Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.
Wejście Colapinto za Doohana wciąż wzbudza emocje
Podczas transmisji Sky Sports F1 w Monako Jenson Button rozmawiał o ostatniej zamianie kierowców Alpine z Karunem Chandhokiem i Davidem Croftem.
Ekipa z Enstone zdecydowała się zastąpić Jacka Doohana po zaledwie sześciu wyścigach jego debiutanckiego sezonu. Australijczyk przed Grand Prix Emilii-Romanii powrócił do roli kierowcy rezerwowego. Jego miejsce u boku Pierre’a Gasly’ego zajął Franco Colapinto, który na początku roku podpisał kontrakt z Alpine jako kierowca rezerwowy i testowy.
Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka
Chandock na wizji uznał, że decyzja Alpine była surowa dla Australijczyka:
– To ciekawe, co Ted (Kravitz – przyp. red.) powiedział o Colapinto, prawda? Bo na pierwszy rzut oka na Imoli nie było tak, jakby zrobił krok naprzód względem Jacka Doohana.
– Chodzi mi o to, że w pewnym sensie jest to naprawdę surowe dla Jacka, prawda? Bo miał przebłyski prędkości. Wiem, że miał kilka przeskoków, ale czasami miał pecha z timingiem, żółtymi flagami i tym podobnymi rzeczami. I zdarzały się sytuacje, w których dorównywał Pierre’owi Gasly’emu pod względem tempa. […], pomijając względy komercyjne, wydaje się to surowe dla Jacka Doohana.
Croft stwierdził z kolei:
– Nie widzę niczego innego niż względy komercyjne w tej decyzji o kierowcy.
Jenson Button uważa, że kontrakty kierowców powinny być całoroczne
Zgodził się z nim Button, którego zdaniem, jeśli kierowca ma kontrakt, powinien móc rywalizować przez cały sezon.
– Całkowicie się zgadzam. Chodzi o to, że Colapinto był niezwykle szybki, kiedy wskoczył do Williamsa w zeszłym roku i od razu osiągnął kilka dobrych wyników – wyjaśnił mistrz F1 z 2009 roku.
– Więc rozumiem, że jeśli masz go jako kierowcę testowego, to jest tam i jest chętny i gotowy, żeby wskoczyć. Ale tak, to bardzo surowe po kilku wyścigach. Mam na myśli, że powinna istnieć zasada, że nie można zmienić kierowcy w trakcie sezonu. Tak, żebyś miał kontrakt, który musi trwać sezon.
Croft podsumował: – Chyba że są kontuzjowani i nie mogą ścigać się lub cokolwiek. Dodam do tego średnią pozycję startową Jacka Doohana w tym sezonie, 15,5. Średnia pozycja startowa w dziewięciu startach Williamsa dla Colapinto, to 16. miejsce.
Fot. Alpine / X. Franco Colapinto zastąpił Jacka Doohana w Alpine po zalewie 6 rundach sezonuDebiutanci nie mają lekko w sezonie 2025
Alpine oficjalnie wyjaśniło, że Colapinto będzie startować „przez następne pięć wyścigów”. Chociaż Flavio Briatore, który przejął obowiązki szefa zespołu po odejściu Olivera Oakesa, twierdził, że nie ma „ustalonego limitu” dla argentyńskiego kierowcy. Zatem może on pozostać w stawce na dłużej niż się wydaje. Bez wątpienia będzie to pasowało kibicom z Ameryki Południowej.
Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował
Doohan nie był pierwszym debiutantem w tym sezonie, który został szybko zastąpiony. Liama Lawsona zastąpił w Red Bull Racing po zaledwie dwóch wyścigach Yuki Tsunoda. Po rozważeniu zarówno Lawsona, jak i Tsunody w ostatnich etapach 2024 roku, ekipa z Milton Keynes zdecydowała się podpisać kontrakt z Nowozelandczykiem na 2025 rok, aby zastąpić Sergio Pereza.
Liam Lawson wylatuje z Red Bulla! Zastąpi go Yuki Tsunoda
Red Bull wymienił Lawsona na Tsunodę. Wydajemy werdykt
Jednak gdy Lawson starał się oswoić z RB21, został przeniesiony do siostrzanego zespołu, Racing Bulls, przed Grand Prix Japonii. Wydaje się, że ta zmiana wyszła na dobre, ale o tym się przekonamy wraz z upływem sezonu.
Źródło: Sky Sports / Motorsport.com
Zdjęcie otwierające: Qian Jun / MB Media / Getty Images
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!