⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

  • Formuła 1
20 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Dlaczego F1 woli Szanghaj? Farsa A1GP w Pekinie

Pewnie część z was zastanawia się nad tym, dlaczego Chiny organizują wyścigi F1 w Szanghaju zamiast w swojej stolicy. Plany przenosin Grand Prix do stolicy pojawiają się i zaraz upadają co jakiś czas. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być farsa A1GP w Pekinie.

A1GP, czyli A1 Grand Prix. Co to była za seria?

Wielu uznawało tę kategorię za Puchar Świata Sportów Motorowych. Głównie dlatego, że o najwyższe trofea rywalizowały bardziej nacje, aniżeli sami kierowcy. Sam koncept powstał pod koniec marca 2004, a pierwszy sezon przypadł na 2005/2006. Rozgrywki odbywały się między listopadem a kwietniem, dzięki czemu udawało się uniknąć kolizji z kalendarzem F1. Poniekąd poprawiało to na starcie oglądalność i ułatwiało zadanie. Niestety w sezonie 2009/2010 nie rozegrano żadnego wyścigu przez bankructwo serii. Zanim to się wydarzyło, była jeszcze farsa A1GP w Pekinie z 2006 roku, która także nadszarpnęła wizerunek. O niej opowiemy w dalszej części artykułu.

Na czym polegały zawody? Każdy kraj miał taki sam samochód, który został zaprojektowany przez Lolę. Przez większość czasu korzystano z silnika Zytek 3.4 l V8 o mocy około 520 KM. Na ostatni sezon, czyli 2008/2009, A1 Grand Prix przeszło na samochód bazowany na Ferrari F2004 z F1, w którym to Michael Schumacher zdobył 7. tytuł MŚ. Wszyscy zdobywali punkty do klasyfikacji generalnej za sprinty i wyścigi główne, co na koniec składało się na wynik końcowy.

Fun fact lagi #4 smoga kalian ga bosen ya

Tapi kalian tau ga sih, kalau dulu balapan formula ada world cupnya? Indonesia ikut berpartisipasi dan jadi tuan rumahnya juga loh. Namanya A1 Grand Prix. Tapi sayang, singkat banget guys, cuman bertahan sampai 4 season😮‍💨 pic.twitter.com/kmGFoyWOPG

— ً (@M4XANDRIST) April 4, 2024

Mistrzostwo A1GP zdobywały Francja, Niemcy, Szwajcaria i Irlandia. W drugim roku serii sporą rolę w mistrzostwie odegrał znany większości Nico Hulkenberg, obecny kierowca Saubera. Twórcą czempionatu był szejk Maktoum Hasher Maktoum Al-Maktoum.

W 2014 roku A1 Grand Prix powróciła na krótko jako Formuła Acceleration 1 (FA1), aby potem połączyć siły z Auto GP. Niedługo później oba „twory” również upadły. Od jakiegoś czasu ideę wskrzeszenia Pucharu Świata promuje Marcin Budkowski, który pracował w F1 w latach 2001-2021 i po drodze był m.in. szefem departamentu technicznego FIA czy głównym dowodzącym zespołu Alpine. Możliwe, że w przyszłości jeszcze ten temat będzie wracał.

Farsa A1GP w Pekinie. Porażka, która wpływa na F1?

W listopadzie 2006 roku Chiny pokusiły się o ambitny plan organizacji ulicznego wyścigu w stolicy, czyli Pekinie. Gospodarzem był obiekt Beijing International Streetcircuit. Jednocześnie była to trzecia runda sezonu 2006/2007. Przygotowanie Chińczyków do zawodów pozostawiało wiele do życzenia. Już inspekcje wykazywały pewne nieprawidłowości, a obawy bezpieczeństwa wymusił skrócenie nitki toru.

Jakby tego było mało wyścigi odbywały się głównie za… samochodem bezpieczeństwa. Tak się rozpoczynały i tak się kończyły. W środkowej fazie sprintu i wyścigu głównego kierowcy nie mieli zbyt wielu okazji do ścigania się. Taki kształt wywołał burzę wśród kibiców, a obrywali wszyscy – przedstawiciele z Pekinu, organizatorzy serii i najmniej winne w tym przypadku kraje wysyłające swoje reprezentacje. Taki blamaż sprawił, że zmieniono organizację i przeniesiono zmagania A1GP w sezonie 2007/2008 na Zhuhai International Circuit.

Porażka od samego początku

Już pierwszy dzień treningu na ulicznym obiekcie w Pekinie został odwołany. Obawy związane z bezpieczeństwem wywołał zakręt na końcu najdłuższej prostej, który był… zbyt ciasny. Samochody A1GP nie były w stanie go pokonać ze względu na 180-stopniowy skręt w lewo. Aby móc się wyrobić kierowcy jechali szeroko, niemal zatrzymywali się w połowie zakrętu i dopiero wtedy pokonywali ten fragment toru. Organizatorzy musieli coś zrobić i wpadli na pomysł zmiany układu nitki. Uwaga! To absolutny hit, ponieważ na potrzeby wydłużonego treningu na środku dotychczasowej prostej dodano zakręt, który pozwalał ominąć tamten trudny fragment.

Niektórzy mogli pomyśleć, że to koniec przygód. Oj, wcale nie! Otóż docisk generowany przez bolidy Lola był tak duży, że przyczyniał się do awarii… włazów/studzienek na torze. Trzeba było działać szybko i znów reagować, co się udano. Jednak w związku z zagrożeniami wystąpienia kolejnych komplikacji ograniczono ściganie, a kierowcy musieli pokonywać część dystansu za safety carem.

Pole position do sprintu mógł pochwalić się Holender, Jeroen Bleekemolen. Udało mu się wygrać krótsze zawody, podczas których niewiele się działo. Ponad pół dystansu przejechano za SC, który pojawił się przez awarię Adrina Zaugga z RPA, którego bolid zablokował połowę pętli. W wyścigu głównym najlepszy był już Enrico Toccacelo z Włoch. I tutaj nie obyło się bez neutralizacji, kraks i skrócenia ścigania.

Farsa A1GP w Pekinie. Mimo to często wraca pomysł ściągnięcia F1

Pod koniec 2024 roku obiekt w Szanghaju przedłużył umowę z Formułą 1 do 2030 roku. Oznacza to, że lokalizacja GP Chin pozostanie niezmienna. Właściwie od 2004 roku zawody odbywają się rokrocznie z pominięciem lat 2020-2023, kiedy przez obostrzenia pandemiczne Grand Prix było odwoływane.

Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, w 2019 roku, Pekin zgłaszał aspiracje do organizacji wyścigu F1. Wówczas mówiono o drugim wyścigu w Chinach, co oznaczałoby pozostawienie Szanghaju w kalendarzu. Trzeba jednak przyznać, że przez duże przeszkody infrastrukturalne, w tym prowadzenie autostrad przez centrum i nieraz część budynków, Chińczycy mają trudniejsze zadanie przy budowie toru ulicznego. Farsa A1GP w Pekinie z 2006 roku być może ich wiele nauczyła i do podobnej porażki nie mogłoby już dojść. Warto wspomnieć, że wtedy bolidu z Pucharu Świata nie ustępowały aż tak znacznie tym w Formule 1. Czas pokaże, czy w przyszłości stolica Państwa Środka wzbogaci kalendarz królowej sportów motorowych.

Jak wyglądała nitka ostatniego toru ulicznego w Pekinie? Zobaczyć możecie ją tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • A1GP
  • F1
  • GP Chin

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 września 2025

Sobotnie kwalifikacje przed GP Azerbejdżanu mocno się wydłużyły. W ich trakcie czerwona flaga pojawiała się aż 6 razy. Część faworytów pojechała wolno lub odpadło wcześniej. Najszybszy był jednak Max Verstappen, który będzie miał obu kierowców McLarena daleko za sobą na starcie.

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
19 września 2025

Formuła 1 opuściła już Europę i sezon dokończy w Azji i na terenie obu Ameryk. Ten etap rywalizacji otwiera weekend o GP Azerbejdżanu, który rozpoczęły piątkowe treningi. Mimo tego, że McLaren jest faworytem, to dzisiejsze sesje nie przebiegły do końca po myśli ekipy z Woking.

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione