⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Droga do F1: Andrea Kimi Antonelli

Droga do F1: Andrea Kimi Antonelli

  • Formuła 1
7 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Wiktoria Żupińska

Droga do F1: Andrea Kimi Antonelli

Wychowanek Mercedesa już zdążył zaimponować. Został najmłodszym liderem wyścigu w historii F1 i ustanowił nowy rekord okrążenia w GP na torze Suzuka. Teraz Andreę Kimiego Antonellego uważa się za pokoleniowy talent na miarę Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena. Jak wyglądała jego droga do Formuły 1?

Droga do F1: Karting i F4

Andrea Kimi Antonelli urodził się 25 sierpnia 2006 roku w Bolonii, we Włoszech. Jest synem Marco Antonellego, byłego zawodowego kierowcy aut sportowych, który obecnie ma własny zespół Antonelli Motorsport.

Kimi rozpoczął karierę kartingową w wieku 7 lat. Szybko zaczął odnosić sukcesy i wygrał łącznie pięć różnych mistrzostw kartingowych. Jego sukces przyciągnął uwagę Mercedesa i oficjalnie dołączył do programu Juniorskiego w kwietniu 2019 roku, mając zaledwie 12 lat. W tamtym sezonie wygrał WSK Euro Series i Super Master Series. Zajął drugie miejsce w Europejskich Mistrzostwach Kartingowych FIA i piąte w mistrzostwach świata.

W 2020 wygrał Europejskie Mistrzostwa Kartingowe FIA w klasie OK (Original Kart) oraz ponownie WSK Euro Series. Rok później obronił tytuł i zadebiutował w dziewięciu rundach włoskiej F4 w zespole Prema, gdzie stanął na podium trzy razy. W 2022 przeniósł się na stałe do single-seaterów. W styczniu wygrał wyścig w mistrzostwach Formuły 4 Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Andrea Kimi Antonelli wygrał niemiecką i włoską F4 Droga do F1 Mercedes
Fot. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team / Andrea Kimi Antonelli wygrał w 2022 włoską i niemiecką Formułę 4

Antonelli zdominował niemiecką Formułę 4 oraz wygrał 13 z 22 wyścigów we włoskiej, co zapewniło mu mistrzostwo. Jakby tego było mało, odniósł zwycięstwo także w FIA Motorsport Games F4 Cup na torze Paul Ricard.

Włoch kontynuował swój sukces, triumfując w 2023 w Formula Regional European Championship. Wygrał pięć wyścigów i stanął na podium łącznie jedenaście razu i tym samym zapewnił sobie mistrzostwo FRECA. Dodał do tego również zwycięski tytuł w Formula Regional Middle East Championship w zespole Mumbai Falcons.

Droga do F1: Mercedes podejmuje odważny krok

Pod wpływem talentu i sukcesu, Mercedes zdecydował się podjąć odważny krok i przenieść Antonellego do FIA Formuły 2. Tym samym zaledwie 17-letni Włoch ominął F3. Podobnie postąpił Jenson Button, który w zamian brał udział w Formule Ford. Z kolei Max Verstappen ścigał się w F3, a następnie rok później debiutował już w F1.

Andrea Kimi Antonelli droga do f1 wygrana grand prix budapesztu f2
Fot. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team / Jiri Krenek / Andrea Kimi Antonelli wygrał F2 Grand Prix Budapesztu, 2024

Andrea Kimi Antonelli jeździł w zespole Prema u boku juniora Ferrari Academy, Olliego Bearmana. Niestety ekipa miała problem z nowymi regulacjami, dlatego przygotowywany przez nich samochód nie był tak konkurencyjny jak w poprzednich latach. Pomimo pierwszych trudności, Włoch stopniowo przystosowywał się do nowego bolidu. Wygrał deszczowy sprint w Silverstone z przewagą ponad ośmiu sekund nad Zanem Maloneyem. Dwa tygodnie później zajął pierwsze miejsce w głównym wyścigu w Budapeszcie. Ostatecznie sezon zakończył na szóstej pozycji w kwalifikacji generalnej.

Droga do F1: Antonelli otrzymuje promocję do F1

W zeszłym roku Andrea Kimi Antonelli zaliczył debiut w F1 podczas piątkowej sesji treningowej na Monzy. Wsiadł za kierownicę bolidu George’a Russella, ale niestety rozbił się już na szóstym okrążeniu. Następnego dnia Toto Wolff ogłosił, że młody Włoch zajmie miejsce ustępującego Lewisa Hamiltona, który od 2025 będzie jeździł w barwach Ferrari. Brał udział także w treningu w Meksyku.

First @F1 test for Kimi Antonelli ✅😁 pic.twitter.com/n5vjx5QIBJ

— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 17, 2024

W ramach przygotowań do swojego pierwszego sezonu w Formule 1, Mercedes zapewnił Antonellemu kompleksowy program przygotowawczy. Podobny przeszedł Oscar Piastri w 2022 roku. Włoch testował Mercedesa W11 na torze w Jerez, W12 na Red Bull Ringu, a także W13 na Imoli, Spa-Francorchamps, Silverstone i Barcelona-Catalunya w ramach TPC. Toto Wolff wyjawił, że 18-latek przejechał łącznie około 9 tysięcy kilometrów.

– Kimi regularnie pokazał talent i szybkość wymagane, żeby rywalizować na najwyższym poziomie naszego sportu. Wiemy, że to będzie kolejny duży krok, ale zaimponował nam podczas testów F1 w tym roku i będziemy wspierać go na każdym etapie jego procesu nauki – mówił Toto Wolff na konferencji prasowej o promocji Antonellego.

Andrea Kimi Antonelli. Imponujący początek w królowej motorsportu

Andrea Kimi Antonelli ma zaledwie 18 lat, a już uważa się go za wielki talent. Zastąpił w tym roku Lewisa Hamiltona, który jeździ w barwach Ferrari. Toto Wolff stanął przed niełatwym zadaniem wybrania zastępcy Brytyjczyka, który wygrał z Mercedesem sześć tytułów mistrza świata kierowców i pod względem statystycznym odniósł najwięcej sukcesu w historii Formuły 1.

Chociaż szef zespołu rozważał zatrudnienie Carlosa Sainza, a nawet Fernando Alonso, był w stanie zaproponować im wyłącznie roczny kontrakt. Nie chciał bowiem potencjalnie stracić młodego Antonellego, który pierwotnie miał wejść do F1 w 2026. Już raz stracił kierowcę, kiedy to w 2014 roku rywalizował z Red Bullem o usługi Maxa Verstappena. Wolff nie miał wolnego miejsca w zespole w F1, więc zaproponował mu GP2, ale Holender wybrał Red Bulla, bo zagwarantowali mu miejsce od razu w Toro Rosso.

Mercedes 2025 Andrea Kimi Antonelli GP Japonii najmłodszy lider wyścigu w historii F1
Fot. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team / Jiri Krenek / Andrea Kimi Antonelli przygotowujący się do kwalifikacji do Grand Prix Japonii, 2025

Austriak najwyraźniej wyciągnął z tego lekcję i postanowił podjąć ryzyko i wsadzić 18-latka do bolidu królowej motorsportu. Dotychczasowe występy potwierdzają, że była to bardzo dobra decyzja, bo Włoch zajął 4. miejsce w debiucie w deszczowym Grand Prix Australii oraz 6. w Chinach (po dyskwalifikacjach kierowców Ferrari) – jak się okazało z uszkodzoną podłogą, bo najechał na fragment przedniego skrzydła, który odpadł z bolidu Charlesa Leclerca.

Skończył Grand Prix Japonii na 6. pozycji i mając 18 lat i 224 dni, został najmłodszym liderem wyścigu w historii Formuły 1. Ustanowił także nowy rekord najszybszego okrążenia w wyścigu na torze Suzuka, 1:30.965, poprzednio należący do Lewisa Hamiltona. Jego inżynierem wyścigowym jest Peter “Bono” Bonnington, który wcześniej pracował z 7-krotnym mistrzem świata.

Kimi was leaving nothing on the table at Suzuka 🔥#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/500c8yk5tI

— Formula 1 (@F1) April 6, 2025

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andrea Kimi Antonelli
  • Droga do F1
  • F1
  • F1 2025
  • Mercedes F1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione