⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

  • Formuła 1
28 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Maroko gotowe zabiegać o powrót

Stefano Domenicali, szef F1, jak i Mohammed ben Sulayem, prezydent FIA, wielokrotnie podkreślali, jak bardzo zależy im na powrocie królowej motorsportu do Afryki. Temat ożywił się podczas weekendu wyścigowego w Monako, kiedy ten pierwszy oświadczył, że prowadzi rozmowy z 3 krajami afrykańskimi. Finalnie miałoby to zakończyć dywagacje o powrocie Formuły 1 na ten kontynent po raz pierwszy od GP RPA 1993 na torze Kyalami. W grę miałby wchodzić „bardzo krótki termin”.

Tymczasem na jaw wyszedł ambitny projekt Erica Boulliera i jego ludzi dotyczący Maroka. Wielka inwestycja mogłaby pochłonąć 1,2 mld USD, gdyby tylko otrzymała zielone światło od władz. Do takiej kwoty dotarł serwis RacingNews365.com.

Africa’s push to host a Formula 1 Grand Prix is gaining speed.

Governments are reportedly working hard to bring F1 back, with South Africa 🇿🇦, Rwanda 🇷🇼, and Morocco 🇲🇦 in the running.

The last race in Africa was in 1993.

SA will pick either Cape Town or Johannesburg. pic.twitter.com/UtGJ7x3uNp

— Africa View Facts (@AfricaViewFacts) May 14, 2025

To nie takie proste

Temat rywalizacji F1 w Afryce wraca dość często. Wiele razy podnoszony był temat powrotu na tor Kyalami, który spełniałby warunki. Jednakże biurokracja i problemy finansowe w tle utrudniają finalizację umów. Sporo mówiło się nawet o uruchomieniu nowego projektu toru. Wydaje się, że nieco bliżej organizacji wyścigu F1 może być Rwanda. To właśnie Kigali było gospodarzem gali wręczenia nagród FIA, podczas której prezydent Paul Kagame zgłosił oficjalną kandydaturę. Jednakże tam także pojawiają się liczne przeszkody, które mogą uniemożliwić realizację.

#F1 #OnThisDay, May 26th 1958, at @CMCZtweets , Stirling Moss in the Vanwall won the #DutchGP ahead of Harry Schell and Jean Behra, both in a BRM. https://t.co/6zi0kWRCuA #MsportXtra @UnracedF1 pic.twitter.com/rCrmmRT5V3

— #MsportXtra © (@MsportXtra) May 26, 2025

Naprzeciw miałoby wyjść Maroko, które w 1958 roku gościło w kalendarzu F1. Wówczas wygrał sir Stirling Moss startujący w barwach Vanwalla. Była to jedyna oficjalna runda, ale należy zwrócić uwagę, że i w 1957 r. zorganizowano tam nieoficjalny wyścig. Wcześniej w latach 1925-1956 z pewnymi przerwami organizowano rywalizację dla samochodów turystycznych i sportowych. W 1937 r. wygrał nawet Stanisław Czaykowski, przy którym można znaleźć polską flagę, ale on sam uważał się za Francuza. Rywalizacja odbywała się w Casablance, a obiekt przechodził pewne modernizacje.

Nowa nadzieja na powrót Afryki do F1

Po niespełna 70 latach nadzieje powrotu F1 do północnej Afryki ożywiły się. W przygotowaniu jest strategiczny projekt zlokalizowany 20 kilometrów na południe od nadmorskiego miasta Tanger. Tor spełniałby wymogi FIA Grade-1 i mógłby gościć nie tylko królową motorsportu, ale i WEC czy MotoGP. Na zwiększające się potrzeby fanów rozbudowano by też park rozrywki, centrum handlowe, hotele i wiele innych. Pracę znalazłoby około 10 tys. osób.

Na wspomniany cel zabezpieczono prywatne środki w wysokości 800 mln USD. Gdy tylko potwierdzi się, że Maroko oficjalnie będzie walczyć o szczytowe kategorie motorsportowe, zainteresowanie inwestycjami będzie jeszcze większe. Za obiektem przemawia też fakt bliskości z Europą. Zespoły mogłyby dużo łatwiej przetransportować sprzęt i komfortowo pracować.

Traz a @Racingnews365c que o Marrocos trabalha em um projeto de GP e poderia ser a casa da F1 no continente africano. A empreitada é tocada por Eric Boullier, ex- Lotus e McLaren. A ver pic.twitter.com/jhBqV3tC5J

— ⚙ Scuderia Milani ⚙ (@ScuderiaMilani) May 28, 2025

Co z wymogami F1?

Na czele projektu „Grand Prix Maroka” stoi Eric Boullier, który niegdyś kierował Renault/Lotusem i McLarenem. Francuz pełnił też funkcję dyrektora zarządzającego GP Francji, znacząco przyczyniając się do ich powrotu do sportu. Rywalizacja na torze Paul Ricard gościła F1 w latach 2018-2022. Teraz ma okazję przywrócić królową motorsportu do innego kraju, czyniąc to z zupełnie inną wizją. Obecnie sam przyznawał, że „projekt ma niewielkie szanse na powodzenie”. Jednakże, gdyby tylko wszystko się udało, nie miałby wątpliwości, że Maroko podoła.

– W tym czasie mój francuski zespół odpowiedzialny za Grand Prix był nadal ze mną. Pojechaliśmy tam [do Maroka – przyp. red.], aby wykonać studium wykonalności, aby ocenić potencjał jednego dnia wyścigów Formuły 1 w Maroku. Znaleźliśmy miejsce, które wybrali, a które spełnia wszystkie kryteria i od tego momentu zbudowaliśmy projekt. To całkiem duży projekt. To mini-Abu Zabi, jeśli mogę to porównać, tworzący całkowicie niezależny ekosystem, oczywiście oparty na turystyce. Będzie to miało ogromny wpływ na region położony na południe od Tangeru. Dlatego dodatkowe hotele i lotnisko znajdują się w promieniu 15 kilometrów – podkreślił Boullier.

– To strategiczny projekt dla kraju, bardzo poważny projekt, który musi uzyskać akceptację na najwyższym szczeblu. Jeśli to zrobimy, spełni wszystkie wymagania, jakie F1 chce osiągnąć w Afryce. Miałoby sens utrzymanie tam F1 […] – dodał.

Zielone światło w Maroko nie rozwiąże wszystkiego

– Muszą zamknąć model finansowy i uzyskać pełną inwestycję. Gdy to zostanie osiągnięte, skontaktujemy się ze Stefano, aby spróbować zawrzeć umowę z Formułą 1, ponieważ […] Afryka powinna być w F1. To dobre połączenie, ale wciąż jest długa droga przed nami – ocenił.

Wstępna koncepcja toru już istnieje, ale nie oznacza to, że Eric Boullier przestał myśleć o wsparciu z zewnątrz. Najprawdopodobniej wraz ze swoim zespołem zgłosiłby się do Hermanna Tilke, który od lat jest związany z projektami F1 i wie, co robić, aby FIA wydała zgodę. Były szef Roberta Kubicy, Kimiego Raikkonena i Fernando Alonso nie miałby wątpliwości co do tego, że projekt marokański byłby lepszy od tego z RPA czy Rwandy. Sama budowa toru zajęłaby około 3 lata, więc F1 nie musiałaby długo czekać. Jednakże Boullier i tak wciąż nie ukrywał, że wolałby zachować ostrożność.

– Gdy otrzymamy zgodę, możemy zacząć się ekscytować. Ale bez zgody najwyższego szczebla nie ma projektu. Wtedy pozostaje na papierze – przyznał.

Zdjęcie główne: zdjęcie archiwalne via Culture_F1 (X)

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Fernando Alonso został ambasadorem  Barcelona-Catalunya

Fernando Alonso został ambasadorem Barcelona-Catalunya

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 maja 2025

Fernando Alonso został ambasadorem toru Barcelona-Catalunya. Zwiększy to szanse na pozostanie obiektu w F1. Hiszpan robi przytyk w stronę Madringu.

Mistrz świata wciąż z tyłu. W Monako zawiódł go ERS

Mistrz świata wciąż z tyłu. W Monako zawiódł go ERS

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Fernando Alonso, Mistrz Świata Formuły 1 roku 2005 i 2006, zalicza jeden ze swoich najgorszych sezonów w Królowej Sportów Motorowych. Po 8 weekendach sezonu 2005 Hiszpan wciąż pozostaje bez punktów. Tym razem w Monako stracił szansę na nie przez awarię systemu ERS.

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
26 maja 2025

Lando Norris odnalazł formę w Monako. Aston Martin zmarnował kolejną szansę, a Mercedes zaliczył okropny weekend. Zawiodły też nowe przepisy FIA. Kto rozczarował, a kto wykorzystał swoją szansę? Oto nasz werdykt.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione