⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » F3 2025. Co musisz wiedzieć o serii Romana Bilińskiego?

F3 2025. Co musisz wiedzieć o serii Romana Bilińskiego?

  • Formuła 1
14 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 23 minuty

Jakub Mikołajczak

F3 2025. Co musisz wiedzieć o serii Romana Bilińskiego?

Sezon 2025 przyniósł nam jednego Polaka w stawce F3. W tym materiale stworzyliśmy kompendium wiedzy na temat mistrzostw, w których ujrzymy Romana Bilińskiego.

Historia FIA F3 w „pigułce”

ABC kibica F3 2025 zaczniemy od streszczenia wydarzeń sprzed lat. Obecna FIA F3 powstała z połączenia GP3 i Europejskiej F3. Unifikacja nastąpiła w 2019 roku. Udział w mistrzostwach zapewnionych miało 5 zespołów z GP3 (ART Grand Prix, Trident, Campos Racing, MP Motorsport, Jenzer Motorsport. Arden International zostało zastąpione przez HWA, które zaczęło zmieniać na poziomie F2 i F3 właśnie ekipę Arden). Ponadto z Europejskiej F3 przywędrowały Hitech, Prema i Carlin – tu część zespołów miała również styczność z F2. Ponadto w stawce znalazła się czeska ekipa Charouz Racing System, która współpracowała z Sauberem i występowała w F2. I tak w FIA F3 zabrakło drugiego najlepszego zespołu EF3 – ekipy Motopark, co przyjęto z rozczarowaniem w szeregach niemieckiej stajni wyścigowej.

Mistrzami FIA F3 zostawali:

  • 2019 – Robert Shwartzman (Rosja)
  • 2020 – Oscar Piastri (Australia)
  • 2021 – Dennis Hauger (Norwegia)
  • 2022 – Victor Martins (Francja)
  • 2023 – Gabriel Bortoleto (Brazylia)
  • 2024 – Leonardo Fornaroli (Włochy)

Słów kilka o sezonie 2024

Przed rokiem triumf w mistrzostwach odniósł Leonardo Fornaroli. Włoch… nie wygrał ani jednego wyścigu, a tytuł zapewnił sobie na ostatnich metrach, gdy w Parabolice (czy też zakręcie im. Michele Alboreto jak kto woli) wyprzedził Christiana Mansella, choć później okazało się, że i by miał mistrzostwo bez tego, ponieważ zdyskwalifikowano z wyścigu jego głównego konkurenta, którym był Gabriele Mini. Na podium generalki stanął jeszcze Luke Browning.

Najwięcej zwycięstw odniósł Arvid Lindblad (4), ale starczyło mu to tylko na 4. miejsce w tabeli. Brytyjczyk jako pierwszy w historii FIA F3 wygrał wszystkie wyścigi podczas jednego weekendu wyścigowego. Niemniej na Silverstone w niedzielę skorzystał z kary dla Calluma Voisina. Ogromną niespodzianką obok obecnego kierowcy Rodin, był Meksykanin Noel Leon, który zajął 10. miejsce w tabeli.

Nowa era FIA F3

Sezon 2025 będzie wyjątkowy, ponieważ mamy do czynienia z nowym bolidem. Dallara F3 2019 odeszła na zasłużoną emeryturę. Kierowcy uwielbiali tamtą konstrukcję, lecz ta nowa ma być równie przyjemna do jazdy jak poprzednia. Nowy bolid od Dallary oznacza, że stawka na pewno wywróci się do góry nogami.

UWAGA: W F2 i F3 NIE MA klasyfikacji konstruktorów, jest tylko zespołowa. Właśnie z tego powodu, że ten sam sprzęt dostarcza Dallara. F3 to tzw. spec-seria, gdzie sporą rolę odgrywają ustawienia bolidu i tu można się popisać inżynierskimi zdolnościami. Oczywiście mogą zdarzyć się różnice w mocy silnika, ale na szczęście problem ten jest o wiele mniejszy niż w F2.

Format weekendu w sezonie F3 2025

W piątek odbywa się trening (trwający 45 minut), a później kwalifikacje (30 minut, tzw. wolna jazda – zawodnicy kręcą czasy kiedy są). Za wygranie czasówki przyznaje się 2 punkty do klasyfikacji przejściowej.

UWAGA: Kierowca, który rozbije się/przerwie w inny sposób sesje kwalifikacyjną ma kasowany najlepszy czas. To nowość, którą wprowadzono przed rokiem i kilku zawodników miało przez to problemy. Ponadto inny system kwalifikacji stosowany jest w Monako. Zawodnicy są dzieleni na 2 grupy – A i B. Każda ma po 20 minut jazdy (najpierw A, potem po przerwie B). Ta grupa, która była szybsza (decydują najlepsze czasy spośród zawodników, którzy wygrali grupę), dostaje pozycje startowe nieparzyste, czyli 1-3-5 itd., a ta wolniejsza analogicznie 2-5-7 itd. W Monako ze względu na długość toru się to stosuje, a na Monzy format ten zadebiutował przed rokiem po serii incydentów w kwalifikacjach w sezonie 2023.

W sobotę jest sprint. Kolejność startowa do niego polega na tym, że odwraca się czołową 12. I tak zdobywca PP startuje z P12, ten który był drugi z P11 itd. Punktacja wygląda tu następująco: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. W niedzielę startujemy wedle normalnej kolejności, a do tego mamy punktację znaną z F1. W sprincie i wyścigu głównym ponadto jest bonus w postaci punkciku za najszybsze okrążenie, ale kierowca musi ukończyć zmagania w TOP 10. Łącznie zatem można podczas weekendu zebrać 39 „oczek”. Wyścigi trwają od około 35 do 45 minut – wszystko zależy od warunków, toru, czy też liczby potencjalnych neutralizacji.

Opony (zasady)

W FIA F3 nie ma obowiązkowego pit-stopu. Zatem kierowcy z reguły nie zjeżdżają po nowe ogumienie. Na każdy weekend przyznawany jest 1 rodzaj opon typu slick, a także deszczówki. Nie ma opon przejściowych! Zatem w zmiennych warunkach trzeba wybrać – czy zostać na oponach przeznaczonych do jazdy po suchej nawierzchnii, czy też zjechać po deszczówki, które jednak szybko zużywają się, gdy nie ma aż tak mokrego toru. Dostawcą niezmiennie jest Pirelli. W sezonie 2024 był taki wybór opon:

  • Sakhir: Twarde, (biały paseczek)
  • Melbourne: Pośrednie (żółty paseczek),
  • Imola: Pośrednie (żółty paseczek),
  • Monako: Miękkie (czerwony paseczek),
  • Barcelona: Twarde (biały paseczek),
  • Red Bull Ring: Miękkie (czerwony paseczek),
  • Silverstone: Twarde (biały paseczek),
  • Hungaroring: Twarde (biały paseczek),
  • Spa: Pośrednie (żółty paseczek),
  • Monza: Miękkie (czerwony paseczek)
F3 opony 2025
Fot. Pirelli

Kwestia testów

Poza oficjalnymi testami nie wolno używać nowych maszyn F3. Niemniej kierowcy mogą się przygotować do rywalizacji, jeżdżąc w m.in. konstrukcji z GP3, a także poprzednią wersją Dallary F3 2019. Okienko na testy rozpoczyna się po ostatnim weekendzie sezonu, a zamyka podczas inauguracji. Po tym okresie jazdy testowe są zakazane. Szef zespołu Trident Giacomo Ricci w jednym z wywiadów stwierdził, że optymalny harmonogram przygotowań obejmuje 15 dni

Można startować w niższych seriach wyścigowych, ale nie wolno robić tego na torach, które mają w późniejszym terminie ugościć FIA F3. W 2024 roku przekonali się o tym Nikola Tsolov i Martinius Stenshorne. Bułgar i Norweg zostali wykluczeni osobno z rund na torze Spa (w przypadku tego pierwszego) i Silverstone (co spotkało Skandynawa). Ponadto obaj otrzymali 5 punktów karnych. Skoro o nich mowa, to kasują się one po sezonie. Nie przechodzą one na kolejny rok, jak w F1.

Juniorzy zespołów F1 w sezonie F3 2025

FIA F3 to etap, gdzie już wyraźnie widać juniorów zespołów F1. W 2025 roku na ten moment wsparcie mają:

Tim Tramnitz (Red Bull),

Nikola Tsolov (Red Bull),

Brando Badoer (McLaren),

Ugo Ugochukwu (McLaren),

Martinius Stenshorne (McLaren),

Rafael Câmara (Ferrari),

Tuukka Taponen (Ferrari),

Alessandro Giusti (Williams),

Nicola Lacorte (Alpine)

Fot. Red Bull Content Pool / Na zdjęciu Tim Tramnitz

Kogo warto obserwować spoza tego grona? Na pewno Callum Voisin ma coś do udowodnienia, bo rok temu jeździł w Rodinie jak natchniony, do tego Noel Leon zamienił średnie VAR na (przynajmniej papierowo) solidną Premę, a ponadto wysokie aspiracje ma Laurens van Hoepen.

Zmiany w stawce pośród zespołów

Każdy z zespołów wystawia po 3 bolidy. W sezonie 2025 wystąpią te zespoły:

  • Prema,
  • Trident,
  • ART GP,
  • Hitech,
  • Campos Racing,
  • MP Motorsport,
  • Rodin Motorsport,
  • VAR,
  • AIX Racing,
  • DAMS (Powraca na ten poziom po kilku latach przerwy, zmienili ekipę Jenzer Motorsport)

Nowy bolid sprawia, że w stawce powinno dojść do kilku zmian. Zwykle pierwszy rok danej konstrukcji to ten, w którym zespoły uczą się wszystkiego i możemy być dzięki temu świadkami sensacji. W 2019 roku wszystkich pozytywnie szokował Yuki Tsunoda, który w najmniejszym zespole stawki potrafił regularnie bić się o podia i punktowane pozycje.

Polacy w sezonie F3 2025 i wcześniej

Za czasów GP3 mieliśmy dwóch Polaków. Artura Janosza (2015-16) i Aleksandra Bosaka (2015). Ponadto w erze FIA F3 mogliśmy oglądać Piotra Wiśnickiego (2023-24) i Kacpra Sztukę (2024). Teraz do tego grona dołącza Roman Biliński. 21-latka ujrzymy w ekipie Rodin Motorsport. Testy wypadły pozytywnie, a ponadto Polak miał ponad tydzień jazd testowych przed nimi. Warto trzymać kciuki za niego. Więcej o nim dowiecie się z materiału Daniela Bonny, aby przejść do niego należy kliknąć tutaj.

Kacper Sztuka 2024
Fot. Red Bull Content Pool / A miało być tak pięknie…

Niestety to jedyny Polak w stawce. Sztuka po nieudanym sezonie zszedł do Eurocupu-3. Piotr Wiśnicki nie wiadomo jakie ma plany na ten rok, a niestety Tymek Kucharczyk nie zdołał uzbierać budżetu.

Piąta pozycja w erze GP3/EF3-> FIA F3 jest najlepszą, którą zajął polski kierowca. Wynik ten osiągnięto przez:

– Artura Janosz (2015, sprint w Soczi)

– Kacpra Sztukę (2024, sprint na torze Imola)

– Piotra Wiśnickiego (2024, wyścig główny w Silverstone: to ten wyścig, gdzie Piotrek zaryzykował ze slickkami i całość ułożyła się pozytywnie)

Ponadto Bosak i Sztuka startowali z pole position w sprintach. „Olek” w 2015 roku na Spa (wtedy PP do sprintu dawało 8. miejsce w wyścigu głównym), a Sztuka rok temu na Imoli (skorzystał z dyskwalifikacji Dunne’a i wskoczył na P12 w kwalifikacjach).

Kalendarz F3 2025 i transmisja

1. Australia, Melbourne, 14-16 marca

2. Bahrajn, Sakhir (Bahrain Int. Circuit), 11-13 kwietnia

3. Emilia-Romania, Imola, 16-18 maja 4

4. Monako, Circuit de Monaco, 22-25 maja

5. Hiszpania, Barcelona-Catalunya, 30 maja – 1 czerwca

6. Austria, Red Bull Ring, 27-29 czerwca

7. Wielka Brytania, Silverstone, 4-6 lipca

8. Belgia, Spa-Francorchamps, 25-27 lipca

9. Węgry, Hungaroring, 1-3 sierpnia

10. Włochy, Monza, 5-7 września

Sezon F3 2025 po polsku transmitowany jest wyłącznie na antenach kanałów sportowych Eleven Sports. Po angielsku z kolei można oglądać zmagania w oficjalnej telewizji F1 – F1 TV Pro. W tym roku kamery pokładowe montowane są na 10 bolidach – po 1 z każdego zespołu. Dawniej były rozmieszczane po 4 losowo.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Droga do F1
  • F3
  • Rodin Motorsport
  • Roman Biliński

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

F3: Domingues zwycięski, Biliński pechowy

Sport żużlowy. F3: Domingues zwycięski, Biliński pechowy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
31 maja 2025

Ivan Domingues z Van Amersfoort Racing wygrał sobotni sprint Formuły 3 w Hiszpanii. Portugalczyk wykorzystał pecha liderów na starcie i szybko objął prowadzenie, które utrzymał do mety. Roman Biliński nie ukończył rywalizacji.

Mamy to. Polak ruszy z pole position

Sport motorowy. Mamy to. Polak ruszy z pole position

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
30 maja 2025

Roman Biliński ponownie zaliczył dobrą sesję. Polak wystartuje z pole position w sprincie, chociaż do końca trwała walka o przywrócenie jego okrążenia.

Czas odczarować Barcelonę | Zapowiedź weekendu F3

Sport motorowy. Czas odczarować Barcelonę | Zapowiedź weekendu F3

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
30 maja 2025

Piąta runda mistrzostw FIA F3 odbędzie się na torze w Barcelonie. Na co może liczyć Roman Biliński?

Biliński ma nowego rywala. To kolega z zespołu Sztuki

Sport żużlowy. Biliński ma nowego rywala. To kolega z zespołu Sztuki

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
28 maja 2025

Nieoczekiwana zmiana w Hitech W pierwszych wyścigach sezonu jedyne zmiany do tej pory miały miejsce w ekipie AIX Racing. W stajni wyścigowej, która zastąpiła PHM, do tej pory wystąpiło już 6 kierowców. Teraz doszło do roszady w Hitechu. Jesse Carrasquedo zastąpi w brytyjskim zespole Joshuę Dufeka. Szwajcar w sezonie 2025 występował pod flagą Austrii. Początek […]

Mocny weekend polskich juniorów. Surowiak wygrał na Silverstone

Sport żużlowy. Mocny weekend polskich juniorów. Surowiak wygrał na Silverstone

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie juniorskie z Polakami
26 maja 2025

Filip Surowiak dwukrotnie wygrał w British Talent Cup Przy MotoGP podczas GP Wielkiej Brytanii mogliśmy obserwować kilka klas juniorskich. Oprócz Moto2 i Moto3, w Anglii dołączył do nich brytyjski puchar młodych talentów. W nim już trzeci sezon z rzędu startuje Filip Surowiak. W tym roku szesnastolatek nie ma w nim sobie równych. Po dwóch wygranych […]

Biliński nie może wyjść z szoku: Serce bije jak szalone

Sport żużlowy. Biliński nie może wyjść z szoku: Serce bije jak szalone

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
25 maja 2025

To historyczna chwila dla polskiego motorsportu. Roman Biliński zajął 2. miejsce podczas wyścigu FIA F3 w Monako. Porozmawialiśmy z samym zainteresowanym niemalże "na gorąco".

F3: Tsolov poza zasięgiem, Biliński drugi w Monako

Sport motorowy. F3: Tsolov poza zasięgiem, Biliński drugi w Monako

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
25 maja 2025

Nikola Tsolov od początku głównego wyścigu Formuły 3 w Monako utrzymał prowadzenie i pewnie wygrał uliczny klasyk. Roman Biliński mając tuż za sobą poważnych rywali, zdołał wybronić 2. miejsce.

F3: Stenshorne wygrał sprint, Biliński z dobrym występem

Sport żużlowy. F3: Stenshorne wygrał sprint, Biliński z dobrym występem

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
24 maja 2025

Za nami sprint FIA F3 w Monako. Roman Biliński dojechał do mety na 11. pozycji, z której zresztą startował do tego wyścigu. Same zawody padły łupem Martiniusa Stenshorne'a.

Polak mówi wprost: Wiem, że mogę tego dokonać

Sport motorowy. Polak mówi wprost: Wiem, że mogę tego dokonać

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
23 maja 2025

Po sukcesie w kwalifikacjach poprosiliśmy Romana Bilińskiego o kilka słów. Polski kierowca wygrywając grupę B w monakijskiej czasówce, wywalczył sobie 2. pole startowe do niedzielnego wyścigu.

Świetna sesja Polaka. Kolejny historyczny wynik

Sport motorowy. Świetna sesja Polaka. Kolejny historyczny wynik

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 3
23 maja 2025

Roman Biliński do niedzielnego wyścigu FIA F3 w Monako przystąpi z pierwszego rzędu. To kolejny wspaniały sukces tego kierowcy na tym poziomie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione