⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Jak okiełznać wyboje? Zapowiedź 12 Hours of Sebring 2025

Jak okiełznać wyboje? Zapowiedź 12 Hours of Sebring 2025

  • Formuła 1
13 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Igor Długosz

Jak okiełznać wyboje? Zapowiedź 12 Hours of Sebring 2025

Druga runda tegorocznego sezonu IMSA to historyczne 12 Hours of Sebring. Choć dystans jest o połowę krótszy niż w Daytonie, zespoły i kierowców czeka równie wielkie wyzwanie.

Specyfika Sebring International Raceway

Sebring poniekąd jest amerykańskim odpowiednikiem znanego wszystkim Silverstone. Obiekt ten również powstał tuż po II wojnie światowej, na płycie wojskowego lotniska, które (całe szczęście) wyszło z użytku. Kierowcy wciąż jednak odczuwają pozostałości Hendricks Army Airfield na swoich kręgosłupach. Około kilometrowy odcinek toru – od zakrętu nr 15 do zakrętu nr 1 – nadal używa betonowych płyt, wyłożonych w latach czterdziestych. Po 85-ciu latach służby, ich jakość rzecz jasna odstaje od współczesnych standardów w motorsporcie. O ile reszta toru została wyłożona asfaltem, on również nie jest w idealnym stanie. Ekstremalne dziury i wyboje stały się charakterystycznym elementem, z którego Sebring International Raceway zasłynęło. Obiekt na Florydzie jest zatem ostatecznym sprawdzianem wytrzymałości, nie tylko dla samochodów, ale też kierowców. Choć dystans wyścigu jest dwa krótszy niż w Daytonie 24 czy 24 Hours of Le Mans, 12 Hours of Sebring słusznie należy razem z nimi do „potrójnej korony wyścigów długodystansowych”.

Poza wybojami, kolejnym wyzwaniem tego toru jest wyprzedzanie. O ile nitka liczy aż 6 kilometrów długości, okazji do wykonania ataku jest dość niewiele. Najmocniejsze hamowania mają miejsce w T7 oraz T10. Najdłuższe proste kończą się natomiast szybkimi oraz bardzo wyboistymi zakrętami nr 1 oraz nr 17 (tzw. „Sunset Bend”). Większość toru nie zawiera również asfaltowych poboczy, więc jazda na limicie z łatwością może się zakończyć wyjazdem na trawę oraz kraksą. Z tych wszystkich powodów Sebring jest bardzo szanowane przez kierowców oraz uzyskało status prestiżowego wyścigu.

Lista startowa 12 Hours of Sebring 2025

Na torze zobaczymy w ten weekend 56 samochodów, czyli o 5 mniej niż w Daytonie. To dlatego, że kilka ekip GT wystąpiło w 24-godzinnym klasyku gościnnie. Rozmiar stawki podbija jednak Aston Martin, który wykona swój jakże wyczekiwany debiut w klasie IMSA GTP. Z uwagi na współpracę z amerykańskim zespołem Heart of Racing, Valkyrie za oceanem będzie ścigać się z numerem #23 oraz niebiesko-żółtymi kolorami HoR.

Jeżeli chodzi o składy kierowców, do najważniejszych zmian można zaliczyć duet transferów w czołowej kategorii. Nico Muller, od niedawna kierowca fabryczny Porsche, zastąpi Bryce’a Arona w samochodzie JDC-Miller. Miesiąc temu, podczas Daytony 24, ekipę tę reprezentował również Pascal Wehrlein. Rzekomo, dwójka kierowców Formuły E rywalizuje o fotel w trzecim aucie Porsche Penske Motorsport na Le Mans. Tymczasem w Wayne Taylor Racing, Alex Lynn został wymieniony na Brendona Hartleya. Incydent z Qatar 1812km, kiedy Brytyjczyk wjechał w swojego kolegę zespołowego na restarcie, mógł się do tego przyczynić…

Poza brakiem czwartych kierowców oraz gościnnych ekip, lista startowa #Sebring12 przeszła też wiele innych zmian.

⬛ GTP
🔵 Aston Martin debiutuje z Valkyrią #23
🇳🇿 Brendon Hartley zastępuje 🇬🇧 Alexa Lynna w Cadillacu #40
🇨🇭 Nico Muller zastępuje 🇺🇸 Bryce'a Arona w JDC-Miller pic.twitter.com/S5mmeMFKlj

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) March 11, 2025

W klasie LMP2 najważniejsza jest informacja dotycząca polskiego zespołu. Po dość słabym występie Jona Fielda w Daytonie, Inter Europol Competition zdecydował się na zmianę swojego „kierowcy dżentelmena”. Turbo piekarzem z brązową licencją podczas Sebring będzie Jeremy Clarke. Oficjalnym powodem tej decyzji są jednak problemy zdrowotne 69-latka, więc być może nie jest to zmiana na stałe. Clarke na pewno nie zaczął swojej przygody z klasą LMP2 pozytywnie, gdyż rozbił on Orecę #43 na koniec pierwszego treningu.

Z innych wiadomości, w Fordzie #64 zobaczymy Bena Barkera, który przez kontuzję ominął Daytonę. Z kolei urazu nabawił się teraz ich rywal w kategorii GTD Pro, Ben Barnicoat. Zastąpi go kierowca Lexusa w WEC, Jose Maria Lopez. Natomiast Kakunoshin Ohta – po tym jak w styczniu, za kierownicą Acury MSR #93, zaliczył debiut w IMSA – kontynuuje swoją kampanię Endurance Cup z Erą Motorsport w klasie LMP2.

Liczne zmiany barw

Warto też zauważyć, że mnóstwo samochodów przystąpi do Sebring w specjalnych malowaniach. Wynika to ze sponsoringu Mobil 1, które jest partnerem nie tylko licznych zespołów, ale też samego wyścigu. Z tego powodu, tył Lexusa #14 oraz Cadillaca #31 zostały wyposażone kolejno w czerwień oraz biel. Natomiast słynne Rexy trzyma w swojej dłoni butelkę Mobil 1. Ponadto, w nawiązaniu do utraty zderzaka podczas Daytony, ukochany przez kibiców samochód nosi teraz aparat na zębach.

Oprócz nich, specjalne malowanie pokazało BMW, które obchodzi w ten weekend swoje 50-lecie rywalizacji w IMSA. Retro, biało-niebieskie barwy przyjął też fabryczny zespół Corvetty. Natomiast Meyer Shank Racing oraz PR1/Mathiasen Motorsports zmienili swoje malowania na całą resztę sezonu. Bez większego ogłoszenia, do modyfikacji barw doszło też w garażach Conquest Racing oraz van der Steur Racing.

Spotters guide – 12 Hours of Sebring

Balance of Performance na 12 Hours of Sebring 2025

Aby zrozumieć, kto będzie faworytem do zwycięstwa, wpierw należy zapoznać się z BoP. Jest to system modyfikacji osiągów, którego celem jest zbalansowanie wszystkich samochodów tak, aby każdy z nich miał równe szanse na sukces.

Tabelka BoP na 12 Hours of Sebring 2025 (GTP)
Fot: IMSA

Podczas Daytony 24 „wymaksowane” były BMW oraz Lamborghini – ich samochody dysponowały maksymalną legalną mocą oraz minimalną legalną wagą. Wybitne osiągi M Hybrid V8 w season-openerze poskutkowały jednak odebraniem kilku kilowatów. W przypadku Lamborghini przekonaliśmy się już, że nawet perfekcyjne BoP nie pozwala rozczarowującej konstrukcji SC63 na nawiązanie walki z czołówką. Dodatkowe dwa kilogramy na Sebring dużej różnicy im nie zrobią. Większym problemem może okazać się utrata 3.3 procenta mocy powyżej 240km/h, choć akurat na tym torze nie powinno to mieć większego znaczenia.

IMSA pozostaje najbardziej rygorystyczna wobec historycznie trzech najszybszych aut w stawce – Acury, Cadillaca i Porsche. ARX-06 oraz 963 zostały uderzone podwójnie, zarówno redukcją mocy jak i przyrostem wagi. V-Series.R otrzymało przynajmniej dodatkowe 6 kilowatów, po tym jak ich samochód był okropnie wolny na prostych Daytona International Speedway. Nie zmienia to jednak faktu iż auta japońsko-amerykańsko-niemieckiej trójki dysponują największą wagą oraz najmniejszą ilością mocy w klasie GTP. Jedynie na dłuższych prostych ich samochody będą mogły dorównać rywalom, za pomocą kilkuprocentowego przyrostu kW.

Mniej więcej pomiędzy grupami Lamborghini + BMW oraz Acura + Cadillac + Porsche plasuje się debiutujący Aston Martin. Jest to dobra decyzja ze strony IMSA, gdyż przeciętne Balance of Performance dla nowego auta pozwoli nam zrozumieć jego osiągi w porównaniu do doświadczonych ekip.

Tabelka BoP na 12 Hours of Sebring 2025 (GTD)
Fot: IMSA

Co ciekawe, BoP dla kategorii GT przeszło stosunkowo drobne zmiany. IMSA zmieniła wagę zaledwie czterech aut: Porsche (-8kg), Forda (-4kg), Corvetty (+20kg) oraz BMW (-19kg). Organizatorzy bardziej skupili się na zmodyfikowaniu parametrów mocy, lecz ciężko jest je odczytać, gdyż tabelka BoP nie zawiera konkretnych liczb, a jedynie procent ograniczenia silników w stosunku do ich maksymalnych możliwych osiągów.

Czego się spodziewać?

Szczególnie w erze BoP, ciężko jest w IMSA cokolwiek przewidzieć. Na papierze, każda klasa ma kilku faworytów. Za pierwszy wskaźnik tempa można potraktować treningi, które co ciekawe, zdominowali niemieccy producenci. Auta Porsche i BMW znalazły się w czołówce tabeli na koniec każdej z trzech sesji. Jedynie w nocnym treningu 963 oraz M Hybrid V8 uległy na korzyść Cadillaca #31. Tymczasem w kategorii GTD, najszybsze we wszystkich czwartkowych sesjach były samochody Mercedesa. Jeżeli chodzi o LMP2 i GTD Pro, dwukrotnie pierwsze miejsca zajęły TDS Racing #11 oraz AO Racing #77.

Treningi mają jednak dość niewielkie znaczenie. Charakterystyka toru Sebring powoduje, że chaos to standardowa częścią wyścigu. Zmagania zupełnie odmieniają się w ostatnich godzinach, po zajściu słońca. Brak oświetlenia w połączeniu z wymagającą nitką toru oraz co raz to bardziej agresywną walką o pozycje, często zamienia finałową fazę wyścigu w czyste szaleństwo. W poprzednich dwóch edycjach 12 Hours of Sebring, manewr wyprzedzania decydujący o zwycięstwie został wykonany w ostatnich dwudziestu minutach wyścigu. Choć w Polsce ten fragment rywalizacji przypada na okrutnie późną porę (od północy do 3:10), tak naprawdę warto zaszkodzić zegarowi biologicznemu, aby móc na żywo doświadczyć tego wspaniałego widowiska.

Gdzie oglądać IMSA? Harmonogram 12 Hours of Sebring 2025

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 12H of Sebring
  • IMSA

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IMSA: BMW zakończyło historyczną współpracę

Motorsport: IMSA: BMW zakończyło historyczną współpracę

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
11 lipca 2025

W środku nocy potwierdzona została jedna z najważniejszych decyzji kontraktowych na sezon 2026 IMSA. Po aż siedemnastu latach współpracy BMW postanowiło rozstać się z Team RLL. Jaka teraz będzie przyszłość ich programu GTP?

IMSA: Acura wygrała GP Detroit. Ford pokonał Corvette „w domu”

Motorsport. IMSA: Acura wygrała GP Detroit. Ford pokonał Corvette „w domu”

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
1 czerwca 2025

Dotychczas Porsche miało zawsze odpowiedź na tempo Acury, BMW czy Cadillaca. Tym razem jednak doszło do zmiany układu sił. W Detroit to wspomniana Acura najlepiej się zakwalifikowała i pomimo dobrej strategii ekipy Penske to Meyer Shank Racing dowiózł zwycięstwo w domu Forda i General Motors.

IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Motorsport: IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 maja 2025

Trwa absolutna dominacja Porsche w amerykańskich mistrzostwach. W GP Monterey w IMSA, ponownie z pole position ruszył Dries Vanthoor z BMW i znowu #24 musiała uznać wyższość duetu Porsche Penske.

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Jochen Mass nie żyje. Był kierowcą F1 i triumfatorem 24h Le Mans

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 maja 2025

W wyniku powikłań po przebytym udarze mózgu w wieku 78 lat zmarł Jochen Mass. Niemiecki kierowca w swojej karierze przejechał w Formule 1 ponad 100 wyścigów, a także wygrał wyścig 24h Le Mans.

Porsche zdominowało GP Long Beach IMSA. Klęska BMW

Porsche zdominowało GP Long Beach IMSA. Klęska BMW

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
13 kwietnia 2025

GP Long Beach IMSA momentami było dość spokojne i generalnie trudno się wyprzedzało na tym torze. Nadal jednak duet Porsche Penske pokazał, że strategią można wiele ugrać. W GTD kapitalną strategią popisało się Porsche AO Racing.

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Igor Długosz

  • Formuła 1
30 marca 2025

Po latach opóźnień i niezdecydowania FIA oraz ACO wreszcie czują się gotowe do wprowadzenia następnej generacji aut LMP2. W przeciągu ostatnich kilku dni dowiedzieliśmy się o przetargach na nowe silniki i podwozia.

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Igor Długosz

  • Formuła 1
21 marca 2025

Potrójna korona to termin znany wśród fanów motorsportu. Nie tak dużo osób jednak wie, o istnieniu długodystansowej wersji tego osiągnięcia. W zeszły weekend na listę jej zwycięzców wpisał się nowy zawodnik.

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
16 marca 2025

12h Sebring IWSC znów przyniosło nam rollercoaster w końcówce zmagań. Najlepsze w GTP okazało się Porsche, które wywalczyło dublet. Natomiast w LMP2 pierwsze samodzielne zwycięstwo wywalczył Inter Europol Competition.

Intensywny weekend wyścigowy. Wraca F1 i nie tylko

Intensywny weekend wyścigowy. Wraca F1 i nie tylko

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
14 marca 2025

W ten weekend będziemy mogli raczyć się ściganiem w F1, MotoGP, IMSA, a także w klasach i seriach juniorskich. Szykuje się sporo emocji.

BMW zdobywa pole position na Sebring w dramatycznych kwalifikacjach | Podsumowanie

BMW zdobywa pole position na Sebring w dramatycznych kwalifikacjach | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
14 marca 2025

Sesja kwalifikacyjna IMSA na torze Sebring tradycyjnie nie rozczarowała. Kierowcy podarowali nam ogromną dawkę emocji jeszcze przed startem 12-godzinnych zmagań.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione