⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Motorsport: IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

  • Inne wyścigi
13 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Igor Długosz

IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Angielskie sformułowanie "slow burner" idealnie określa pierwszy wyścig weekendu IndyCar w Iowa. Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerowały dominację oraz brak wyprzedzania, a w rzeczywistości Synk 275 zakończyło się zaciętą walką o zwycięstwo do samej mety.

Nietypowy format kwalifikacji IndyCar Iowa

Wpierw należy zacząć od czasówki, która odbyła się zaledwie kilka godzin przed startem wyścigu. Jej format jest dość specyficzny – kierowcy wykonują dwa okrążenia pomiarowe pod rząd, z czego pierwsze decyduje o kolejności startowej pierwszego wyścigu, a drugie o kolejności drugiego. Najszybszym zawodnikiem podczas pierwszych prób był nie kto inny jak Josef Newgarden. Katastrofalna forma Amerykanina nie zmienia faktu, że jest on istnym geniuszem na torze Iowa Speedway.

Być może sezon Josefa Newgardena wreszcie się dzisiaj obróci. Ku zerowemu zaskoczeniu, zdobył on pole position do pierwszego wyścigu w Iowa. Ustawienie na starcie

1️⃣ Newgarden
2️⃣ Daly (😮)
3️⃣ Rosenqvist
4️⃣ Palou
5️⃣ O'Ward
6️⃣ Dixon
7️⃣ Power
8️⃣ Siegel
9️⃣ Ferrucci
🔟 Malukas

[1/3] pic.twitter.com/RMYJhIefPN

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) July 12, 2025

Ciekawą niespodziankę sprawił zawodnik, który wykonywał swoje okrążenia chwilę po Newgardenie. Conor Daly wywalczył sobie nieoczekiwany start z pierwszego rzędu. Następne pozycje padły łupem dość spodziewanych nazwisk – Felix Rosenqvist, Alex Palou, Pato O’Ward, Scott Dixon i Will Power. Kolejnej niespodzianki doczekaliśmy się na ósmym miejscu autorstwa Nolana Siegla. Czołową dziesiątkę zamknął duet aut A.J. Foyt Racing.

Zawodnicy Rahal Letterman Lanigan, Prema Racing i Ed Carpenter Racing okupowali pozycje w środku stawki. Szokująco, dołączyli tam do nich reprezentanci Andretti Global. Ten zespół nie jest znany z dobrych osiągów na krótkich owalach, ale P15, P18 oraz P23 to istna katastrofa, nawet jak na ich niskie standardy. Rozczarował także 21. w tabeli Christian Lundgaard. Owale wciąż są piętą achillesową Duńczyka.

Z uwagi na fatalne ustawienia samochodów, z przedostatniego rzędu startowali kierowcy Dale Coyne Racing. Nie wywołało to żadnego zaskoczenia. Prawdziwy szok sprawił natomiast kierowca startujący z ostatniej pozycji. Scott McLaughlin – podobnie jak w Indianapolis 500 – rozbił się na samym początku swojego przejazdu kwalifikacyjnego. Jeden z faworytów do pole position nie uratował poślizgu na wejściu w T1 i roztrzaskał swój bolid. Tegoroczny koszmar Team Penske – przynajmniej częściowo – trwa dalej.

OH NO! 🫣

Scott McLaughlin SPINS in qualifying, making hard contact with the wall. pic.twitter.com/0Wg7okTe0C

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) July 12, 2025

Czy ściganie w Iowa uległo poprawie?

Synk 275 rozpoczęło się od dwusekundowego okresu zielonej flagi. I nie, nie jest to żadna hiperbola. Herta obrócił swój bolid dosłownie w momencie wciśnięcia gazu. Prawdziwym początkiem rywalizacji było okrążenie numer 8. Newgarden wykonał wówczas bezproblemowy „restart”. Jeżeli chodzi o kierowców z czołówki, tylko Palou oraz Siegel zyskali pozycje. Dużo więcej działo się w dolnej części tabeli, gdzie Scott McLaughlin rozpoczął swój „comeback”.

Jakość ścigania była źródłem ogromnych obaw przed startem tego wyścigu. Rok temu wyprzedzanie na torze Iowa Speedway, którego nawierzchnia została wówczas świeżo wymieniona, było praktycznie niewykonalne. Liderzy wyścigu nie potrafili nawet dublować wolniejszych kierowców. Moment, kiedy na 30. okrążeniu Josef Newgarden dojechał do ogona stawki, był zatem kluczowy dla dalszych losów wyścigu. Wówczas dowiedzieliśmy się, że problem ten niestety nie uległ rozwikłaniu. Newgarden zdublował Abela, po czym zupełnie nie próbował atakować Herty. Nie musiał tego robić, gdyż przez brudne powietrze Daly i tak by go nie wyprzedził.

Harmonogram weekendu IndyCar Iowa

Jedynym kierowcą, który zyskiwał pozycje był McLaughlin – prawdopodobnie dlatego, że powinien był zakwalifikować się dużo wyżej. W połowie pierwszego stintu zużycie opon zaczął natomiast odczuwać Rosenqvist. Szwed nagle stracił pięć pozycji na przestrzeni dwudziestu pięciu kółek. Dla fanów był to jednak dobry sygnał, gdyż nowy asfalt Iowa zupełnie nie niszczył opon w 2024 roku.

Strategia zaczyna odgrywać pierwsze skrzypce

Autorem drugiej żółtej flagi był Jacob Abel, który rozbił się na 75. okrążeniu. Pierwsze pit stopy i tak się zbliżały, więc cała stawka odwiedziła aleję serwisową podczas tej neutralizacji. Największym przegranym tej fazy wyścigu był Conor Daly, który stracił 3 miejsca przez wolny pit stop. Do czołowej dziesiątki awansował natomiast Marcus Armstrong. Poza tym, większość zawodników pozostała na swoich dotychczasowych pozycjach lub blisko nich.

Wyjazd samochodu bezpieczeństwa pozwolił na oczyszczenie toru z odłamków opon (tzw. „marbles”). Dzięki temu mogliśmy nacieszyć się wyprzedzaniem podczas restartu. Pato O’Ward triumfował nad Scottem Dixonem po kilkuokrążeniowej walce, a moment później pomknął od zewnętrznej Alexa Palou. Conor Daly poszedł za ciosem Meksykanina, również atakując kierowców Ganassi, również skutecznie.

Cały drugi stint wyścigu polegał na oszczędzaniu paliwa. Wykonanie kolejnego pit stopu na około 100. okrążeń przed metą pozwoliłoby dojechać do końca bez trzeciego tankowania. Strategię tę zrujnował wszystkim Kyle Kirkwood, który rozbił się z powodu przebitej opony. Był to dla niego drugi wypadek dnia, gdyż o poranku przywitał się z barierami podczas treningu. Powrót samochodu bezpieczeństwa wywołał kolejną falę pit stopów na 120 okrążeń do mety. Wiadomym stało się, że oszczędzanie paliwa nie jest już opcją – należy przycisnąć i zjechać na krótką dolewkę pod koniec.

Kyle Kirkwood into the wall. Caution is out. pic.twitter.com/7LTxFN6Gx0

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) July 12, 2025

Jednak da się wyprzedzać?

Josef Newgarden wykonał kolejny podręcznikowy restart na 166. okrążeniu. Conor Daly, który znowu stracił pozycję w alei serwisowej, próbował – tym razem nieskutecznie – wrócić przed Alexa Palou. Zamiast tego, kierowcę Juncos wyprzedził Will Power. Jeszcze gorszy restart zaliczył Scott Dixon, który spadł z szóstego miejsca na ósme.

Niedługo później na jego plecach pojawił się Christian Rasmussen. Duńczyk zyskał pozycję po bardzo agresywnym ataku w T1. Kierowca ECR spowolnił w ten sposób Dixona, dzięki czemu do czołowej dziewiątki awansował też McLaughlin. Ten duet nie zatrzymywał się. Duńczyk i Nowozelandczyk dalej przebijali się przez stawkę i na 200 okrążeń do mety zajmowali już P6 oraz P8. Jako jedni z niewielu ci dwaj potrafili wyprzedzać. Być może stan toru zaczął się poprawiać, gdyż na 217. kółku Power skutecznie zaatakował Palou, obejmując trzecie miejsce. Chwilę później Rasmussen oraz McLaughlin awansowali do czołowej szóstki na rzecz Daly’ego.

Newgarden rozpoczął finałowe tasowania strategiczne na 43. okrążenia do mety. Lider wyścigu zaskakująco wcześnie zjechał do boksu po dolewkę paliwa. Jego pit stop był jednak nieco wolny. Mechanicy McLarena wykorzystali to na następnym okrążeniu, kiedy w alei serwisowej pojawił się ich kierowca. O’Ward wrócił na tor tuż przed swoim rywalem i niespodziewanie objął prowadzenie w wyścigu, w którym każde dotychczasowe okrążenie prowadził Newgarden. Meksykanin i Amerykanin zaczęli następnie świetny pojedynek pomiędzy dublowanymi autami, w stylu wyścigów długodystansowych.

W przeciwieństwie do reszty zawodników z czołówki, Alex Palou przedłużył swój stint i zjechał na finałowy pit stop 10 okrążeń później niż reszta. „Overcut” poskutkował jednak spadkiem na piątą pozycję. P4 objął wybitnie prezentujący się McLaughlin.

Sprint do mety IndyCar Iowa

Objęcie prowadzenie przez O’Warda wcale jednak nie było finałowym zwrotem akcji tego wyścigu. Jego partner zespołowy utrudnił mu drogę do zwycięstwa, poprzez wywołanie neutralizacji. Nolan Siegel obrócił i rozbił się w zakręcie numer 4. Kolizja ze ścianą była na tyle silna, że bariera wymagała napraw. Żółta flaga zamieniła się zatem w czerwoną na 17. okrążeń do mety.

Nolan Siegel goes around and backs into the wall at Iowa. pic.twitter.com/5PdgO7F6Nd

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) July 12, 2025

Powrót do rywalizacji był niemalże równie krótki, co start tego wyścigu. Nikt nie zdążył wykonać czegokolwiek wartego uwagi przed wypadkiem Calluma Ilotta. Brytyjczyk o własnych siłach dotoczył się jednak do alei serwisowej, przez co samochód bezpieczeństwa prędko opuścił tor. W ten oto sposób pozostał nam 8-milowy sprint do mety.

Przez następne 10 okrążeń Newgarden szukał miejsca do ataku. O’Ward świetnie pozycjonował jednak swój samochód, aby jego rywal zmagał się z brudnym powietrzem. Ten dobrze znający się duet podarował nam kolejne, legendarne starcie o zwycięstwo. Choć był bardzo blisko zaatakowania, defensywa kierowcy McLarena okazała się minimalnie za dobra. Co za tym idzie, absolutnie znikąd, Pato O’Ward stanął na szczycie podium w swoim setnym wyścigu w IndyCar. Jednocześnie odebrał Josefowi Newgardenowi tytuł zawodnika, który zatrzymał niezwykłą passę zwycięstw Hondy w 2025 roku.

Meksykanin spisał się rewelacyjnie, aby utrzymać za plecami trzy rakiety z Team Penske. Will Power domknął podium, a Scott McLaughlin zakończył swój „Last to First Challenge” na wybitnym P4. Alex Palou spokojnie przekroczył linię mety jako piąty, a szósty w tabeli Christian Rasmussen przypomniał nam o swoim występie z Gateway. Młody Duńczyk wyrasta na gwiazdę małych owali. Po udanym starcie, Conor Daly zajął dopiero siódme miejsce, przed Santino Ferruccim, Marcusem Armstrongiem oraz lekko rozczarowującym Scottem Dixonem.

Mimo upokarzającego obrotu na starcie, Colton Herta dojechał trzynasty. Kompletnie natomiast rozczarował skandynawski duet – Felix Rosenqvist (P17) i Christian Lundgaard (P210.) Poza wspomnianymi wcześniej kierowcami, linii mety nie ujrzał też Alexander Rossi. Był to skutek awarii bolidu.

To jeszcze nie koniec

Dzisiaj czeka nas druga część zmagań na torze Iowa Speedway. Miejmy nadzieję, że jakość ścigania dalej będzie się poprawiać z każdym okrążeniem. Dystans wyścigu pozostanie taki sam, ale w zamian będziemy mieli diametralnie inne ustawienie na polach startowych. Farm to Finish 275 ruszy o godzinie 19:20 czasu polskiego.

IndyCar Iowa 2025 – Wyniki pierwszego wyścigu

IndyCar Iowa 2025 - Wyniki pierwszego wyścigu
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Milwaukee Mile: Narodziny nowej gwiazdy

Motorsport: IndyCar Milwaukee Mile: Narodziny nowej gwiazdy

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
25 sierpnia 2025

Alex Palou po raz pierwszy w karierze dominował wyścig na owalu. Ale wtedy pojawił się on. Christian Rasmussen wykonał najlepsze 30 okrążeń swojej kariery, aby przebić się przez stawkę i odnieść swój inauguracyjny triumf w IndyCar.

IndyCar Portland GP: Palou zasiada na tronie po raz czwarty

Motorsport. IndyCar Portland GP: Palou zasiada na tronie po raz czwarty

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
11 sierpnia 2025

Wbrew pozorom, czwarty tytuł Alexa Palou nie był nawet w czołówce najciekawszych wątków z IndyCar Grand Prix of Portland. Ostatni wyścig sezonu 2025 na torze "drogowym" dostarczył świetną walkę o zwycięstwo, koniec długiej passy bez wygranej oraz istnie krwiożerczy pojedynek.

IndyCar Laguna Seca: Alex Palou z jedną dłonią i czterema palcami na tytule

Motorsport: IndyCar Laguna Seca: Alex Palou z jedną dłonią i czterema palcami na tytule

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
28 lipca 2025

Tegoroczna edycja Grand Prix of Monterey będzie pamiętana tylko i wyłącznie z jednego powodu. Był to wyścig, w którym Alex Palou tak naprawdę zapewnił sobie czwarty tytuł mistrzowski.

IndyCar Toronto: Strategiczny majstersztyk O’Warda

Motorsport: IndyCar Toronto: Strategiczny majstersztyk O’Warda

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
20 lipca 2025

Po rozczarowującym starcie 2025 roku, druga połowa sezonu IndyCar nie przestaje zaskakiwać. Chaotyczny wyścig na ulicach Toronto wygrał kierowca, który do tej pory na tym torze nigdy nawet nie zdobył finiszu w Top 7. Na podium dołączyli do niego równie niespodziewani kierowcy, których stratedzy spisali się równie wspaniale.

IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Motorsport. IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
14 lipca 2025

Teoretycznie drugi wyścig IndyCar w Iowa miał więcej manewrów wyprzedzania od pierwszego. Tak jak w sobotę, nie mogliśmy narzekać na kompletną nudę. Końcowy etap wyścigu, który podyktował wyjazd samochodu bezpieczeństwa, pozostawia jednak gorzki niesmak.

IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Motorsport: IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
13 lipca 2025

Angielskie sformułowanie "slow burner" idealnie określa pierwszy wyścig weekendu IndyCar w Iowa. Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerowały dominację oraz brak wyprzedzania, a w rzeczywistości Synk 275 zakończyło się zaciętą walką o zwycięstwo do samej mety.

IndyCar Mid-Ohio: Palou wręczył Dixonowi prezent

Motorsport. IndyCar Mid-Ohio: Palou wręczył Dixonowi prezent

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
7 lipca 2025

Honda Indy 200 było dość standardowym wyścigiem IndyCar w 2025 roku. Po czym okazało się, że Alex Palou jednak jest człowiekiem.

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione