F1 Fantasy to gra dostępna za darmo na aplikacji i stronie Formuły 1. Kilkaset tysięcy graczy będzie rywalizować o cenne nagrody, jak bilety na jeden z przyszłorocznych wyścigów, czy vouchery w oficjalnym sklepie F1.
Podstawy gry
Głównym celem jest ułożenie składu z pięciu kierowców i dwóch konstruktorów. Mamy na to 100 milionów, oczywiście im lepszy zawodnik i zespół tym więcej kosztują. Dla przykładu jeśli wybierzemy McLarena + Lando Norrisa, to pozostanie nam tylko 41 milionów. Z tego powodu trzeba szukać dobrych tanich opcji.
Przed każdą rundą mamy 2 darmowe transfery. Przed pierwszą rundą w Melbourne możemy wykonywać nielimitowaną ilość zmian w naszych składach. Jeśli nie wykorzystamy wszystkich transferów to jeden przejdzie na następną rundę, ale możemy mieć maksymalnie 3. Jeśli przekroczymy limit to za każdy kolejny transfer tracimy 10 punktów. Zmiany w składzie możemy wykonywać do początku kwalifikacji, a w weekendach sprinterskich do sprintu. Załóżmy, że nasz kierowca wystartuje w sprincie, ale w kwalifikacjach nie wyjdzie na tor z jakiegoś powodu. Możemy go wymienić, ale zaliczy się to do puli darmowych transferów, jeśli takowego nie mamy to tracimy 10 punktów.
Osoby grające w piłkarskie Fantasy na pewno wiedzą, że przed każdą kolejką wybiera się kapitana. Tutaj, też mamy coś takiego. Nazywa się to „DRS Boost”, polega to na tym, że jeden z pięciu naszych kierowców zdobywa podwójne punkty podczas całego weekendu.
W rozgrywce występuję coś takiego, jak dynamiczna zmiana prac. Jeśli tani kierowca będzie zdobywał regularnie bardzo dobre punkty, to jego cena będzie rosnąć. Natomiast w przypadku, kiedy zawodnik będzie zdobywał minimalną liczbę punktów, to z każdym wyścigiem będzie tańszy. Ceny zmieniają się po każdej rundzie, przeważnie w przedziałach 0,1-1 milion. Zdarzały się jednorazowe wyskoki o ponad milion, ale bardzo rzadko. Może również być tak, że cena kierowcy nie zmieni się po wyścigu.
Poza tym w grze są dostępne ligi, można stworzyć własną i rywalizować ze znajomymi. Ewentualnie dołączyć do jakiś już dostępnych, w niektórych można nawet rywalizować o nagrody.
Punktacja
Kwalifikacje (kierowcy i zespoły)
Pole position | 10 punktów |
2. miejsce | 9 punktów |
3. miejsce | 8 punktów |
4. miejsce | 7 punktów |
5. miejsce | 6 punktów |
6. miejsce | 5 punktów |
7. miejsce | 4 punkty |
8. miejsce | 3 punkty |
9. miejsce | 2 punkty |
10. miejsce | 1 punkt |
11-20. miejsce | 0 punktów |
Brak czasu okrążenia | – 5 punktów |
Dyskwalifikacja* | – 5 punktów |
Kwalifikacje (zespoły)
Żaden z kierowców nie wszedł do Q2 | – 1 punkt |
Jeden z kierowców awansował do Q2 | 1 punkt |
Obaj kierowcy awansowali do Q2 | 3 punkty |
Jeden z kierowców awansował do Q3 | 5 punktów |
Obaj kierowcy awansowali do Q3 | 10 punktów |
Sprint (kierowcy i zespoły)
1. miejsce | 8 punktów |
2. miejsce | 7 punktów |
3. miejsce | 6 punktów |
4. miejsce | 5 punktów |
5. miejsce | 4 punkty |
6. miejsce | 3 punkty |
7. miejsce | 2 punkty |
8. miejsce | 1 punkt |
9 – 20. miejsce | 0 punktów |
Nie ukończył/nie został klasyfikowany | – 20 punktów |
Dyskwalifikacja* | – 20 punktów |
Wyścig (kierowcy)
Zyskana pozycja (względem startowej) | 1 punkt |
Stracona pozycja (względem startowej) | -1 punkt |
Wyprzedzenie na torze | 1 punkt |
Najszybsze okrążenie | 10 punktów |
Kierowca dnia | 10 punktów |
Wyścig (kierowcy i zespoły)
1. miejsce | 25 punktów |
2. miejsce | 18 punktów |
3. miejsce | 15 punktów |
4. miejsce | 12 punktów |
5. miejsce | 10 punktów |
6. miejsce | 8 punktów |
7. miejsce | 6 punktów |
8. miejsce | 4 punkty |
9. miejsce | 2 punkty |
10. miejsce | 1 punkt |
11-20. miejsce | 0 punktów |
Nie ukończył/nie został klasyfikowany | – 20 punktów |
Dyskwalifikacja* | – 20 punktów |
Pit-stopy (konstruktorzy)**
Powyżej 3 sekund | 0 punktów |
2,5-2,99s | 2 punkty |
2,2-2,49s | 5 punktów |
2-2,19s | 10 punktów |
Poniżej 2 sekund | 20 punktów |
Dyskwalifikacja* | – 20 punktów za kierowcę |
Najszybszy pit-stop wyścigu | 5 punktów |
Pobity rekord świata | 15 punktów |
*Teraz kierowca nie dostaje ujemnych punktów za dyskwalifikacje, a tylko konstruktor. Zawodnik, który został zdyskwalifikowany po prostu nie otrzymuje żadnych punktów z tej sesji.
**Od tego sezonu konstruktorzy dostają punkty za swój najlepszy pit-stop w trakcie wyścigu.
Chipy
W grze mamy aż 6 jednorazowych „chipów” i możemy użyć tylko jednego z nich podczas rundy.
Limitless – Nielimitowany budżet na jedną rundę i możliwość zmiany całego składu. Później po zakończeniu weekendu powraca nas skład, który mieliśmy przed kliknięciem tego „chipa”.
Wildcard – Nielimitowane transfery na rundę, po zakończeniu weekendu nie tracimy tych zawodników i konstruktorów.
Final Fix – Możemy wymienić jednego zawodnika/konstruktora po kwalifikacjach. Najlepiej użyć, kiedy ktoś z powodu choroby/rozwalonego bolidu nie wystartuje w wyścigu.
Auto Pilot – Najlepiej punktowany kierowca z twojego składu automatycznie dostanie „DRS Boost”.
No Neagtive – Twoi kierowcy i konstruktorzy nie otrzymają żadnych ujemnych punktów. Najlepiej wykorzystać, gdy zapowiada się deszczowy wyścig na ciężkim torze.
Extra DRS – Wybierasz kierowcę, który podczas weekendu zdobędzie potrójną ilość swoich punktów. „DRS Boost” wtedy nie znika, wiec musisz jeszcze zdecydować, kto otrzyma podwójne punkty.
Nagrody
- miejsce – Dwa 3-dniowe bilety na trybuny w jednym z przyszłorocznych wyścigów + doświadczenie VIP.
- miejsce – Dwa 3-dniowe bilety na trybuny w jednym z przyszłorocznych wyścigów.
- miejsce – Voucher o wysokości 300 funtów na stronie F1.
Moja opinia o tegorocznej edycji
W tym roku twórcy dali bardzo wysokie ceny kierowców z topowych zespołów, przez co o wiele trudniej zbudować mocny skład. Moim zdaniem jest to na plus, ponieważ z tego powodu powinniśmy widzieć o wiele więcej różnorodności pośród wyborów graczy. W zeszłych sezonach po kilku rundach, zawsze powstawał jakiś schemat budowania składu. Zobaczymy, jak to będzie wyglądać w tym roku. Według mnie najlepiej wybrać dwóch silnych konstruktorów. Dodatkowo jednego kierowcę z topowej drużyny i czterech tańszych zawodników. Na zakończenie mój proponowany skład na Australię.
Fot. Screenshot strony formula1.com (stan: 13.03.2025)Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!