⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

  • Formuła 1
20 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

Pewnie część z was zastanawia się nad tym, dlaczego Chiny organizują wyścigi F1 w Szanghaju zamiast w swojej stolicy. Plany przenosin Grand Prix do stolicy pojawiają się i zaraz upadają co jakiś czas. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być farsa A1GP w Pekinie.

A1GP, czyli A1 Grand Prix. Co to była za seria?

Wielu uznawało tę kategorię za Puchar Świata Sportów Motorowych. Głównie dlatego, że o najwyższe trofea rywalizowały bardziej nacje, aniżeli sami kierowcy. Sam koncept powstał pod koniec marca 2004, a pierwszy sezon przypadł na 2005/2006. Rozgrywki odbywały się między listopadem a kwietniem, dzięki czemu udawało się uniknąć kolizji z kalendarzem F1. Poniekąd poprawiało to na starcie oglądalność i ułatwiało zadanie. Niestety w sezonie 2009/2010 nie rozegrano żadnego wyścigu przez bankructwo serii. Zanim to się wydarzyło, była jeszcze farsa A1GP w Pekinie z 2006 roku, która także nadszarpnęła wizerunek. O niej opowiemy w dalszej części artykułu.

Na czym polegały zawody? Każdy kraj miał taki sam samochód, który został zaprojektowany przez Lolę. Przez większość czasu korzystano z silnika Zytek 3.4 l V8 o mocy około 520 KM. Na ostatni sezon, czyli 2008/2009, A1 Grand Prix przeszło na samochód bazowany na Ferrari F2004 z F1, w którym to Michael Schumacher zdobył 7. tytuł MŚ. Wszyscy zdobywali punkty do klasyfikacji generalnej za sprinty i wyścigi główne, co na koniec składało się na wynik końcowy.

Fun fact lagi #4 smoga kalian ga bosen ya

Tapi kalian tau ga sih, kalau dulu balapan formula ada world cupnya? Indonesia ikut berpartisipasi dan jadi tuan rumahnya juga loh. Namanya A1 Grand Prix. Tapi sayang, singkat banget guys, cuman bertahan sampai 4 season😮‍💨 pic.twitter.com/kmGFoyWOPG

— ً (@M4XANDRIST) April 4, 2024

Mistrzostwo A1GP zdobywały Francja, Niemcy, Szwajcaria i Irlandia. W drugim roku serii sporą rolę w mistrzostwie odegrał znany większości Nico Hulkenberg, obecny kierowca Saubera. Twórcą czempionatu był szejk Maktoum Hasher Maktoum Al-Maktoum.

W 2014 roku A1 Grand Prix powróciła na krótko jako Formuła Acceleration 1 (FA1), aby potem połączyć siły z Auto GP. Niedługo później oba „twory” również upadły. Od jakiegoś czasu ideę wskrzeszenia Pucharu Świata promuje Marcin Budkowski, który pracował w F1 w latach 2001-2021 i po drodze był m.in. szefem departamentu technicznego FIA czy głównym dowodzącym zespołu Alpine. Możliwe, że w przyszłości jeszcze ten temat będzie wracał.

Farsa A1GP w Pekinie. Porażka, która wpływa na F1?

W listopadzie 2006 roku Chiny pokusiły się o ambitny plan organizacji ulicznego wyścigu w stolicy, czyli Pekinie. Gospodarzem był obiekt Beijing International Streetcircuit. Jednocześnie była to trzecia runda sezonu 2006/2007. Przygotowanie Chińczyków do zawodów pozostawiało wiele do życzenia. Już inspekcje wykazywały pewne nieprawidłowości, a obawy bezpieczeństwa wymusił skrócenie nitki toru.

Jakby tego było mało wyścigi odbywały się głównie za… samochodem bezpieczeństwa. Tak się rozpoczynały i tak się kończyły. W środkowej fazie sprintu i wyścigu głównego kierowcy nie mieli zbyt wielu okazji do ścigania się. Taki kształt wywołał burzę wśród kibiców, a obrywali wszyscy – przedstawiciele z Pekinu, organizatorzy serii i najmniej winne w tym przypadku kraje wysyłające swoje reprezentacje. Taki blamaż sprawił, że zmieniono organizację i przeniesiono zmagania A1GP w sezonie 2007/2008 na Zhuhai International Circuit.

Porażka od samego początku

Już pierwszy dzień treningu na ulicznym obiekcie w Pekinie został odwołany. Obawy związane z bezpieczeństwem wywołał zakręt na końcu najdłuższej prostej, który był… zbyt ciasny. Samochody A1GP nie były w stanie go pokonać ze względu na 180-stopniowy skręt w lewo. Aby móc się wyrobić kierowcy jechali szeroko, niemal zatrzymywali się w połowie zakrętu i dopiero wtedy pokonywali ten fragment toru. Organizatorzy musieli coś zrobić i wpadli na pomysł zmiany układu nitki. Uwaga! To absolutny hit, ponieważ na potrzeby wydłużonego treningu na środku dotychczasowej prostej dodano zakręt, który pozwalał ominąć tamten trudny fragment.

Niektórzy mogli pomyśleć, że to koniec przygód. Oj, wcale nie! Otóż docisk generowany przez bolidy Lola był tak duży, że przyczyniał się do awarii… włazów/studzienek na torze. Trzeba było działać szybko i znów reagować, co się udano. Jednak w związku z zagrożeniami wystąpienia kolejnych komplikacji ograniczono ściganie, a kierowcy musieli pokonywać część dystansu za safety carem.

Pole position do sprintu mógł pochwalić się Holender, Jeroen Bleekemolen. Udało mu się wygrać krótsze zawody, podczas których niewiele się działo. Ponad pół dystansu przejechano za SC, który pojawił się przez awarię Adrina Zaugga z RPA, którego bolid zablokował połowę pętli. W wyścigu głównym najlepszy był już Enrico Toccacelo z Włoch. I tutaj nie obyło się bez neutralizacji, kraks i skrócenia ścigania.

Farsa A1GP w Pekinie. Mimo to często wraca pomysł ściągnięcia F1

Pod koniec 2024 roku obiekt w Szanghaju przedłużył umowę z Formułą 1 do 2030 roku. Oznacza to, że lokalizacja GP Chin pozostanie niezmienna. Właściwie od 2004 roku zawody odbywają się rokrocznie z pominięciem lat 2020-2023, kiedy przez obostrzenia pandemiczne Grand Prix było odwoływane.

Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, w 2019 roku, Pekin zgłaszał aspiracje do organizacji wyścigu F1. Wówczas mówiono o drugim wyścigu w Chinach, co oznaczałoby pozostawienie Szanghaju w kalendarzu. Trzeba jednak przyznać, że przez duże przeszkody infrastrukturalne, w tym prowadzenie autostrad przez centrum i nieraz część budynków, Chińczycy mają trudniejsze zadanie przy budowie toru ulicznego. Farsa A1GP w Pekinie z 2006 roku być może ich wiele nauczyła i do podobnej porażki nie mogłoby już dojść. Warto wspomnieć, że wtedy bolidu z Pucharu Świata nie ustępowały aż tak znacznie tym w Formule 1. Czas pokaże, czy w przyszłości stolica Państwa Środka wzbogaci kalendarz królowej sportów motorowych.

Jak wyglądała nitka ostatniego toru ulicznego w Pekinie? Zobaczyć możecie ją tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • A1GP
  • F1
  • GP Chin

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Briatore się wypiera: Nigdy z nim o tym nie rozmawiałem

Briatore się wypiera: Nigdy z nim o tym nie rozmawiałem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Flavio Briatore, obecnie konsultant wykonawczy w zespole Alpine, zapytany o aferę "Crashgate" z roku 2008, zaprzecza zeznaniom Nelsona Piqueta Jr. Włoch powołuje się też na wyrok Francuskiego Sądu Najwyższego.

Charles Leclerc: Mieliśmy szczęście. Oba Ferrari z problemami

Charles Leclerc: Mieliśmy szczęście. Oba Ferrari z problemami

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Charles Leclerc miał szczęście w Grand Prix Hiszpanii. Przyznał, że bez neutralizacji nie zdobyłby podium. Okazuje się, że oba Ferrari miały problem w wyścigu.

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hülkenberg zdobył sensacyjne piąte miejsce w GP Hiszpanii. Oscar Piastri wygrał już piąty wyścig w sezonie. Maxa Verstappena poniosły emocje. Kto wykorzystał okazję, a kto ją zmarnował? Oto nasz werdykt.

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hulkenberg był prawdopodobnie największą niespodzianką minionego GP Hiszpanii. Kierowca Saubera dojechał do mety niedzielnego wyścigu na 5. miejscu. Czy tak dobry rezultat wisiał w powietrzu?

Max Verstappen przyznał się do błędu po GP Hiszpanii

Max Verstappen przyznał się do błędu po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Max Verstappen przyznał się do błędu po Grand Prix Hiszpanii. Stwierdził, że przyczyniła się do tego frustracja. Żałuje agresywnego manewru.

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Lewis Hamilton jest rozczarowany szóstym miejscem w Grand Prix Hiszpanii. Stwierdza, że to jeden z najgorszych wyścigów, jakich doświadczył.

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
1 czerwca 2025

Oscar Piastri powrócił do wygrywania po dwóch rundach przerwy, kiedy to uznawał wyższość Maxa Verstappena i Lando Norrisa. W GP Hiszpanii, Australijczyk nie miał sobie równych i "po profesorsku" realizował swój plan. Podium uzupełnili Lando Norris i Charles Leclerc.

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione