⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » F3 2025. Co musisz wiedzieć o serii Romana Bilińskiego?

F3 2025. Co musisz wiedzieć o serii Romana Bilińskiego?

  • Formuła 1
14 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 23 minuty

Jakub Mikołajczak

F3 2025. Co musisz wiedzieć o serii Romana Bilińskiego?

Sezon 2025 przyniósł nam jednego Polaka w stawce F3. W tym materiale stworzyliśmy kompendium wiedzy na temat mistrzostw, w których ujrzymy Romana Bilińskiego.

Historia FIA F3 w „pigułce”

ABC kibica F3 2025 zaczniemy od streszczenia wydarzeń sprzed lat. Obecna FIA F3 powstała z połączenia GP3 i Europejskiej F3. Unifikacja nastąpiła w 2019 roku. Udział w mistrzostwach zapewnionych miało 5 zespołów z GP3 (ART Grand Prix, Trident, Campos Racing, MP Motorsport, Jenzer Motorsport. Arden International zostało zastąpione przez HWA, które zaczęło zmieniać na poziomie F2 i F3 właśnie ekipę Arden). Ponadto z Europejskiej F3 przywędrowały Hitech, Prema i Carlin – tu część zespołów miała również styczność z F2. Ponadto w stawce znalazła się czeska ekipa Charouz Racing System, która współpracowała z Sauberem i występowała w F2. I tak w FIA F3 zabrakło drugiego najlepszego zespołu EF3 – ekipy Motopark, co przyjęto z rozczarowaniem w szeregach niemieckiej stajni wyścigowej.

Mistrzami FIA F3 zostawali:

  • 2019 – Robert Shwartzman (Rosja)
  • 2020 – Oscar Piastri (Australia)
  • 2021 – Dennis Hauger (Norwegia)
  • 2022 – Victor Martins (Francja)
  • 2023 – Gabriel Bortoleto (Brazylia)
  • 2024 – Leonardo Fornaroli (Włochy)

Słów kilka o sezonie 2024

Przed rokiem triumf w mistrzostwach odniósł Leonardo Fornaroli. Włoch… nie wygrał ani jednego wyścigu, a tytuł zapewnił sobie na ostatnich metrach, gdy w Parabolice (czy też zakręcie im. Michele Alboreto jak kto woli) wyprzedził Christiana Mansella, choć później okazało się, że i by miał mistrzostwo bez tego, ponieważ zdyskwalifikowano z wyścigu jego głównego konkurenta, którym był Gabriele Mini. Na podium generalki stanął jeszcze Luke Browning.

Najwięcej zwycięstw odniósł Arvid Lindblad (4), ale starczyło mu to tylko na 4. miejsce w tabeli. Brytyjczyk jako pierwszy w historii FIA F3 wygrał wszystkie wyścigi podczas jednego weekendu wyścigowego. Niemniej na Silverstone w niedzielę skorzystał z kary dla Calluma Voisina. Ogromną niespodzianką obok obecnego kierowcy Rodin, był Meksykanin Noel Leon, który zajął 10. miejsce w tabeli.

Nowa era FIA F3

Sezon 2025 będzie wyjątkowy, ponieważ mamy do czynienia z nowym bolidem. Dallara F3 2019 odeszła na zasłużoną emeryturę. Kierowcy uwielbiali tamtą konstrukcję, lecz ta nowa ma być równie przyjemna do jazdy jak poprzednia. Nowy bolid od Dallary oznacza, że stawka na pewno wywróci się do góry nogami.

UWAGA: W F2 i F3 NIE MA klasyfikacji konstruktorów, jest tylko zespołowa. Właśnie z tego powodu, że ten sam sprzęt dostarcza Dallara. F3 to tzw. spec-seria, gdzie sporą rolę odgrywają ustawienia bolidu i tu można się popisać inżynierskimi zdolnościami. Oczywiście mogą zdarzyć się różnice w mocy silnika, ale na szczęście problem ten jest o wiele mniejszy niż w F2.

Format weekendu w sezonie F3 2025

W piątek odbywa się trening (trwający 45 minut), a później kwalifikacje (30 minut, tzw. wolna jazda – zawodnicy kręcą czasy kiedy są). Za wygranie czasówki przyznaje się 2 punkty do klasyfikacji przejściowej.

UWAGA: Kierowca, który rozbije się/przerwie w inny sposób sesje kwalifikacyjną ma kasowany najlepszy czas. To nowość, którą wprowadzono przed rokiem i kilku zawodników miało przez to problemy. Ponadto inny system kwalifikacji stosowany jest w Monako. Zawodnicy są dzieleni na 2 grupy – A i B. Każda ma po 20 minut jazdy (najpierw A, potem po przerwie B). Ta grupa, która była szybsza (decydują najlepsze czasy spośród zawodników, którzy wygrali grupę), dostaje pozycje startowe nieparzyste, czyli 1-3-5 itd., a ta wolniejsza analogicznie 2-5-7 itd. W Monako ze względu na długość toru się to stosuje, a na Monzy format ten zadebiutował przed rokiem po serii incydentów w kwalifikacjach w sezonie 2023.

W sobotę jest sprint. Kolejność startowa do niego polega na tym, że odwraca się czołową 12. I tak zdobywca PP startuje z P12, ten który był drugi z P11 itd. Punktacja wygląda tu następująco: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. W niedzielę startujemy wedle normalnej kolejności, a do tego mamy punktację znaną z F1. W sprincie i wyścigu głównym ponadto jest bonus w postaci punkciku za najszybsze okrążenie, ale kierowca musi ukończyć zmagania w TOP 10. Łącznie zatem można podczas weekendu zebrać 39 „oczek”. Wyścigi trwają od około 35 do 45 minut – wszystko zależy od warunków, toru, czy też liczby potencjalnych neutralizacji.

Opony (zasady)

W FIA F3 nie ma obowiązkowego pit-stopu. Zatem kierowcy z reguły nie zjeżdżają po nowe ogumienie. Na każdy weekend przyznawany jest 1 rodzaj opon typu slick, a także deszczówki. Nie ma opon przejściowych! Zatem w zmiennych warunkach trzeba wybrać – czy zostać na oponach przeznaczonych do jazdy po suchej nawierzchnii, czy też zjechać po deszczówki, które jednak szybko zużywają się, gdy nie ma aż tak mokrego toru. Dostawcą niezmiennie jest Pirelli. W sezonie 2024 był taki wybór opon:

  • Sakhir: Twarde, (biały paseczek)
  • Melbourne: Pośrednie (żółty paseczek),
  • Imola: Pośrednie (żółty paseczek),
  • Monako: Miękkie (czerwony paseczek),
  • Barcelona: Twarde (biały paseczek),
  • Red Bull Ring: Miękkie (czerwony paseczek),
  • Silverstone: Twarde (biały paseczek),
  • Hungaroring: Twarde (biały paseczek),
  • Spa: Pośrednie (żółty paseczek),
  • Monza: Miękkie (czerwony paseczek)
F3 opony 2025
Fot. Pirelli

Kwestia testów

Poza oficjalnymi testami nie wolno używać nowych maszyn F3. Niemniej kierowcy mogą się przygotować do rywalizacji, jeżdżąc w m.in. konstrukcji z GP3, a także poprzednią wersją Dallary F3 2019. Okienko na testy rozpoczyna się po ostatnim weekendzie sezonu, a zamyka podczas inauguracji. Po tym okresie jazdy testowe są zakazane. Szef zespołu Trident Giacomo Ricci w jednym z wywiadów stwierdził, że optymalny harmonogram przygotowań obejmuje 15 dni

Można startować w niższych seriach wyścigowych, ale nie wolno robić tego na torach, które mają w późniejszym terminie ugościć FIA F3. W 2024 roku przekonali się o tym Nikola Tsolov i Martinius Stenshorne. Bułgar i Norweg zostali wykluczeni osobno z rund na torze Spa (w przypadku tego pierwszego) i Silverstone (co spotkało Skandynawa). Ponadto obaj otrzymali 5 punktów karnych. Skoro o nich mowa, to kasują się one po sezonie. Nie przechodzą one na kolejny rok, jak w F1.

Juniorzy zespołów F1 w sezonie F3 2025

FIA F3 to etap, gdzie już wyraźnie widać juniorów zespołów F1. W 2025 roku na ten moment wsparcie mają:

Tim Tramnitz (Red Bull),

Nikola Tsolov (Red Bull),

Brando Badoer (McLaren),

Ugo Ugochukwu (McLaren),

Martinius Stenshorne (McLaren),

Rafael Câmara (Ferrari),

Tuukka Taponen (Ferrari),

Alessandro Giusti (Williams),

Nicola Lacorte (Alpine)

Fot. Red Bull Content Pool / Na zdjęciu Tim Tramnitz

Kogo warto obserwować spoza tego grona? Na pewno Callum Voisin ma coś do udowodnienia, bo rok temu jeździł w Rodinie jak natchniony, do tego Noel Leon zamienił średnie VAR na (przynajmniej papierowo) solidną Premę, a ponadto wysokie aspiracje ma Laurens van Hoepen.

Zmiany w stawce pośród zespołów

Każdy z zespołów wystawia po 3 bolidy. W sezonie 2025 wystąpią te zespoły:

  • Prema,
  • Trident,
  • ART GP,
  • Hitech,
  • Campos Racing,
  • MP Motorsport,
  • Rodin Motorsport,
  • VAR,
  • AIX Racing,
  • DAMS (Powraca na ten poziom po kilku latach przerwy, zmienili ekipę Jenzer Motorsport)

Nowy bolid sprawia, że w stawce powinno dojść do kilku zmian. Zwykle pierwszy rok danej konstrukcji to ten, w którym zespoły uczą się wszystkiego i możemy być dzięki temu świadkami sensacji. W 2019 roku wszystkich pozytywnie szokował Yuki Tsunoda, który w najmniejszym zespole stawki potrafił regularnie bić się o podia i punktowane pozycje.

Polacy w sezonie F3 2025 i wcześniej

Za czasów GP3 mieliśmy dwóch Polaków. Artura Janosza (2015-16) i Aleksandra Bosaka (2015). Ponadto w erze FIA F3 mogliśmy oglądać Piotra Wiśnickiego (2023-24) i Kacpra Sztukę (2024). Teraz do tego grona dołącza Roman Biliński. 21-latka ujrzymy w ekipie Rodin Motorsport. Testy wypadły pozytywnie, a ponadto Polak miał ponad tydzień jazd testowych przed nimi. Warto trzymać kciuki za niego. Więcej o nim dowiecie się z materiału Daniela Bonny, aby przejść do niego należy kliknąć tutaj.

Kacper Sztuka 2024
Fot. Red Bull Content Pool / A miało być tak pięknie…

Niestety to jedyny Polak w stawce. Sztuka po nieudanym sezonie zszedł do Eurocupu-3. Piotr Wiśnicki nie wiadomo jakie ma plany na ten rok, a niestety Tymek Kucharczyk nie zdołał uzbierać budżetu.

Piąta pozycja w erze GP3/EF3-> FIA F3 jest najlepszą, którą zajął polski kierowca. Wynik ten osiągnięto przez:

– Artura Janosz (2015, sprint w Soczi)

– Kacpra Sztukę (2024, sprint na torze Imola)

– Piotra Wiśnickiego (2024, wyścig główny w Silverstone: to ten wyścig, gdzie Piotrek zaryzykował ze slickkami i całość ułożyła się pozytywnie)

Ponadto Bosak i Sztuka startowali z pole position w sprintach. „Olek” w 2015 roku na Spa (wtedy PP do sprintu dawało 8. miejsce w wyścigu głównym), a Sztuka rok temu na Imoli (skorzystał z dyskwalifikacji Dunne’a i wskoczył na P12 w kwalifikacjach).

Kalendarz F3 2025 i transmisja

1. Australia, Melbourne, 14-16 marca

2. Bahrajn, Sakhir (Bahrain Int. Circuit), 11-13 kwietnia

3. Emilia-Romania, Imola, 16-18 maja 4

4. Monako, Circuit de Monaco, 22-25 maja

5. Hiszpania, Barcelona-Catalunya, 30 maja – 1 czerwca

6. Austria, Red Bull Ring, 27-29 czerwca

7. Wielka Brytania, Silverstone, 4-6 lipca

8. Belgia, Spa-Francorchamps, 25-27 lipca

9. Węgry, Hungaroring, 1-3 sierpnia

10. Włochy, Monza, 5-7 września

Sezon F3 2025 po polsku transmitowany jest wyłącznie na antenach kanałów sportowych Eleven Sports. Po angielsku z kolei można oglądać zmagania w oficjalnej telewizji F1 – F1 TV Pro. W tym roku kamery pokładowe montowane są na 10 bolidach – po 1 z każdego zespołu. Dawniej były rozmieszczane po 4 losowo.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Droga do F1
  • F3
  • Rodin Motorsport
  • Roman Biliński

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

F3: Biliński tuż za podium w deszczowym wyścigu

Motorsport. F3: Biliński tuż za podium w deszczowym wyścigu

Daniel Bonna

  • Formuła 3
6 lipca 2025

Roman Biliński świetnie wykorzystał deszczowe warunki. Mimo startu z 15. pola zdołał przebić się aż na 4. pozycje. Wyścig wygrał Mari Boya, drugi był Theophile Nael, a trzeci Noel Leon.

F3: Inthraphuvasak wygrał sprint. Biliński z punktem

Motorsport: F3: Inthraphuvasak wygrał sprint. Biliński z punktem

Daniel Bonna

  • Formuła 3
5 lipca 2025

Tasanapol Inthraphuvasak pojechał dzisiaj świetny sprint i został pierwszym tajskim zwycięzca w Formule 3. Drugi dojechał Stenshorne, a trzeci Boya. Roman Biliński startował na 16. miejscu, ale zdołał dojechać dziesiąty i zdobyć punkty.

Arvid Lindblad nie chce być kolejnym Maxem Verstappenem

Motorsport. Arvid Lindblad nie chce być kolejnym Maxem Verstappenem

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 2
2 lipca 2025

Arvid Lindblad pojedzie w pierwszej sesji treningowej w Silverstone. Junior Red Bulla zastąpi Yukiego Tsunodę. Helmut Marko uważa go za talent pokoleniowy. Jednak kierowca F2 nie chce być kolejnym Maxem Verstappenem.

F3: Zwycięstwo Tsolova. Biliński bez tempa

Motorsport. F3: Zwycięstwo Tsolova. Biliński bez tempa

Daniel Bonna

  • Formuła 3
29 czerwca 2025

Roman Biliński nie miał dzisiaj kompletnie tempa wyścigowego i dojechał do mety dopiero na 25. pozycji. Nikola Tsolov wygrał w dominujący sposób i traci już tylko punkt do Rafaela Camary. Trzeci dojechał Stenshorne, a trzeci Tramnitz.

F3: Niespodziewana dominacja Whartona. Daleko Biliński

Motorsport. F3: Niespodziewana dominacja Whartona. Daleko Biliński

Daniel Bonna

  • Formuła 3
28 czerwca 2025

Roman Biliński po słabszych kwalifikacjach i karze z Monako musiał startować z 23. pozycji. Polak bardzo dobrze przebijał się przez stawkę i dojechał na 16. pozycji. Sprint wygrał James Wharton, a poza nim na podium stanęli Alessandro Giusti i Ugo Ugochukwu.

Mari Boya jako pierwszy. Aston Martin otwiera akademię kierowców

Mari Boya jako pierwszy. Aston Martin otwiera akademię kierowców

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

Aston Martin dołączył do reszty zespołów. Stajnia z Silverstone uruchomiła właśnie własną akademię rozwoju młodych kierowców. Z ekipą związał się kolejny Hiszpan.

Kalendarz F3 2026. Finał sezonu w Hiszpanii

Motorsport: Kalendarz F3 2026. Finał sezonu w Hiszpanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
10 czerwca 2025

Wraz z kalendarzami Formuły 1 i Formuły 2 na przyszły rok, poznaliśmy także ten Formuły 3. Tym razem kibice będą oglądać finał mistrzostw na hiszpańskim, a nie włoskim obiekcie.

Czekali ponad 12 lat, ale się doczekali. Co powiedział bohater?

Motorsport. Czekali ponad 12 lat, ale się doczekali. Co powiedział bohater?

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
4 czerwca 2025

Portugalia dołączyła do mapy, na której znajdują się posiadacze zwycięzcy wyścigu FIA F3. Ivan Domingues sprawił w Barcelonie ogromną niespodziankę.

Rywal Bilińskiego przesadził. Mamy pierwszego bana w historii

Motorsport: Rywal Bilińskiego przesadził. Mamy pierwszego bana w historii

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
2 czerwca 2025

Po raz pierwszy w historii F3 jeden z zawodników został zawieszony na weekend wyścigowy za uzbieranie punktów karnych.

F3: Camara w końcu wygrany, koszmarny weekend Bilińskiego

Motorsport. F3: Camara w końcu wygrany, koszmarny weekend Bilińskiego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
1 czerwca 2025

Rafael Camara po czterech słabszych wyścigach wygrał kolejny wyścig i powiększył swoją przewagę w klasyfikacji generalnej Formuły 3. Roman Biliński nie zdołał ukończyć wyścigu. Rywalizację zakończył na 3. okrążeniu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione