⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
11 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Igor Długosz

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

Alex Palou. Na tego kierowcę nie ma metody. Nawet przepotężne auta RLL na torze Indy Road Course nie powstrzymały dominacji nas od dominacji Hiszpana. Podium IndyCar Sonsio GP zwieńczyli Pato O'Ward i Will Power.

Fala niespodzianek w kwalifikacjach do IndyCar Sonsio GP

Pole position Alexa Palou w piątkowych kwalifikacjach nie było żadnym zaskoczeniem. Jego przewaga nad resztą stawki absolutnie jednak zszokowała. Dominujący Hiszpan przebił resztę stawki o niebywałe 0.4 sekundy na zaledwie 3.9-kilometrowym torze. Co prawda kierowca Ganassi jako jedyny w sesji Fast 6 dysponował świeżym zestawem opon alternatywnych, lecz tak szybki czas okrążenia wciąż opuścił rywalom i kibicom szczęki.

Kierowcy tylko jednego zespołu byli w stanie jakkolwiek zagrozić Palou. Wcale nie chodzi tu o Penske (choć oni też poradzili sobie świetnie), Andretti czy McLarena. Każdy z trzech bolidów Rahal Letterman Lanigan Racing awansował do finałowej części kwalifikacji! Mimo zmian w samochodach, Indy Road Course pozostaje zdecydowanie najlepszym torem dla RLL.

Najlepszym kierowcą McLarena był Pato O’Ward, który zdobył ósme miejsce. Aktualny wicelider klasyfikacji punktowej – Christian Lundgaard – szokująco odpadł już w pierwszej części czasówki. Jego los podzielili kierowcy Andretti, którzy nie używali opon alternatywnych w treningach. Brak danych oraz doświadczenia z tą mieszanką srogo ich kosztował. Różnice między kierowcami w drugiej połowie tabeli były jednak minimalne. Setne sekundy zadecydowały o pozycjach 13-23.

Wyniki kwalifikacji do IndyCar Sonsio GP 2025

Wyniki kwalifikacji do IndyCar Sonsio GP 2025
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Kluczowa zmiana przepisów przed IndyCar Sonsio GP

Tak ciekawe kwalifikacje były skutkiem zmian w regulaminie. Tydzień temu, tuż przed startem zmagań w Alabamie, IndyCar odpowiedziało na słabą jakość ścigania w tym sezonie. Na Sonsio GP wprowadzono specjalną zasadę. Zamiast jednego kompletu opon alternatywnych i jednego kompletu opon głównych, kierowcy zostali zmuszeni do użycia w wyścigu każdej mieszanki ogumienia dwa razy. Można to w pewnym sensie przetłumaczyć jako obowiązkowe 3 pit stopy. Nie jest to akurat żadna nowość w Indy GP, które przez zużycie paliwa i tak jest bardzo trudno przejechać na zaledwie dwóch tankowniach. Jednak potrzeba oszczędzania opon na wyścig urozmaiciła rywalizację jeszcze przed zieloną flagą.

Interesujące były nawet okrążenia formujące. Kyffin Simpson, który po raz drugi z rzędu wywalczył dziesiąte miejsce w kwalifikacjach, miał problem z uruchomieniem silnika. Mechanicy Ganassi próbowali wszystkiego, lecz ich zawodnik w bardzo niefortunny sposób odpadł z wyścigu jeszcze przed jego początkiem. W trakcie okrążeń formujących do alei serwisowej wrócił natomiast Josef Newgarden. Szósta pozycja w kwalifikacjach pechowo zamieniła się w ostatnie pole startowe. Zaburzenie procedury startowej przez Amerykanina i przedłużenie jej o jedno okrążenie teoretycznie spowodowało pierwszą neutralizację w wyścigu IndyCar od otwarcia sezonu w St. Petersburgu.

Jak na tegoroczne standardy, start wyścigu był przepełniony akcją. Graham Rahal perfekcyjnie wykorzystał swój świeży komplet opon i objechał w pierwszej szykanie Alexa Palou, który rozpoczął wyścig od używanej mieszanki alternatywnej. Zakręty 12-13 ujrzały natomiast chaos. Po drobnej kolizji obrócili się Conor Daly i Callum Ilott. Tuż przed nimi kontakt z Nolanem Sieglem poważnie uszkodził przednie skrzydło Coltona Herty. Mechanicy Andretti rzecz jasna nie spodziewali się wizyty swojego kierowcy, co wywołało w ich boksie kompletne zamieszanie. Pit stop Herty był tak wolny, że został on zdublowany przez rywali. Załamanie nerwowe fanów Andretti pogłębiło okrążenie numer 8. Marcus Ericsson obrócił się po tym jak David Malukas uderzył go w tył. Kolizję tę spowodowała jednak awaria silnika Szweda. Zwycięzca Indianapolis 500 stał się kolejnym z licznych kierowców, który padł ofiarą usterki mechanicznej.

Tasowania strategiczne

Rinus VeeKay rozpoczął cykl pit stopów na 15. okrążeniu. Chwilę później był on zamieszany w incydent z Felixem Rosenqvistem. Kierowca Meyer Shank Racing zabuksował tylnymi kołami, a następnie całkowicie się obrócił po minimalnym kontakcie z rywalem. To nie był udany dzień dla Szwedów.

Wróćmy jednak do akcji w czołówce. Na skutek przewagi oponowej Rahal wybudował sobie dużą przewagę podczas pierwszego stintu. „Undercut” Palou zdecydowanie pomógł w zniwelowaniu jej. Świetny pit stop pozwolił natomiast Scottowi McLaughlinowi przeszkoczyć Devlina DeFrancesco. Kiedy wybiła 1/3 dystansu, zaledwie dwie sekundy dzieliły liderującą czwórkę. Tak wyrównanej rywalizacji w IndyCar jeszcze w tym roku nie mieliśmy.

Kalendarz NTT IndyCar Series 2025

Liderzy wyścigu utknęli jednak za dublowanym Jacobem Ablem. Niestety jest to dość powszechny widok w erze hybrydowej IndyCar. McLaughlin wykorzystał te okoliczności do kolejnej próby „undercutu”. Na następnym okrążeniu od razu pokryli go Rahal i Palou, dzięki czemu utrzymali się z przodu. Zadanie to nie powiodło się DeFrancesco, którego silnik zgasł podczas opuszczania boksu. Następnie do walki o zwycięstwo poniekąd dołączył oddublowujący się Herta. Kierowca Andretti zaczął w ten sposób irytować liderów.

Na trzeci z czterech stintów główni pretendenci do zwycięstwa wybrali rożne opony – Rahal miękkie, a Palou twarde. Hiszpan mimo to dotrzymywał kroku swojemu rywalowi. Mało tego, w międzyczasie oszczędzał jeszcze push-to-pass. Strategia 3-krotnego mistrza IndyCar stała się zatem jasna jak słońce. Czekała nas powtórka z Thermal, kiedy to Hiszpan zostawił sobie na końcówkę wyścigu najlepszy zestaw opon i pofrunął obok Pato O’Warda.

Pan Kierowca

Jednak w tym wypadku Palou nie musiał nawet czekać na ostatnie pit stopy. Próbując utrzymać lidera klasyfikacji punktowej za sobą, Rahal kompletnie zrujnował własne opony. Amerykanin stracił tempo, a na 58. okrążeniu prowadzenie. Jakby tego było mało, problem podczas wyjazdu z boksu pozbawił go nawet szans na podium.

Alex Palou makes the pass for the lead! #IndyGP #INDYCAR pic.twitter.com/p2w4wOK27m

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 10, 2025

W międzyczasie z wyścigu wycofali się Colton Herta, Jacob Abel oraz David Malukas. Kierowca A.J. Foyt Racing zatrzymał jednak swój zepsuty bolid na torze. Po ponad 400. okrążeniach zielonej flagi, samochód bezpieczeństwa nareszcie powrócił. Historyczna passa trzech wyścigów z rzędu bez neutralizacji została przerwana.

Wydawało się, że żółta flaga jeszcze może namieszać w tym wyścigu. Nie pod względem strategicznym, gdyż każdy wykonał już finałowy pit stop. Ale być może w ciągu tych 13. okrążeń, ktoś jeszcze przeszkodzi Palou. Odpowiedź rzecz jasna brzmiała „nie”. Hiszpan bez problemu uciekał reszcie stawki, w niewiarygodnym tempie kilku dziesiątych sekundy na okrążenie. Zupełnie jakby jechał bolidem innej kategorii. Kierowca CGR dowiózł czwarte zwycięstwo w pięciu wyścigach, co statystycznie jest najlepszym początkiem sezonu IndyCar dla kierowcy od 1964 roku. Zdumiewająco, jego prowadzenie w klasyfikacji punkowej wynosi dzięki temu ponad 90 „oczek”. Historia pisze się na naszych oczach.

Transmisje NTT IndyCar Series w 2025 roku

Podium w Indianapolis uzupełniły dwa odrobinę niespodziewane nazwiska. Pato O’Ward i Will Power wskoczyli na drugie oraz trzecie miejsce podczas ostatniej fali postojów. Tuż za nami linię mety przekroczył Scott McLaughlin. Pit stopy i strategia kompletnie pogrzebały wyścig rakietowych aut spod szyldu Rahal Letterman Lanigan. W kontekście tak wspaniałych kwalifikacji, kierowcy tego zespołu zajęli rozczarowujące P6, P11 oraz P17. Ich były zawodnik, Christian Lundgaard, przepadł natomiast w środku stawki i dojechał dopiero szesnasty. Zamiast jednego z faworytów, dobre punkty pomimo startu spoza Top 10 wywalczyli Scott Dixon, Marcus Armstrong, Kyle Kirkwood oraz Rinus VeeKay. Na wielkie gratulacje zasłużył też dwunasty w tabeli Josef Newgarden, który de facto zaczął wyścig z ostatniej pozycji.

Rozpoczynamy najważniejsze 2 tygodnie sezonu

Barber oraz Indy GP zostały odhaczone z listy The Month of May. Po tym wstępie przyszedł czas na główną część zabawy. Przygotowania do najbardziej prestiżowego wyścigu samochodowego w Stanach Zjednoczonych ruszają już w najbliższy wtorek. Przed nami 109. edycja Indianapolis 500. Najnowsze informacje na temat wyścigu przeczytacie na łamach Speedway News.

Wyniki IndyCar Sonsio GP 2025

Wyniki IndyCar Sonsio GP 2025
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Motorsport - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione