⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Chin: Dominacja Piastriego w Szanghaju | Podsumowanie

GP Chin: Dominacja Piastriego w Szanghaju | Podsumowanie

  • Formuła 1
23 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Adrian Drozdek

GP Chin: Dominacja Piastriego w Szanghaju | Podsumowanie

Oscar Piastri z McLarena przejechał perfekcyjny wyścig o GP Chin. Australijczyk po starcie z pole position ani przez moment nie był zagrożony przez rywali i wygrał po raz 3. w karierze. Podium uzupełnili jego zespołowy kolega, Lando Norris, i George Russell z Mercedesa.

Oscar Piastri wygrał po raz trzeci w karierze

Australijski kierowca perfekcyjnie realizował założenia. Po pierwszym starcie z pole position w Grand Prix wytrzymał presję, obronił 1. pozycję i odpowiednio zarządzał swoim tempem tak, aby ograniczyć ryzyko podcięcia ze strony zespołowego kolegi, jak i Russella. Ostatecznie Oscar Piastri zbudował sobie w wyścigu o GP Chin przewagę wynoszącą blisko 10 sekund.

☝️ pic.twitter.com/ODHPxWhGAX

— McLaren (@McLarenF1) March 23, 2025

Lando Norris też dość bezpiecznie dojechał na 2. miejscu, spisując się o wiele lepiej niż w sprincie, w którym był dopiero ósmy i miał swoje przygody. Za to najniższy stopień podium utrzymał George Russell. Lider Mercedesa był zagrożony przez pewien czas przez Charlesa Leclerca z Ferrari. Monakijczyk poprosił wcześniej zespół, aby ten zamienił go pozycjami z Lewisem Hamiltonem. Wydawało się, że faktycznie to 27-latek zdoła wywalczyć podium dla stajni z Maranello, ale tak się nie stało. Jego ataki były zbyt optymistyczne, przez co skończył nieco szybciej swoje opony.

W dodatku po początku wyścigu Leclerc uszkodził przednie skrzydło, przez co też stracił część docisku i na 53. kółku nie utrzymał też 4. miejsca, spadając za Maxa Verstappena. Holender z Red Bulla nie miał dziś tempa, a w jakby tego było mało już na początku wyścigu stracił 2 pozycje. Wydaje się, że piąta pozycja była dla lidera Czerwonych Byków maksimum, ale w końcówce uśmiechnął się los. Poniekąd może dziękować za to Ferrari, które licząc na świetne osiągi ściągnęło na 38. okrążeniu Lewisa Hamiltona na 2. pit stop po pośrednie opony. Finalnie nie było aż takiej różnicy i Brytyjczyk nie dogonił rywali. Zapewne oczekiwano drugich pit stopów u kilku zawodników na czele, ale opony twarde dzielnie dawały sobie radę w końcówce.

McLaren okazał się najlepszym zespołem podczas GP Chin

Ekipa z Woking perfekcyjnie zrealizowała swój plan zdobywając 43 punkty. Piastri obronił prowadzenie, a Norris ograł Russella i od tamtej pory ta dwójka jechała po dublet. Jedyny nerwowy moment nadszedł przy zjazdach do alei serwisowej, ponieważ wtedy przez podcięcie kierowca Mercedesa znów zdołał przedzielić pomarańczowe bolidy. McLaren nie przejął się tym mocno, ponieważ po niespełna 2 okrążeniach, Lando Norris wyprzedził swojego rodaka i zabezpieczył potencjalny dublet. Z czasem różnica między nimi a Russellem czy kierowcami Ferrari rosła i robiła się dość bezpieczna i to w spokoju pozwoliło realizować strategię jazdy na 1 pit stop.

THE PAPAYA BOYS HAVE DONE IT! 🧡

Oscar and Lando take to the podium in Shanghai, marking our 50th 1-2! 🏆#McLaren | #ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/lOBrHuzpIP

— McLaren (@McLarenF1) March 23, 2025

Zobacz także: Przepisy F1 2025 – najważniejsze zmiany – kliknij tutaj.

Świetnie poradzili sobie Haas i Albon

Zespół z Kannapolis poczynił spore postępy po GP Australii. Widać to było po tempie Ocona i Bearmana od początku weekendu w Chinach. Oczywiście po starcie z pozycji nr 11 i 17 nie można było oczekiwać od razu podwójnego finiszu w punktach, ale ostateczni to się udało. Francuz awansował zaraz po starcie kosztem Albona, a z tyłu Brytyjczyk atakował, ale też dość mądrze. To pozwoliło Haasowi rozdzielić strategię.

Esteban Ocon dzielnie radził sobie na pośrednich oponach i wykorzystał potknięcie Tsunody, a wcześniej spadek tempa Antonellego. Za to Oliver Bearman wytrzymał około 36 okrążeń na twardych oponach i w dobrym momencie zjechał po pośrednie opony. Junior Ferrari zrobił z nich użytek i przedarł się z 17. na 10. pozycję. Natomiast jego bardziej doświadczony zespołowy kolega dowiózł rewelacyjne 7. miejsce. Razem zdobyli dzięki temu 7 punktów.

DOUBLE POINTS FOR HAAS!! 🤩

Esteban P7 💪
Ollie P10 👏#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/QL11Dn1Z0X

— Formula 1 (@F1) March 23, 2025

Na pochwałę zasłużył też Alexander Albon. Kierowca Williamsa po problemach z początku wyścigu wrócił do gry i wywalczył 9. miejsce, które oznacza cenne 2 punkty. Ekipa z Grove nie była aż tak mocna jak w Australii, ale też nie mogła narzekać. Patrząc na to, że Carlos Sainz był trzynasty, znów to Taj ratował honor „niebieskich”. Na drobną pochwałę zasłużył też Pierre Gasly z Alpine, który znów był jedenasty, ale dla niego taki wynik po starcie z 16. pola to był maksimum. Prędzej czy później punkty dla Francuza przyjdą w tym sezonie.

Rozczarowanie w Astonie Martinie i Racing Bulls

Fernando Alonso odpadł po kilku okrążeniach w wyniku usterki samochodu AMR25. Za to Lance Stroll radził sobie nieźle i był w stanie przedłużyć pierwszy przejazd do 37 okrążeń. Niestety starania Kanadyjczyka poszły na nic, ponieważ po zmianie na opony pośrednie nie miał przewagi tempa nad rywalami ze środka stawki, która dałaby szansę na powrót do Top 10. Ostatecznie skończyło się na 12. lokacie.

O ile Aston Martin mógł liczyć na pewne specjalne okoliczności, ay zapunktować, to inaczej miało być w Racing Bulls. Hadjar i Tsunoda po starcie z 7. i 9. pola utrzymali się w czołowej dziesiątce i realizowali plan. Z czasem okazywało się, że obaj radzą sobie gorzej z oponami i tracą tempo. Wcześniejsze zjazdy, a potem przejście na 2 postoje, nie pomogły. Gdyby tego było mało obaj utknęli za wolnym Jackiem Doohanem. Wtedy to Japończyk poważnie uszkodził przednie skrzydło i zjeżdżał trzeci raz. Natomiast nowy debiutant z obozu Red Bulla nie był w stanie ograć Australijczyka z Alpine do samego końca wyścigu i był piętnasty. To ogromne rozczarowanie dla stajnia z Faenzy, która znów nie wykorzystała okazji.

Oczywiście duży zawód objął też Liama Lawsona i Saubera. Jednakże nikt nie liczył zbytnio na niespodzianki w suchych warunkach. Nowozelandczyk znó nie radził sobie z Red Bullem RB21 i nie pomógł nawet start z pit-lane spowodowany zmianą konfiguracji. Natomiast Hulkenberg i Bortoleto nie mieli na co liczyć w najsłabszym samochodzie w stawce.

Sytuacja w klasyfikacjach generalnych po GP Chin: Norris i McLaren umocnili się na czele

Na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej kierowców pozostał Lando Norris, który ma obecnie 44 punkty na swoim koncie. Drugie miejsce utrzymał Max Verstappen, którego konto wynosi 36. Tuż za Holendrem, na 3. miejscu mamy George’a Russella z Mercedesa, który ma 35 „oczka”. Za to na czwartą lokatę awansował Oscar Piastri (34). To sprawia, że aż 3 kierowców jest bardzo blisko siebie.

W klasyfikacji konstruktorów McLaren odjechał swoim rywalom z Mercedesa, którzy nie byli w stanie powtórzyć wyniku z Australii. Trzecie miejsce utrzymał Red Bull, ale coraz bliżej jest Scuderia Ferrari (punkt różnicy), która opuściła Szanghaj w mieszanych nastrojach: świetne kwalifikacje do sprintu, triumf Hamiltona, a potem nietrafione ustawienia na kolejną czasówkę i wyścig.

Pełne klasyfikacje generalne F1 2025 wśród kierowców i konstruktorów znajdziesz tutaj.

Następna runda: GP Japonii

Po dwutygodniowym maratonie w Formule 1 czas na przerwę. 4-6 kwietnia królowa sportów motorowych wróci do akcji. Wówczas zmagania odbędą się na torze Suzuka w Japonii. Kraj Kwitnącej Wiśni zazwyczaj dostarczał nam emocjonujące wyścigi, dlatego można oczekiwać, że podobnie będzie tym razem. Dotychczasowy przebieg sezonu 2025 pokazał nam, że nikt nie może być pewien dominacji. McLaren, Ferrari, Mercedes czy Max Verstappen z Red Bulla walczą między sobą o prym. Za to zaskoczenie mogą sprawić zawodnicy Haasa, Williamsa czy Racing Bulls. Niektórzy też przywiozą pewne ulepszenia, które mogą wpłynąć na układ sił.

Cały kalendarz F1 2025 wraz ze sprintami znajdziesz tutaj.

Aktualizacja, godz. 12:34: Po wyścigu o GP Chin sędziowie dopatrzyli się nieprawidłowości. Samochody Charlesa Leclerca (Ferrari) i Pierre Gasly’ego (Alpine) okazały się minimalnie zbyt lekkie, przez co ukarano ich dyskwalifikacjom. Niedługo po tym, delegaci wzięli pod lupę bolid Lewisa Hamiltona (Ferrari), gdzie przez zbyt duże zużycie deski pod podłogą również przyznano DSQ.

W związku z tymi karami: Esteban Ocon, Andrea Kimi Antonelli, Alexander Albon, Oliver Bearman, Lance Stroll i Carlos Sainz awansowali. Ostatnia dwójka zdobyła punkty, których po prowizorycznych wynikach za P12 i P13 im nie przysługiwały. Sytuacja oznacza pogorszenie sytuacji Ferrari w tabeli, a za to duży zysk odnotowały Haas i Williams.

Wyniki wyścigu o GP Chin F1 2025 (po aktualizacji)

Wyniki F1 2025 GP Chin Wyścig Aktualizacja
Fot. FIA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1 2025
  • GP Chin

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Fernando Alonso został ambasadorem  Barcelona-Catalunya

Fernando Alonso został ambasadorem Barcelona-Catalunya

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 maja 2025

Fernando Alonso został ambasadorem toru Barcelona-Catalunya. Zwiększy to szanse na pozostanie obiektu w F1. Hiszpan robi przytyk w stronę Madringu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione