⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

  • Formuła 1
1 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Igor Długosz

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

Sytuacja ta mogła przypominać żart primaaprilisowy, ale niestety nim nie była. Tłumaczymy chaos, do którego doszło na starcie GP Ameryk MotoGP.

Co się wydarzyło?

Okoliczności GP Ameryk MotoGP były bardzo wymagające dla strategów. Poprzedzający wyścig Moto2 odbył się niemal w całości w deszczu. Pod koniec zmagań szybsze czasy okrążeń ustanawiali jednak zawodnicy z oponami typu slick. W przerwie pomiędzy wyścigami MotoGP i Moto2 pogoda wciąż płatała figle – chwilami padało mocniej, chwilami mniej, a czasami w ogóle. Warunki okazały się na tyle trudne, że w drodze na pola startowe rozbił się Fabio Quartararo, a nawet również… samochód bezpieczeństwa. Wybierając opony na start wyścigu, zaledwie trójka zawodników zdecydowała się na slicki – Brad Binder, Enea Bastianini i Ai Ogura. Każdy z nich ruszał z szóstego rzędu.

Przechodzimy zatem do chaosu na starcie. Na 3 minuty przed startem okrążenia formującego Marc Marquez nagle zaczął „sprintować” do alei serwisowej. W jego ślady podążyło wielu innych zawodników. Ich celem była ekstremalnie późna zmiana motocykla na ten ze slickami. W trakcie całego zamieszania, zawodnicy razem z mechanikami biegali po prostej start/meta oraz alei serwisowej. Do największego absurdu doprowadziła ekipa Mavericka Vinalesa. Kiedy rozkojarzony Hiszpan biegał bez celu, jego mechanicy próbowali wtoczyć na pola startowe maszynę ze slickami (co w tak późnym momencie jest kompletnie wbrew regulaminowi).

CHAOS AND DRAMA 😱

Everyone is making last second changes, running through the pits, bike swaps, red flags, yellow flags, everything is happening here at the moment 🤯#MotoGP | #AmericasGP | Live on TNT Sports and Discovery+ pic.twitter.com/0vyFi80tUI

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 30, 2025

Sędziowie zupełnie stracili kontrolę nad sytuacją, w skutek czego wywiesili czerwoną flagę. Po paru minutach przerwy, włodarze uruchomili procedurę szybkiego startu. Motocykliści wykonali okrążenie dojazdowe, od razu po tym formujące i – nareszcie – rozpoczęli wyścig. Wszyscy z nich przystąpili do Grand Prix Ameryk na oponach typu slick, niwelując ogromną przewagę Bindera, Bastianiniego oraz Ogury.

„Gierka” Marqueza na starcie GP Ameryk MotoGP

Analizę tej sytuacji należy rozpocząć od Marca Marqueza. To on był autorem całego chaosu, do czego się z resztą przyznał. Jak sam wytłumaczył w wywiadzie:

– Naprawdę znam zasady. Wiem, jak to robić, jak być na granicy przez cały czas – powiedział ośmiokrotny mistrz świata.

– I tak, zapytałem [Marco] Rigamontiego, mojego głównego mechanika, siedem minut przed startem, czy drugi motocykl jest gotowy. Powiedział mi „tak”. Wtedy odpowiedziałem mu: 'może opuszczę pole startowe’. Dlaczego? Bo przewidziałem, że kiedy to zrobię – wiedząc, że opony deszczowe już nie będą właściwą strategią – to więcej niż dziesięciu zawodników podąży za mną, a start wyścigu zostanie wstrzymany. I tak właśnie się stało. Byłem przekonany co do swojej strategii. Gdyby za mną nie podążyli, wystartowałbym jako ostatni i próbowałbym odrabiać straty podczas wyścigu, ponieważ miałem dobre tempo – dodał.

MotoGP udostępniło fenomenalne nagranie zza kulis, które perfekcyjnie przedstawia opisywane przez Marqueza wydarzenia:

Behind-the-scenes look at Marc Marquez's grid strategy 🎥 #MotoGP | #AmericasGP pic.twitter.com/tY5K7SepTF

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 31, 2025

Fatalny błąd sędziów

Marquez – znany ze swoich cwanych zagrywek – po raz kolejny wykazał się fenomenalną znajomością regulaminu. Choć sytuacja ta może się wydawać absurdalna, po zamieszaniach z GP Niemiec 2014 oraz GP Argentyny 2018, MotoGP wprowadziło przepisy zabezpieczające mistrzostwa przed podobnymi zdarzeniami. Niestety takowe zaliczyły w niedzielę katastrofalną porażkę.

Zasada, którą Marquez chciał wykorzystać, głosi, że start musi zostać odwołany, w momencie, kiedy jedenastu lub więcej zawodników z przyczyn pogodowych decyduje się na zmianę motocykla po zamknięciu alei serwisowej. Jeżeli taki ruch wykona dziesiątka zawodników lub mniej, to rozpoczynają oni okrążenie formujące z „pit lane”, ustawiają się do startu na wywalczonych w kwalifikacjach polach startowych, a następnie podczas wyścigu muszą odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową.

Podsumowanie GP Ameryk MotoGP 2025

To się jednak nie stało. Pola startowe opuściło „tylko” dziesięciu zawodników, a mimo to organizatorzy zdecydowali się na przerwanie procedery startowej. Sytuacja jest zatem bardzo klarowna – sędziowie postąpili wbrew przepisom. Decyzję tę uargumentowano bezpieczeństwem:

– Zdecydowaliśmy się na opóźnienie, a następnie procedurę szybkiego startu ze względów bezpieczeństwa – napisał w komunikacie dla mediów Mike Webb, dyrektor wyścigowy MotoGP.

– Ze względu na liczbę zawodników, motocykli i personelu w alei serwisowej oraz na gridzie, rozpoczęcie okrążenia formującego było niemożliwe. Przeprowadzony od nowa start był najbezpieczniejszą odpowiedzą na bezprecedensowe okoliczności, które miały miejsce na początku Grand Prix. Przeanalizujemy tę sytuację wspólnie z zespołami i ponownie przyjrzymy się regulaminowi – dodał.

Davide Brivio wściekły po GP Ameryk MotoGP

Na szalonej zagrywce Marqueza, który niemal perfekcyjnie przewidział skutki swojej decyzji, skorzystał prawie każdy zawodnik w stawce. Zupełnie bezkarnie zmienili opony z deszczówek na slicki. Do wyjątku należą wspomniani wyżej Binder, Bastianini oraz Ogura, którzy od samego początku wybrali najlepszą strategię. Gdyby sędziowie uszanowali regulamin, zawodnicy ci skończyliby na podium z dużą przewagą nad resztą stawki, która musiałaby zmienić motocykle w trakcie wyścigu lub odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową. Szef zespołu Trackhouse nie krył swoich emocji:

– Szczerze mówiąc, jestem bardzo zdenerwowany, bo nie tak powinno się zarządzać startem. Zaryzykowaliśmy, podjęliśmy właściwą decyzję. Kiedy przyszedł czas na start, wszystko zostało zatrzymane. Zawodnicy, którzy opuścili pole startowe, wybrali źle. Dlaczego nie pozwolono nam wystartować? Teraz wszystko przepadło. Zaryzykowaliśmy, podjęliśmy decyzję, postawiliśmy na właściwą strategię a teraz wszystko jest… no cóż – powiedział rozczarowany Brivio.

Trudno mu się nie dziwić. Z prawidłowymi decyzjami sędziów, Ai Ogura zostałby w niedzielę zwycięzcą Grand Prix. Japoński debiutant ma przed sobą świetlaną przyszłość, lecz razem z zespołem Trackhouse musi poczekać dłużej na inauguracyjną wygraną w MotoGP. Organizatorów serii czeka natomiast sporo pracy, aby powstrzymać w przyszłości kolejne powtórki tego typu chaosu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • MotoGP
  • MotoGP 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Indonezji MotoGP: Aldeguer zdominował historyczny wyścig. Marquez kontuzjowany

Motorsport. GP Indonezji MotoGP: Aldeguer zdominował historyczny wyścig. Marquez kontuzjowany

Igor Długosz

  • MotoGP
5 października 2025

GP Indonezji MotoGP 2025 będzie zapamiętane z wielu dobrych powodów. Fermin Aldeguer w fenomenalnym stylu został drugim najmłodszym zwycięzcą wyścigu MotoGP. Genialną walkę o podium stoczyło tak naprawdę pół stawki. Najważniejsza informacja dotyczy jednak Marca Marqueza, którego zdrowie ponownie ucierpiało.

Sprint GP Indonezji MotoGP: Dzień sensacji i szaleństwa

Motorsport. Sprint GP Indonezji MotoGP: Dzień sensacji i szaleństwa

Igor Długosz

  • MotoGP
4 października 2025

Sprint GP Indonezji MotoGP 2025 bez dwóch zdań należy do jednego z najlepszych w historii. Marco Bezzecchi pokonał Fermina Aldeguera po fenomenalnym pojedynku na ostatnim okrążeniu.

GP Japonii MotoGP: Dziewiąta korona Marqueza

Motorsport. GP Japonii MotoGP: Dziewiąta korona Marqueza

Igor Długosz

  • MotoGP
28 września 2025

Historyczna dominacja została wynagrodzona. Marc Marquez wyjedzie z Japonii jako 9-krotny motocyklowy mistrz świata.

Sprint GP Japonii MotoGP: Witamy ponownie w czołówce, Pecco

Motorsport. Sprint GP Japonii MotoGP: Witamy ponownie w czołówce, Pecco

Igor Długosz

  • MotoGP
27 września 2025

Pecco Bagnaia nareszcie wrócił do siebie. Po katastrofalnym do tej pory sezonie Włoch nie mógł lepiej rozpocząć finałowej, azjatyckiej części mistrzostw.

Sprint GP San Marino MotoGP: Bezzecchi błyszczy w swoim domu

Motorsport. Sprint GP San Marino MotoGP: Bezzecchi błyszczy w swoim domu

Igor Długosz

  • MotoGP
13 września 2025

Trudno mieć bardziej domowy wyścig niż Marco Bezzecchi w Misano. Reprezentant Aprilii był istną gwiazdą w trakcie sobotnich zmagań będących częścią Grand Prix San Marino MotoGP.

GP Katalonii MotoGP: Starcie Marquezów w domowym wyścigu

Motorsport. GP Katalonii MotoGP: Starcie Marquezów w domowym wyścigu

Igor Długosz

  • MotoGP
7 września 2025

Jak na współczesne standardy MotoGP, ściganie na torze Barcelona-Catalunya było dziś wyjątkowo dobre. Liczne ciekawe pojedynki zakończyły się drugim w karierze zwycięstwem Alexa Marqueza. 29-latek wreszcie przerwał dominację swojego brata.

Sprint GP Katalonii MotoGP: Alex przedłuża passę Marca

Motorsport - Sprint GP Katalonii MotoGP: Alex przedłuża passę Marca

Igor Długosz

  • MotoGP
6 września 2025

Po piętnastu wyścigach z rzędu myśleliśmy, że MotoGP nareszcie będzie miało nowego zwycięzcę. Alex Marquez postarał się jednak, aby zwycięska passa starszego brata trwała dalej.

GP Węgier MotoGP: „Crashfest” nad jeziorem Balaton

Motorsport. GP Węgier MotoGP: „Crashfest” nad jeziorem Balaton

Igor Długosz

  • MotoGP
24 sierpnia 2025

Kolejna porcja chaosu na Węgrzech. W niedzielnym wyścigu zobaczyliśmy jeszcze więcej ryzykownych momentów oraz wypadków na torze zupełnie niedopasowanym do MotoGP.

Sprint GP Węgier MotoGP: Przewidywalny debiut Balaton Park

Motorsport. Sprint GP Węgier MotoGP: Przewidywalny debiut Balaton Park

Igor Długosz

  • MotoGP
23 sierpnia 2025

Jeden z najbardziej przewidywalnych wyścigów sezonu? Ekstremalnie ciasny tor Balaton Park przyczynił się do chaosu na starcie sprintu, a następnie kompletnego braku wyprzedzania, rzecz jasna z Marciem Marquezem na czele.

GP Austrii MotoGP: Bezzecchi i Aldeguer rzucają rękawice Marquezowi

Motorsport. GP Austrii MotoGP: Bezzecchi i Aldeguer rzucają rękawice Marquezowi

Igor Długosz

  • MotoGP
17 sierpnia 2025

Marc Marquez musiał się wyjątkowo wysilić, aby odnieść swoje pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Austrii. Marco Bezzecchi oraz Fermin Aldeguer stanowili realne zagrożenie dla tegorocznego dominatora MotoGP.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione