⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

  • Felietony
  • Formuła 1
9 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Drozdek

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Powrót do 24 bolidów na starcie

Po raz ostatni, w latach 2010-2012, mieliśmy 12 zespołów F1. Wówczas nowymi tworami były Team Lotus/Caterham, Virgin Racing/Marussia/Manor i HRT (Hispania Racing Team). Ostatecznie żaden z nich nie przetrwał zbyt długo. Następnie w 2016 roku zadebiutował Haas, który zdążył spotkać się jedynie z Manorem, który wówczas upadał i nie znalazł sposobu na ratunek. Wtedy też wiele mówiło się o tym, że czasem mniej znaczy lepiej, ponieważ nowe zespoły nie były w stanie zbudować odpowiedniej infrastruktury i zabezpieczyć swoich skromnych budżetów. Nieco inną filozofię obrał Gene Haas, który bardziej wszedł jako klient Ferrari i Dallary, a jego ekipa dopiero od niedawna uniezależnia się od nich.

Dużą pokusę startów w Formule 1 miał zespół Andretti Global, który toczył walkę o zaakceptowanie zgłoszenia. Z czasem udało im się przekonać do współpracy Cadillaca, ale i to nie pomagało. FIA wniosek przyjęła i dała zielone światło, ale Liberty Media wraz z innymi zespołami już nie. Nikt nie zamierzał się poddawać. Michael Andretti usunął się w cień, a tymczasem budowane podwaliny pod zespół F1 wykorzystał koncern General Motors. Formuła 1 chciała, aby Cadillac obiecał, że stworzy własne silniki. Początkowo plan zakładał ich debiut w 2028, ale został odroczony na 2029 rok. Od 2026 roku amerykański zespół będzie już jednak w stawce jako jeden z klientów Ferrari.

Szafnauer chce rozbudowanej F1

Co ciekawe, Otmar Szafnauer przymierzany był do pracy w brytyjskiej bazie Andrettiego i dzięki ciągłym kontaktom mógł z bliska obserwować rozwój sytuacji. Po pewnym czasem Amerykanin rumuńskiego pochodzenia sam odszedł z projektu, ale życzył wszystkim powodzenia. Dziś okazuje się, że sam chciałby stanąć na czele kolejnego zespołu F1 i byłby za debiutem 12. ekipy w stawce.

– W ciągu moich 28 lat był taki czas, kiedy w Formule 1 działało 12 zespołów – powiedział Szafnauer podczas Miami Grand Prix: Fuelling the City’s Global Spotlight, wydarzenia, którego współorganizatorami byli Axios i The Race.

– Zanim dołączyłem [do F1 – przyp. red.] – podpisałem kontrakt [z BAR – przyp. red.] w 1997 r., a dołączyłem w 1998 r. Opcji było ich jeszcze więcej, gdy odbywały się kwalifikacje wstępne. Myślę, że jest miejsce na 12. zespół. A jeśli dwunasta ekipa powstanie, chcę być przygotowany, aby być zwycięskim kandydatem dla nich. Nad tym właśnie pracuję – dodał.

Kolejny zespół zrobiłby miejsce dla juniorów

Obecnie Cadillac zarzeka się, że chciałby stworzyć parę kierowców z jednego doświadczonego kierowcy, jak i nowicjusza. Dwunasty zespół mógłby zrobić podobnie, a może i nawet bardziej by ryzykował. Gdyby Otmar Szafnauer stał na czele projektu, ale miałby on poparcie np. Mercedesa, McLarena lub Ferrari, powstałaby ekipa tylko dla młodych. Podobnie byłoby jak z Toro Rosso, AlphaTauri, a obecnie Racing Bulls w przypadku Red Bulla. Sam zainteresowany podkreślił też, że stworzeniem zespołu F1 interesuje się dużo podmiotów.

– Cadillacowi przyznano 11. miejsce. Uważam, że było pięciu oferentów lub pięciu kandydatów na to miejsce. Tylko jeden został wybrany przez FIA, był nim Cadillac [wówczas razem z Andretti Global – przyp. red.], którego [nieco później – przyp. red.] poparły F1 i Liberty Media. Więc wyobrażam sobie, że kiedy otworzą proces przetargowy dla tej 12. ekipy, będzie więcej niż jeden kandydat. Chcę mieć pewność, że moja aplikacja będzie najlepsza spośród tych, które się zgłoszą – podkreślił były szef Alpine, Force India i Racing Point.

Otmar Szafnauer głodny sukcesów

Obecnie dobrym szefem zespołu F1 jest osoba, która idealnie łączy wiedzę biznesową i inżynieryjną. Często najlepiej sprawdzają się byli kierowcy wyścigowi, a takowymi są Brown, Horner czy Wolff. Sam Szafnauer widziałby siebie odnoszącego sukcesy, stojąc na czele projektu i prowadząc go po swojemu. Poniekąd tego brakowało mu później w Racing Point po przyjściu Lawrence’a Strolla i w Alpine. Za czasów Force India pokazywał jednak, że potrafi zmaksymalizować potencjał małego zespołu, co zapewne nauczyło go najwięcej.

– Jeśli potrafisz robić obie te rzeczy, a Toto potrafi, myślę, że zyskujesz na efektywności. Nie musisz polegać na nikim innym. Sam prowadzisz zespół zarówno w aspekcie komercyjnym, jak i technologicznym. A przecież oba są ważne w dzisiejszych czasach. Tak, zdecydowanie zyskujesz na wydajności, a jeśli jesteś właścicielem/menedżerem, masz trochę w tej grze. Chociaż w F1 jest ogromna pasja, może być jej trochę więcej – ocenił.

Dwunasty zespół F1. Jakie są na to szanse?

Obecny prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, kilka razy podkreślał, że po przyjęciu 11. zgłoszenia, byłoby kolejne miejsce. Oferta musiałby być jednak bardzo kusząca i jak pokazał przykład Andrettiego, lepiej od razu mieć poparcie producenta OEM i z nim wejść do stawki. Ewentualnie szanse stałyby się większe, gdyby ktoś z obecnej stawki zdecydowałby się na stworzenie drugiego zespołu. Wówczas FIA, Liberty Media mogłyby być za poparciem kandydatury.

Obecna stawka mogłaby być jednak przeciwko kolejnemu rozszerzeniu choćby przez kolejne zmiany w podziale zysków komercyjnych. Do tego doszłyby aspekty rywalizacji. Red Bull niekoniecznie chciałby dać zielone światło, aby ktoś miał nowy zespół dla swojej akademii. W ten sposób chcieliby zachować miano posiadania najlepszego programu. Jednakże i ci, mający podobne aspiracje, a których próby nie byłyby udane, nie chciałby pomóc rywalowi. Poza Szafnauerem do układanki mogłyby się wmieszać np. MP Motorsport i Rodin Motorsport, które wcześniej szukały swojej szansy na dołączenie do F1. Na pewno sporo działoby się za kulisami, a nie wiadomo byłoby, czy cokolwiek z tego wyniknie.

Zdjęcie główne: BWT Alpine F1 Team

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Otmar Szafnauer

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Adrian Drozdek

  • Felietony
9 maja 2025

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Vettel wróci do Red Bulla?

Vettel wróci do Red Bulla?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
9 maja 2025

Sebastian Vettel wielokrotnie wiązany był z powrotem do Formuły 1. Niemiec często łączony był z powrotem do roli kierowcy, ale ostatnio coraz częściej widzi się go w innych rolach.

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Chociaż Max Verstappen rozpoczął GP Miami z pole position, to ukończył je poza podium. Po wyścigu w rozmowie z Viaplay szerzej powiedział, co myśli o swoim tempie.

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 maja 2025

Trudno w to uwierzyć, ale wkrótce możemy mieć zwrot w sprawie limitu budżetowego w F1. Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, cytowany przez "Associated Press", rzekomo widzi w nim tylko "problem".

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 maja 2025

Ferrari nie osiąga spodziewanych rezultatów. Zdobyli tylko jedne podium w Grand Prix w 2025. Bolid ma fundamentalny błąd. Zespół chce wprowadzić odważne zmiany.

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Ernest Mróz

  • Formuła 1
7 maja 2025

Stało się. Właściwie mówiło się o tym przed startem sezonu. Ostatecznie stało się to po 6 rundach - Franco Colapinto wraca do ścigania w F1. Alpine nie daje mu jednak gwarancji dokończenia sezonu.

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Oliver Oakes złożył rezygnację. Nie będzie już szefem zespołu Alpine. Jego obowiązki przejmie Flavio Briatore.

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Aston Martin nie porzuca nadziei na poprawę sezonu. Niedługo wprowadzi ulepszenia. Zespół będzie testować technologie na przyszły rok.

Alex Albon: Nigdy nie miałem go w zasięgu wzroku tak długo

Alex Albon: Nigdy nie miałem go w zasięgu wzroku tak długo

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 maja 2025

Alex Albon był bardzo zadowolony z tempa Williamsa podczas GP Miami. Przyznał, że nawet, gdy jeździł dla Red Bull Racing, to nie miał Maxa Verstappena tak blisko przed sobą.

Red Bull potrafi wymyślać. McLaren krytykuje rywali w F1

Red Bull potrafi wymyślać. McLaren krytykuje rywali w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Oscar Piastri wygrał trzeci wyścig z rzędu. Jednak McLaren twierdzi, że Red Bull wcale nie jest bez szans. Lando Norris zarzucił Maxowi Verstappenowi złą jazdę.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione