⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » To media narobiły szumu. Ferrari ma problem

To media narobiły szumu. Ferrari ma problem

  • Formuła 1
30 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Wiktoria Żupińska

To media narobiły szumu. Ferrari ma problem

Włoska stajnia rozpoczęła sezon 2025 gorzej niż się spodziewano. Okazuje się, że mogą mieć fundamentalny problem w projekcie bolidu. Fred Vasseur obwinia media o narobienie szumu.

Rozczarowujący początek sezonu

Ferrari zakończyło poprzedni sezon jako wicemistrzowie konstruktorów, walcząc do ostatniego Grand Prix Abu Zabi o tytuł z McLarenem. Nie byłoby przesadą stwierdzenie, że zaliczyli najlepszy sezon od lat, szczególnie pod względem operacyjnym. Pomimo spadku formy w połowie roku, która była wynikiem nieskutecznego pakietu ulepszeń wprowadzonych w Barcelonie, zespół zachował spokój i rozwiązał powstałe problemy.

Opanowanie i trzeźwy umysł to niewątpliwie zasługa Freda Vasseura, który objął stanowisko szefa zespołu w 2023 roku. Od tamtego czasu konsekwentnie próbuje zmienić filozofię Ferrari – ekipy, która wcześniej znana była z chaotycznych i raczej eratycznych reakcji na każdy napotkany problem oraz wątpliwych decyzji strategicznych. Pod przewodnictwem Francuza wydawało się, że w stajni z Maranello w końcu doprowadzono stronę operacyjną do porządku, ale Grand Prix Australii i Chin pokazały, że wszystkich niedociągnięć nie udało się wyeliminować.

Najgorszy początek sezonu od 2009

Ferrari wyglądało obiecująco podczas testów przedsezonowych w Bahrajnie. Chociaż to McLaren jednoznacznie uważany był za faworytów, to powszechnie sądzono, że włoska ekipa będzie w stanie od razu walczyć z nimi o mistrzostwo. Sesja treningowa w Australii tylko to potwierdziła – Charles Leclerc znajdował się w czołówce klasyfikacji czasowej. Niestety kwalifikacje przyniosły rozczarowanie, bo oba bolidy rozpoczęły niedzielny wyścig z 7. i 8. pozycji. Po rozczarowującym deszczowym Grand Prix, podczas którego obu kierowcom brakowało prędkości, Monakijczyk uplasował się na ósmej lokacie, a Lewis Hamilton na dziesiątej.

Szef zespołu, Fred Vasseur, zapewniał media, że SF-25 jest konkurencyjne i Australia nie pokazała prawdziwego potencjału bolidu. Uspokajał, że nie można o niczym przesądzać po jednym weekendzie.

Lewis Hamilton wygrał swój pierwszy sprint w barwach Ferrari
Fot. Scuderia Ferrari HP na X / Lewis Hamilton wygrał swój pierwszy sprint w barwach Ferrari

Tydzień później w Szanghaju początkowo wydawało się, że Vasseur rzeczywiście miał rację. Lewis Hamilton zdobył pierwsze pole position do sprintu jako kierowca Ferrari i następnego dnia wygrał, komfortowo jadąc na czele, podczas gdy inni mieli problemy z wysoką degradacją.

Niestety kwalifikacje do niedzielnego wyścigu ponownie przyniosły rozczarowanie. Lewis Hamilton i Charles Leclerc zajęli kolejno 5. i 6. pozycje startowe. Z dobrej strony pokazał się George Russell, który rozdzielił dwóch kierowców McLarena, plasując się na drugim miejscu.

Najgorsze jednak nadeszło podczas samego Grand Prix, bo nie dość, że Charles Leclerc uszkodził przednie skrzydło w kontakcie z Lewisem Hamiltonem, to okazało się, że dzięki temu był od niego znacznie szybszy. Co więcej, oba bolidy zostały później zdyskwalifikowane i to z dwóch różnych powodów – pierwszy za zbyt niską wagę auta, a drugi za zbyt zużytą deskę pod podłogą. Tym samym zespół zaliczył najgorszy początek sezonu od 2009 roku. Obecnie znajduje się za Williamsem w kwalifikacji konstruktorów.

Team Statement pic.twitter.com/BdV24Y3cFV

— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) March 23, 2025

Ferrari ma problem

Okazuje się, że Ferrari może mieć większy problem niż tylko marna organizacja i przygotowanie. Podczas obu weekendów SF-25 było konkurencyjne podczas sesji treningowych i kierowcy wykręcali bardzo dobre czasy. Sytuacja zmieniała się w trakcie kwalifikacji, gdzie nagle tracili prędkość.

Charles Leclerc twierdzi, że nadal mają średnio trzy dziesiąte sekundy straty do McLarena, ale nie tłumaczy to ich spadku osiągów. George Russell w Mercedesie i Max Verstappen w trudnym RB21 potrafią wykorzystać pomyłki ekipy z Woking na swoją korzyść. Za to wydaje się, że stajnia z Maranello rzuca sobie kłody pod nogi.

Charles Leclerc podczas Grand Prix Chin, Ferrari
Fot. Scuderia Ferrari HP / Charles Leclerc, Grand Prix Chin

Okazuje się, że podczas obu weekendów Ferrari zmieniło ustawienia między sesją treningową i sprintem a kwalifikacjami, jak sugerował Lewis Hamilton. Kluczowe jest to, że podwyższyli wysokość bolidów, co wpłynęło to negatywnie na osiągi. Wygląda na to, że SF-25 działa najlepiej, gdy jeździ możliwie jak najniżej.

Niestety, im niższa wysokość jazdy, tym ryzyko dyskwalifikacji jest wyższe, bo deska będzie się więcej ścierać o powierzchnię toru, o czym przekonał się Lewis Hamilton. Ogólne wrażenie w Ferrari jest takie, że mają szybkie auto, ale trudno wyciągnąć z niego najlepszy czas. Problemem jest również brak stabilności w tylnej osi.

Ferrari z fundamentalną wadą w projekcie

Ferrari w tym sezonie zdecydowało się na rewolucję w zawieszeniu i zamieniło przednie z push-rod na pull-rod. Jako jedyny zespół ma więc taką samą konfigurację z przodu i z tyłu. Fred Vasseur argumentował, że pozwoli to ekipie znaleźć szersze okno operacyjne i poprawi osiągi. Na razie wygląda jednak na to, że dostarcza im więcej problemów, niż korzyści.

Okazuje się, że tylne zawieszenie jest zbyt miękkie i nie zapewnia wymaganej stabilności. Podwyższając bolid, Ferrari traci siłę docisku generowanego przez podłogę. Motorsport Italia szacuje, że stajnia z Maranello może tracić nawet do czterech dziesiątych sekundy na okrążeniu.

In Bahrain il nuovo fondo che potrebbe aiutare indirettamente. Suzuka non può essere peggio di una doppia squalifica, che non può ripetersi. Perché Vasseur è sotto pressione https://t.co/jxx7Du0Ac1

— Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) March 29, 2025

Według Corriere Della Serra, Ferrari planuje przywieźć nową podłogę na Grand Prix Bahrajnu. Nie oczekuje się, że rozwiąże obecne problemy, ale może dać inżynierom więcej możliwości, jeśli chodzi o zakres wysokości jazdy. Włoskie media podają, że ekipa nie zamierza zmieniać niczego w zawieszeniu, ale rozważa wprowadzenie poprawek do dyfuzora.

Fred Vasseur: To media zrobiły szum

Po rozczarowującym początku sezonu 2025 i podwójnej dyskwalifikacji po raz pierwszy w swojej historii, Ferrari znalazło się w ogniu krytyki. Co nieuniknione, Fred Vasseur został zapytany o wyjaśnienia. Ekipa bowiem była w centrum zainteresowania fanów i mediów w trakcie zimy, wykorzystując marketingowo uwagę związaną z debiutem Lewisa Hamiltona w zespole.

Benvenuto, Lewis! pic.twitter.com/VR3J1jFmQk

— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) January 20, 2025

– Próbujemy odizolować się od wszystkiego, co nas otacza. Byli ludzie, którzy mówili nam: »robiliście szum tej zimy«, ale to nieprawda, to media zrobiły szum. Zrobiliśmy tylko zdjęcie, nie udzielając żadnych wywiadów. Nawet nie zaprezentowaliśmy oficjalnie samochodu w Maranello. Entuzjazm związany z Ferrari jest faktem, ale nie jest czymś, czego szukamy. Musimy się z tym pogodzić. Skupiam się na pozytywnej stronie, czyli na energii, którą przekazują wszyscy nasi fani – odpowiadał na krytykę w wywiadzie dla L’Equipe, francuskiego dziennika sportowego.

Charles Leclerc nie ukrywał przed początkiem sezonu, że ambicją zespołu byłaby walka i zdobycie tytułów kierowców i konstruktorów. Lewis Hamilton również entuzjastycznie stwierdził, że według niego Ferrari gotowe jest na zdobycie mistrzostwa. Zapowiadany potencjał jednak na razie widzieliśmy jedynie przelotnie podczas sprintu w Chinach.

Mimo tego, Fred Vasseur twierdzi, że SF-25 jest szybki i posiada dane, które potwierdzają jego zdanie. Dyskwalifikację Hamiltona tłumaczy dążeniem do osiągnięcia limitu.

Fred Vasseur Lewis Hamilton Ferrari
Fot. Scuderia Ferrari HP / Lewis Hamilton i Fred Vasseur, Grand Prix Chin

– Musimy odróżnić dyskwalifikację, ponieważ podejmujemy ryzyko, od dyskwalifikacji, ponieważ ktoś oszukuje. Celem gry w Formule 1 jest przekroczenie granic wszystkich parametrów, wszędzie. Aby osiągnąć ostatni gram wagi, aby osiągnąć ostatnią dziesiątą część milimetra deski (wskaźnik zużycia podłogi) , aby osiągnąć ostatni milimetr odkształcenia skrzydła. Tak więc jest pewne, że im większa jest presja, tym bardziej intensywna jest walka, tym bardziej musimy zbliżyć się do tych granic i tym większe podejmujemy ryzyko – szef Ferrari usprawiedliwiał się dalej w rozmowie z L’Equipe.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Charles Leclerc
  • F1
  • F1 2025
  • Ferrari
  • Lewis Hamilton

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Carlos Sainz wie, co czuje Lewis Hamilton. Dla niego to nic nowego

Carlos Sainz wie, co czuje Lewis Hamilton. Dla niego to nic nowego

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Carlos Sainz nie sądzi, że Williams będzie gotowy wygrywać w przyszłym roku. Hiszpan marzy o byciu mistrzem świata. Problemy Lewisa Hamiltona to dla niego nic nowego.

Bloki ślizgowe bolidów F1 – jest decyzja FIA

Bloki ślizgowe bolidów F1 – jest decyzja FIA

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Bloki ślizgowe, które znajdują się pod podłogą bolidów F1 były jednym z istotniejszych tematów minionego GP Hiszpanii. W trakcie weekendu testowano te wykonane ze stali nierdzewnej, aby wywoływały mniej iskier spod bolidów i nie powodowały pożarów traw przy torze. FIA wydała już werdykt po testach.

McLaren znalazł sposób na… rozwiązywanie konfliktów

McLaren znalazł sposób na… rozwiązywanie konfliktów

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Szef zespołu McLaren, Andrea Stella, nie ukrywał swojej radości po dublecie w GP Hiszpanii. Włoch i inni członkowie ekipy otrzymali jednak zadanie domowe od aktualnego lidera klasyfikacji generalnej.

Red Bull szykuje kolejną zmianę w składzie?

Red Bull szykuje kolejną zmianę w składzie?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
4 czerwca 2025

Stajnia z Milton Keynes dała Yukiemu Tsunodzie duży kredyt zaufania od GP Japonii. Jednak Japończyk nie skraca dystansu do Maxa Verstappena i nie broni się wynikami. Brak progresu w kolejnych rundach może wymusić na Red Bullu kolejną zmianę partnera aktualnego 4-krotnego mistrza świata.

Schumacher za Colapinto? Nie można tego wykluczyć

Schumacher za Colapinto? Nie można tego wykluczyć

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
4 czerwca 2025

Niepewne występy Franco Colapinto za kierownicą tegorocznego bolidu Alpine F1 Team mogą sprawić, że również Argentyńczyk zostanie zdjęty przez kierownictwo ekipy z Enstone. Jego potencjalnym następcą może być Mick Schumacher.

Marko: Rozpętało się piekło. Verstappen zasłużył na karę

Marko: Rozpętało się piekło. Verstappen zasłużył na karę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Helmut Marko nie rozumie reakcji Maxa Verstappena. Twierdzi, że Holendra poniosły emocje. Przyznaje, że przyczyniły się do tego złe decyzje.

Briatore się wypiera: Nigdy z nim o tym nie rozmawiałem

Briatore się wypiera: Nigdy z nim o tym nie rozmawiałem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Flavio Briatore, obecnie konsultant wykonawczy w zespole Alpine, zapytany o aferę "Crashgate" z roku 2008, zaprzecza zeznaniom Nelsona Piqueta Jr. Włoch powołuje się też na wyrok Francuskiego Sądu Najwyższego.

Charles Leclerc: Mieliśmy szczęście. Oba Ferrari z problemami

Charles Leclerc: Mieliśmy szczęście. Oba Ferrari z problemami

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Charles Leclerc miał szczęście w Grand Prix Hiszpanii. Przyznał, że bez neutralizacji nie zdobyłby podium. Okazuje się, że oba Ferrari miały problem w wyścigu.

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hülkenberg zdobył sensacyjne piąte miejsce w GP Hiszpanii. Oscar Piastri wygrał już piąty wyścig w sezonie. Maxa Verstappena poniosły emocje. Kto wykorzystał okazję, a kto ją zmarnował? Oto nasz werdykt.

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hulkenberg był prawdopodobnie największą niespodzianką minionego GP Hiszpanii. Kierowca Saubera dojechał do mety niedzielnego wyścigu na 5. miejscu. Czy tak dobry rezultat wisiał w powietrzu?

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione