⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

  • Formuła 1
28 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Maroko gotowe zabiegać o powrót

Stefano Domenicali, szef F1, jak i Mohammed ben Sulayem, prezydent FIA, wielokrotnie podkreślali, jak bardzo zależy im na powrocie królowej motorsportu do Afryki. Temat ożywił się podczas weekendu wyścigowego w Monako, kiedy ten pierwszy oświadczył, że prowadzi rozmowy z 3 krajami afrykańskimi. Finalnie miałoby to zakończyć dywagacje o powrocie Formuły 1 na ten kontynent po raz pierwszy od GP RPA 1993 na torze Kyalami. W grę miałby wchodzić „bardzo krótki termin”.

Tymczasem na jaw wyszedł ambitny projekt Erica Boulliera i jego ludzi dotyczący Maroka. Wielka inwestycja mogłaby pochłonąć 1,2 mld USD, gdyby tylko otrzymała zielone światło od władz. Do takiej kwoty dotarł serwis RacingNews365.com.

Africa’s push to host a Formula 1 Grand Prix is gaining speed.

Governments are reportedly working hard to bring F1 back, with South Africa 🇿🇦, Rwanda 🇷🇼, and Morocco 🇲🇦 in the running.

The last race in Africa was in 1993.

SA will pick either Cape Town or Johannesburg. pic.twitter.com/UtGJ7x3uNp

— Africa View Facts (@AfricaViewFacts) May 14, 2025

To nie takie proste

Temat rywalizacji F1 w Afryce wraca dość często. Wiele razy podnoszony był temat powrotu na tor Kyalami, który spełniałby warunki. Jednakże biurokracja i problemy finansowe w tle utrudniają finalizację umów. Sporo mówiło się nawet o uruchomieniu nowego projektu toru. Wydaje się, że nieco bliżej organizacji wyścigu F1 może być Rwanda. To właśnie Kigali było gospodarzem gali wręczenia nagród FIA, podczas której prezydent Paul Kagame zgłosił oficjalną kandydaturę. Jednakże tam także pojawiają się liczne przeszkody, które mogą uniemożliwić realizację.

#F1 #OnThisDay, May 26th 1958, at @CMCZtweets , Stirling Moss in the Vanwall won the #DutchGP ahead of Harry Schell and Jean Behra, both in a BRM. https://t.co/6zi0kWRCuA #MsportXtra @UnracedF1 pic.twitter.com/rCrmmRT5V3

— #MsportXtra © (@MsportXtra) May 26, 2025

Naprzeciw miałoby wyjść Maroko, które w 1958 roku gościło w kalendarzu F1. Wówczas wygrał sir Stirling Moss startujący w barwach Vanwalla. Była to jedyna oficjalna runda, ale należy zwrócić uwagę, że i w 1957 r. zorganizowano tam nieoficjalny wyścig. Wcześniej w latach 1925-1956 z pewnymi przerwami organizowano rywalizację dla samochodów turystycznych i sportowych. W 1937 r. wygrał nawet Stanisław Czaykowski, przy którym można znaleźć polską flagę, ale on sam uważał się za Francuza. Rywalizacja odbywała się w Casablance, a obiekt przechodził pewne modernizacje.

Nowa nadzieja na powrót Afryki do F1

Po niespełna 70 latach nadzieje powrotu F1 do północnej Afryki ożywiły się. W przygotowaniu jest strategiczny projekt zlokalizowany 20 kilometrów na południe od nadmorskiego miasta Tanger. Tor spełniałby wymogi FIA Grade-1 i mógłby gościć nie tylko królową motorsportu, ale i WEC czy MotoGP. Na zwiększające się potrzeby fanów rozbudowano by też park rozrywki, centrum handlowe, hotele i wiele innych. Pracę znalazłoby około 10 tys. osób.

Na wspomniany cel zabezpieczono prywatne środki w wysokości 800 mln USD. Gdy tylko potwierdzi się, że Maroko oficjalnie będzie walczyć o szczytowe kategorie motorsportowe, zainteresowanie inwestycjami będzie jeszcze większe. Za obiektem przemawia też fakt bliskości z Europą. Zespoły mogłyby dużo łatwiej przetransportować sprzęt i komfortowo pracować.

Traz a @Racingnews365c que o Marrocos trabalha em um projeto de GP e poderia ser a casa da F1 no continente africano. A empreitada é tocada por Eric Boullier, ex- Lotus e McLaren. A ver pic.twitter.com/jhBqV3tC5J

— ⚙ Scuderia Milani ⚙ (@ScuderiaMilani) May 28, 2025

Co z wymogami F1?

Na czele projektu „Grand Prix Maroka” stoi Eric Boullier, który niegdyś kierował Renault/Lotusem i McLarenem. Francuz pełnił też funkcję dyrektora zarządzającego GP Francji, znacząco przyczyniając się do ich powrotu do sportu. Rywalizacja na torze Paul Ricard gościła F1 w latach 2018-2022. Teraz ma okazję przywrócić królową motorsportu do innego kraju, czyniąc to z zupełnie inną wizją. Obecnie sam przyznawał, że „projekt ma niewielkie szanse na powodzenie”. Jednakże, gdyby tylko wszystko się udało, nie miałby wątpliwości, że Maroko podoła.

– W tym czasie mój francuski zespół odpowiedzialny za Grand Prix był nadal ze mną. Pojechaliśmy tam [do Maroka – przyp. red.], aby wykonać studium wykonalności, aby ocenić potencjał jednego dnia wyścigów Formuły 1 w Maroku. Znaleźliśmy miejsce, które wybrali, a które spełnia wszystkie kryteria i od tego momentu zbudowaliśmy projekt. To całkiem duży projekt. To mini-Abu Zabi, jeśli mogę to porównać, tworzący całkowicie niezależny ekosystem, oczywiście oparty na turystyce. Będzie to miało ogromny wpływ na region położony na południe od Tangeru. Dlatego dodatkowe hotele i lotnisko znajdują się w promieniu 15 kilometrów – podkreślił Boullier.

– To strategiczny projekt dla kraju, bardzo poważny projekt, który musi uzyskać akceptację na najwyższym szczeblu. Jeśli to zrobimy, spełni wszystkie wymagania, jakie F1 chce osiągnąć w Afryce. Miałoby sens utrzymanie tam F1 […] – dodał.

Zielone światło w Maroko nie rozwiąże wszystkiego

– Muszą zamknąć model finansowy i uzyskać pełną inwestycję. Gdy to zostanie osiągnięte, skontaktujemy się ze Stefano, aby spróbować zawrzeć umowę z Formułą 1, ponieważ […] Afryka powinna być w F1. To dobre połączenie, ale wciąż jest długa droga przed nami – ocenił.

Wstępna koncepcja toru już istnieje, ale nie oznacza to, że Eric Boullier przestał myśleć o wsparciu z zewnątrz. Najprawdopodobniej wraz ze swoim zespołem zgłosiłby się do Hermanna Tilke, który od lat jest związany z projektami F1 i wie, co robić, aby FIA wydała zgodę. Były szef Roberta Kubicy, Kimiego Raikkonena i Fernando Alonso nie miałby wątpliwości co do tego, że projekt marokański byłby lepszy od tego z RPA czy Rwandy. Sama budowa toru zajęłaby około 3 lata, więc F1 nie musiałaby długo czekać. Jednakże Boullier i tak wciąż nie ukrywał, że wolałby zachować ostrożność.

– Gdy otrzymamy zgodę, możemy zacząć się ekscytować. Ale bez zgody najwyższego szczebla nie ma projektu. Wtedy pozostaje na papierze – przyznał.

Zdjęcie główne: zdjęcie archiwalne via Culture_F1 (X)

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: [email protected]

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione