⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
27 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Igor Długosz

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Marcus Ericsson traci podium w Indy 500

Z perspektywy czasu, każdy fan IndyCar powinien się cieszyć, że Marcus Ericsson nie wygrał tegorocznego Indianapolis 500. O faktycznym zwycięzcy wyścigu zadecydowałaby w takim wypadku decyzja sędziowska. W poniedziałek po wyścigu IndyCar ogłosiło, że samochód #28, a także bolidy #27 i #90, nie zaliczyły inspekcji technicznej. W związku z tym Marcus Ericsson, Kyle Kirkwood oraz Callum Ilott zostali przerzuceni w finałowych wynikach Indy 500 na ostatnie 3 pozycje. Oryginalnie przekroczyli linię mety na P2, P6 oraz P12. Ponadto, każda z tych ekip otrzymała 100 000 dolarów grzywny a ich menadżerowie zostali zawieszeni na czas nadchodzącego w ten weekend Grand Prix Detroit.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Andretti Global w poważny sposób naruszyło regulamin. Samochody Ericssona oraz Kirkwooda zawierały zmodyfikowany Energy Managment System. Ma on na celu powstrzymywać oderwanie się kół i zawieszenia w trakcie wypadku. EMS dostarczany jest przez Dallarę, a zespoły obowiązuje surowy zakaz modyfikowania tej części. Ponadto, bolidy #27 i #28 zawierały inne, niezatwierdzone elementy zawieszenia. Według IndyCar, przyczyniły się one do poprawy zdolności aerodynamicznych samochodów Andretti. Pomogły one zatem Marcusowi Ericssonowi w walce o zwycięstwo, a Kyle’owi Kirkwoodowi w przebiciu się na szóste miejsce po starcie z jakże odległego P23.

Dużo mniej skomplikowana jest kwestia Calluma Ilotta. W aucie Brytyjczyka „endplate” przedniego skrzydła był zawieszony za nisko. Prema zarzeka się jednak, że przez cały „Month of May” ich kierowca używał dokładnie tego samego egzemplarza, który wielokrotnie przeszedł inspekcje techniczne. Włoski zespół wszczął dochodzenie w tej sprawie, aby odkryć przyczynę ich – de facto – dyskwalifikacji. Oświadczenie medialne wydało również Andretti:

Team Statement pic.twitter.com/DiD0D4LLzv

— Andretti INDYCAR & INDY NXT (@AndrettiIndy) May 26, 2025

Nowe informacje na temat skandalu z Team Penske

Głównym wątkiem drugiego tygodnia „Month of May” wcale nie było historyczne pole position debiutanta. Światła reflektorów skupione na Robercie Shwartzmanie odebrało Team Penske, które po raz drugi w przeciągu trzynastu miesięcy zostało nakryte na oszukiwaniu. Sędziowie wykluczyli Josefa Newgardena i Willa Powera z niedzielnych kwalifikacji po tym jak znaleźli w ich samochodach zmodyfikowane „attenuator’y”. Ten element wchodzi w skład tylnej struktury zderzeniowej i znajduje się na połączeniu z pałągami tylnego skrzydła. Regulamin IndyCar ściśle zabrania modyfikowania go. Klikając tutaj poznacie szczegóły afery, która wybuchła tydzień temu.

Od tego czasu wypłynęły nowe informacje. Według anonimowych źródeł Motorsport.com, Team Penske nie poszukiwało nielegalnej przewagi. Zespół zmodyfikował swoje attenuator’y… ze względów estetycznych. Personelowi Penske nie podobała się wystająca linia kleju na połączeniu tylnej struktury zderzeniowej z pałągami tylnych skrzydeł. Rzekomo, jeden z liderów działu technicznego nakazał mechanikom jej wygładzenie. Historia ta wydaje się wręcz absurdalna, lecz z całą pewnością może być prawdziwa. Poniższa analiza CFD stanowi dowód, że opływ powietrza w tej części bolidu jest zbyt słaby, aby móc uzyskać jakąkolwiek przewagę osiągów z tak drobnych modyfikacji.

Finally tracked down a recent CFD representation of the current IndyCar that has a cut plane near the height of the rear attenuator.

A nice addition to enhance what I discussed in my @Motorsport story regarding the lack of laminar flow across the sides of the rear attenuator. pic.twitter.com/pVH0Uodo8J

— Bozi Tatarevic (@BoziTatarevic) May 21, 2025

To trwa od dawna…

Dallara zaczęła dostarczać zespołom IndyCar nową wersję attenuator’ów przed sezonem 2024. Jak zatem można się domyśleć, Penske modyfikowało je przez ponad rok. Fotografowie i dziennikarze przeszukali zdjęcia z sezonu 2024, które to potwierdzają. Wygładzone attenuator’y widać na rozbitym w Road America aucie Newgardena czy też samochodzie McLaughlina, który przystąpił do 108. edycji Indianapolis 500 z pole position. Mało tego, dowody oszukiwania zostały uwiecznione w muzeum IMS. Stoi tam zwycięski sprzed roku bolid Newgardena i zawiera on nielegalną wersję attenuator’a. Widać to po gładkiej, czarnej linii na środku tylnej struktury zderzeniowej.

This is a photo taken last year (dated 5/16) outside Scott's garage. This isn't a new thing.#IndyCar #Indy500 https://t.co/3QfB6b2Pdv pic.twitter.com/jMu5SRSGkJ

— Noah (@MightyMack03) May 19, 2025

A dlaczego Scott McLaughlin uniknął kar przed tegorocznym wyścigiem? Jego samochód nie zawierał zmodyfikowanych części i nie był to skutek wypadku w niedzielnym treningu. Ekipa #3 korzystała ze świeżo dostarczonych od Dallary attenuator’ów, więc Penske nie miało czasu, aby je przerobić. Newgarden oraz Power dysponowali dużo starszymi, a co za tym idzie, zmodyfikowanymi częściami.

Czy te kary były adekwatne?

Biorąc pod uwagę, że Penske nie uzyskało przewagi, nałożone na ekipę kary wydają się wręcz drakońskie. Start z końca stawki (choć według regulaminu Newgarden i Power powinni ruszać z P11 i P12, gdyż ich auta zaliczyły inspekcję techniczną po sobotnich kwalifikacjach, w trakcie których awansowali do sesji Fast 12), 100 000 dolarów grzywny dla ekip #2 i #12 oraz zawieszenie ich strategów. Tak surowe postępowanie wydaje się być przede wszystkim skutkiem ponownego oszukiwania Penske. Sytuację prawdopodobnie pogorsza fakt, że zostali przyłapani tuż przed największym wyścigiem w kalendarzu. Choć istnieją dowody na ich oszukiwanie w 2024 roku, Doug Boles (prezydent IndyCar oraz Indianapolis Motor Speedway) potwierdził, że wyniki przeszłych wyścigów nie ulegną zmianie. Liczy się przede wszystkim to, że samochody zaliczyły wykonane wtedy inspekcje techniczne.

Warto również przypomnieć, że założyciel Team Penske jest też właścicielem IndyCar oraz IMS. Dwukrotne przyłapanie jego ekipy na oszukiwaniu w tak krótkim okresie stanowi zatem potężny cios dla całej serii. Oburzenie publiki oraz zarzuty o konflikcie interesów są w pełni zrozumiałe. Rozwścieczeni są też szefowie pozostałych zespołów. W zeszłym tygodniu odmówili oni uczestnictwa w spotkaniu wyjaśniającym aferę Penske.

Surowe kary były zatem potrzebne, aby udowodnić, że sytuacja jest traktowana poważnie. Roger Penske poszedł o krok dalej, zwalniając cały sztab liderów swojego zespołu. Posadę utracili Tim Cindric (prezydent Team Penske oraz strateg Josefa Newgardena), Ron Ruzewski (dyrektor zarządzający Team Penske oraz strateg Willa Powera) i Kyle Moyer (dyrektor generalny Team Penske ds. IndyCar). Szczególnie poważną informacją jest pozbycie się Cindrica. To on odbudował Team Penske, które zmierzało na dno w latach 90-tych. To on miał zastąpić Rogera na czele ekipy po jego śmierci. W obliczu tych zdarzeń, nie może on jednak pozostać twarzą zespołu.

Czarne chmury gromadzą się nad IndyCar

IndyCar znajduje się teraz w ogromnym dołku. Alex Palou wygrywa wszystko, system hybrydowy niszczy jakość ścigania, a Penske ponownie psuje swoją reputację. Jakby tego było mało, byliśmy o włos od drugiego Indy 500 z rzędu, w którym triumfował nielegalny samochód. W tej serii potrzebne są poważne zmiany. Pomysł wprowadzenia całkowicie niezależnej grupy techniczno-sędziowskiej z całą pewnością uzyska teraz większą aprobatę i zapewne zostanie wprowadzony w życie dużo szybciej.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Indianapolis 500
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Sport motorowy - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 maja 2025

Alex Palou. Na tego kierowcę nie ma metody. Nawet przepotężne auta RLL na torze Indy Road Course nie powstrzymały dominacji nas od dominacji Hiszpana. Podium IndyCar Sonsio GP zwieńczyli Pato O'Ward i Will Power.

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
5 maja 2025

Kolejny wyścig IndyCar i kolejny pokazał siły w wykonaniu Alexa Palou. Hiszpan kompletnie zdominował Alabama Indy GP. Christian Lundgaard i Scott McLaughlin uzupełnili podium.

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 kwietnia 2025

Za nami dwa dni testów na torze Indianapolis Motor Speedway, które ze względu na pogodę oraz format, dawno nie były tak reprezentatywne.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione