⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
19 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Igor Długosz

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Wielki zwrot akcji z samego rana

Dokładnie tak jak sobota, drugi dzień kwalifikacji rozpoczął się potężnym wypadkiem w sesji treningowej. Scott McLaughlin ustanowił jedno z najszybszych okrążeń tygodnia – 233.5 mph – po czym od razu wylądował w barierach. Nowozelandczyk wręcz skopiował wypadek Coltona Herty z tym, że w dalszej części toru. Kierowca Penske obrócił się w późnej fazie drugiego zakrętu, a następnie wyleciał w powietrze po kolizji z bandą. Upadek jego bolidu był tak silny, że zrobił dziurę w asfalcie. Trening został przez to wstrzymany na aż 40 minut.

Scott McLaughlin hits the wall hard in #Indy500 practice. pic.twitter.com/N5oPmCuOVI

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 18, 2025

W międzyczasie Team Penske poinformowało, że ich kierowca nie weźmie udziału w niedzielnej części kwalifikacji. 3 godziny były zdecydowanie zbyt małą ilością czasu, aby mechanicy mogli przygotować zapasowy bolid. Zeszłoroczny zdobywca pole position utracił w ten sposób szansę na obronę swojego tytułu. Z nowym samochodem, który zadebiutuje w poniedziałkowym treningu, Scott McLaughlin rozpocznie 109. edycję Indianapolis 500 z dwunastej pozycji.

Ciąg dalszy dramatu Penske. Kwalifikacje Indy 500

Kiedy nie zbyt imponujące przejazdy w Fast 12 wykonywali Christian Lundgaard oraz Marcus Ericsson, dużo ciekawsze rzeczy działy się w alei serwisowej. Z kolejki do wyjazdu na tor wycofali się Josef Newgarden oraz Will Power. W szokującym obrocie spraw, oba samochody Team Penske nie przeszły inspekcji technicznej. Z racji, że w Fast 12 można wykonać tylko jeden przejazd, faworyci tej czasówki zostali de facto zdyskwalifikowani. Ogromny cios dla jednego z najbardziej utytułowanych zespołów IndyCar. Rok temu, wszyscy kierowcy Penske ruszali obok siebie, z pierwszego rzędu. Teraz zrobią to ponownie, ale z czwartego rzędu.

IndyCar już poinformowało, że o ich kolejności startowej zadecydują wyniki sobotnich kwalifikacji (czyli P10 dla McLaughlina, P11 dla Newgardena i P12 dla Powera). Natomiast Tim Cindric szczegółowo wytłumaczył problemy swojej ekipy:

An update from INDYCAR and Team Penske on the No. 2 and No. 12 cars. pic.twitter.com/sJDHTnBQe5

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 18, 2025

Brak Penske był miodem na uszy dla małych ekip. Dzięki temu siódme miejsce zdobył David Malukas, a awans do Fast 6 wywalczyli Takuma Sato oraz Robert Shwartzman. Kierowca Premy wcale jednak nie potrzebował problemów rywali. 25-latek perfekcyjnie rozpoczął swój przejazd kwalifikacyjny, od okrążenia powyżej 233 mph. Z tak dobrym startem nie mógł on odpaść. Shwartzman zdobył genialne, trzecie miejsce, przebijając nawet takie gwiazdy jak Scott Dixon czy Alex Palou. Lepsi od niego byli wyłącznie Pato O’Ward i Felix Rosenqvist.

Wojna domowa Dale Coyne Racing

Przed ostateczną walką o pole position odbyła się być może jeszcze ciekawsza część kwalifikacji – Bump Day. Marco Andretti i Marcus Armstrong rozpoczęli godzinną sesję Last Row Shootout z dobrymi (jak na standardy tej sesji) okrążeniami, regularnie przekraczającymi 229 mph. Następnie swoje obowiązkowe przejazdy wykonali kierowcy Dale Coyne Racing. Zarówno Rinus VeeKay jak i Jacob Abel stracili do swoich rywali aż dwie mile na godzinę. Klarownym stało się, że tylko jeden zawodnik DCR przetrwa te kwalifikacje.

Niestety na następne przejazdy musieliśmy czekać aż 40 minut. Jacob Abel spędził ten czas w alei serwisowej, w celu maksymalnego schłodzenia bolidu przed drugą próbą kwalifikacyjną. Nagle jednak stało się coś zupełnie nieoczekiwanego. Przedostatni w tabeli Rinus VeeKay postanowił wyjechać na tor. Skutkowało to unieważnieniem poprzedniego rezultatu i tymczasowym wypchnięciem samego siebie z Indy 500. Holender zapobiegawczo opuścił aleję serwisową, gdyż w innym wypadku nie miałby możliwości odpowiedzieć na przejazd kwalifikacyjny Abela. Jego partner zespołowy planował wykonać swoją próbę tuż przed końcem sesji, w najlepszych, najchłodniejszych warunkach. Z racji, że zajmował ostatnie miejsce, i tak nie miał nic do stracenia.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

W pierwszej chwili decyzja VeeKay’a wydawała się koszmarna. Pojechał on dużo wolniej niż na początku sesji. Garaż #18 w całości opanowały nerwy. Dopiero po kilku minutach rodzina VeeKay’ów mogła odetchnąć z ulgą, kiedy Jacob Abel również zaliczył rozczarowującą próbę kwalifikacyjną. Dokładnie tak jak Holender, Amerykanin stracił prędkość na drugim przejeździe. Jeden z fatalnie przygotowanych bolidów DCR nie przystąpi zatem do 109. edycji Indianapolis 500. Drugi rok z rzędu ofiarą Bump Day jest debiutant w barwach Dale Coyne Racing. Kwalifikacje Ostatniej Szansy przetrwali Rinus VeeKay (który do tej pory zawsze startował na Brickyard z czołowej siódemki), Marcus Armstrong (po sobotnim wypadku i semi-udanej odbudowie bolidu) oraz wyjątkowo wolny Marco Andretti.

Kwalifikacje Indy 500. „Świeżacy” opuszczają szczęki weteranom

Takuma Sato rozpoczął decydującą o pole position sesję Fast 6 z potężnym okrążeniem 233 mil na godzinę. Japończykowi udało się utrzymać stabilną prędkość przez resztę przejazdu, ustanawiając bardzo dobry rezultat 232.4 mph. O dziwo, nie byli go w stanie przebić kierowcy Ganassi. Scott Dixon i Alex Palou jeździli świetnie przez cały tydzień, po czym nagle stracili osiągi w niedzielnych kwalifikacjach.

Następnie na tor udał się Robert Shwartzman, który jako jedyny potrafił dorównać rewelacyjnemu startowi Sato. Jego utrata prędkości na następnych okrążeniach była wręcz minimalna. Kierowca Premy przekroczył linię mety ze znakomitą średnią 232.790 mph. Shwartzman już wtedy zapewnił sobie start z pierwszego rzędu.

Robert Shwartzman! What a run by the rookie. #Indy500 pic.twitter.com/WY1hysycns

— INDYCAR on FOX (@IndyCarOnFOX) May 18, 2025

Jak się okazało, emocjom nie było końca. Pato O’Ward doznał problemów z aktywacją systemu hybrydowego, a Felix Rosenqvist nie potrafił odwzorować swojej świetnej formy z Fast 12 i sobotnich kwalifikacji. Żaden z nich nie pokonał rezultatu Sato, a co dopiero Shwartzmana. Co za tym idzie, po raz pierwszy od Teo Fabiego w 1983 roku, debiutant zdobył pole position do Indy 500, na dodatek z debiutującym zespołem. Dwójka „underdogów” dała wielki pstryczek w nos gigantom IndyCar. Aż trudno w to uwierzyć, lecz Robert Shwartzman i Prema Racing rozpoczną swoje pierwsze w historii okrążenie wyścigowe na owalu z pole position Indianapolis 500. Magia tego eventu oraz najlepszego formatu kwalifikacji w całym motorsporcie ponownie została zaprezentowana.

„Month of May”, część druga

Szalony, pełen wypadków tydzień otwarcia jest już za nami. Indianapolis Motor Speedway wybrało 33-ech kierowców oraz kolejność, w której przystąpią oni do 109. edycji „Najwspanialszego Spektaklu w Wyścigach”. Zespoły czekają teraz ostatnie przygotowania w postaci poniedziałkowego i piątkowego treningu. Zieloną flagę Indianapolis 500 ujrzą natomiast w niedzielę, 25 maja, około godziny 18:45 czasu polskiego. Biorąc pod uwagę jak trudne w prowadzeniu są doważone hybrydą samochody, zapowiada nam się bardzo chaotyczna edycja tego wyścigu. Szczegółowy harmonogram oraz plan transmisji znajdziecie klikając tutaj.

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2 – Wyniki

Wyniki kwalifikacji do 109. edycji Indianapolis 500 - dzień 2
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Indianapolis 500
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Motorsport - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione