⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
11 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Igor Długosz

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

Alex Palou. Na tego kierowcę nie ma metody. Nawet przepotężne auta RLL na torze Indy Road Course nie powstrzymały dominacji nas od dominacji Hiszpana. Podium IndyCar Sonsio GP zwieńczyli Pato O'Ward i Will Power.

Fala niespodzianek w kwalifikacjach do IndyCar Sonsio GP

Pole position Alexa Palou w piątkowych kwalifikacjach nie było żadnym zaskoczeniem. Jego przewaga nad resztą stawki absolutnie jednak zszokowała. Dominujący Hiszpan przebił resztę stawki o niebywałe 0.4 sekundy na zaledwie 3.9-kilometrowym torze. Co prawda kierowca Ganassi jako jedyny w sesji Fast 6 dysponował świeżym zestawem opon alternatywnych, lecz tak szybki czas okrążenia wciąż opuścił rywalom i kibicom szczęki.

Kierowcy tylko jednego zespołu byli w stanie jakkolwiek zagrozić Palou. Wcale nie chodzi tu o Penske (choć oni też poradzili sobie świetnie), Andretti czy McLarena. Każdy z trzech bolidów Rahal Letterman Lanigan Racing awansował do finałowej części kwalifikacji! Mimo zmian w samochodach, Indy Road Course pozostaje zdecydowanie najlepszym torem dla RLL.

Najlepszym kierowcą McLarena był Pato O’Ward, który zdobył ósme miejsce. Aktualny wicelider klasyfikacji punktowej – Christian Lundgaard – szokująco odpadł już w pierwszej części czasówki. Jego los podzielili kierowcy Andretti, którzy nie używali opon alternatywnych w treningach. Brak danych oraz doświadczenia z tą mieszanką srogo ich kosztował. Różnice między kierowcami w drugiej połowie tabeli były jednak minimalne. Setne sekundy zadecydowały o pozycjach 13-23.

Wyniki kwalifikacji do IndyCar Sonsio GP 2025

Wyniki kwalifikacji do IndyCar Sonsio GP 2025
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Kluczowa zmiana przepisów przed IndyCar Sonsio GP

Tak ciekawe kwalifikacje były skutkiem zmian w regulaminie. Tydzień temu, tuż przed startem zmagań w Alabamie, IndyCar odpowiedziało na słabą jakość ścigania w tym sezonie. Na Sonsio GP wprowadzono specjalną zasadę. Zamiast jednego kompletu opon alternatywnych i jednego kompletu opon głównych, kierowcy zostali zmuszeni do użycia w wyścigu każdej mieszanki ogumienia dwa razy. Można to w pewnym sensie przetłumaczyć jako obowiązkowe 3 pit stopy. Nie jest to akurat żadna nowość w Indy GP, które przez zużycie paliwa i tak jest bardzo trudno przejechać na zaledwie dwóch tankowniach. Jednak potrzeba oszczędzania opon na wyścig urozmaiciła rywalizację jeszcze przed zieloną flagą.

Interesujące były nawet okrążenia formujące. Kyffin Simpson, który po raz drugi z rzędu wywalczył dziesiąte miejsce w kwalifikacjach, miał problem z uruchomieniem silnika. Mechanicy Ganassi próbowali wszystkiego, lecz ich zawodnik w bardzo niefortunny sposób odpadł z wyścigu jeszcze przed jego początkiem. W trakcie okrążeń formujących do alei serwisowej wrócił natomiast Josef Newgarden. Szósta pozycja w kwalifikacjach pechowo zamieniła się w ostatnie pole startowe. Zaburzenie procedury startowej przez Amerykanina i przedłużenie jej o jedno okrążenie teoretycznie spowodowało pierwszą neutralizację w wyścigu IndyCar od otwarcia sezonu w St. Petersburgu.

Jak na tegoroczne standardy, start wyścigu był przepełniony akcją. Graham Rahal perfekcyjnie wykorzystał swój świeży komplet opon i objechał w pierwszej szykanie Alexa Palou, który rozpoczął wyścig od używanej mieszanki alternatywnej. Zakręty 12-13 ujrzały natomiast chaos. Po drobnej kolizji obrócili się Conor Daly i Callum Ilott. Tuż przed nimi kontakt z Nolanem Sieglem poważnie uszkodził przednie skrzydło Coltona Herty. Mechanicy Andretti rzecz jasna nie spodziewali się wizyty swojego kierowcy, co wywołało w ich boksie kompletne zamieszanie. Pit stop Herty był tak wolny, że został on zdublowany przez rywali. Załamanie nerwowe fanów Andretti pogłębiło okrążenie numer 8. Marcus Ericsson obrócił się po tym jak David Malukas uderzył go w tył. Kolizję tę spowodowała jednak awaria silnika Szweda. Zwycięzca Indianapolis 500 stał się kolejnym z licznych kierowców, który padł ofiarą usterki mechanicznej.

Tasowania strategiczne

Rinus VeeKay rozpoczął cykl pit stopów na 15. okrążeniu. Chwilę później był on zamieszany w incydent z Felixem Rosenqvistem. Kierowca Meyer Shank Racing zabuksował tylnymi kołami, a następnie całkowicie się obrócił po minimalnym kontakcie z rywalem. To nie był udany dzień dla Szwedów.

Wróćmy jednak do akcji w czołówce. Na skutek przewagi oponowej Rahal wybudował sobie dużą przewagę podczas pierwszego stintu. „Undercut” Palou zdecydowanie pomógł w zniwelowaniu jej. Świetny pit stop pozwolił natomiast Scottowi McLaughlinowi przeszkoczyć Devlina DeFrancesco. Kiedy wybiła 1/3 dystansu, zaledwie dwie sekundy dzieliły liderującą czwórkę. Tak wyrównanej rywalizacji w IndyCar jeszcze w tym roku nie mieliśmy.

Kalendarz NTT IndyCar Series 2025

Liderzy wyścigu utknęli jednak za dublowanym Jacobem Ablem. Niestety jest to dość powszechny widok w erze hybrydowej IndyCar. McLaughlin wykorzystał te okoliczności do kolejnej próby „undercutu”. Na następnym okrążeniu od razu pokryli go Rahal i Palou, dzięki czemu utrzymali się z przodu. Zadanie to nie powiodło się DeFrancesco, którego silnik zgasł podczas opuszczania boksu. Następnie do walki o zwycięstwo poniekąd dołączył oddublowujący się Herta. Kierowca Andretti zaczął w ten sposób irytować liderów.

Na trzeci z czterech stintów główni pretendenci do zwycięstwa wybrali rożne opony – Rahal miękkie, a Palou twarde. Hiszpan mimo to dotrzymywał kroku swojemu rywalowi. Mało tego, w międzyczasie oszczędzał jeszcze push-to-pass. Strategia 3-krotnego mistrza IndyCar stała się zatem jasna jak słońce. Czekała nas powtórka z Thermal, kiedy to Hiszpan zostawił sobie na końcówkę wyścigu najlepszy zestaw opon i pofrunął obok Pato O’Warda.

Pan Kierowca

Jednak w tym wypadku Palou nie musiał nawet czekać na ostatnie pit stopy. Próbując utrzymać lidera klasyfikacji punktowej za sobą, Rahal kompletnie zrujnował własne opony. Amerykanin stracił tempo, a na 58. okrążeniu prowadzenie. Jakby tego było mało, problem podczas wyjazdu z boksu pozbawił go nawet szans na podium.

Alex Palou makes the pass for the lead! #IndyGP #INDYCAR pic.twitter.com/p2w4wOK27m

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 10, 2025

W międzyczasie z wyścigu wycofali się Colton Herta, Jacob Abel oraz David Malukas. Kierowca A.J. Foyt Racing zatrzymał jednak swój zepsuty bolid na torze. Po ponad 400. okrążeniach zielonej flagi, samochód bezpieczeństwa nareszcie powrócił. Historyczna passa trzech wyścigów z rzędu bez neutralizacji została przerwana.

Wydawało się, że żółta flaga jeszcze może namieszać w tym wyścigu. Nie pod względem strategicznym, gdyż każdy wykonał już finałowy pit stop. Ale być może w ciągu tych 13. okrążeń, ktoś jeszcze przeszkodzi Palou. Odpowiedź rzecz jasna brzmiała „nie”. Hiszpan bez problemu uciekał reszcie stawki, w niewiarygodnym tempie kilku dziesiątych sekundy na okrążenie. Zupełnie jakby jechał bolidem innej kategorii. Kierowca CGR dowiózł czwarte zwycięstwo w pięciu wyścigach, co statystycznie jest najlepszym początkiem sezonu IndyCar dla kierowcy od 1964 roku. Zdumiewająco, jego prowadzenie w klasyfikacji punkowej wynosi dzięki temu ponad 90 „oczek”. Historia pisze się na naszych oczach.

Transmisje NTT IndyCar Series w 2025 roku

Podium w Indianapolis uzupełniły dwa odrobinę niespodziewane nazwiska. Pato O’Ward i Will Power wskoczyli na drugie oraz trzecie miejsce podczas ostatniej fali postojów. Tuż za nami linię mety przekroczył Scott McLaughlin. Pit stopy i strategia kompletnie pogrzebały wyścig rakietowych aut spod szyldu Rahal Letterman Lanigan. W kontekście tak wspaniałych kwalifikacji, kierowcy tego zespołu zajęli rozczarowujące P6, P11 oraz P17. Ich były zawodnik, Christian Lundgaard, przepadł natomiast w środku stawki i dojechał dopiero szesnasty. Zamiast jednego z faworytów, dobre punkty pomimo startu spoza Top 10 wywalczyli Scott Dixon, Marcus Armstrong, Kyle Kirkwood oraz Rinus VeeKay. Na wielkie gratulacje zasłużył też dwunasty w tabeli Josef Newgarden, który de facto zaczął wyścig z ostatniej pozycji.

Rozpoczynamy najważniejsze 2 tygodnie sezonu

Barber oraz Indy GP zostały odhaczone z listy The Month of May. Po tym wstępie przyszedł czas na główną część zabawy. Przygotowania do najbardziej prestiżowego wyścigu samochodowego w Stanach Zjednoczonych ruszają już w najbliższy wtorek. Przed nami 109. edycja Indianapolis 500. Najnowsze informacje na temat wyścigu przeczytacie na łamach Speedway News.

Wyniki IndyCar Sonsio GP 2025

Wyniki IndyCar Sonsio GP 2025
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 maja 2025

Alex Palou. Na tego kierowcę nie ma metody. Nawet przepotężne auta RLL na torze Indy Road Course nie powstrzymały dominacji nas od dominacji Hiszpana. Podium IndyCar Sonsio GP zwieńczyli Pato O'Ward i Will Power.

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
5 maja 2025

Kolejny wyścig IndyCar i kolejny pokazał siły w wykonaniu Alexa Palou. Hiszpan kompletnie zdominował Alabama Indy GP. Christian Lundgaard i Scott McLaughlin uzupełnili podium.

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 kwietnia 2025

Za nami dwa dni testów na torze Indianapolis Motor Speedway, które ze względu na pogodę oraz format, dawno nie były tak reprezentatywne.

IndyCar GP of Long Beach: Kirkwood powstrzymał Palou | Podsumowanie

IndyCar GP of Long Beach: Kirkwood powstrzymał Palou | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
14 kwietnia 2025

Brak neutralizacji, ciekawe zagrywki strategiczne oraz Alex Palou walczący o zwycięstwo. Scenariusz IndyCar GP of Long Beach był zaskakująco podobny do pierwszych dwóch rund sezonu. Jednak tym razem dominujący mistrzostwa Hiszpan został nareszcie powstrzymany. Kyle Kirkwood wygrał na ulicach Long Beach, a podium uzupełnił Christian Lundgaard.

IndyCar Thermal GP: Palou nie do powstrzymania. Absurdalne problemy z transmisją | Podsumowanie

IndyCar Thermal GP: Palou nie do powstrzymania. Absurdalne problemy z transmisją | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 marca 2025

Po zawodach IndyCar na Thermal Club nawet fani serii nie oczekiwali wiele. Tymczasem otrzymali ekscytującą walkę o zwycięstwo Alexa Palou z Pato O'Wardem. Podium uzupełnił Christian Lundgaard.

Transmisje IndyCar 2025. Gdzie oglądać IndyCar w Polsce?

Transmisje IndyCar 2025. Gdzie oglądać IndyCar w Polsce?

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 marca 2025

Transmisje IndyCar w Polsce w 2025 roku to trudna kwestia. Odejście Viaplay skomplikowało polskim kibicom oglądanie słynnych amerykańskich mistrzostw.

IndyCar 2025. Najważniejsze informacje, kalendarz oraz transmisja

IndyCar 2025. Najważniejsze informacje, kalendarz oraz transmisja

Eryk Dziemiańczuk

  • Formuła 1
13 marca 2025

IndyCar rozpoczęło zmagania już na początku marca. Jak wygląda kalendarz na następne kilka miesięcy rywalizacji i gdzie można śledzić rywalizacje?

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione