⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
af AF sq SQ am AM ar AR hy HY az AZ eu EU be BE bn BN bs BS bg BG ca CA ceb CEB ny NY zh-CN ZH-CN zh-TW ZH-TW co CO hr HR cs CS da DA nl NL en EN eo EO et ET tl TL fi FI fr FR fy FY gl GL ka KA de DE el EL gu GU ht HT ha HA haw HAW iw IW hi HI hmn HMN hu HU is IS ig IG id ID ga GA it IT ja JA jw JW kn KN kk KK km KM ko KO ku KU ky KY lo LO la LA lv LV lt LT lb LB mk MK mg MG ms MS ml ML mt MT mi MI mr MR mn MN my MY ne NE no NO ps PS fa FA pl PL pt PT pa PA ro RO ru RU sm SM gd GD sr SR st ST sn SN sd SD si SI sk SK sl SL so SO es ES su SU sw SW sv SV tg TG ta TA te TE th TH tr TR uk UK ur UR uz UZ vi VI cy CY xh XH yi YI yo YO zu ZU
af AF sq SQ am AM ar AR hy HY az AZ eu EU be BE bn BN bs BS bg BG ca CA ceb CEB ny NY zh-CN ZH-CN zh-TW ZH-TW co CO hr HR cs CS da DA nl NL en EN eo EO et ET tl TL fi FI fr FR fy FY gl GL ka KA de DE el EL gu GU ht HT ha HA haw HAW iw IW hi HI hmn HMN hu HU is IS ig IG id ID ga GA it IT ja JA jw JW kn KN kk KK km KM ko KO ku KU ky KY lo LO la LA lv LV lt LT lb LB mk MK mg MG ms MS ml ML mt MT mi MI mr MR mn MN my MY ne NE no NO ps PS fa FA pl PL pt PT pa PA ro RO ru RU sm SM gd GD sr SR st ST sn SN sd SD si SI sk SK sl SL so SO es ES su SU sw SW sv SV tg TG ta TA te TE th TH tr TR uk UK ur UR uz UZ vi VI cy CY xh XH yi YI yo YO zu ZU
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

  • Formuła 1
1 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Igor Długosz

af AF sq SQ am AM ar AR hy HY az AZ eu EU be BE bn BN bs BS bg BG ca CA ceb CEB ny NY zh-CN ZH-CN zh-TW ZH-TW co CO hr HR cs CS da DA nl NL en EN eo EO et ET tl TL fi FI fr FR fy FY gl GL ka KA de DE el EL gu GU ht HT ha HA haw HAW iw IW hi HI hmn HMN hu HU is IS ig IG id ID ga GA it IT ja JA jw JW kn KN kk KK km KM ko KO ku KU ky KY lo LO la LA lv LV lt LT lb LB mk MK mg MG ms MS ml ML mt MT mi MI mr MR mn MN my MY ne NE no NO ps PS fa FA pl PL pt PT pa PA ro RO ru RU sm SM gd GD sr SR st ST sn SN sd SD si SI sk SK sl SL so SO es ES su SU sw SW sv SV tg TG ta TA te TE th TH tr TR uk UK ur UR uz UZ vi VI cy CY xh XH yi YI yo YO zu ZU
af AF sq SQ am AM ar AR hy HY az AZ eu EU be BE bn BN bs BS bg BG ca CA ceb CEB ny NY zh-CN ZH-CN zh-TW ZH-TW co CO hr HR cs CS da DA nl NL en EN eo EO et ET tl TL fi FI fr FR fy FY gl GL ka KA de DE el EL gu GU ht HT ha HA haw HAW iw IW hi HI hmn HMN hu HU is IS ig IG id ID ga GA it IT ja JA jw JW kn KN kk KK km KM ko KO ku KU ky KY lo LO la LA lv LV lt LT lb LB mk MK mg MG ms MS ml ML mt MT mi MI mr MR mn MN my MY ne NE no NO ps PS fa FA pl PL pt PT pa PA ro RO ru RU sm SM gd GD sr SR st ST sn SN sd SD si SI sk SK sl SL so SO es ES su SU sw SW sv SV tg TG ta TA te TE th TH tr TR uk UK ur UR uz UZ vi VI cy CY xh XH yi YI yo YO zu ZU
GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

Sytuacja ta mogła przypominać żart primaaprilisowy, ale niestety nim nie była. Tłumaczymy chaos, do którego doszło na starcie GP Ameryk MotoGP.

Co się wydarzyło?

Okoliczności GP Ameryk MotoGP były bardzo wymagające dla strategów. Poprzedzający wyścig Moto2 odbył się niemal w całości w deszczu. Pod koniec zmagań szybsze czasy okrążeń ustanawiali jednak zawodnicy z oponami typu slick. W przerwie pomiędzy wyścigami MotoGP i Moto2 pogoda wciąż płatała figle – chwilami padało mocniej, chwilami mniej, a czasami w ogóle. Warunki okazały się na tyle trudne, że w drodze na pola startowe rozbił się Fabio Quartararo, a nawet również… samochód bezpieczeństwa. Wybierając opony na start wyścigu, zaledwie trójka zawodników zdecydowała się na slicki – Brad Binder, Enea Bastianini i Ai Ogura. Każdy z nich ruszał z szóstego rzędu.

Przechodzimy zatem do chaosu na starcie. Na 3 minuty przed startem okrążenia formującego Marc Marquez nagle zaczął „sprintować” do alei serwisowej. W jego ślady podążyło wielu innych zawodników. Ich celem była ekstremalnie późna zmiana motocykla na ten ze slickami. W trakcie całego zamieszania, zawodnicy razem z mechanikami biegali po prostej start/meta oraz alei serwisowej. Do największego absurdu doprowadziła ekipa Mavericka Vinalesa. Kiedy rozkojarzony Hiszpan biegał bez celu, jego mechanicy próbowali wtoczyć na pola startowe maszynę ze slickami (co w tak późnym momencie jest kompletnie wbrew regulaminowi).

CHAOS AND DRAMA 😱

Everyone is making last second changes, running through the pits, bike swaps, red flags, yellow flags, everything is happening here at the moment 🤯#MotoGP | #AmericasGP | Live on TNT Sports and Discovery+ pic.twitter.com/0vyFi80tUI

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 30, 2025

Sędziowie zupełnie stracili kontrolę nad sytuacją, w skutek czego wywiesili czerwoną flagę. Po paru minutach przerwy, włodarze uruchomili procedurę szybkiego startu. Motocykliści wykonali okrążenie dojazdowe, od razu po tym formujące i – nareszcie – rozpoczęli wyścig. Wszyscy z nich przystąpili do Grand Prix Ameryk na oponach typu slick, niwelując ogromną przewagę Bindera, Bastianiniego oraz Ogury.

„Gierka” Marqueza na starcie GP Ameryk MotoGP

Analizę tej sytuacji należy rozpocząć od Marca Marqueza. To on był autorem całego chaosu, do czego się z resztą przyznał. Jak sam wytłumaczył w wywiadzie:

– Naprawdę znam zasady. Wiem, jak to robić, jak być na granicy przez cały czas – powiedział ośmiokrotny mistrz świata.

– I tak, zapytałem [Marco] Rigamontiego, mojego głównego mechanika, siedem minut przed startem, czy drugi motocykl jest gotowy. Powiedział mi „tak”. Wtedy odpowiedziałem mu: 'może opuszczę pole startowe’. Dlaczego? Bo przewidziałem, że kiedy to zrobię – wiedząc, że opony deszczowe już nie będą właściwą strategią – to więcej niż dziesięciu zawodników podąży za mną, a start wyścigu zostanie wstrzymany. I tak właśnie się stało. Byłem przekonany co do swojej strategii. Gdyby za mną nie podążyli, wystartowałbym jako ostatni i próbowałbym odrabiać straty podczas wyścigu, ponieważ miałem dobre tempo – dodał.

MotoGP udostępniło fenomenalne nagranie zza kulis, które perfekcyjnie przedstawia opisywane przez Marqueza wydarzenia:

Behind-the-scenes look at Marc Marquez's grid strategy 🎥 #MotoGP | #AmericasGP pic.twitter.com/tY5K7SepTF

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 31, 2025

Fatalny błąd sędziów

Marquez – znany ze swoich cwanych zagrywek – po raz kolejny wykazał się fenomenalną znajomością regulaminu. Choć sytuacja ta może się wydawać absurdalna, po zamieszaniach z GP Niemiec 2014 oraz GP Argentyny 2018, MotoGP wprowadziło przepisy zabezpieczające mistrzostwa przed podobnymi zdarzeniami. Niestety takowe zaliczyły w niedzielę katastrofalną porażkę.

Zasada, którą Marquez chciał wykorzystać, głosi, że start musi zostać odwołany, w momencie, kiedy jedenastu lub więcej zawodników z przyczyn pogodowych decyduje się na zmianę motocykla po zamknięciu alei serwisowej. Jeżeli taki ruch wykona dziesiątka zawodników lub mniej, to rozpoczynają oni okrążenie formujące z „pit lane”, ustawiają się do startu na wywalczonych w kwalifikacjach polach startowych, a następnie podczas wyścigu muszą odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową.

Podsumowanie GP Ameryk MotoGP 2025

To się jednak nie stało. Pola startowe opuściło „tylko” dziesięciu zawodników, a mimo to organizatorzy zdecydowali się na przerwanie procedery startowej. Sytuacja jest zatem bardzo klarowna – sędziowie postąpili wbrew przepisom. Decyzję tę uargumentowano bezpieczeństwem:

– Zdecydowaliśmy się na opóźnienie, a następnie procedurę szybkiego startu ze względów bezpieczeństwa – napisał w komunikacie dla mediów Mike Webb, dyrektor wyścigowy MotoGP.

– Ze względu na liczbę zawodników, motocykli i personelu w alei serwisowej oraz na gridzie, rozpoczęcie okrążenia formującego było niemożliwe. Przeprowadzony od nowa start był najbezpieczniejszą odpowiedzą na bezprecedensowe okoliczności, które miały miejsce na początku Grand Prix. Przeanalizujemy tę sytuację wspólnie z zespołami i ponownie przyjrzymy się regulaminowi – dodał.

Davide Brivio wściekły po GP Ameryk MotoGP

Na szalonej zagrywce Marqueza, który niemal perfekcyjnie przewidział skutki swojej decyzji, skorzystał prawie każdy zawodnik w stawce. Zupełnie bezkarnie zmienili opony z deszczówek na slicki. Do wyjątku należą wspomniani wyżej Binder, Bastianini oraz Ogura, którzy od samego początku wybrali najlepszą strategię. Gdyby sędziowie uszanowali regulamin, zawodnicy ci skończyliby na podium z dużą przewagą nad resztą stawki, która musiałaby zmienić motocykle w trakcie wyścigu lub odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową. Szef zespołu Trackhouse nie krył swoich emocji:

– Szczerze mówiąc, jestem bardzo zdenerwowany, bo nie tak powinno się zarządzać startem. Zaryzykowaliśmy, podjęliśmy właściwą decyzję. Kiedy przyszedł czas na start, wszystko zostało zatrzymane. Zawodnicy, którzy opuścili pole startowe, wybrali źle. Dlaczego nie pozwolono nam wystartować? Teraz wszystko przepadło. Zaryzykowaliśmy, podjęliśmy decyzję, postawiliśmy na właściwą strategię a teraz wszystko jest… no cóż – powiedział rozczarowany Brivio.

Trudno mu się nie dziwić. Z prawidłowymi decyzjami sędziów, Ai Ogura zostałby w niedzielę zwycięzcą Grand Prix. Japoński debiutant ma przed sobą świetlaną przyszłość, lecz razem z zespołem Trackhouse musi poczekać dłużej na inauguracyjną wygraną w MotoGP. Organizatorów serii czeka natomiast sporo pracy, aby powstrzymać w przyszłości kolejne powtórki tego typu chaosu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • MotoGP
  • MotoGP 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Zmiany przepisów MotoGP. Newsy przed GP Francji

Zmiany przepisów MotoGP. Newsy przed GP Francji

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 maja 2025

W czasie pomiędzy GP Hiszpanii a GP Francji, MotoGP zatwierdziło wiele ciekawych zmian regulaminu. Oprócz tego, otrzymaliśmy nowe informacje na temat stanu zdrowia kilku zawodników. Oto newsowe podsumowanie tygodnia przed szóstą rundą sezonu.

Alex Marquez wygrał GP Hiszpanii MotoGP. Wywrotka Marca

Alex Marquez wygrał GP Hiszpanii MotoGP. Wywrotka Marca

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
27 kwietnia 2025

GP Hiszpanii MotoGP przyniosło nam kolejne zrównanie na szczycie klasyfikacji generalnej. Marc Marquez znów nie opanował nerwów i wywracajac się oddał zwycięstwo w ręce brata.

Sprint GP Hiszpanii MotoGP: Marquez rozegrał Quartararo

Sprint GP Hiszpanii MotoGP: Marquez rozegrał Quartararo

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 kwietnia 2025

Po szokujących kwalifikacjach, sprint MotoGP w Jerez niestety nie dostarczył takiego samego poziomu emocji.

Kwalifikacje GP Hiszpanii MotoGP: Quartararo szokuje cały padok!

Kwalifikacje GP Hiszpanii MotoGP: Quartararo szokuje cały padok!

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 kwietnia 2025

Takiego rezultatu nikt nie oczekiwał. Po raz pierwszy od ponad tysiąca dni motocykl Yamahy wystartuje z pole positon w MotoGP.

Zawodnik Dnia MotoGP. Kolejny pomysł zaciągnięty z F1

Zawodnik Dnia MotoGP. Kolejny pomysł zaciągnięty z F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 kwietnia 2025

Liberty Media jeszcze nie weszło w posiadanie MotoGP. Mimo to motocyklowe mistrzostwa już teraz wprowadzają swoją wersję konkursu na "Kierowcę Dnia".

GP Kataru MotoGP: Wygrana Marqueza. Szalony Vinales

GP Kataru MotoGP: Wygrana Marqueza. Szalony Vinales

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
13 kwietnia 2025

GP Kataru MotoGP na początku było niezwykle szalone, bo na czele mieliśmy takie nazwiska jak Morbidelli czy Vinales. Natomiast ostatecznie po profesorsku rozegrał wszystko Marc Marquez, który nie dał szans rywalom.

GP Kataru MotoGP: Marquezowie na czele. Festiwal wyprzedzania w sprincie

GP Kataru MotoGP: Marquezowie na czele. Festiwal wyprzedzania w sprincie

Igor Długosz

  • Formuła 1
12 kwietnia 2025

Choć Marquezowie zdominowali rywalizację na torze Lusail, zupełnie nie oni byli w dzisiejszym centrum uwagi. Podium sprintu razem z Marciem i Alexem uzupełnił Franco Morbidelli.

Powrót Jorge Martina. Znamy datę debiutu mistrza świata w Aprilii

Powrót Jorge Martina. Znamy datę debiutu mistrza świata w Aprilii

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 kwietnia 2025

Zeszłoroczny mistrz świata MotoGP nareszcie rozpoczyna swój sezon. Powrót Jorge Martina wydarzy się podczas Grand Prix Kataru.

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

Igor Długosz

  • Formuła 1
1 kwietnia 2025

Sytuacja ta mogła przypominać żart primaaprilisowy, ale niestety nim nie była. Tłumaczymy chaos, do którego doszło na starcie GP Ameryk MotoGP.

GP Ameryk MotoGP: Absurdy oponowe w Teksasie | Podsumowanie

GP Ameryk MotoGP: Absurdy oponowe w Teksasie | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
31 marca 2025

Świetna jakość ścigania w sprincie oraz niepewne prognozy pogody sugerowały bardzo ciekawe GP Ameryk MotoGP. Nikt nie mógł jednak przewidzieć tego, co faktycznie zobaczyliśmy.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione