⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
ABRAMCZYK POLONIA BYDGOSZCZ Logo
38:22
UT.png Logo
15.06.2025 16:30
LIVE
Lokomotiv Daugavpils Logo
31:41
WG.png Logo
15.06.2025 15:15
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

  • Felietony
  • Formuła 1
9 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Drozdek

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Powrót do 24 bolidów na starcie

Po raz ostatni, w latach 2010-2012, mieliśmy 12 zespołów F1. Wówczas nowymi tworami były Team Lotus/Caterham, Virgin Racing/Marussia/Manor i HRT (Hispania Racing Team). Ostatecznie żaden z nich nie przetrwał zbyt długo. Następnie w 2016 roku zadebiutował Haas, który zdążył spotkać się jedynie z Manorem, który wówczas upadał i nie znalazł sposobu na ratunek. Wtedy też wiele mówiło się o tym, że czasem mniej znaczy lepiej, ponieważ nowe zespoły nie były w stanie zbudować odpowiedniej infrastruktury i zabezpieczyć swoich skromnych budżetów. Nieco inną filozofię obrał Gene Haas, który bardziej wszedł jako klient Ferrari i Dallary, a jego ekipa dopiero od niedawna uniezależnia się od nich.

Dużą pokusę startów w Formule 1 miał zespół Andretti Global, który toczył walkę o zaakceptowanie zgłoszenia. Z czasem udało im się przekonać do współpracy Cadillaca, ale i to nie pomagało. FIA wniosek przyjęła i dała zielone światło, ale Liberty Media wraz z innymi zespołami już nie. Nikt nie zamierzał się poddawać. Michael Andretti usunął się w cień, a tymczasem budowane podwaliny pod zespół F1 wykorzystał koncern General Motors. Formuła 1 chciała, aby Cadillac obiecał, że stworzy własne silniki. Początkowo plan zakładał ich debiut w 2028, ale został odroczony na 2029 rok. Od 2026 roku amerykański zespół będzie już jednak w stawce jako jeden z klientów Ferrari.

Szafnauer chce rozbudowanej F1

Co ciekawe, Otmar Szafnauer przymierzany był do pracy w brytyjskiej bazie Andrettiego i dzięki ciągłym kontaktom mógł z bliska obserwować rozwój sytuacji. Po pewnym czasem Amerykanin rumuńskiego pochodzenia sam odszedł z projektu, ale życzył wszystkim powodzenia. Dziś okazuje się, że sam chciałby stanąć na czele kolejnego zespołu F1 i byłby za debiutem 12. ekipy w stawce.

– W ciągu moich 28 lat był taki czas, kiedy w Formule 1 działało 12 zespołów – powiedział Szafnauer podczas Miami Grand Prix: Fuelling the City’s Global Spotlight, wydarzenia, którego współorganizatorami byli Axios i The Race.

– Zanim dołączyłem [do F1 – przyp. red.] – podpisałem kontrakt [z BAR – przyp. red.] w 1997 r., a dołączyłem w 1998 r. Opcji było ich jeszcze więcej, gdy odbywały się kwalifikacje wstępne. Myślę, że jest miejsce na 12. zespół. A jeśli dwunasta ekipa powstanie, chcę być przygotowany, aby być zwycięskim kandydatem dla nich. Nad tym właśnie pracuję – dodał.

Kolejny zespół zrobiłby miejsce dla juniorów

Obecnie Cadillac zarzeka się, że chciałby stworzyć parę kierowców z jednego doświadczonego kierowcy, jak i nowicjusza. Dwunasty zespół mógłby zrobić podobnie, a może i nawet bardziej by ryzykował. Gdyby Otmar Szafnauer stał na czele projektu, ale miałby on poparcie np. Mercedesa, McLarena lub Ferrari, powstałaby ekipa tylko dla młodych. Podobnie byłoby jak z Toro Rosso, AlphaTauri, a obecnie Racing Bulls w przypadku Red Bulla. Sam zainteresowany podkreślił też, że stworzeniem zespołu F1 interesuje się dużo podmiotów.

– Cadillacowi przyznano 11. miejsce. Uważam, że było pięciu oferentów lub pięciu kandydatów na to miejsce. Tylko jeden został wybrany przez FIA, był nim Cadillac [wówczas razem z Andretti Global – przyp. red.], którego [nieco później – przyp. red.] poparły F1 i Liberty Media. Więc wyobrażam sobie, że kiedy otworzą proces przetargowy dla tej 12. ekipy, będzie więcej niż jeden kandydat. Chcę mieć pewność, że moja aplikacja będzie najlepsza spośród tych, które się zgłoszą – podkreślił były szef Alpine, Force India i Racing Point.

Otmar Szafnauer głodny sukcesów

Obecnie dobrym szefem zespołu F1 jest osoba, która idealnie łączy wiedzę biznesową i inżynieryjną. Często najlepiej sprawdzają się byli kierowcy wyścigowi, a takowymi są Brown, Horner czy Wolff. Sam Szafnauer widziałby siebie odnoszącego sukcesy, stojąc na czele projektu i prowadząc go po swojemu. Poniekąd tego brakowało mu później w Racing Point po przyjściu Lawrence’a Strolla i w Alpine. Za czasów Force India pokazywał jednak, że potrafi zmaksymalizować potencjał małego zespołu, co zapewne nauczyło go najwięcej.

– Jeśli potrafisz robić obie te rzeczy, a Toto potrafi, myślę, że zyskujesz na efektywności. Nie musisz polegać na nikim innym. Sam prowadzisz zespół zarówno w aspekcie komercyjnym, jak i technologicznym. A przecież oba są ważne w dzisiejszych czasach. Tak, zdecydowanie zyskujesz na wydajności, a jeśli jesteś właścicielem/menedżerem, masz trochę w tej grze. Chociaż w F1 jest ogromna pasja, może być jej trochę więcej – ocenił.

Dwunasty zespół F1. Jakie są na to szanse?

Obecny prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, kilka razy podkreślał, że po przyjęciu 11. zgłoszenia, byłoby kolejne miejsce. Oferta musiałby być jednak bardzo kusząca i jak pokazał przykład Andrettiego, lepiej od razu mieć poparcie producenta OEM i z nim wejść do stawki. Ewentualnie szanse stałyby się większe, gdyby ktoś z obecnej stawki zdecydowałby się na stworzenie drugiego zespołu. Wówczas FIA, Liberty Media mogłyby być za poparciem kandydatury.

Obecna stawka mogłaby być jednak przeciwko kolejnemu rozszerzeniu choćby przez kolejne zmiany w podziale zysków komercyjnych. Do tego doszłyby aspekty rywalizacji. Red Bull niekoniecznie chciałby dać zielone światło, aby ktoś miał nowy zespół dla swojej akademii. W ten sposób chcieliby zachować miano posiadania najlepszego programu. Jednakże i ci, mający podobne aspiracje, a których próby nie byłyby udane, nie chciałby pomóc rywalowi. Poza Szafnauerem do układanki mogłyby się wmieszać np. MP Motorsport i Rodin Motorsport, które wcześniej szukały swojej szansy na dołączenie do F1. Na pewno sporo działoby się za kulisami, a nie wiadomo byłoby, czy cokolwiek z tego wyniknie.

Zdjęcie główne: BWT Alpine F1 Team

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Otmar Szafnauer

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Kanady: napięcie do samego końca

Kwalifikacje GP Kanady: napięcie do samego końca

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
14 czerwca 2025

Kwalifikacje do GP Kanady Formuły 1 2025 były bardzo emocjonujące. Tym razem to nie McLaren rozdawał karty. Blisko pole position był Max Verstappen, ale to Mercedes może być bardziej zadowolony z "czasówki".

Russell bez nowego kontraktu, bo Mercedes ma pilniejsze sprawy

Russell bez nowego kontraktu, bo Mercedes ma pilniejsze sprawy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
14 czerwca 2025

George Russell nie martwi się brakiem nowego kontraktu. Mercedes ma teraz ważniejsze rzeczy do załatwienia. Rozumie zainteresowanie Maxem Verstappenem.

Treningi GP Kanady: mieszany piątek 13-go | Podsumowanie

Treningi GP Kanady: mieszany piątek 13-go | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
14 czerwca 2025

Piątkowe sesje treningowe przed GP Kanady nie dały nam jeszcze jasnego obrazu, kto będzie zdecydowanym faworytem w Montrealu. Pozytywnie kończą je jednak Red Bull i Mercedes.

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

W tym tygodniu poznaliśmy już kalendarz Formuły 1 na rok 2026. Względem tegorocznego nie ma znaczących zmian. Te prawdopodobnie zaczną się za 2 lata.

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać. Grozi mu zakaz jazdy w wyścigu, ale nie myśli o tym. Kierowca ufa swoim umiejętnościom.

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Fernando Alonso jest zaskoczony trudnościami rywali. Powiedział, że Aston Martin musi radzić sobie z większymi problemami. Zespół jest jednak zmotywowany obecnością Adriana Neweya.

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

George Russell docenia przeprosiny Maxa Verstappena. Jest zaskoczony, że mistrz świata wziął odpowiedzialność na siebie. Przyznaje, że Holender zapłacił wysoką cenę.

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Wiktoria Żupińska

  • Felietony
12 czerwca 2025

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

George Russell przestrzega Formułę 1, która nie może brać swojej popularności za pewnik. Mistrzostwo znajduje się w krytycznym momencie. F1 powinna zachować ostrożność, bo wszystko może się rozpaść.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione