⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

  • Formuła 1
20 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

Pewnie część z was zastanawia się nad tym, dlaczego Chiny organizują wyścigi F1 w Szanghaju zamiast w swojej stolicy. Plany przenosin Grand Prix do stolicy pojawiają się i zaraz upadają co jakiś czas. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być farsa A1GP w Pekinie.

A1GP, czyli A1 Grand Prix. Co to była za seria?

Wielu uznawało tę kategorię za Puchar Świata Sportów Motorowych. Głównie dlatego, że o najwyższe trofea rywalizowały bardziej nacje, aniżeli sami kierowcy. Sam koncept powstał pod koniec marca 2004, a pierwszy sezon przypadł na 2005/2006. Rozgrywki odbywały się między listopadem a kwietniem, dzięki czemu udawało się uniknąć kolizji z kalendarzem F1. Poniekąd poprawiało to na starcie oglądalność i ułatwiało zadanie. Niestety w sezonie 2009/2010 nie rozegrano żadnego wyścigu przez bankructwo serii. Zanim to się wydarzyło, była jeszcze farsa A1GP w Pekinie z 2006 roku, która także nadszarpnęła wizerunek. O niej opowiemy w dalszej części artykułu.

Na czym polegały zawody? Każdy kraj miał taki sam samochód, który został zaprojektowany przez Lolę. Przez większość czasu korzystano z silnika Zytek 3.4 l V8 o mocy około 520 KM. Na ostatni sezon, czyli 2008/2009, A1 Grand Prix przeszło na samochód bazowany na Ferrari F2004 z F1, w którym to Michael Schumacher zdobył 7. tytuł MŚ. Wszyscy zdobywali punkty do klasyfikacji generalnej za sprinty i wyścigi główne, co na koniec składało się na wynik końcowy.

Fun fact lagi #4 smoga kalian ga bosen ya

Tapi kalian tau ga sih, kalau dulu balapan formula ada world cupnya? Indonesia ikut berpartisipasi dan jadi tuan rumahnya juga loh. Namanya A1 Grand Prix. Tapi sayang, singkat banget guys, cuman bertahan sampai 4 season😮‍💨 pic.twitter.com/kmGFoyWOPG

— ً (@M4XANDRIST) April 4, 2024

Mistrzostwo A1GP zdobywały Francja, Niemcy, Szwajcaria i Irlandia. W drugim roku serii sporą rolę w mistrzostwie odegrał znany większości Nico Hulkenberg, obecny kierowca Saubera. Twórcą czempionatu był szejk Maktoum Hasher Maktoum Al-Maktoum.

W 2014 roku A1 Grand Prix powróciła na krótko jako Formuła Acceleration 1 (FA1), aby potem połączyć siły z Auto GP. Niedługo później oba „twory” również upadły. Od jakiegoś czasu ideę wskrzeszenia Pucharu Świata promuje Marcin Budkowski, który pracował w F1 w latach 2001-2021 i po drodze był m.in. szefem departamentu technicznego FIA czy głównym dowodzącym zespołu Alpine. Możliwe, że w przyszłości jeszcze ten temat będzie wracał.

Farsa A1GP w Pekinie. Porażka, która wpływa na F1?

W listopadzie 2006 roku Chiny pokusiły się o ambitny plan organizacji ulicznego wyścigu w stolicy, czyli Pekinie. Gospodarzem był obiekt Beijing International Streetcircuit. Jednocześnie była to trzecia runda sezonu 2006/2007. Przygotowanie Chińczyków do zawodów pozostawiało wiele do życzenia. Już inspekcje wykazywały pewne nieprawidłowości, a obawy bezpieczeństwa wymusił skrócenie nitki toru.

Jakby tego było mało wyścigi odbywały się głównie za… samochodem bezpieczeństwa. Tak się rozpoczynały i tak się kończyły. W środkowej fazie sprintu i wyścigu głównego kierowcy nie mieli zbyt wielu okazji do ścigania się. Taki kształt wywołał burzę wśród kibiców, a obrywali wszyscy – przedstawiciele z Pekinu, organizatorzy serii i najmniej winne w tym przypadku kraje wysyłające swoje reprezentacje. Taki blamaż sprawił, że zmieniono organizację i przeniesiono zmagania A1GP w sezonie 2007/2008 na Zhuhai International Circuit.

Porażka od samego początku

Już pierwszy dzień treningu na ulicznym obiekcie w Pekinie został odwołany. Obawy związane z bezpieczeństwem wywołał zakręt na końcu najdłuższej prostej, który był… zbyt ciasny. Samochody A1GP nie były w stanie go pokonać ze względu na 180-stopniowy skręt w lewo. Aby móc się wyrobić kierowcy jechali szeroko, niemal zatrzymywali się w połowie zakrętu i dopiero wtedy pokonywali ten fragment toru. Organizatorzy musieli coś zrobić i wpadli na pomysł zmiany układu nitki. Uwaga! To absolutny hit, ponieważ na potrzeby wydłużonego treningu na środku dotychczasowej prostej dodano zakręt, który pozwalał ominąć tamten trudny fragment.

Niektórzy mogli pomyśleć, że to koniec przygód. Oj, wcale nie! Otóż docisk generowany przez bolidy Lola był tak duży, że przyczyniał się do awarii… włazów/studzienek na torze. Trzeba było działać szybko i znów reagować, co się udano. Jednak w związku z zagrożeniami wystąpienia kolejnych komplikacji ograniczono ściganie, a kierowcy musieli pokonywać część dystansu za safety carem.

Pole position do sprintu mógł pochwalić się Holender, Jeroen Bleekemolen. Udało mu się wygrać krótsze zawody, podczas których niewiele się działo. Ponad pół dystansu przejechano za SC, który pojawił się przez awarię Adrina Zaugga z RPA, którego bolid zablokował połowę pętli. W wyścigu głównym najlepszy był już Enrico Toccacelo z Włoch. I tutaj nie obyło się bez neutralizacji, kraks i skrócenia ścigania.

Farsa A1GP w Pekinie. Mimo to często wraca pomysł ściągnięcia F1

Pod koniec 2024 roku obiekt w Szanghaju przedłużył umowę z Formułą 1 do 2030 roku. Oznacza to, że lokalizacja GP Chin pozostanie niezmienna. Właściwie od 2004 roku zawody odbywają się rokrocznie z pominięciem lat 2020-2023, kiedy przez obostrzenia pandemiczne Grand Prix było odwoływane.

Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, w 2019 roku, Pekin zgłaszał aspiracje do organizacji wyścigu F1. Wówczas mówiono o drugim wyścigu w Chinach, co oznaczałoby pozostawienie Szanghaju w kalendarzu. Trzeba jednak przyznać, że przez duże przeszkody infrastrukturalne, w tym prowadzenie autostrad przez centrum i nieraz część budynków, Chińczycy mają trudniejsze zadanie przy budowie toru ulicznego. Farsa A1GP w Pekinie z 2006 roku być może ich wiele nauczyła i do podobnej porażki nie mogłoby już dojść. Warto wspomnieć, że wtedy bolidu z Pucharu Świata nie ustępowały aż tak znacznie tym w Formule 1. Czas pokaże, czy w przyszłości stolica Państwa Środka wzbogaci kalendarz królowej sportów motorowych.

Jak wyglądała nitka ostatniego toru ulicznego w Pekinie? Zobaczyć możecie ją tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • A1GP
  • F1
  • GP Chin

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione