⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Chin: Dominacja Piastriego w Szanghaju | Podsumowanie

GP Chin: Dominacja Piastriego w Szanghaju | Podsumowanie

  • Formuła 1
23 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Adrian Drozdek

GP Chin: Dominacja Piastriego w Szanghaju | Podsumowanie

Oscar Piastri z McLarena przejechał perfekcyjny wyścig o GP Chin. Australijczyk po starcie z pole position ani przez moment nie był zagrożony przez rywali i wygrał po raz 3. w karierze. Podium uzupełnili jego zespołowy kolega, Lando Norris, i George Russell z Mercedesa.

Oscar Piastri wygrał po raz trzeci w karierze

Australijski kierowca perfekcyjnie realizował założenia. Po pierwszym starcie z pole position w Grand Prix wytrzymał presję, obronił 1. pozycję i odpowiednio zarządzał swoim tempem tak, aby ograniczyć ryzyko podcięcia ze strony zespołowego kolegi, jak i Russella. Ostatecznie Oscar Piastri zbudował sobie w wyścigu o GP Chin przewagę wynoszącą blisko 10 sekund.

☝️ pic.twitter.com/ODHPxWhGAX

— McLaren (@McLarenF1) March 23, 2025

Lando Norris też dość bezpiecznie dojechał na 2. miejscu, spisując się o wiele lepiej niż w sprincie, w którym był dopiero ósmy i miał swoje przygody. Za to najniższy stopień podium utrzymał George Russell. Lider Mercedesa był zagrożony przez pewien czas przez Charlesa Leclerca z Ferrari. Monakijczyk poprosił wcześniej zespół, aby ten zamienił go pozycjami z Lewisem Hamiltonem. Wydawało się, że faktycznie to 27-latek zdoła wywalczyć podium dla stajni z Maranello, ale tak się nie stało. Jego ataki były zbyt optymistyczne, przez co skończył nieco szybciej swoje opony.

W dodatku po początku wyścigu Leclerc uszkodził przednie skrzydło, przez co też stracił część docisku i na 53. kółku nie utrzymał też 4. miejsca, spadając za Maxa Verstappena. Holender z Red Bulla nie miał dziś tempa, a w jakby tego było mało już na początku wyścigu stracił 2 pozycje. Wydaje się, że piąta pozycja była dla lidera Czerwonych Byków maksimum, ale w końcówce uśmiechnął się los. Poniekąd może dziękować za to Ferrari, które licząc na świetne osiągi ściągnęło na 38. okrążeniu Lewisa Hamiltona na 2. pit stop po pośrednie opony. Finalnie nie było aż takiej różnicy i Brytyjczyk nie dogonił rywali. Zapewne oczekiwano drugich pit stopów u kilku zawodników na czele, ale opony twarde dzielnie dawały sobie radę w końcówce.

McLaren okazał się najlepszym zespołem podczas GP Chin

Ekipa z Woking perfekcyjnie zrealizowała swój plan zdobywając 43 punkty. Piastri obronił prowadzenie, a Norris ograł Russella i od tamtej pory ta dwójka jechała po dublet. Jedyny nerwowy moment nadszedł przy zjazdach do alei serwisowej, ponieważ wtedy przez podcięcie kierowca Mercedesa znów zdołał przedzielić pomarańczowe bolidy. McLaren nie przejął się tym mocno, ponieważ po niespełna 2 okrążeniach, Lando Norris wyprzedził swojego rodaka i zabezpieczył potencjalny dublet. Z czasem różnica między nimi a Russellem czy kierowcami Ferrari rosła i robiła się dość bezpieczna i to w spokoju pozwoliło realizować strategię jazdy na 1 pit stop.

THE PAPAYA BOYS HAVE DONE IT! 🧡

Oscar and Lando take to the podium in Shanghai, marking our 50th 1-2! 🏆#McLaren | #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/lOBrHuzpIP

— McLaren (@McLarenF1) March 23, 2025

Zobacz także: Przepisy F1 2025 – najważniejsze zmiany – kliknij tutaj.

Świetnie poradzili sobie Haas i Albon

Zespół z Kannapolis poczynił spore postępy po GP Australii. Widać to było po tempie Ocona i Bearmana od początku weekendu w Chinach. Oczywiście po starcie z pozycji nr 11 i 17 nie można było oczekiwać od razu podwójnego finiszu w punktach, ale ostateczni to się udało. Francuz awansował zaraz po starcie kosztem Albona, a z tyłu Brytyjczyk atakował, ale też dość mądrze. To pozwoliło Haasowi rozdzielić strategię.

Esteban Ocon dzielnie radził sobie na pośrednich oponach i wykorzystał potknięcie Tsunody, a wcześniej spadek tempa Antonellego. Za to Oliver Bearman wytrzymał około 36 okrążeń na twardych oponach i w dobrym momencie zjechał po pośrednie opony. Junior Ferrari zrobił z nich użytek i przedarł się z 17. na 10. pozycję. Natomiast jego bardziej doświadczony zespołowy kolega dowiózł rewelacyjne 7. miejsce. Razem zdobyli dzięki temu 7 punktów.

DOUBLE POINTS FOR HAAS!! 🤩

Esteban P7 💪
Ollie P10 👏#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/QL11Dn1Z0X

— Formula 1 (@F1) March 23, 2025

Na pochwałę zasłużył też Alexander Albon. Kierowca Williamsa po problemach z początku wyścigu wrócił do gry i wywalczył 9. miejsce, które oznacza cenne 2 punkty. Ekipa z Grove nie była aż tak mocna jak w Australii, ale też nie mogła narzekać. Patrząc na to, że Carlos Sainz był trzynasty, znów to Taj ratował honor „niebieskich”. Na drobną pochwałę zasłużył też Pierre Gasly z Alpine, który znów był jedenasty, ale dla niego taki wynik po starcie z 16. pola to był maksimum. Prędzej czy później punkty dla Francuza przyjdą w tym sezonie.

Rozczarowanie w Astonie Martinie i Racing Bulls

Fernando Alonso odpadł po kilku okrążeniach w wyniku usterki samochodu AMR25. Za to Lance Stroll radził sobie nieźle i był w stanie przedłużyć pierwszy przejazd do 37 okrążeń. Niestety starania Kanadyjczyka poszły na nic, ponieważ po zmianie na opony pośrednie nie miał przewagi tempa nad rywalami ze środka stawki, która dałaby szansę na powrót do Top 10. Ostatecznie skończyło się na 12. lokacie.

O ile Aston Martin mógł liczyć na pewne specjalne okoliczności, ay zapunktować, to inaczej miało być w Racing Bulls. Hadjar i Tsunoda po starcie z 7. i 9. pola utrzymali się w czołowej dziesiątce i realizowali plan. Z czasem okazywało się, że obaj radzą sobie gorzej z oponami i tracą tempo. Wcześniejsze zjazdy, a potem przejście na 2 postoje, nie pomogły. Gdyby tego było mało obaj utknęli za wolnym Jackiem Doohanem. Wtedy to Japończyk poważnie uszkodził przednie skrzydło i zjeżdżał trzeci raz. Natomiast nowy debiutant z obozu Red Bulla nie był w stanie ograć Australijczyka z Alpine do samego końca wyścigu i był piętnasty. To ogromne rozczarowanie dla stajnia z Faenzy, która znów nie wykorzystała okazji.

Oczywiście duży zawód objął też Liama Lawsona i Saubera. Jednakże nikt nie liczył zbytnio na niespodzianki w suchych warunkach. Nowozelandczyk znó nie radził sobie z Red Bullem RB21 i nie pomógł nawet start z pit-lane spowodowany zmianą konfiguracji. Natomiast Hulkenberg i Bortoleto nie mieli na co liczyć w najsłabszym samochodzie w stawce.

Sytuacja w klasyfikacjach generalnych po GP Chin: Norris i McLaren umocnili się na czele

Na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej kierowców pozostał Lando Norris, który ma obecnie 44 punkty na swoim koncie. Drugie miejsce utrzymał Max Verstappen, którego konto wynosi 36. Tuż za Holendrem, na 3. miejscu mamy George’a Russella z Mercedesa, który ma 35 „oczka”. Za to na czwartą lokatę awansował Oscar Piastri (34). To sprawia, że aż 3 kierowców jest bardzo blisko siebie.

W klasyfikacji konstruktorów McLaren odjechał swoim rywalom z Mercedesa, którzy nie byli w stanie powtórzyć wyniku z Australii. Trzecie miejsce utrzymał Red Bull, ale coraz bliżej jest Scuderia Ferrari (punkt różnicy), która opuściła Szanghaj w mieszanych nastrojach: świetne kwalifikacje do sprintu, triumf Hamiltona, a potem nietrafione ustawienia na kolejną czasówkę i wyścig.

Pełne klasyfikacje generalne F1 2025 wśród kierowców i konstruktorów znajdziesz tutaj.

Następna runda: GP Japonii

Po dwutygodniowym maratonie w Formule 1 czas na przerwę. 4-6 kwietnia królowa sportów motorowych wróci do akcji. Wówczas zmagania odbędą się na torze Suzuka w Japonii. Kraj Kwitnącej Wiśni zazwyczaj dostarczał nam emocjonujące wyścigi, dlatego można oczekiwać, że podobnie będzie tym razem. Dotychczasowy przebieg sezonu 2025 pokazał nam, że nikt nie może być pewien dominacji. McLaren, Ferrari, Mercedes czy Max Verstappen z Red Bulla walczą między sobą o prym. Za to zaskoczenie mogą sprawić zawodnicy Haasa, Williamsa czy Racing Bulls. Niektórzy też przywiozą pewne ulepszenia, które mogą wpłynąć na układ sił.

Cały kalendarz F1 2025 wraz ze sprintami znajdziesz tutaj.

Aktualizacja, godz. 12:34: Po wyścigu o GP Chin sędziowie dopatrzyli się nieprawidłowości. Samochody Charlesa Leclerca (Ferrari) i Pierre Gasly’ego (Alpine) okazały się minimalnie zbyt lekkie, przez co ukarano ich dyskwalifikacjom. Niedługo po tym, delegaci wzięli pod lupę bolid Lewisa Hamiltona (Ferrari), gdzie przez zbyt duże zużycie deski pod podłogą również przyznano DSQ.

W związku z tymi karami: Esteban Ocon, Andrea Kimi Antonelli, Alexander Albon, Oliver Bearman, Lance Stroll i Carlos Sainz awansowali. Ostatnia dwójka zdobyła punkty, których po prowizorycznych wynikach za P12 i P13 im nie przysługiwały. Sytuacja oznacza pogorszenie sytuacji Ferrari w tabeli, a za to duży zysk odnotowały Haas i Williams.

Wyniki wyścigu o GP Chin F1 2025 (po aktualizacji)

Wyniki F1 2025 GP Chin Wyścig Aktualizacja
Fot. FIA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1 2025
  • GP Chin

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Christian Horner od GP Belgii nie będzie już szefem zespołu Red Bull Racing. Dotychczasowe stanowisko zajmował przez 20 lat od momentu rebrandingu ekipy z Jaguara. Helmut Marko, doradca austriackiej ekipy, podsumował lata współpracy z Brytyjczykiem.

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber, docenił wyczyn Nico Hulkenberga podczas minionego GP Wielkiej Brytanii. Podkreślił przy tym, że nigdy nie wątpił w talent Niemca.

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Laurent Mekies przejął wczoraj obowiązki Christiana Hornera. Francuz został CEO i szefem Red Bull Racing. Czeka go niełatwe zadanie. Jak wyglądała jego dotychczasowa kariera w F1?

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Christian Horner został niespodziewanie zwolniony po 20 latach. Rozstaje się z zespołem, którym kierował od samego początku w F1. Jakie ma teraz możliwości?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Trzęsienie ziemi w Red Bullu. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Zespół nie chce utracić swojego najlepszego kierowcy. To nie koniec zmian w ekipie. Jak do tego doszło? Oto podsumowanie wszystkich powodów.

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Red Bull podał szokującą informację. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Jego rolę obejmie Laurent Mekies. Zespołowi grozi utrata najlepszego kierowcy.

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Lance Stroll nie krył zadowolenia pomimo dobrego wyniku w GP Wielkiej Brytanii. Ostro skrytykował bolid. Aston Martin przywiózł ulepszenia na Silverstone.

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Minione GP Wielkiej Brytanii upamiętniające 75-lecie Formuły 1 było bez wątpienia świętem motorsportu dla zebranych na Silverstone kibiców. Niestety nie obyło się bez przykrych incydentów. Trzej youtuberzy i jeden złodziej zostali aresztowani w trakcie weekendu przez policję z hrabstwa Northamptonshire.

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Mohammed Ben Sulayem, obecny szef FIA, wyśmiał pogłoski o „rządach terroru” w światowym organie zarządzającym sportem motorowym. Obiecał przy tym w niedzielę, że nadchodzące wybory na jego stanowisko będą uczciwe i przejrzyste.

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Ferrari w końcu zabrało głos w sprawie przyszłości szefa zespołu. Dyrektor generalny wyjawił, że prowadzi rozmowy z Vasseurem. Zapewnia, że jest jeszcze czas na podpisanie nowego kontraktu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione