Laurent Mekies przejął wczoraj obowiązki Christiana Hornera. Francuz został CEO i szefem Red Bull Racing. Czeka go niełatwe zadanie. Jak wyglądała jego dotychczasowa kariera w F1?
Laurent Mekies dowodzi teraz Red Bullem
Wczoraj Red Bull poinformował o zwolnieniu Christiana Hornera z roli CEO i szefa zespołu. Jego obowiązki przejął Laurent Mekies. Dotychczas przewodził siostrzanej ekipie Racing Bulls.
Horner był z zespołem od samego początku w 2005. W ciągu 20 lat stworzył prawdziwe imperium. Zastąpienie go nie będzie łatwe i Mekiesa czeka trudne zadanie. Posiada rozległe doświadczenie w Formule 1. Jak wyglądała jego droga na sam szczyt organizacji Red Bulla?
Laurent Mekies urodził się 28 kwietnia 1977 w Tours we Francji. Ukończył inżynierię mechaniczną i samochodową. Pracę w motorsporcie rozpoczął 2000 w zespole Asiatech w Formule 3.
Szybko znalazł zatrudnienie w F1, awansując do programu silnikowego Peugeota. Przeniósł się do ekipy Arrows, która była klientem francuskiego producenta. W latach 2001-2002 jako inżynier odpowiadał za jednostki napędowe i ich osiągi w wyścigach. W tym czasie w barwach zespołu jeździł Jos Verstappen.
– Najpierw byłem w Formule 3, a potem wysłałem CV do Peugeota. Dwa tygodnie później byłem z nim na testach jako dostawca silnika dla Arrowsa, natomiast trzy tygodnie później zaczynałem sezon F1 w Melbourne. A wszystko przez to, że Jean Alesi przechodząc do Saubera, zabrał ze sobą jednego z inżynierów, tworząc w Peugeocie wakat – tłumaczył Mekies na oficjalnej stronie internetowej Red Bulla.
Doświadczenie z Red Bullem
Na początku 2003 Laurent Mekies został inżynierem wyścigowym w zespole Minardi. Szybko awansował i już w 2005 mianowano go głównym inżynierem. W 2006 Red Bull wykupił zespół i przemianował go na Toro Rosso. Później był szefem osiągów, nadzorując projekty bolidów i ich budowę, a następnie osiągi na torze. Był odpowiedzialny za zwycięstwo Sebastiana Vettela na Monzy w 2008.
W 2012 Francuz objął stanowisko dyrektora ds. osiągów bolidu. Kontynuował nadzór działów pracujących nad wynikami i formą samochodu. Brał udział w projekcie modelu STR9, w który Max Verstappen debiutował w F1 podczas sesji treningowej przed Grand Prix Japonii w 2014.
Kariera w FIA
Laurent Mekies opuścił Toro Rosso w 2014 i przeniósł się do FIA. Objął rolę dyrektora ds. bezpieczeństwa. Zajmował się kwestiami związanymi z zabezpieczeniem medycznym wydarzeń we wszystkich seriach wyścigowych, które federacja nadzoruje.
Francuz koordynował również dopuszczanie i potwierdzanie nowych rozwiązań technologicznych, które opracowywały zespoły w F1. Nadzorował także projekty badawczo-rozwojowe, w tym serii juniorskich.
Laurent Mekies awansował w 2017 na zastępcę dyrektora wyścigów F1, którą łączył z wcześniejszymi obowiązkami. Oznacza to, że pracował u boku Charliego Whitinga. Rok później zrezygnował z pełnionych funkcji i powrócił do aktywnej roli w zespole.
Przygoda w Ferrari i powrót do Faenzy
We wrześniu 2018 Mekies dołączył do stajni z Maranello. Objął rolę dyrektora sportowego. W następnym roku powierzono mu również zadanie nadzoru nad osiągami bolidów i ich wykorzystaniem na torze.
W 2021 awansował na stanowisko dyrektora wyścigowego. Był jednym z zaufanych ludzi szefa zespołu, Mattii Binotto. Gdy Mekies pracował w Ferrari, ekipa wygrała 7 Grand Prix. Zdecydował się opuścić Scuderię w połowie 2023.
Francuz powrócił do Faenzy w 2024 w roli szefa zespołu ówczesnego AlphaTauri, zastępując Franza Tosta, który przeszedł na emeryturę. Mekies był częścią restrukturyzacji ekipy. Peter Bayer został CEO, a Tim Goss objął stanowisko dyrektora wyścigowego. Z kolei Alan Permane dołączył jako dyrektor techniczny.
W wyniku wczorajszej decyzji austriackich właścicieli Red Bulla, Christian Horner został zwolniony. Laurent Mekies awansował na CEO i szefa zespołu Red Bull Racing. Alan Permane za to przejął po nim stery w Racing Bulls.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!