika Hondy odmówiła posłuszeństwa, zmuszając Williamsa do wycofania się. Ayrton Senna objął prowadzenie i zdominował wyścig. Jechał bez żadnych incydentów przez kolejne 49 okrążeń. Znalazł nawet czas na uzyskanie najszybszego okrążenia wyścigu (1.27,685). Minął linię mety 33 sekundy przed drugim Brazylijczykiem, Nelsonem Piquetem (wtedy mistrzem świata 1981 i 1983 – przyp. red.). Michele Alboreto z Ferrari uzupełnił podium.

Po raz pierwszy brazylijski kierowca wygrał w Monako – wyczyn wystarczająco dobry, aby umieścić go wśród największych brazylijskich sportowców wszech czasów. Było to jedno z jego najbardziej entuzjastycznie świętowanych zwycięstw. Senna zrelaksował się po przejechaniu linii mety, rozmawiając z mechanikami swojego zespołu przez radio. Podziękował każdemu za przygotowanie samochodu do wyścigu.

Ayrton Senna's first win in Monaco. 31st May, 1987. pic.twitter.com/SHagif7sxW

— Senna (@sennatheking) March 9, 2019

– Kiedy zauważyłem, że nie nadążam za Mansellem, postanowiłem oszczędzać opony i hamulce, aby łatwiej było mi przejechać drugą połowę wyścigu. Po wycofaniu Mansella zacząłem się martwić o tych, którzy pozostali w tyle, a zwłaszcza o to, żeby nie stracić koncentracji – powiedział Brazylijczyk po wyścigu.

Podczas świętowania nawet monakijski książę Rainier nie mógł uniknąć prysznica szampana, który Ayrton Senna chciał podarować światu. To było przytłaczające poczucie radości, które powtórzył jeszcze pięć razy w księstwie w kolejnych latach swojej kariery. Po świętowaniu z zespołem Senna został zaproszony przez samego księcia na tradycyjną kolację rodziny książęcej, która odbywała się po wyścigach w Monte Carlo.

To było piąte zwycięstwo Senny w Formule 1 i pierwsze w historii zwycięstwo samochodu z aktywnym zawieszeniem. Po GP Monako Prost miał 18 punktów w klasyfikacji generalnej, za nim był Senna z 15, Johansson z 13 i Piquet z 12. Mansell był na piątym miejscu z 10 punktami.

Źródło: Ayrton Senna Official

Zdjęcie główne: Formula 1 / X

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ayrton Senna
  • F1
  • GP Monako
  • Lotus

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Christian Horner od GP Belgii nie będzie już szefem zespołu Red Bull Racing. Dotychczasowe stanowisko zajmował przez 20 lat od momentu rebrandingu ekipy z Jaguara. Helmut Marko, doradca austriackiej ekipy, podsumował lata współpracy z Brytyjczykiem.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione