⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Australii: Zwycięski Norris, dramat Piastriego | Podsumowanie

GP Australii: Zwycięski Norris, dramat Piastriego | Podsumowanie

  • Formuła 1
16 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Adrian Drozdek

GP Australii: Zwycięski Norris, dramat Piastriego | Podsumowanie

Pierwszy wyścig sezonu 2025 w F1 padł łupem Lando Norrisa z McLarena. Brytyjczyk bardzo dobrze poradził sobie w zmiennych warunkach i mimo kłopotów na pewnym etapie, wytrzymał presję. Podium uzupełnili Max Verstappen z Red Bulla i George Russell z Mercedesa. Świetnie spisał się debiutujący Antonelli, a dramat na swojej ziemi przeżył Piastri.

Opóźniony start

FIA i władze Formuły 1 miały pewne obawy odnośnie organizacji GP Australii. Głównie spowodowane było to trudnymi warunkami i intensywnymi opadami deszczu, które nawiedziły obiekt Albert Park w Melbourne. Istniało ryzyko konieczności przesunięcia startu na inną porę. Jednakże finalnie tor był mokry, ale deszcz ustał szybciej i zgodnie z planem, czyli równo o 5:00, mogła ruszyć procedura. Miało być wszystko planowo, ale wtedy doszło do wypadku debiutanta, Isacka Hadjara z Racing Bulls, na okrążeniu formującym. Francuz w drugim zakręcie stracił panowanie nad bolidem, obrócił się u uderzył tyłem w bandę. Porządkowi musieli posprzątać tor i przez to wszystko musiało zacząć się ponownie 15 minut później.

Lando Norris zwycięzcą inauguracji sezonu 2025

Wicemistrz świata F1 z 2024 r. bardzo dobrze rozpoczął sezon 2025. Brytyjczyk sięgnął po swoje 5. zwycięstwo w karierze. Od samego początku kierowca McLarena kontrolował rywalizację. Najpierw dobrze zachował się podczas startu i przez kilka okrążeń udało mu się obronić przez Maxem Verstappenem, który znalazł sposób na Oscara Piastriego. Niedługo później sytuacja została opanowana, a na 17. okrążeniu, kiedy aktualny mistrz świata popełnił błąd w 3. sektorze, to bohater gospodarzy wrócił na 2. lokatę. Po kilku kółkach uskrzydlony Australijczyk dogonił swojego zespołowego partnera i wywierał presję. Zespół McLarena poprosił o zachowanie pozycji.

Na 33. okrążeniu szachy strategiczne związane z opóźnieniem zmiany opon przejściowych zakończyła kraksa Fernando Alonso. Lider Astona Martina gonił za 9. Pierre’em Gasly’m, ale w zakręcie 6 zbyt agresywnie najechał na tarkę, stracił tył i rozbił model AMR25. Wtedy to zespoły mogły ściągnąć swoich kierowców po slicki. Haas próbował czegoś inne, zostawiając kierowców na przejściówkach, ale potem naprawili swój błąd. Po zjeździe samochodu bezpieczeństwa po 40. kółku wydawało się, że czeka nas spokojne wznowienie. Jednakże 3 okrążenia później spadł deszcz, który urozmaicił widowisko.

Kierowcy McLarena wpadli w tarapaty w ostatnich zakrętach. O ile Norris wyratował się i od razu zjechał do alei serwisowej po opony przejściowe, tak już Piastri utknął na mokrej trawie. Australijczyk nie poddawał się i wrócił na tor okrążenie później, ale musiał liczyć na cud, aby wrócić do gry. Dzięki kolejnej neutralizacji wywołanej na 46. okrążeniu przez rozbicie bolidów przez Lawsona i Bortoleto, udało się wrócić na kółko lidera. Sporo szczęścia miał Lando Norris, który po zmieszaniu spadł na 7. miejsce, ale niedługo później wrócił na czoło po błędach rywali.

A RACE WIN TO START 2025! 🔥

What a drive, @LandoNorris 👏#McLaren | #AusGP 🇦🇺 pic.twitter.com/FirfltXhR3

— McLaren (@McLarenF1) March 16, 2025

Max Verstappen naciskał do samego końca

Mimo że Holender stracił kontakt z liderami w połowie wyścigu, to neutralizacje, kolejne opady deszczu i błąd Piastriego, przywróciły go do gry. Nawet udało się na chwilę prowadzić, ale potem Red Bull postanowił nie kusić losu i ściągnął swojego lidera po opony przejściowe. Po zjeździe samochodu bezpieczeństwa na 51. okrążeniu, Verstappen miał swój moment i naciskał na Norrisa. Finalnie lider Czerwonych Byków nie znalazł sposobu na reprezentanta McLarena. Mimo wszystko 18 punktów dla niego po dość trudnych testach przedsezonowych i gorszym tempie na starcie weekendu, to świetny wynik.

YESSSSSSSS MAX 👏👏👏👏

That was so close 😅#F1 || #AusGP pic.twitter.com/G9VfRNctUW

— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) March 16, 2025

Trzeci George Russell nie miał dziś tempa, aby walczyć o coś dużego. Dla niego błędy Oscara Piastriego były kluczowe w drodze po podium. Gdyby nie to, prawdopodobnie tempo Mercedesa nie przyniosłoby dziś podium.

McLaren nieznacznie lepszy od Mercedesa

Stajnia z Woking wywiozła z Australii 27 punktów, na które złożyły się zwycięstwo Lando Norisa i 9. lokata Oscara Piastriego. Tyle samo wywalczył dziś Mercedes, który po anulowaniu kary doliczenia 5 sekund dla Antonellego, zyskał 2 pkt. Dla zespołu z Brackley to świetny wynik – podium Russella i 4. miejsce ich wychowanka dały aż 27 „oczek”. To wszystko sprawiło, że przewaga dwóch ekip nad m.in. Red Bullem czy Ferrari jest znacząca. Zwłaszcza gdy spojrzymy na ekipę z Maranello, która po wywalczeniu zaledwie 5 punktów za P8 Leclerca i P10 Hamiltona ma się czym martwić – brak tempa i błędy zarówno w decyzjach i u zawodników.

Antonelli i Hulkenberg zaskoczyli wszystkich

Raczej nikt nie spodziewał się tego, że w tak trudnych warunkach 18-latek z Mercedesa dojedzie na 4. miejscu. Andrea Kimi Antonelli startował z 16. pola po nieudanych kwalifikacjach, w których stracił tempo przez uszkodzenia podłogi w W16. W samym wyścigu unikał kłopotów, poza jedną groźną sytuacją w 1. sektorze, gdy uratował się po obrocie. Z czasem Włoch łapał rytm i gonił czołową 10. Później zmusił Alonso do błędu, a następujące po wypadku Hiszpana okoliczności wywindowały go na rewelacyjne 5. miejsce. Tę pozycję udało się poprawić po wyprzedzeniu Alexandra Albona. Potem jednak doszła kara 5 sekund za niebezpieczne zachowanie w alei serwisowej, co oznaczało stratę zyskanej pozycji. Później jednak zespół interweniował i sędziowie anulowali karę, co oznaczało powrót na P4.

P16 ➡️ P5

What a drive from Kimi Antonelli on debut for @MercedesAMGF1!! 👏#F1 #AusGP pic.twitter.com/BkBLeXpCf8

— Formula 1 (@F1) March 16, 2025

Oczywiście warto pochwalić osobno wymienionego wyżej Taja z Williamsa. Dla niego ten wyścig był niezły, ponieważ zanosiło się maksymalnie na 7. miejsce, ale zamieszanie stworzyło okazji i jest 5. lokata i 10 punktów. To też pokazało, jak wielki progres przez zimę wykonała ekipa z Grove.

P4, WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

YES, COME ON TEAM 💙 pic.twitter.com/yXJokjN3Zg

— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) March 16, 2025

Całkiem nieźle z trudnej sytuacji wyszli też Lance Stroll i Nico Hulkenberg. Nieoczekiwanie kierowcy Astona Martina i Saubera awansowali na pozycje nr 6 i 7. Mimo trudności na restarcie i dysponowania gorszymi samochodami w porównaniu do Ferrari czy McLarena odrabiającego straty Piastriego, zdołali przetrwać i dowieźli niezłe zdobycze punktowe.

Sporo rozczarowań podczas inauguracji

Wydawało się, że mając startować z 11. pola Hadjar, po rozbiciu się na okrążeniu formującym, będzie największym rozczarowaniem. Jednakże przy restarcie doszło do odpadnięcia kolejnej dwójki kierowców. O ile przypadek Jacka Doohana z Alpine, z uwagi na małe doświadczenie w trudnych warunkach za sterami bolidu F1, można usprawiedliwiać, o tyle już Carlosa Sainza trudniej. Hiszpan miał wejść jako nowy lider Williamsa, tymczasem rozbił swój samochód w ostatnim zakręcie i to na samym początku neutralizacji. Ogromna szkoda, ponieważ stajnia z Grove straciła jeden z samochodów, który też miał walczyć o cenne punkty.

Poza wymienionymi zawodnikami warto wspomnieć o Alonso, Lawsonie i Bortoleto, którzy rozbili samochody i nie wykorzystali swoich okazji w tych zmiennych warunkach. Jednakże rozczarowań w Melbourne było więcej. Spory zawód przeżył wymieniony wcześniej Piastri, który uratował jedynie dwa punkty w swoim domowym wyścigu, a mógł być nawet na podium. Większość swoich trudów zaprzepaścili też Yuki Tsunoda i Pierre Gasly, którzy jechali po punkty, ale przez błędy skończyli odpowiednio na pozycjach nr 12 i 11. Racing Bulls i Alpine mogą być więc mocno rozczarowane.

Przed nami GP Chin

Już za niespełna tydzień, 21-23 marca, zespoły i kierowcy przeniosą się na tor w Szanghaju. To tam odbędzie się wyścig o GP Chin. Zawody zapowiadają się ciekawie, ponieważ na tym początkowym etapie sezonu 2025 w F1 możemy mieć więcej niespodzianek. Wszyscy będą ciekawi, czy McLaren utrzyma niezłe osiągi, kto zredukuje do nich stratę na pojedynczym okrążeniu i jak zrehabilitują się m.in. Piastri, Alonso, Tsunoda, Sainz, Hadjar czy Doohan.

Aktualizacja, 12:30: Podsumowanie zostało zaktualizowane po uwzględnieniu anulowania kary czasowej dla Andrei Kimiego Antonellego. Pierwotnie też przez liczne zwroty akcji na torze zapomnieliśmy uwzględnić, że najszybsze okrążenie nie jest już punktowane. To obecnie oznacza, że w „generalce” prowadzi McLaren, ale drugi Mercedes ma tyle samo punktów.

Wyniki GP Australii 2025 (zaktualizowane)

Wyniki GP Australii 2025 wyścig f1
Fot. FIA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1 2025
  • GP Australii
  • McLaren

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 maja 2025

Yuki Tsunoda jak dotąd przyzwoicie spisuje się w Red Bullu. Zespół pochwalił kierowcę za radzenie sobie z presją. Kierowca nie boi się wyrażać własnego zdania.

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Chociaż Max Verstappen rozpoczął GP Miami z pole position, to ukończył je poza podium. Po wyścigu w rozmowie z Viaplay szerzej powiedział, co myśli o swoim tempie.

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 maja 2025

Trudno w to uwierzyć, ale wkrótce możemy mieć zwrot w sprawie limitu budżetowego w F1. Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, cytowany przez "Associated Press", rzekomo widzi w nim tylko "problem".

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 maja 2025

Ferrari nie osiąga spodziewanych rezultatów. Zdobyli tylko jedne podium w Grand Prix w 2025. Bolid ma fundamentalny błąd. Zespół chce wprowadzić odważne zmiany.

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Ernest Mróz

  • Formuła 1
7 maja 2025

Stało się. Właściwie mówiło się o tym przed startem sezonu. Ostatecznie stało się to po 6 rundach - Franco Colapinto wraca do ścigania w F1. Alpine nie daje mu jednak gwarancji dokończenia sezonu.

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Oliver Oakes złożył rezygnację. Nie będzie już szefem zespołu Alpine. Jego obowiązki przejmie Flavio Briatore.

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Aston Martin nie porzuca nadziei na poprawę sezonu. Niedługo wprowadzi ulepszenia. Zespół będzie testować technologie na przyszły rok.

Alex Albon: Nigdy nie miałem go w zasięgu wzroku tak długo

Alex Albon: Nigdy nie miałem go w zasięgu wzroku tak długo

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 maja 2025

Alex Albon był bardzo zadowolony z tempa Williamsa podczas GP Miami. Przyznał, że nawet, gdy jeździł dla Red Bull Racing, to nie miał Maxa Verstappena tak blisko przed sobą.

Red Bull potrafi wymyślać. McLaren krytykuje rywali w F1

Red Bull potrafi wymyślać. McLaren krytykuje rywali w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Oscar Piastri wygrał trzeci wyścig z rzędu. Jednak McLaren twierdzi, że Red Bull wcale nie jest bez szans. Lando Norris zarzucił Maxowi Verstappenowi złą jazdę.

Grand Prix Miami: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Miami: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
5 maja 2025

Oscar Piastri wygrał po raz trzeci z rzędu. Red Bull zaliczył kolejną wpadkę. Ferrari okazało się gorsze od Williamsa. Kto wykorzystał swoją okazję w Miami, a kto wolałby zapomnieć o tym weekendzie? Oto nasz werdykt.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione